Vrienden overleden vrouw vragen aandacht voor paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 15:18

X__Trees schreef:
http://www.polfed-fedpol.be/verkeer/ver ... den_nl.php Dit mag in veel mensen hun hoofd getimmerd worden!!

Vooral dit:

Daarom hebben bestuurders bepaalde verplichtingen tegenover ruiters:

Elke bestuurder moet meteen vertragen wanneer hij trek-, last- en rijdieren of vee op de openbare weg nadert. Hij moest stoppen indien deze dieren tekenen van angst vertonen.

Het is verboden om door lawaai de dieren te doen schrikken het geluid mag de door het technisch reglement opgelegde grens niet overschrijden.

Bij het kruisen of het inhalen van paarden doen bestuurders er trouwens goed aan om een voldoende grote zijdelinge afstand te bewaren. Art. 45.5 verplicht bestuurders ook om de nodige maatregelen te nemen om te voorkomen dat de lading en al wat dient om de lading vast te maken, door lawaai de dieren zou doen schrikken.

Dat is in België wel en in NL niet concreet.

Aandacht hiervoor in België en NL is helemaal terecht en alleen maar +:)+
Blijft dat het geen alibi voor slecht ruiterschap of onvoldoende opgeleide paarden in het verkeer mag zijn.

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 15:20

Huertecilla schreef:
Dees90 schreef:
Mensen met honden ook maar gelijk binnen houden? Die kunnen ook raar reageren op bepaalde situaties.

Wel, die moeten hun hond inderdaad in principe óf binnen een omheining óf aan de lijn houden :)*
Op daarvoor aangewezen gebieden waar ze los mogen behoren ze onder appel te staan.
Dat hond ´raar kunnen reageren´ is niet iets waar de weggebruiker op moet anticiperen. Niet voor de kans daarop hoeft af te remmen of te stoppen.
De overige weggebruikers hoeven er niet vanuit te gaan dat hondeneigenaars hun hond mogelijk niet onder controle hebben.

Te paard ben je bestuurder en hoor je het voertuig te beheersen.
Met aangepaste snelheid passeren is ook op brommers en tractoren of wat ook van toepassing.
Daarbij mag de rest van het verkeer ervan uit gaan dat dit voertuig onder de beheersing van de besturder is.
Die politiepief ís fout.

sorry als je ik je niet helemaal begrijp; Maar ik met mijn hond of ander dier aan een lijn langs de weg loop en het dier rukt zich los van een ketting en er komt een auto aan met Huertecilla als bestuurder dan kan ik ervan uitgaan dat jij er volgas over heen rijdt aangezien jij ervan uit gaat dat dit niet mag/kan gebeuren en jij niet van plan bent om af te remmen of te stoppen??

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 15:27

_San87_ schreef:
Huertecilla schreef:

Wel, die moeten hun hond inderdaad in principe óf binnen een omheining óf aan de lijn houden :)*
Op daarvoor aangewezen gebieden waar ze los mogen behoren ze onder appel te staan.
Dat hond ´raar kunnen reageren´ is dat niet iets waar de weggebruiker op moet anticiperen. Niet voor de kans daarop hoeft af te remmen of te stoppen.
De overige weggebruikers hoeven er niet vanuit te gaan dat hondeneigenaars hun hond mogelijk niet onder controle hebben.

Nee, maar ze moeten er wel op kunnen anticiperen. Ook kinderen kunnen raar en onverwacht reageren op straat, die ook maar aan een lijntje doen?

Kinderen en verkeer horen niet samen.
Daar zijn woonerven voor ingesteld.
Kleine kinderen langs een drukke weg? Beter aan de lijn ja. Daar zijn tuigjes voor.

Een paard in het verkeer is rijdier. Dat hoort onder controle van de bestuurder te staan.
De eigen overlevingsagenda is per saldo net zo voor- als nadelig daarbij.
Dat is (of hoort dat te zijn) dressuur.
De kunst van het betrouwbaar zeker aanleren van bepaald gedrag op een specifiek signaal.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 15:32

Huertecilla schreef:
bulck schreef:
Vluchtdier (verzamelnaam)bestaat wel, vluchten is namelijk een oerinstinct van een prooidier, en daar kan je met een paard niet rond.
Echter is een paard ook een conditioneringdier, vandaar dat we er bvb een rijpaard van hebben kunnen maken.

´Vluchtdier´, ´conditioneringsdier´...

Een paard beslist en leert net als wij; exáct hetzelfde.
Het beslíst over vlucht/vecht/niets en is niet meer aanvals- dan vluchtdier.
In de vrije wildbaan vlucht een harem niet voor wolven bijvoorbeeld.
In het verkeer valt mijn hengst ´van nature´ eerder aan dan wat anders.
Zie ook de genoemde schop door de ruit.

Bezoek mijn site; daar staat het uitgelegd. Dat is geen ´vinden´, maar wetenschappelijk onderbouwde stand van kennis over paarden en leren in het algemeen.

Een ´vluchtdier´ is echt een héél fout en contraproductief begrip want géén alibi voor potentiële onveiligheid van een paard afwentelen op de overige verkeersdeelnemers. De politiefiguur moet over de knie.

Dat een paard aanvalt is logisch in jouw context uit de beredening van prooidier, vluchtdier. Immers ontnemen we hen die eigenschappen, dus wat blijft over, idd het laatste het gevecht zelf aangaan en dus overgaan tot verdediging. Verder is een paard een trouw en nobel dier en zal het jouw als ruiter beschouwen als meerdere en alsdusdanig beschermen en buiten schot zetten in gevaarlijke situaties. Zie je ook bij bvb valpartijen die er heel naar uit zien, maar als het paard enigzins kan zal hij alles doen om zijn ruiter niet te raken.

Of je het woord vluchtdier nu wil ontkrachten of liever die politiechef over je knie wil hebben, feit is dat paarden deel uitmaken van ons verkeerssysteem.
En alles kan potentieel gevaarlijk zijn. Straks breken mijn remschijven op de snelweg en ram ik tegen 120 los een file in. Of blokkeert mijn automatische versnellingsbak. Voor hetzelfde krijg jij straks een beroerte op je paard onderweg naar het centrum, en zorg je door jouw val dat een bestuurder moet uitwijken en recht een boom opvliegt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 15:32

Huertecilla schreef:
_San87_ schreef:

Nee, maar ze moeten er wel op kunnen anticiperen. Ook kinderen kunnen raar en onverwacht reageren op straat, die ook maar aan een lijntje doen?

Kinderen en verkeer horen niet samen.
Daar zijn woonerven voor ingesteld.
Kleine kinderen langs een drukke weg? Beter aan de lijn ja. Daar zijn tuigjes voor.

Een paard in het verkeer is rijdier. Dat hoort onder controle van de bestuurder te staan.
De eigen overlevingsagenda is per saldo net zo voor- als nadelig daarbij.
Dat is (of hoort dat te zijn) dressuur.
De kunst van het betrouwbaar zeker aanleren van bepaald gedrag op een specifiek signaal.

Maar dat betekent niet dat de bestuurder van een auto niet net zo goed verantwoordelijkheid draagt voor de veiligheid in het verkeer en dus gewoon rekening moet houden met andere weggebruikers, of dat nu een fietser, een wandelaar of een paard is.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 15:33

mebianca schreef:
sorry als je ik je niet helemaal begrijp;

Ok.
Je begrijpt het inderdaad niet.
Ik kan het echter niet beter schrijven.
Tant pis.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 15:36

GamblersCup schreef:
Ik ben het ook met Kuggur eens. Je kunt niet van andere weggebruikers verwachten dat ze maar rekening houden met jou op je "vluchtdier". De voorbeelden van HC vind ik dan ook goed.

En dat gemekker van "hoe kom ik anders naar het bos?" en "Hoe krijg ik m dan verkeersmak"... tja, neem een trailer. En hoe je je paard verkeersmak krijgt, is je eigen probleem. Daar hebben andere weggebruikers NIETS mee te maken. Sterker nog: de eerste weggebruikers die je tegenkomt omdat jij je pown verkeersmak wil krijgen, lopen groter risico.

Ik ben het hier mee eens. De reactie van Kuggur vind ik een beetje kort door de bocht, maar toch zit er een kern van waarheid in. Ik heb een tijd terug iets intressants te horen gekregen. Je MOET in het verkeer je paard of pony ten alle tijden onder controle kunnen houden. Tuurlijk, er kunnen altijd onverwachte situaties voordoen: maar dan moet je, naar mijn mening, ook de kennis en de vaardigheid hebben om die binnen een paar seconden te kunnen oplossen. Dus je reactievermogen moet ook snel zijn. Zo niet, ga dan niet de weg op.

En hierboven over het verkeersmak maken, zo had ik het nooit bekeken. Maar het is wel de waarheid. Je 'gebruikt' er onschuldige mensen voor. Zorg dat er iemand naast loopt, of loop er desnoods zelf naast. Zorg dat je je paard goed in de hand hebt en er is niks aan de hand ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 15:38

_San87_ schreef:
Maar dat betekent niet dat de bestuurder van een auto niet net zo goed verantwoordelijkheid draagt voor de veiligheid in het verkeer en dus gewoon rekening moet houden met andere weggebruikers, of dat nu een fietser, een wandelaar of een paard is.

Daar heb je helemaal gelijk in.
Geen speciaaltje voor de ruiter echter; dát is de crux.
Die ruiter echter heeft wél een extra verantwoordelijkheid boven die van de fietser of bromfietser. De ruiter heeft de verantwoordelijkheid voor het natuurlijke gedrag van het rijdier waarop hij/zij KIEST aan het verkeer deel te nemen.

Ok.
Ik heb het allemaal nu verwoord, onderbouwd en verduidelijkt.
Meer wordt herhalen.
Lees het nog eens, bezoek mijn site.
Veel veilig rijplezier.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 15:39

HC wat wil je nu eigenlijk vertellen? Er is hier een ongeluk gebeurt, de vrienden van het slachtoffer willen uit dit voorval een sensibilisering opstarten. Wat is het probleem?
Wederom het gaat hier over bestaande verkeersregels, die, helaas,eens dringend opgefrist moeten worden. Iedereen is zich bewust dat ze als ruiter hun dier onder controle moeten houden, maar het blijft een dier. Daarom zijn er dus regels opgesteld met verplichtingen maar ook rechten waarop je je kan beroepen en dat voor alle deelnemers in het verkeer.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 15:41

Huertecilla schreef:
_San87_ schreef:

Daar heb je helemaal gelijk in.
Geen speciaaltje voor de ruiter echter; dát is de crux.
Die ruiter echter heeft wél een extra verantwoordelijkheid boven die van de fietser of bromfietser. De ruiter heeft de verantwoordelijkheid voor het natuurlijke gedrag van het rijdier waarop hij/zij KIEST aan het verkeer deel te nemen.

Ok.
Ik heb het allemaal nu verwoord, onderbouwd en verduidelijkt.
Meer wordt herhalen.
Lees het nog eens, bezoek mijn site.
Veel veilig rijplezier.

Ik heb dan ook nooit gezegd dat alleen de andere weggebruikers zorg moeten dragen voor een veilig verkeer, ik heb altijd erbij gezegd dat de ruiter/amazone ook zijn verantwoording moet nemen. Ik ga niet voor niks met mijn knol de weg nog niet op :D.

Je bent verder absoluut duidelijk en ik snap je helemaal, het kwam alleen op mij over alsof alleen de ruiter/amazone verantwoordelijkheden heeft wanneer het op straat rijden betreft, en dat is natuurlijk niet zo :).

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 15:42

En dat zijn opmerkingen van mensen die zich aangesproken voelen ;) (edit: niet van jou san87!)

HC weet het vaak beter, maar HC heeft in deze wel gelijk. En met hem nog heel wat anderen hier.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 15:53

eenitraM schreef:
Kuggur schreef:
Gewoon geen paarden meer toelaten in het openbare verkeer, probleem opgelost.

Eens :')

De paarden staan nu zo hoog in het bloed dat ze van het minste of geringste op de achterpoten staan.

Nou ja zeg.... liever een hysterisch volbloed onder mijn bips in druk verkeer dan een eigenwijze fjord. ;-)

Maar goed, discussie over paard onder controle, behoeft ook nuancering. Zo zwart-wit is het allemaal niet. Kinderen op de fiets mogen ook deel uit maken van het verkeer. Automobilist is civiel juridisch ten alle tijden verantwoordelijk zodra ongeval automobilist-fietser ... ookal rijdt betreffende fietser achterste-voren en ondersteboven op de snelweg.

Heel simpel.... zwakkere verkeerdeelnemers worden nu eenmaal beschermd hier in NL.... en dat is maar goed ook. Zo worden automobilisten geleerd voorzichtig te zijn en correct te anticiperen ook al sta je nog zo in je recht als automobilist. Zoiets heet beschaving.

Beschaving is ook nodig voor deelnemende paarden in het verkeer....

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 15:57

We kunnen niet allemaal ons paard zo geweldig trainen en bomproof maken zoals sommigen van jullie dat kunnen. Niet iedereen heeft het materiaal daarvoor, en sommigen de kennis ook niet.
Hebben jullie de serie Politie Te Paard wel eens gezien? Die paarden van de bereden politie zijn ook behoorlijk bomproof maar ik heb er best een paar tussen gezien die zo nu en dan er echt bijna vandoor knijpen hoor. Vaak is het dan nog het tuig (martingaal) en het zware bit wat ze tegenhoud.
Dus: kun je je paard niet minstens net zo goed of zelfs beter verkeersmak maken dan de bereden politie? Dan mag je nooit een buitenritje maken. Dat lijkt me toch niet..

edit: Die paarden voor de beredenen worden trouwens ook geselecteerd. Als een paard van zichzelf al niet behoorlijk rustig ingesteld is, komen ze niet eens door de keuring. Daar trek ik de conlusie uit dat niet alle paarden zo gemakkelijk zijn te trainen om bomproof te worden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 15:59

scoxxx schreef:
eenitraM schreef:

Eens :')

De paarden staan nu zo hoog in het bloed dat ze van het minste of geringste op de achterpoten staan.

Nou ja zeg.... liever een hysterisch volbloed onder mijn bips in druk verkeer dan een eigenwijze fjord. ;-)

Maar goed, discussie over paard onder controle, behoeft ook nuancering. Zo zwart-wit is het allemaal niet. Kinderen op de fiets mogen ook deel uit maken van het verkeer. Automobilist is civiel juridisch ten alle tijden verantwoordelijk zodra ongeval automobilist-fietser ... ookal rijdt betreffende fietser achterste-voren en ondersteboven op de snelweg.

Heel simpel.... zwakkere verkeerdeelnemers worden nu eenmaal beschermd hier in NL.... en dat is maar goed ook. Zo worden automobilisten geleerd voorzichtig te zijn en correct te anticiperen ook al sta je nog zo in je recht als automobilist. Zoiets heet beschaving.

Beschaving is ook nodig voor deelnemende paarden in het verkeer....

De automobilist is echt niet altijd juridisch schuldig hoor :D. Probleem is de bewijslast, maar dan nog, als onomstotelijk bewezen kan worden dat de fietser schuldig is, treft de automobilist echt geen blaam. En terecht ook.

Dat verrekte beschermen van de zwakken, laat ze zelf ook gewoon uitkijken en hun verantwoordelijkheid nemen.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 16:00

Moderatoropmerking:
Vanwege het feit dat ik zojuist een persoonlijk aanval heb moeten verwijderen en het hier teveel off topic dreigt te gaan hierbij de laatste waarschuwing:
Wordt er aan deze moderatoropmerking geen gehoor gegeven dan dient de discussie over paarden in het verkeer te vervolgd te worden in dit topic: [VN] KNHS komt met gedragsregels ruiters en menners
Bedankt alvast.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 16:03

ThePast03, dat is echt onzin! Het gaat niet off topic, er wordt gediscussieerd over het onderwerp én het is een nieuwsbericht geweest, geen persoonlijk verhaal van iemand die de vrouw heeft gekend!

Tjonge, toen Kadaffi (of hoe schrijf je dat, heb wel 10 versies gezien!) de pijp uit ging, werd er ook gewoon gediscussieerd en werd er absoluut niet gezegd dat men respect naar de nabestaanden moest hebben... zo zie je maar weer, we zijn met z'n allen afhankelijk van de emotionele gesteldheid van een mod. Jammer.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 16:05

Oh, dit vind ik dan weer jammer. Volgens mij was niemand respectloos naar de overleden vrouw toe en ik vind dit tot nu toe een goede discussie waar iedereen gewoon zijn mening kan verkondigen en waarbij de meningen gewoon heel erg ontopic zijn.

Jammer, jammer, jammer.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 16:09

ik ben van mening dat iedereen in het verkeer zijn eigen verantwoording moet dragen, MAAR hoe meer schade het "voertuig" je kiest om deel te nemen in het verkeer hoe MEER verantwoording je moet dragen.
Een algemeen verbod voor een paard in het verkeer, dat zou absurt zijn, maar ik ben wel van mening dat gemeentes meer aandacht zouden kunnen besteden aan dit soort dingen.
Uiteraard is het een extra verantwoording voor iedereen die een voertuig bestuurd die schade aan kan richten ( auto, vrachtwagen, trekker) maar gemeentes zouden wel kunnen zorgen dat er genoeg gelegenheden zijn voor ruiters om van a naar b te raken.
Ongeacht, gebeuren er toch nog steeds veel te veel ongelukken met trekkers, of het nu een paard, fiets of brommer is.
Als ruiter draag je niet alleen verantwoording over je eigen deelname in het verkeer, maar ook die van je paard. Dit is een grote verantwoording die je meedraagt met je. Want het is niet zo dat je alleen jezelf kan verwonden, maar ook het dier en dus ook andere mensen.
Maar zoals ook dit geval (waar dit topic over gaat) bekijkt, dan zie je dat het dus niet de schuld van de ruiter OF het paard is.
Er is gewoon een gebrek aan respect in het verkeer en hoewel er net zo weinig respect naar fietsers en brommerrijders is als dat die er naar ruiters is, is het voor een ruiter extra lastig omdat het idd op een vluchtdier zich voortbeweegt.
Maar veiligheid op de weg is IEDEREEN zijn verantwoording en het afschuiven naar een ander omdat... is geen goede reden. Als je geen respect voor je medeweggebruikers kan opbrengen dan hoor je gewoon niet deel te nemen aan het verkeer!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 16:16

Ik heb de moderatoropmerking aangepast.
Hou er alsjeblieft rekening mee dat ook de nabestaanden van de overleden mevrouw dit topic mee kunnen lezen en discusser op een respectvolle manier naar elkaar zonder persoonlijke aanvallen en zonder teveel off topic te gaan.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 16:25

Dan lezen die mensen het maar niet. Als we dáár rekening mee moeten gaan houden op een openbaar paardenforum waar zulke (toch wel belangrijke) zaken besproken en bediscussieerd worden... :roll:
Bovendien heeft nog steeds NIEMAND gezegd dat die vrouw zelf schuldig was. Eigenlijk word die vrouw helemaal niet meer genoemd, het gaat over de paarden en meningen van bokkers die naar buiten gaan met paard.

Ik vind het echt zo jammer dat er daadwerkelijk mensen zijn hier die vinden dat de veiligheid bij de andere weggebruikers ligt. Tenminste, zo komt het bij een aantal mensen wel over. -O-

astwice

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 16:31

Kuggur schreef:

wat is dit nou weer voor oplossing?

S_Halley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 16:41

astwice schreef:
Kuggur schreef:

De beste !

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 16:43

astwice schreef:
Kuggur schreef:

Denk er eens over na :). Wat zou het betekenen wanneer er geen paarden meer over de weg zouden gaan, voor ruiter/amazone, maar ook voor andere weggebruikers die doorgaans geen ervaringen hebben met paarden.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 17:08

Zou er een stuk veiliger op worden. Ik vind het echt heel naar wat er gebeurd is, maar het vervelendste is het had iedere ruiter in NL of Belgie kunnen gebeuren het huidige verkeer is er niet meer op berekend, het is gewoon te druk geworden op de weg om paarden in het verkeer toe te laten. Ik vind het niet meer verantwoord iig.

Rinske

Re: Vrienden overleden vrouw vragen aandacht voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 17:14

Wij hadden een paar weken geleden bijna een vader van een ruiter onder de auto, omdat hij vond dat hij voorrang had omdat zijn dochter op een paard zat. Tja, dat is natuurlijk ook vragen om ongelukken! Hij sprong zo de weg op, die man helemaal boos op ons, en schelden. Hallo, jíj springt zomaar de weg op! Ook al heb je een paard bij, houd je dan nog aan de verkeersregels.
En natuurlijk wat vaart minderen als je iemand met een paard aan het verkeer ziet deelnemen, maar dit was wel echt extreem hoor, was er ook best wel van overstuur eigenlijk := .