Paard omgekomen bij intocht Sinterklaas *toevoeging*

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lesilla

Re: Paard omgekomen bij intocht Sinterklaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 21:18

Ik ben geen expert maar ik denk km onderweg zijn en sint parade iets anders is.
Ik heb al meer bomproof paarden op de weg, helemaal uit de pan zien gaan bij een evenement.
En iedereen maakt inschattingsfouten zelfs de meest bekwame mensen.

Maar niettemin kunnen alleen de mensen die erbij waren oordelen vind ik.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 21:21

Michellette schreef:
Paard is inderdaad van stalhouderij Kuipers en heeft meer kilometers door Noord Nederland (en zelfs de rest van het land) gemaakt dan mening paard ooit in zijn/haar leven zal maken. Dit geldt ook voor de eigenaar/stalhouder zelf. Dus als iemand weet wanneer je met je span uit het publiek weg zou moeten gaan is het Kuipers wel.

Daarom had ik ook zeker het idee dat dit paard iets heeft gekregen, hartaanval, bloeding etc.... Een paard dat simpelweg valt, valt niet dood neer...
Waren ook echt ervaren mensen bij en ook extra toezichthouders, maar er moet volgende keer wel een plan b komen om als het nodig, paard uit de intocht te houden. Want deze dieren waren echt enorm opgefokt! Waren echt meerdere mensen die twijfelden al over de veiligheid tijdens de intocht...
Kundige mensen of niet, t is en blijft een dier. Maar goed, ik zal de organisatie even vragen of er een plan b is mbt opgefokte dieren. Want deze span had in mijn ogen zeker eerder eruit moeten gehaald worden omdat er zoveel mensen met kinderen langs de weg stonden.

Maar nogmaals, na de dood is er echt keurig ingegrepen! Andere paard van de span stond er kalm bij :j

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 21:23

Jolliegirl schreef:
Die foto's... ongelooflijk..
Wat een lef om die online te zetten....

Ik vind het wel meevallen, er is toch geen bloed of ander gruwel te zien?[/quote]

Ik vind het persoonlijk, een heel naar gezicht...
Het meegesleepte paard op de foto's...

Maar da's mijn persoonlijke mening he :)[/quote]

ik dacht dat jij wel aan schokkende beelden gewend was? :+

Dat paard had gewoon thuis moeten blijven...ook al was hij ervaren,een ervaren paard kan ook weleens gestressed zijn.
Dan is he aan de eigenaar om in te schatten in wat voor bui zo en dier is en het dan vervolgens thuis te laten.
Langdurige stress kan ook voor hartfalen zorgen.
En naar wat ik begrijp was het paard flink gestressed,al voor de peuk.
Er hadden veel ernstigere ongelukken kunnen gebeuren,je moet er niet aan denken dat er kinderen dodelijk gewond waren.

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 21:26

jeetje wat een naar ongeluk
Hoop voor de kindjes dat ze niet al te veel hiervan meegekregen hebben .

super dat alles zo afgeschermd werd.

hasufel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 21:26

mijn vriend weet weinig van paarden maar kwam met een verhaal thuis over een span dat extreem onrustig was, ene paard kwam zo ongeveer op z'n achterbenen de straat in, vertelde hij. Hij vond het direct ook niet leuk meer dat er paarden meereden in de stoet. Ik kan alleen maar aannemen dat het hier over hetzelfde span gaat... alle verhalen hierboven geven hetzelfde beeld.
het komt niet over op mij alsof de eigenaar/menner een goede keus heeft gemaakt door door te rijden met dit span, ervaren of niet. Misschien dat hij vertrouwen had dat het span niet op hol zou slaan, en misschien terecht, maar het is niet goed afgelopen en had ook nog op andere manieren slecht kunnen aflopen.
Ik zou met zo'n onrustig paard (voor de kar of onder het zadel) geen risico hebben genomen, jullie wel?
Niet omdat het paard niet deugde want met zoveel ervaring zal dat wel goed gezeten hebben, maar omdat het op dat moment voor dat paard dus niet werkte.
wel heel sneu voor Kuipers en ook voor het vriendjespaard.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 21:32

Ik wil de kant van de organisatie graag horen, want ik ben dus vooral benieuwd of er ruimte was om uit de intocht te gaan. Want dat speelt ook mee, kon hij er wel zomaar uit? Was er wel een plan b? Dit is nog niet voorgekomen...
Dat hij eruit had gemoeten was voor mij al eerder duidelijk... En ja, paard steigerde veel. Dat moet je niet hebben in de menigte...

Maar goed, nogmaals... Ik ben echt ontzettend dankbaar dat er niets met de omstanders is gebeurd! Petje af ook voor de fruitpieten, die daarna de kratjes met fruit met de hand verder droegen om toch nog fruit te geven. En de andere paarden zijn gelukkig heelhuids aangekomen met hun berijders, begeleiders en koetsiers.

Maar de intocht was gelukkig verder echt helemaal goed. Dus voor het allergrootste deel van de kinderen was het een waar feest.

hasufel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 21:35

daar heb je wel een punt inderdaad, of er ruimte was om eruit te gaan. Lijkt me echter dat ruimte daarvoor makkelijker te maken is dan wat ze nu allemaal aan werk eraan gehad hebben? Maar misschien dat er geen plan b was.
Mijn ervaring met die optocht is overigens wel dat bij het oversteken van kruispunten er ruimte is om een andere kant op te gaan, zeker als je met de verkeersregelaars praat. De route die ze liepen is normaal niet compleet dichtgebouwd maar goed ben er dit jaar zelf dus niet bij geweest, misschien dat het nu anders was.
en inderdaad vooral fijn dat er alleen (wel helaas) wat met dit paard gebeurd is en niet met de rest van de betrokkenen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 21:36

geerke schreef:

Absoluut.... Maar dit is gewoon naar... Dit is een paard wat pijn heeft gehad... wat op straat is doodgegaan... ?meters? vooruit gesleurd is over het asvalt, vertrapt door n ander paard.
En dat raakt me gewoon......

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 21:39

Jolliegirl schreef:
geerke schreef:

Absoluut.... Maar dit is gewoon naar... Dit is een paard wat pijn heeft gehad... wat op straat is doodgegaan... ?meters? vooruit gesleurd is over het asvalt, vertrapt door n ander paard.

ik heb expres de foto's en beelden niet gekeken...kan daar niet tegen :o
Dit is inderdaad anders dan er 'netjes' een eind aan maken. ;(

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 21:41

Ze zijn ook niet leuk om te zien,

Ik hoop dat het dier snel uit z'n lijden was...

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-11 21:47

Stond dit span ook niet voor de koets met de hubertusrit in Norg 2 weken geleden?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 21:53

Jolliegirl schreef:
Ze zijn ook niet leuk om te zien,

Ik hoop dat het dier snel uit z'n lijden was...

Was het gelukkig wel, dood volgde snel. Misschien was het zelfs al dood voordat het de grond raakte... Maar hoe dan ook de dood volgde echt snel. Maar goed, ik kreeg melding over de porto dat paard gevallen was gevolgd door met spoed mensen nodig om ze af te schermen. Politie reed gelukkig dichtbij!
Overigens er inderdaad op kruispunten ruimte, maar de stad was stampvol. Dus overal stonden rijen mensen...

VinandoW

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 22:02

paardeliefde schreef:
Ik vind het gewoon te erg voor woorden. Zo iets kan je toch niet maken, als die kinderen die dat moeten zien. Het is al erg dat het in je opkomt om te gaan roken en niet in de prullenbak gooit als je het al nuttigt. Maar ook nog eens het dier er mee te bezeren en al die anderen mensen die nu trauma's oplopen.

Kan gewoon echt niet..

Ga eerst het hele topic eens even lezen voordat je zo'n nutteloze post plaatst

jetwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 22:07

essy87 schreef:
Echt apart wat voor verhaal er uiteindelijk door mensen van gemaakt kan worden. Op 112Groningen.nl staat zelfs dat het paard 2 hoeven mistte |o

Maargoed, heel erg voor de omstanders, het paard en de eigenaren...

http://www.112groningen.nl/Groningen/ni ... kkend.html

Groningen - De intocht van Sinterklaas in de stad Groningen is zaterdagmiddag overschaduwd door de dood van een paard op het Zuiderdiep.

Het paard trok samen met een ander paard een wagen met fruit. Midden op het kruispunt van het Gedempte Zuiderdiep met de Herestraat kwam het dier door onduidelijke reden ten val en overleed. Het tweede paard viel er bovenop. Mogelijk een hartstilstand of zijn nek gebroken. De dieren waren gestresst en zweten meer dan normaal viel iedereen op. Ook twee hoeven misten bij de achterpoten.

Meer foto s en video volgen

denk niet dat die hoeven miste maar hoefijzers.
al denk ik zelf dat ze gewoon voor alleen op ijzers stonden

Dagmar_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 22:08

wat vreselijk.. meer woorden heb ik er niet voor. Ik was er niet bij dus kan er niets over zeggen. Maar is het gewoon vreselijk.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 22:22

Jolliegirl schreef:
geerke schreef:

Ik denk dat dit dier meteen dood is geweest, heb ook niets gelezen over een paard dat over de grond werd mee gesleept. Maak je het nu niet erger als dat het was? ;)

Ben ook benieuwd of er wel mogelijkheid was de optocht uit te stappen

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 22:24

Het paard is meegesleept in het tuig...dat werd gezegd, en is bevestigd.
Het andere paard is tot stoppen gezet...

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 22:25

wat erg, arm paard, arme eigenaar, wat een idioten lopen er toch rond

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 22:29

ik heb het paard ook zien liggen, echt heel zielig, kreeg er kippenverl van.
toen ik net naar huis reed in de auto, vertelde de man op de radio, dat het wel het paard van Sinterklaas was, maar dat kon helemaalniet, want hij stond voor een kar.
pff, heb nog steeds het beeld voor me, wat vreselijk...
ook een beetje raar van de 'peukengooier', ik bedoel; je kan je toch wel beseffen dat een paard onberekenbaar is en daarvan kan schrikken, maar ja, wie ben ik....

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 22:47

jesus beide paarden ogen echt zeik en zeikend nat...wat een gruwel zo op zo een dag...deze paarden hadden ze er echt uit moeten halen in t begin al.
ik denk dat de peuk de druppel was

Cinzia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 23:12

Ogh germ... :(

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 23:51

Een doodmak paard kan weigeren over een bijna onzichtbaar dun visdraadje te lopen... dat een peuk maar een klein dingetje is zegt niets, juist onbenullige details kunnen voor een paard belangrijk zijn.
Afgezien daarvan: mogelijk was er de gelegenheid niet de paarden uit de optocht te halen...
Al met al een geluk bij een ongeluk (letterlijk) dat er geen kinderen het slachtoffer werden.

Verder denk ik dat de kinderen meer op de Sint en de Pieten letten dan op het paard, gelukkig.
Bij ons thuis overleed een cavia aan een hartaanval (en dat is best heftig, cavia kreeg het benauwd, raakte duidelijk in paniek, wilde wegrennen en stierf) voor de ogen van onze toen 4- jarige dochter, en ze had op dat moment absoluut niet door dat het diertje doodging.
Je kunt kinderen gelukkig makkelijk afleiden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 00:17

Klopt hoor zoolgangster, er stonden kinderen praktisch naast het dode paard te zwaaien en te lachen en ook er tegenover. Je zag echt wel dat er een dood paard onder lag, maar ja... Je bent jong en je bent compleet in de ban van al die pieten! Gelukkig...! De viering is gewoon doorgegaan en leuk gebleven. T is een kinderfeest en wij zijn dan wel bewust van het drama, maar het overgrote deel van de kinderen niet. Dus petje af voor iedereen die gewoon in de rol is gebleven van de pieten en overige medewerkers!
Alleen op dat moment was het wel even heftig natuurlijk als een paard ter aarde stort.... Dus er zullen zeker kinderen een hele onprettige ervaring hebben. Net als ouders, eigenaren, begeleiders, etc. Maar gelukkig door snel ingrijpen is het netjes en snel gegaan. Ik ben wel blij dat ik het niet heb zien gebeuren! Ik hoop dat alle kinderen ook lekker slapen vannacht!

Ik ben in ieder geval blij dat ik het hier even van mij heb af kunnen schrijven, want ja... T is wel een confrontatie. Daar verwacht je het niet. Dode dieren ken ik wel, op boerderij erven, weilanden etc. Maar zo middenin de stad tijdens een intocht? Nee... Ik was er echt misselijk van. Werd gelukkig direct opgevangen door mijn buurvrouw die aan de overkant stond. Even dikke knuffel gekregen en maar doorgaan.

Voor de eigenaren natuurlijk heel veel sterkte, want dat was het eerste waar wij aan dachten.... Het had zo mooi kunnen zijn... Het weer was perfect, de stad vol, verder geen incidenten, en dan toch dit...

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 00:24

Ik heb bij toeval het laatste stukje gezien, wist toen nog niet wat er gebeurd was. Was met mijn domme hoofd gaan winkelen (ben een beetje uit de sinterklaasleeftijd dus nooit over nagedacht ;) ). Toen we de fiets gingen halen zagen we nog juist de bereden politie en een tweespan, waarbij iemand achterop de kar een afgetuigd paard aan de hand hield. Afzetting ed werden vlak daarna ook weggehaald.

Ons viel juist op dat het paard dat afgevoerd werd onwaarschijnlijk braaf was ondanks alle commotie om hem heen. Weet natuurlijk niet hoe dat daarvoor was met zijn overleden spangenoot, maar deze was helemaal niet zichtbaar over de toeren.

Wat betreft het uit de stoet rijden; dat is bijna gevaarlijk. Er stonden rijen dik mensen overal en ombuiten de route te komen moet je dus ergens tussen de mensenmassa door. Bovendien verwachten andere mensen op straat ook geen tweespan buiten de route, dat kan nog wel gevaarlijker zijn...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 00:25

Gelukkig kun je kinderen ook veel wijs maken. Bij dit soort heftige dingen kun je er lucht aan geven door er iets anders van te maken (zeker bij de jongere kinderen). Bijvoorbeeld door te zeggen dat het paard heel moe was. Als ze het ongeluk niet hebben zien gebeuren, dan kun je er best overheen praten, waardoor ze zoiets snel vergeten, omdat ze niet kunnen plaatsen waarom het paard daar lag, en ouders een logische verklaring aanrijken.