Sander Marijnissen veroordeeld voor verkoop kreupel paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 22:57

Het is mij volkomen duidelijk. Consumentenkoop betekent juist niet dat de verkoper iets moet bewijzen. Hij moet iets ontzenuwen en vervolgens komt de bewijslast weer bij de koper te liggen. Eea zoals in het onderstaande wordt uitgelegd door Wensing en in dit geval ook precies zo door de rechter is toegepast.

Als het zo zou zijn als jullie zeggen kan ik me niet voorstellen dat er ook maar iemand is die beroepsmatig nog paarden wil verkopen.

http://www.paardenadvocaat.nl/pages/pos ... nt-138.php

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 07:48

@hermelientje

Het wordt een stuk duidelijker door het stuk van Wensing. Bedankt!

Verder vind ik het "ah gut, wat zielig voor Sander gehalte :(:) ", erg groot in deze discussie. Kom op zeg, misschien was dit paard 100% in orde op het moment van aankoop, maar heeft hij later toch weer last gekregen van zijn "oude" blessure. En of Sander het geweten heeft, weet alleen Sander natuurlijk. Voor hetzelfde geld, had het paard nooit meer last gehad van zijn blessure en had de koper een goed paard gehad en Sander een goede deal. Dan had je er nooit iets over gehoord. Maar helaas, het mocht niet zo zijn. Is toch echt "risico van het vak".

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 08:14

besita schreef:
de video is toch van voor de koper kwam ?
dan kan het toch prima ..er zijn toch geneog middeltjes om paarden even rad te hebben
waarom denk je dat er tegenwoordig vaak bkloed wordt genomen tijdens aankoop keuringen ..omdat vroeger genoeg geknoeid is met kreupele paarden

Juist bij een paard in deze categorie, ga ik er vanuit dat er bij een keuring bloed wordt getrokken. Dus nogmaals: hoe kan het dat een paard, dat niet rad zou lopen, door de keuring is gekomen?

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 08:23

Mijn pony liep ook niet kreupel op zijn peesblessure. F. van Toor was stomverbaasd dat zijn pees voor meer dan 90% stuk was terwijl hij niet kreupelde op de buigproef. Bij een peesblessure kunnen ze dus goed lopen.

Over S. Marijnissen heb ik wel eens meer discutabele verhalen gehoord, alleen halen die de pers niet.

Johnnydepony

Re: Sander Marijnissen veroordeeld voor verkoop kreupel paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 09:37

En daarnaast is ook de ene Da de andere niet.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 10:42

Hermelientje schreef:
Het is mij volkomen duidelijk. Consumentenkoop betekent juist niet dat de verkoper iets moet bewijzen. Hij moet iets ontzenuwen en vervolgens komt de bewijslast weer bij de koper te liggen. Eea zoals in het onderstaande wordt uitgelegd door Wensing en in dit geval ook precies zo door de rechter is toegepast.

Als het zo zou zijn als jullie zeggen kan ik me niet voorstellen dat er ook maar iemand is die beroepsmatig nog paarden wil verkopen.

http://www.paardenadvocaat.nl/pages/pos ... nt-138.php

Bij consumentenkoop is het in ieder geval zo, dat de koper meer rechten heeft. En er zeker sprake is van een omgekeerde bewijslast op het moment dat een schade niet te dateren valt (dat staat ook in het artikel). Op dat moment zal de verkoper moeten bewijzen dat de schade er niet zat op het moment van verkoop. Is een schade wel te dateren maar wordt deze is te laat geconstateerd (dus na de betreffende antedateringstermijn) dan wordt het moeilijker. Dan is het in eerste instantie wel aan de verkoper om te 'ontzenuwen' dat het paard mogelijk voor aankoop aan de kwaal leed. Maar dat kan natuurlijk niet door zomaar te zeggen "bij ons had ie dat niet"
Daarom doet een verkoper er dus te allen tijde beter aan om een (rontgenologisch) gekeurd paard aan te bieden. Maar dat gebeurt in veel gevallen niet, zeker niet bij handelsstallen met zogenaamde "snelle handel".
In het geval van Marijnissen was het paard wel gekeurd. Het kan zelfs zijn dat er een peesscan was gedaan waar destijds niets bijzonders op te zien was. Sommige peesblessures zijn enorm moeilijk te vinden (zoals bijvoorbeeld de aanhechting diepe buiger). Ik denk dan ook echt dat het filmpje doorslaggevend is geweest voor de uitspraak van de rechter. Dat filmpje zal ongetwijfeld later zijn opgedoken, omdat in een eerdere uitspraak (tussenvonnis) in het voordeel van Marijnissen was beslist.

Consumentenkoop is niet nieuw en handelaren zijn goed op de hoogte van hun rechten en plichten. En heel geslepen in het uitspelen daarvan.
Ik ken iemand die bij een grote handelsstal (zal de naam niet noemen) voor 5000 een pony kocht. De pony werd bij de eigen DA (klinisch) afgekeurd. Vervolgens zei de handelaar "ja, maar die en die DA keurt al mijn paarden af, paard heeft hier nooit kreupel gelopen, misschien hebben ze hem bij de buigproef overstrekt, blabla, maar weet je wat? Je krijgt van mij een jaar garantie (waarvan een half jaar gewoon verplicht is) en hij wordt kreupel aan dat been (was ie al), mag ie terug." Vervolgens heeft dat meisje maanden op een kreupele pony rondgereden en hem godzijdank (na veel aandringen) teruggebracht en haar geld teruggekregen. Maar soms zijn mensen dan al zo aan zo'n beestje gehecht, gaan dokteren etc etc. en hoe meer tijd er verstrijkt, hoe minder kans je hebt zo'n paard nog terug te brengen. De handelaar is altijd gebaat bij tijd. Hoe langer het paard bij de koper staat hoe minder kans er is dat ie terugkomt.
En veel aspirant kopers kennen hun rechten niet. Die zijn al onder de indruk dat ze een half jaar "garantie" krijgen (de consumentenkooptermijn) en weten niet dat dit dus een sigaar uit eigen doos is.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 12-12-11 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 10:45

@Babootje: Helemaal mee eens! Ik zie het bij een vriendin van me terug.... Want dan gaat hij naar de slacht.... (dat moet hij toch al)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 10:48

Ja vreselijk is dat he? Het gebeurt zo vaak dat mensen denken een lekker paard te hebben gekocht om te RIJDEN en die vervolgens alleen nog maar als grasmaaier door het leven kan. En het vervolgens zielig vinden om hem terug te brengen omdat ie anders naar de slager gaat. Handelaren hebben echt oog voor dit soort klanten; die pikken ze er zo uit.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 10:49

Jeps en ook nog de hoofdprijs betalen en ik heb zo mijn ideeen erover of ze het niet al wisten!!

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 11:45

manubres schreef:
Altijd de koper zelf laten keuren...

:)

KadySurkana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 18:39

Ja wat gaat er nu met dat paard gebeuren dan ??
En dat je je paard voor zoveel durft te verkopen als je weet dat hij kreupel is..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 19:02

KadySurkana schreef:
Ja wat gaat er nu met dat paard gebeuren dan ??
En dat je je paard voor zoveel durft te verkopen als je weet dat hij kreupel is..

Ik vermoed dat het paard niet meer bruikbaar is voor het doel waarvoor het is gekocht: top dressuur. Als dat nog wel het geval zou zijn, zou je verwachten dat er geschikt zou worden, dus dat er wellicht een deel van de aankoopprijs en dierenartskosten terugbetaald zou worden. Peesblessure achter is voor een dressuurpaard natuurlijk geen beste blessure.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 08:26

Nog even voor de duidelijkheid:

Waarschijnlijk was het paard ten tijde van verkoop en keuring helemaal NIET kreupel!!!!! Er is alleen later geconstateerd, dat het dier niet lekker liep en na enig onderzoek is gebleken dat het paard een oude peesblessure heeft. En of Sander dit wist blijft voor ons een vraag en voor hem een weet. Echter heeft de rechter bewezen geacht dat Sander het wist en dit dus had moeten melden.

Goed lezen mensen en niet zomaar ergens vanuit gaan.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 11:30

In het tussenproces heeft Sander gelijk gekregen, dus ja....
Het is niet zo zwart wit als hier staat vermeld.

BettyBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 12:17

Maar is het nu einde af of komt er nog een hoger beroep?

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 12:52

youngster schreef:
In het tussenproces heeft Sander gelijk gekregen, dus ja....
Het is niet zo zwart wit als hier staat vermeld.

In het tussenvonnis heeft hij helemaal geen gelijk gekregen, er is toeN bepaald dat de bewijslast bij de koper lag. Das heel iets anders he.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 23:51

Babootje schreef:
Johnnydepony schreef:
Dat zeg ik ook helemaal niet, maar ik moet zeggen dat ik wel een verkeerde conclusie heb getrokken uit het eerste bericht. De meeste handelaren zouden er goed aan doen om zich eerst eens in te lezen in hun rechten en plichten voordat ze een paard verkopen, maar dat is hier niet eens aan de orde.

Ik heb nog wel even zitten neuzen in het tussenvonnis die al wel gepubliceerd staat en de bewijslast lag in dit geval zelfs bij de koper. De rechtbank acht dus bewezen dat het paard al kreupel was voor aankoop.

Dan moet je zeker een sterke zaak hebben.
Waar is dat tussenvonnis te vinden?

http://zoeken.rechtspraak.nl/ResultPage.aspx

Hier zoeken en dan moet je bij LJN dit invullen: BN1607

Hier was het echt zo'n geval van "wie eist die bewijst" dus je hebt waarschijnlijk gelijk dat het filmje erg doorslaggevend is geweest. In het kort komt het er op neer dat de client van Wensing maar moest bewijzen dat het paard reeds kreupel was bij vertrek uit Nederland op 1 juli 2008.
Ik weet niet of de uiteindelijke uitspraak is gedaan op grond van dwaling of non-conformiteit.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 09:18

Dwaling is best lastig omdat je dan echt moet kunnen aantonen dat Marijnissen de boel heeft bedot. Mij is niet helemaal duidelijk of het filmpje van het kreupele paard ook op stal bij Marijnissen is geweest (maar dat denk ik wel). Niet melden van een eerdere blessure is dwaling. Non-conformiteit: de uitspraak zegt dat als eiser kan bewijzen dat het paard het letsel al had voor de aankoop de koop op basis van nonconformiteit wordt ontbonden. Ik denk dat het laatste dus is gebeurd.

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 22:58

Als ik de verkoper was had ik het paard gelijk terug genomen. Helemaal als je er zeker van bent dat je er geen schuld aan hebt. Dat scheelt een hoop rottigheid lijkt mij. Dan maar geen centen maar wel in het reine leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 23:20

Anderhalf ton armer en 600 kg aan waardeloos rookvlees rijker? Denk niet dat iedereen zo makkelijk het paard terug neemt ;)