Anky van Grunsven wint in Salzburg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:35

murphy102 schreef:
Begrijpend lezen is niet gemakkelijk, zo blijkt maar weer.
Waar het omgaat:
Hóe wordt een resultaat verkregen!!!
Door een paard tijd te geven en vanuit de biomechanica te werken óf ... door dwang...?!

Ik geloof dat Salinero tijd genoeg heeft gekregen :)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:38

CharleyT schreef:
Weet je wat nu zo heerlijk is aan de sport: al die juryleden die er volgens murphy en piepenfiets de ballen verstand van hebben, zorgen ervoor dat niet alleen Anky 3x olympisch goud gewonnen heeft(+ nog veel meer), maar ook dat Edward aardig wat goud binnen heeft gehaald, net als Adelinde.
Ik ben dan toch geneigd om deze officials hoger in te schatten dan murphy en piepenfiets. Ze zullen er toch wel iets van weten, die juryleden die een lange weg te gaan hebben voor ze de O status bereikt hebben en de grote kampioenschappen mogen beoordelen.
En zoals Murphy zonder veel omhaal het Salzburger jurycorps diskwalificeert, ach ja, ieder heeft zijn mening, dat houdt het levendig op Bokt.

_/-\o_

Waarom draaien dit soort topics toch altijd en eeuwig uit op een LDR Discussie? Niet dat het mij wat uit maakt hoor, ik lach me eigen kapot om reacties zoals die van Murphy en Piepenfiets... Dan heb je jezelf wel heel hoog zitten zeg, als je het beter denkt te weten dan de jury's en de Nederlandse top.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:42

ja, gelukkig wordt en tegenwoordig veel meer rekening gehouden met de biomechanica van het paard. Deze grootmeesters van decennia terug waren echte pioniers in hun tijd en hebben baanbrekend werk verricht. Van biomechanica en het wezen paard wisten ze best wel wat maar niet zo veel als tegenwoordig. Daarom zie je de paardne tegenwoordig ook veel losser door het lijf gaan, met plezier en trots, zoals en paard hoort te gaan, Een echte Happy athlete

Ik vind het mooi dat er tegenwoordig zo veel gebruik wordt gemaakt van wetenschappelijke inzichten en sportbegeleiding voor paarden zoals deze ook in de humane sport wordt gebruikt. Daar is Anky een echte pionier in. Zo als je zelf kunt zien heeft dat geleid tot een enorme ontwikkeling in de paardensport!

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:48

murphy102 schreef:
Waar het omgaat:
Door een paard tijd te geven en vanuit de biomechanica te werken óf ... door dwang...?!

Het verschil tussen beiden is altijd te zien in de uitvoering.

Jammer Ab dat je het klassieke refereert aan polygoonjournaaltijd.Wat is hedendaagser dan duurzaamheid.
De manier van rijden,proefondervindelijk over eeuwen ontwikkeld,i.m.o. ultiem bewerkt en samengevat door Steinbrecht.
Volledig te onderbouwen met hedendaagse wetenschap;biomechanisch,anatomisch,fysiologisch en paardpsychologisch.
Wetenschappelijk onderbouwd,diervriendelijk en duurzaam;heel erg van nu dus.
Kost meer tijd en moeite ja en vereist meer kennis en reflectie maar eerlijk duurt het langst.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:50

Abacab schreef:
ja, gelukkig wordt en tegenwoordig veel meer rekening gehouden met de biomechanica van het paard. Deze grootmeesters van decennia terug waren echte pioniers in hun tijd en hebben baanbrekend werk verricht. Van biomechanica en het wezen paard wisten ze best wel wat maar niet zo veel als tegenwoordig. Daarom zie je de paardne tegenwoordig ook veel losser door het lijf gaan, met plezier en trots, zoals en paard hoort te gaan, Een echte Happy athlete

Ik vind het mooi dat er tegenwoordig zo veel gebruik wordt gemaakt van wetenschappelijke inzichten en sportbegeleiding voor paarden zoals deze ook in de humane sport wordt gebruikt. Daar is Anky een echte pionier in. Zo als je zelf kunt zien heeft dat geleid tot een enorme ontwikkeling in de paardensport!

Kan jij mij een werk noemen waarin de biomechanica van het huidige rijden uit de doeken word gedaan?

chevax

Re: Anky van Grunsven wint in Salzburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:53

Volgens mij zijn er andere topics waarin je discussies over de manier van rijden en de bio-mechanica kunt voeren.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:55

chevax schreef:
Volgens mij zijn er andere topics waarin je discussies over de manier van rijden en de bio-mechanica kunt voeren.

:j

vosroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 15:14

Ik vind Anky en Salinero een geweldige combinatie. Ongelooflijk dat het paard het ALLEMAAL maar doet.

koetje10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 15:59

murphy102 schreef:
koetje10 schreef:
Jongens, hou toch alsjeblieft op met dat zinloze gefit op elkaar. Echt te triest voor woorden. Iedereen heeft recht op zijn eigen mening en mag die hier verkondigen, dat heet vrijheid van meningsuiting. Ga dan asjeblieft volwassen op elkaar in en niet direct 'de beste stuurlui staan aan wal' en opmerkingen in die trent.

Heb beide filmpjes bekeken, vind haar laarzen vreselijk :+ maar dat terzijde. vertel direct dat ik maar een recreatieruiter ben, voordat we dat gezeur krijgen :P ik zie een amazone die iets achterover hangt, kan door de kwaliteit op YT niet beoordelen of ze aan de teugels hangt. Wel een mooie hoofd-hals houding, en de muziek onder de kuur ook echt geweldig. Wat mij wel opviel (misschien wel weer kwailteit van YT) is dat Salinero met zijn rechtervoorbeen veel meer lijkt te 'grijpen', als ik het zo mag verwoorden. Geen idee hoe je het anders noemt :+ daar heb ik me echt hard aan gestoord, omdat hij haast onregelmatig lijkt! En waar in een ander topic de hel losbarst als onze trots in duitsland hetzelfde loopt, word er hier niet over gesproken.... of ben ik de enige die het ziet? Misschien ligt dat dan aan mijn eigen kwaliteiten ;)

Maar desondanks, super prestatie, naar een pauze van 2 jaar en ben erg blij ze weer in de rind te zien. de foutjes zullen vast nog verbeterd worden, ze heeft ten slotte niet voor niks zo'n imposante staat van dienst...

Dat heb je heel goed gezien, koetje10, dat rechtervoorbeen kwam veel hoger uit als linksvoor, maar ook achter zit de onregelmatigheid.
Dat noemen we taktfouten! Als die er zijn dan klopt de rest dus ook niet ...

Ik wist wel dat er een meer intelligente term voor was ;) dank je! En diktrom, ook bedankt voor je mening :)

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 21:59

Ik vond de Grand Prix echt het aanzien waard. Het is net of ze er minder druk op zet dan voorheen. De kur was minder mooi om naar te kijken en dan bedoel ik niet de foutjes. Ik hoop dat het haar lukt nog meer proeven zoals de Grand Prix neer te zetten de komende tijd.

diktrom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 11:06

Citaat:
[quoute="" Piepenfiets"] Het feit dat je zo hebt moeten zoeken en het punt precies aan kunt geven zegt genoeg

Ik heb helemaal niet hoeven zoeken, het was het gewoon het duidelijkst, anders hadden we weer een discussie gekregen of het nu wel of niet zo was maar kennelijk geld onderstaande quote van Murf meer voor jou want als je mijn post "Geplaatst: 05-12-11 21:52" nog eens goed leest, dan staat mijn mening over de gehele proef erin!!

murphy102 schreef:
Waar het omgaat:

Abacab thanks voor het posten van het "POLYGOON" journaal, ik vond dat juist bijzonder en erg leuk, daarom heb ik er twee voor jou:

Persoonlijk een van mijn favorieten die heden nog steeds met de top mee kan rijden:

Piepje let even op de laatste passage piaffe tour: ook taktfouten en goh hij gaat ook niet zo diep zitten in de piaffe maar hij komt wel achter vd grond.

en winnaar os 1960 rome

ook hier weer in de piaffe niet die enorme daling vd achterhand, maar komt achter wel van de grond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 12:09

Ik vind Rembrandt echt totaal niet aansprekend...

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 15:43

wat een geweldige kanjers zijn het toch
om heel trots op te zijn

genoten van de GP proef!!

note bij foto: haar jasje was grijs :D

guppekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 16:28

purkie schreef:
wat een geweldige kanjers zijn het toch
om heel trots op te zijn

genoten van de GP proef!!

note bij foto: haar jasje was grijs :D

Ja ik blijf vinden dat ze mooie proef en kur heeft gereden, en de manier van training.. Ach ieder heeft zijn mening, heb weinig zin om me daar mee te bemoeien, deze discussie blijft eeuwig bestaan, zonde van de energie :)

haar jasje was grijs ja, maar deze foto komt uit het archief, staat er ook onder ;)

palo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 17:03

Wuis schreef:

En toch tweevoudig olympisch kampioen..

guppekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 17:46

vosroy schreef:
Ik vind Anky en Salinero een geweldige combinatie. Ongelooflijk dat het paard het ALLEMAAL maar doet.

Knap he, net als met Bonfire en de andere paarden die ze rijdt, als het lijkt gewoon alsof ze er geen moeite voor doet :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 18:41

palo2 schreef:
Wuis schreef:

En toch tweevoudig olympisch kampioen..

Ja, maar dat was vroeger. De fokkerij is natuurlijk erg veranderd en er zijn tegenwoordig veel betere paarden (het zou ook niet best zijn als dat niet zo was, dan ging er toch iets behoorlijk mis in de fokkerij). Een Rembrandt kan het tegenwoordig niet meer afleggen tegen een Valegro of Utopia.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 21:16

Diktrom, toch wel apart dat je dit zegt: Rembrandt is nl. LDR getraind.
Wat het onderste filmpje betreft:
Wat ik al zei: Hóe wordt een resultaat verkregen. Dat het niet perfect gaat is logisch, perfectie bestaat immers niet, zeker niet in de paardensport. Bovendien hadden ze in die tijd nog niet zulke kwaliteitspaarden als nu.
Je moet kijken naar africhtingsfouten, niet naar uitvoeringsfouten...

diktrom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 23:56

murphy102 schreef:
Wat ik al zei: Hóe wordt een resultaat verkregen. Dat het niet perfect gaat is logisch, perfectie bestaat immers niet, zeker niet in de paardensport. Bovendien hadden ze in die tijd nog niet zulke kwaliteitspaarden als nu.

LDR oud of nieuw?? Weet je, je kan echt niet lezen, ik heb nog nooooooooooooooooooit gezegd dat oud of nieuw beter of slechter is. Waar ik alleen een beetje de ............ van krijg is dat er, met name door jou en Piepenfiets zo op Anky wordt afgegeven. Ik geef niet af op welke ruiter dan ook. Ik vroeg alleen, toen Piepenfiets zo bleef piepen, wat ze dan WEL goed vond. En toen ze Carl Hester noemde heb ik dus aan de hand van de video's laten zien dat ook dat NIET perfect is. Dat de kritiek die ze had op de uitvoering van de proef van Anky, zeer zeker ook van toepassing was op die van Carl Hester. Sterker nog er zijn behoorlijk wat punten waarin Salinero MEER het perfecte beeld (van de uitvoering) benaderd dan Utopia, wel met in achtneming van het feit dat Utopia een veel jonger paard is. Wie weet wordt ze later wel beter dan Salli, maar voor NU nog niet. Ik ben niet tegen iemand of tegen een methode ik laat alleen zien dat er meerder wegen naar rome leiden en dat uiteindelijk de uitvoering belangrijk is, en ja daar hoort ook ontspanning en losgelatenheid bij, waarvan ik vond dat Salinero dat meer dan ooit toonde. Chapeau dus voor Anky.

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 09:45

diktrom schreef:
murphy102 schreef:

LDR oud of nieuw?? Weet je, je kan echt niet lezen, ik heb nog nooooooooooooooooooit gezegd dat oud of nieuw beter of slechter is. Waar ik alleen een beetje de ............ van krijg is dat er, met name door jou en Piepenfiets zo op Anky wordt afgegeven. Ik geef niet af op welke ruiter dan ook. Ik vroeg alleen, toen Piepenfiets zo bleef piepen, wat ze dan WEL goed vond. En toen ze Carl Hester noemde heb ik dus aan de hand van de video's laten zien dat ook dat NIET perfect is. Dat de kritiek die ze had op de uitvoering van de proef van Anky, zeer zeker ook van toepassing was op die van Carl Hester. Sterker nog er zijn behoorlijk wat punten waarin Salinero MEER het perfecte beeld (van de uitvoering) benaderd dan Utopia, wel met in achtneming van het feit dat Utopia een veel jonger paard is. Wie weet wordt ze later wel beter dan Salli, maar voor NU nog niet. Ik ben niet tegen iemand of tegen een methode ik laat alleen zien dat er meerder wegen naar rome leiden en dat uiteindelijk de uitvoering belangrijk is, en ja daar hoort ook ontspanning en losgelatenheid bij,

Klinkt mij 'redelijk' in de oortjes,
ga je ietsje verder dan de waan van de plaatjesgeest dan vind je Anky van Grunsven/Salinero, zij staan gezamenlijk nog steeds
torenhoog fris ogend(over vernieuwing gesproken) aan de top.

(er zijn meer kunstenmakers dan kunstenaars)

chapeau.

Think_twice

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 09:56

Ik vind dat ze het nog steeds geweldig doet en dat Salli zelfs beter loopt dan ooit! Vroeger werd er nogal gejankt omdat ze rechtstond op haar stijgbeugels, nu wordt er gejankt omdat ze teveel in de teugels hangt... Moest alles perfect zijn had ze waarschijnlijk al 100% gehad.

diktrom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 22:40

Wuis schreef:

Wuis schreef:
Ja, maar dat was vroeger. De fokkerij is natuurlijk erg veranderd en er zijn tegenwoordig veel betere paarden (het zou ook niet best zijn als dat niet zo was, dan ging er toch iets behoorlijk mis in de fokkerij). Een Rembrandt kan het tegenwoordig niet meer afleggen tegen een Valegro of Utopia.

Rembrandt niet aansprekend? Hij zou het afleggen?? ik denk van niet, hij zou vandaag de dag nog steeds aan de top meedraaien. Misschien moet je deze proef maar eens kijken. Dan zie je de enorme kwaliteiten die dit paard had.
super voorwaartse drang gedurende de hele proef, expressieve maar zuivere overgangen. Geweldige uitgestrekte draf (af en toe iets overhaast en een tactfout door de enorme spanning die dat paard helaas vaak had) met daarbij een abnormaal ab gebruik waarbij de gewrichten gebogen worden en tegelijkertijd het ab hoog en naar voren wordt geplaatst. Zeer tactmatige voorwaarts gereden appymenten. Zeer actieve passage en piaffe waarbij zeker de laatste lijn in de proef echt de perfectie benaderd door energieke regelmatige en krachtige bewegingen waarbij het paard hoog van de grond komt. Wissels super gelijkmatig zonder een hapering, ondanks de spanning en het schrikken gedurende de proef. Hier kan je duidelijk zien waarom het paard geniaal werd genoemd. Alleen de stap was zeer slecht door spanning en de pirouettes niet dragend genoeg. Maar ja volgens mij hadden we al eerder vast gesteld dat de perfecte proef niet bestond.

en weer om te vergelijken Valergo:

en nogmaals Utopia

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 15:39

Geweldige uitgestrekte draf? Sorry hoor, maar het verschil met Utopia moet jou toch ook opvallen? De een versnelt tijdens het verruimen, en zoals je zelf toegeeft is het overhaast, terwijl Utopia exact hetzelfde ritme aanhoudt en dus een perfecte verruiming toont. Neem daarnaast het verschil in stap, én het verschil in de galoppirouettes, om over het verschil in de piaffe die Rembrandt teveel achterwaarts doet maar te zwijgen, en het is wel duidelijk dat Rembrandt niet meer in de buurt zou komen van de scores van Utopia.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 19:04

Bedenk daarbij dat Valegro en Utopia nog niet eens zo lang 'in het vak' zitten.
Ik zeg ook nergens dat Rembrandt geen goed paard is. Ik zeg alleen dat ík het geen aansprekend paard vind. Daarmee bedoel ik, ik krijg er geen kippevel of een wow-gevoel van. Ik zie dan liever Bonfire, als ik in die generaties paarden moeten kijken. Dáár kreeg ik een bijzonder gevoel van.

Maarja, dat is ook persoonlijk. Zelf heb ik Gigolo dus ook echt nooit een knal aan gevonden. Terwijl anderen er lyrisch van waren.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 15:55

Ik vond Rembrandt in zijn tijd een geweldig paard, en dat was het toen ook. Maar zeggen dat hij het op kan nemen tegen de toppers van nu, nee, dan moet je toch echt wat objectiever leren kijken.