Natuurlijke manier van inrijden veroorzaakt minder stress

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Loetie84

Re: Natuurlijke manier van inrijden veroorzaakt minder stress

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 18:53

Volgens mij wordt dat ik dit geval er wel mee beoogd. (Normaal is dat natuurlijk niet om ze moe te maken...)

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 19:04

Het is vaak zo, dat als je snel een paard wilt inrijden het vaak langer duurt dan wanneer je de tijd kunt nemen.
En wanneer is een paard ingereden, wanneer je er zonder kleerscheuren op kunt klimmen en een rondje zonder bokken aan de longe kunt rijden, of is een paard ingereden als je normaal op kunt stijgen en er een stuur,gas en rem op zit?
Want ik, met mijn "conventionele" manier van denken en doen, heb steeds vaker de bevestiging gezien dat wanneer je de tijd neemt het vaak vele malen sneller gaat, en ook het verdere beleren minder moeite kost.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 19:18

Arabesk schreef:
Cayenne schreef:
Het is dus zeker niet zo dat de natuurlijke manier geschikt is voor ieder paard," aldus Kedzierski.

Ik word zo moe van dat zinnetje 'het is per paard verschillend'

voor zover ik weet zijn paarden van die harige dingen op vier poten die hooi en gras omzetten in stront en waar je geen milkshakes in moet stoppen dan gaan ze dood.

Want jij bent ook identiek aan je buurman?
Zelfde intresses, zelfde ambitie, zelfde lichamelijke aanleg, zelfde stofwisseling, zelfde manier van stressverwerking...........
Je hebt wel heel weinig met paarden als je concludeert dat ze allemaal hetzelfde zijn.

Voor mij is een goede trainer iemand die kijkt naar de behoeften van het individuele paard.
Dat kan dus bij een betekenen dat je heel routine matig moet werken en de ander rustig tussendoor weer weg kan zetten. De een heeft een super basis conditie de ander hangt met de tong uit z'n bek na 1 rondje galop. Sommige paarden worden ook haast zadelmak geboren terwijl anderen de kat uit de boom kijken.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:48

aerdenhout1 schreef:
ZusJacobs schreef:
8)7

Kan ik ook.... ??????............ leg uit?
Wat vind je niet kloppen aan mijn verhaal?

Voelt zich aangesproken? Was toevallig na jouw berichtje hoor :Y)

Was meer gericht op het nieuws bericht haha.. Ben het eigenlijk wel heel erg eens met je berichtje.. :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 09:02

Natuurlijk of conventioneel ik vind het op beide manieren dat het met respect gedaan moet worden.
Zag de naam Gert van het hof voorbij komen, nou sorry dat vind ik een dieronvriendelijke manier, de monty manier is vaak heel overdonderd,
Mar er zijn ook nog andere manieren, was dit onderzoek niet de freestyle en de conventionele manier of heb ik daar overheen gelezen?
Vind het wel goed zo`n onderzoek, miss dat het wat mensen hun ogen gaan openen, het hoeft niet perse op de NH manier maar de conventionele manier is vaak erg hard en paard onwaardig, en dat geld ook bij het western africhten van paarden zouden ze ook eens een onderzoek in moeten gaan doen, want iedereen denk lekker los van de teugel maar daar is veel meer aan vooraf gegaan , je wil niet weten wat sommige trainers daar doen als een paard bokt.
Ik denk dat als je er tijd voor neemt en genoeg geduld dat het ook zonder al te veel gedoe kan, maar heel veel mensen hebben geen tijd en vooral geen geduld en bij de profs moet het snel want tijd kost geld,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 09:51

Ayasha schreef:
Urielle schreef:
Ik doe ook aan natuurlijk inrijden. Ik laat ze los op de hei en dan kijk ik ze na en wacht tot ik uit hun rug groei. :))

_O-
Je zwaait ze toch wel na?

Nee dat hoeft niet, want ze groeit uit hun rug...dus ze zit er al op.... :D :D :D :D

x_Fadigho

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 11:11

Dan ben ik toch nog altijd goed bezig! ook al is hij geen tweeeneenhalf maar 3 jaar en 7maandjes:d
vind het toch wel een goede uitkomst hoor:)

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 17:16

Stapmolen is om conditie op te bouwen. In een roundpen hebben ze steun. Gert weet 1 ding, als paarden maar blijven lopen dan valt dat bokken wel mee, maar stil staan is funest, dus vooruit! Waarom niet zelf beleren? Graag beleer vooral zelf! Dan krijgen wij het wellicht nog drukker met dat we het nu al hebben met paarden die na 3 pogingen van de eigenaar dusdanig al in de knoei zitten mbt rangorde dat niks meer mogelijk is en dat we veel tijd hierin moeten steken (en dat is nu net als Gert het heeft een stukje broodwinning :D ). Een paard is een rangorde dier en zal altijd kijken of deze hoger in rangorde kan komen dan jij. Kijk naar kuddes (zelfs bij jouw op de stal/manege) elk paard heeft zijn plekje in de groep. Van groot naar klein en van jong naar oud. Beleren is iets al dan niet dulden van.
Veel mensen zijn bang (mensen met paarden ipv van paardenmensen) en aangezien een paard een zeer intelligent dier is heeft 'ie het trucje zomaar door.
Geweldig hoor al die 'nieuwe' dingen, maar in al die jaren is er weinig veranderd in de maat, vorm, materiaal van bijv. hoefijzers, wijze van optoming en dat is echt al héééél lang geleden uitgedacht en bewijst nog steeds z'n nut....

Robinio

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 22:25

Princeps schreef:
Waves schreef:
overgenomen van de Amerikaanse cowboy manier. Grote stappen, snel thuis. Dat werk.

Ho, fout!
Ja, er zijn Amerikanen die dit zo oplossen. Maar er zijn er meer dan zat die het op bovenstaande manier doen (noem bijv. een Bill Dorrance).
Beetje jammer dat meteen weer deze conclusie getrokken wordt. Iedereen doet het op zijn manier, daar heeft je nationaliteit niets mee te maken :')

inderdaad, helemaal mee eens!

sifjeiscool

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 13:35

Ik denk dat het met IJslanders heel anders is. Daar moet je meer voor doen vrees ik...
Maar iedereen doet het zoals zij willen, een paarden lief hebber weet heus wel wat goed en slecht is.! :)

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 13:37

sifjeiscool schreef:
Ik denk dat het met IJslanders heel anders is. Daar moet je meer voor doen vrees ik...
Maar iedereen doet het zoals zij willen, een paarden lief hebber weet heus wel wat goed en slecht is.! :)

waarom moet je voor een ijslander meer doen? ik heb ook al ijslanders gehad, ik behandel ze niet anders dan andere paarden hoor? een paard is een paard, en als je daar op een natuurlijke manier, dus paards mee praat; loopt het proces bij elk paard hetzelfde. De ene wat sneller dan de ander, maar ik zie niet in wat het verschil bij een ijslander zou moeten zijn.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 12:31

Dit is toch helemaal geen echt goed onderzoek te noemen of ben ik nu gek? :P

Edit: Hahaha, grappig topic dit. :P