Scheur in de aorta blijkt doodsoorzaak Hickstead

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MachoP

Re: Scheur in de aorta blijkt doodsoorzaak Hickstead

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 22:45

Bij mensen hebben mannen ook meer kans op een gescheurde aorta, dan vrouwen, waarom zou dat niet zo bij paarden kunnen zijn.
Verder had mijn paard hartritmestoornissen en daar had ook een gescheurde aorta uit kunnen ontstaan. Nou, die werd niet overvraagd hoor!
Shit happens! Helaas ook onder de toppers. Maar om nu te gaan speculeren of de mens de schuld te geven.
Het dier liep al tijden op dit niveau, dus het is ook niet, dat hij zo ineens veel harder moest werken dan anders.

Gebeurd is gebeurd, daar ga je toch niemand de schuld van geven?

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 00:06

Het is ook niet per definitie waar dat een aneurysma door sport ontstaat, een shetlander die niks doet kan het ook krijgen. Wellicht is het zelfs eerder zo dat de toppaarhart den zo met beleid worden getraind en verzorgd dat ze in topconditie zijn (anders preseren ze ook niet op dat niveau)

Een beter moment voor een aneurysma ruptuur kan er voor de patient niet zijn dan met een hoge hartslag, want het lijden is daardoor minimaal. Het hart gaat vaak fibrileren (heel absurd snel slaan) dat ook bij een hartaanval kan gebeuren daarom lijken de symptomen soms op elkaar.

De spieraansturingen werken op basis van ‘potentiaal verschillen’ op de zenuwbanen. Bij het ontladen van de zenuwen kunnen er zo spanningen over de spieren gaan lopen die ze even doen samentrekken.
Dit zijn de stuiptrekkingen (het fietsen) en gebeuren meestal heel kortkort na het overlijden (het moment dat de hersenen stoppen signalen te sturen). Gezien de net geleverde inspaning was er veel "opgeslagen engergie" in de spieren zag je veel duidelijke bewegingen.

Weet het niet zeker maar waarschijnlijk was hij dus echt heel erg snel overleden.

MachoP

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 00:13

Dat is toch ook de reden, dat een renpaard, dat raar ten val komt en verdoofd moet worden, bij wakker worden vaak als een gek begint te "galopperen" terwijl het ligt en dan een been breekt, doordat liggend galopperen niet kan?
Opgeslagen energie toch?

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 00:34

Ongeveer .. bij "verdoven" of beter narcose is het ook niet ongewoon dat ze dromen/hallucineren bij het bijkomen dat ze nog steeds op de baan zijn omdat dat de laatste activiteit was. Je ziet bij veulentjes ook nog wel dat ze in de slaap dromen dat ze rennen en dan reageren de beentjes ook. Maar dat is wat anders dan stuiptrekkingen bij overlijden.

MachoP

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 00:36

Maar het heeft wel met een bepaalde energie te maken.
Narcose bedoelde ik inderdaad!
Sorry beetje blond en het wordt al laat!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 09:53

Jiwa schreef:
Bonita_Bon schreef:
jahoor hier wil ik best op ingaan en mijn handen branden ;-). Zoals bij alle topsport is het een kwestie van grenzen opzoeken. "Vroeger" was het wereldrecord hoogspringen bij volwassen vrouwen 1.60, nu lachen ze daar om. (even een voorbeeldje). Je blijft niet hangen op het beste niveau, je wilt het beste verbeteren als je leeft voor de sport. Het is niet zozeer wat het publiek wil zien (hoewel die wel moeten blijven komen kijken om de sport te kunnen financieeren) maar wat de sporter wil laten zien. Ik heb topzwemmers zien janken van verdriet en woede omdat ze wel hun eigen persoonlijk record hadden verbeterd maar niet die van de baanrecordhouder. Nu hoor ik je denken "jamaar een paard heeft er niet voor gekozen", true, en de meeste paarden zijn ook absoluut niet geschikt voor de topsport vanwege hun lichaam of mentalititeit. Maar echte topsportpaarden zijn er echt; met het ultieme sportlichaam en de winnaarsmentaliteit, die kwaad worden als ze niet harder, hoger en verder mogen. Paarden die opbloeien in de ring. Ook voor dieren geeft sport nadien en voldaan gevoel. Ook voor dieren komt er tijdens (top) sport adrenaline vrij, het geeft een kick en dan wil je meer en meer. Aan ons mensen de taak ze daarin zo goed mogelijk te begeleiden, op tijd rust in te bouwen en te trainen. En geloof me, dat doen ze, ook uit eigen belang..
De topsporter van nu kan door alle wetenschap en techniek beter getraind, begeleid en onderzocht worden. Bij paarden is het ook nog zo dat we met een bepaalt doel zijn gaan fokken en daar gaan generaties overheen voordat het ultieme sportpaard zich aandient. Hickstead was zo'n paard. Een aneurysma is mogelijk erfelijk (niet wetenschappelijk aangetoond) , gezien het in sommige families meer voorkomt dan in andere, als er binnen een familie (of het nou toppaard of mens betreft) iemand komt te overlijden door een aneurysma kan men de andere familieleden preventief laten onderzoeken (dmv echo de aorta afgaan zoeken naar verwijdde plekken of minieme scheurtjes, of zoeken naar verkalking van aderen) de pest is alleen dat lichamelijk onderzoek een gescheurde aorta nooit uit kan sluiten, aangezien het ook gezonde mensen/dieren kan treffen zonder enige tekenen vooraf... Bovendien kan een aneurysma vrij snel ontstaan, bijvoorbeeld ik onderzoek vandaag mijn paard dmv bloedonderzoeken en echo en volgende week valt hij dood neer aan een gescheurde lichaamsslagader, it's possible... ~Scary huh

[RT-D] Horses are not athletes
Dit topic wel eens voorbij zien komen?

Hoe weet je of een paard dat echt wil? Als een paard niet protesteert en zich overgeeft aan de wil van de mens, is het dan een topsportpaard die vrijwillig zulke kunstjes uithaalt en over enorme hindernissen springt, ten kost van z'n eigen gezondheid? (ik suggereer hiermee niets over de doodsoorzaak van Hickenstead, maar de gezondheid in het algemeen) Die vrijwillig allerlei in de krul-getrokken kunstjes laat zien tussen 4 witte hekjes? Of die vrijwillig met een obstakel op z'n rug metershoge hellingen afspringt? :)

Laten we in deze hele discussie niet vergeten dat het paard gewoon een prooidier/ vluchtdier is. Een stress vrij leven is voor een paard helemaal niet natuurlijk......
Ik heb persoonijk niet het streven om mijn paard een stress vrij leven te bezorgen. NIets natuurlijker dan af en toe dat bloed eens flink te laten pompen en af en toe eens iets spannends mee te laten maken.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 09:58

Zolang er niet bij elk overleden paard een necropsie wordt uitgevoerd kan je over de cijfers van een aneurysma bij (topsport)paarden helemaal niks zeggen :n

Vond dat best l*llig voor Eric dat die man naast hem zei: oh leuk feitje een autopsie bij een paard heet een necropsie. Ja heel boeiend meneer >;)

anjore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 11:31

Net de persconferentie gekeken... Aangrijpend.
Al is mijn frans ook net niet goed genoeg om alles te verstaan.

S_Halley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 13:07

mick75 schreef:
Ik vind het vooropgesteld heel erg treurig wat er is gebeurd, dat gun je niemand. En Eric heeft er heel veel verdriet van, wat ik heel goed kan begrijpen.

Maar wat ik me wel afvraag, hoe zoiets komt. Dat paard is neem ik aan regelmatig binnenste buiten gekeerd, dan zou een zwakke plek in de aorta toch op moeten zijn gevallen, op de een of andere manier? Ik neem niet aan dat zoiets zomaar uit het niets ontstaat. En is zoiets mogelijk erfelijk? Dat zou grote consequenties hebben voor de sport.

En hij is niet de eerste die aan een gescheurde aorta overlijdt, tijdens of net na een wedstrijd. Ik zal nu best tegen een aantal schenen schoppen, maar zouden we ons niet eens moeten afvragen of we de grenzen van wat een paard kan hebben niet bereikt hebben? Voor de show worden de parcoursen steeds moeilijker, hoger, zwaarder, dat wil het publiek zien. Spectakel. Hoe hoger en moeilijker hoe beter. Er is een grens aan wat een paard, ook de absolute toppers, hebben kunnen. Is die niet bereikt, zoniet overschreden? Moeten we mischien toch weer terug naar de iets simpeler parcoursen van vroeger? In het belang van de ons zo geliefde viervoeters die ons die show geven?

Als eerste wil ik zeggen dat ik dit eigenlijk een beetje ongepaste post vind in dit toppic. Als je zoiets wil aan kaarten maak daar dan een apart toppic voor. Verder kan het scheuren van de aorta altijd gebeuren. Ik heb er 1 gehad die in de paddock dood neerviel ook een gescheurde aorta.

Verder zou ik verwachten als iemand zo'n stuk schrijft dat hij op zijn minst enig verstand van zaken heeft. Iemand die zich afvraagt of we terug moeten naar de ''simpele'' concoursen van vroeger heeft dit duidelijk niet. De concourse waren vroeger hoger, de balken zwaarder en een parcour bestond meestal uit meer hindernissen. We hebben in het verleden olympische spelen gehad waar niemand foutloos was en de gene die won had nog 18 stafpunten.

Niet terug naar vroeger dus...

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 15:03

IndianLady schreef:
Zolang er niet bij elk overleden paard een necropsie wordt uitgevoerd kan je over de cijfers van een aneurysma bij (topsport)paarden helemaal niks zeggen :n

Vond dat best l*llig voor Eric dat die man naast hem zei: oh leuk feitje een autopsie bij een paard heet een necropsie. Ja heel boeiend meneer >;)

Mee eens. Heel jammer dat de dood van dit paard moet worden aangegrepen om met het bekende vingertje te wijzen en te prikken.
Kom met feiten, laat zien dat het concrete beschuldigingen zijn.

peppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 17:22

Ik heb wel eens gehoort dat een zwakke plek in de aorta ook kan ontstaan door letsel van buitenaf (zoals een ongeluk bijv..) Het zou dus goed mogelijk kunnen zijn dat Hickstead eens een ongeluk heeft gehad tijdens training of wat dan ook, en dat het dus zo is ontstaan. Wat ik wil zeggen is dus dat aderverkalking e.d. niet het enigste is wat een aneurysma kan veroorzaken.

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 17:48

peppert schreef:
Ik heb wel eens gehoort dat een zwakke plek in de aorta ook kan ontstaan door letsel van buitenaf (zoals een ongeluk bijv..) Het zou dus goed mogelijk kunnen zijn dat Hickstead eens een ongeluk heeft gehad tijdens training of wat dan ook, en dat het dus zo is ontstaan. Wat ik wil zeggen is dus dat aderverkalking e.d. niet het enigste is wat een aneurysma kan veroorzaken.

Een aneurysma (een te grote verwijding van de aorta) kan gewoon "in de genen zitten". Door een afwijking in het bindweefsel bijvoorbeeld. Overerfd of door een spontane mutatie in de genen.
Wanneer de bloeddruk flink stijgt (bijvoorbeeld door een extreme sportprestatie) geeft dit een extra risico op het scheuren van de aorta.
Dat zou misschien kunnen verklaren waarom een paard na zo'n krachtinspanning ineens omvalt.
Maar ook zonder die extreme inspanning gaat het vroeg of laat mis.
Bij mijn vader scheurde zijn aneurysma bij het wakker worden na een nacht slaap.....
Een aneurysma is als een soort tijdbom. Je hebt helemaal nergens last van .... todat de bom letterlijk barst.

VINJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 17:59

vreselijk! r.i.p. hickstead!

Melissa_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 18:49

Heel treurig wat er met hickstead is gebeurd dat gun je er geen zowel het paard als de ruiter.
Rust zacht. Y;(

Bonita_Bon schreef:
jahoor hier wil ik best op ingaan en mijn handen branden ;-). Zoals bij alle topsport is het een kwestie van grenzen opzoeken. "Vroeger" was het wereldrecord hoogspringen bij volwassen vrouwen 1.60, nu lachen ze daar om. (even een voorbeeldje). Je blijft niet hangen op het beste niveau, je wilt het beste verbeteren als je leeft voor de sport. Het is niet zozeer wat het publiek wil zien (hoewel die wel moeten blijven komen kijken om de sport te kunnen financieeren) maar wat de sporter wil laten zien. Ik heb topzwemmers zien janken van verdriet en woede omdat ze wel hun eigen persoonlijk record hadden verbeterd maar niet die van de baanrecordhouder. Nu hoor ik je denken "jamaar een paard heeft er niet voor gekozen", true, en de meeste paarden zijn ook absoluut niet geschikt voor de topsport vanwege hun lichaam of mentalititeit. Maar echte topsportpaarden zijn er echt; met het ultieme sportlichaam en de winnaarsmentaliteit, die kwaad worden als ze niet harder, hoger en verder mogen. Paarden die opbloeien in de ring. Ook voor dieren geeft sport nadien en voldaan gevoel. Ook voor dieren komt er tijdens (top) sport adrenaline vrij, het geeft een kick en dan wil je meer en meer. Aan ons mensen de taak ze daarin zo goed mogelijk te begeleiden, op tijd rust in te bouwen en te trainen. En geloof me, dat doen ze, ook uit eigen belang..
De topsporter van nu kan door alle wetenschap en techniek beter getraind, begeleid en onderzocht worden. Bij paarden is het ook nog zo dat we met een bepaalt doel zijn gaan fokken en daar gaan generaties overheen voordat het ultieme sportpaard zich aandient. Hickstead was zo'n paard. Een aneurysma is mogelijk erfelijk (niet wetenschappelijk aangetoond) , gezien het in sommige families meer voorkomt dan in andere, als er binnen een familie (of het nou toppaard of mens betreft) iemand komt te overlijden door een aneurysma kan men de andere familieleden preventief laten onderzoeken (dmv echo de aorta afgaan zoeken naar verwijdde plekken of minieme scheurtjes, of zoeken naar verkalking van aderen) de pest is alleen dat lichamelijk onderzoek een gescheurde aorta nooit uit kan sluiten, aangezien het ook gezonde mensen/dieren kan treffen zonder enige tekenen vooraf... Bovendien kan een aneurysma vrij snel ontstaan, bijvoorbeeld ik onderzoek vandaag mijn paard dmv bloedonderzoeken en echo en volgende week valt hij dood neer aan een gescheurde lichaamsslagader, it's possible... ~Scary huh

[RT-D] Horses are not athletes
Dit topic wel eens voorbij zien komen?

Hoe weet je of een paard dat echt wil? Als een paard niet protesteert en zich overgeeft aan de wil van de mens, is het dan een topsportpaard die vrijwillig zulke kunstjes uithaalt en over enorme hindernissen springt, ten kost van z'n eigen gezondheid? (ik suggereer hiermee niets over de doodsoorzaak van Hickenstead, maar de gezondheid in het algemeen) Die vrijwillig allerlei in de krul-getrokken kunstjes laat zien tussen 4 witte hekjes? Of die vrijwillig met een obstakel op z'n rug metershoge hellingen afspringt? :)[/quote]

Laten we in deze hele discussie niet vergeten dat het paard gewoon een prooidier/ vluchtdier is. Een stress vrij leven is voor een paard helemaal niet natuurlijk......
Ik heb persoonijk niet het streven om mijn paard een stress vrij leven te bezorgen. NIets natuurlijker dan af en toe dat bloed eens flink te laten pompen en af en toe eens iets spannends mee te laten maken.[/quote]

Indd mee eens alleen geef ik bonita_bon toch ook wel gelijk mijn vriendin der paard wordt ook boos opzichzelf als het niet lukt heel raar maar dat voel je gewoon aan heb ik ook met mijn vp je voelt aan hem dat hij meer wil als alleen de basis dresuur je voelt dan een bepaalde drang en als je de oefening er dan uitkrijgt gaan de oortjes naar voren en als ik dan weer aanstoot maak voor die oefening weet ie niet hoe snel ie hem moet uitvoeren.

MachoP

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 18:51

Volgens mij vermenselijk je een paard nu te veel!

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 11:38

hoefnageltje schreef:
peppert schreef:

Een aneurysma (een te grote verwijding van de aorta) kan gewoon "in de genen zitten". Door een afwijking in het bindweefsel bijvoorbeeld. Overerfd of door een spontane mutatie in de genen.
Wanneer de bloeddruk flink stijgt (bijvoorbeeld door een extreme sportprestatie) geeft dit een extra risico op het scheuren van de aorta.
Dat zou misschien kunnen verklaren waarom een paard na zo'n krachtinspanning ineens omvalt.
Maar ook zonder die extreme inspanning gaat het vroeg of laat mis.
Bij mijn vader scheurde zijn aneurysma bij het wakker worden na een nacht slaap.....
Een aneurysma is als een soort tijdbom. Je hebt helemaal nergens last van .... todat de bom letterlijk barst.

Helemaal mee eens! Die zwakke plek zit er al en door een hoge tensie komt er gewoon meer druk op te staan, waardoor de kans op scheuren groter is. Bij mensen overleeft maar een heel klein percentage dit, als ze überhaupt al de ok halen...
(Toevallig heeft mijn vader trouwens ook een aneurysma gehad (hoofd) 's ochtends vroeg.)

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 11:40

Triest.. In en in triest.
Vreselijk voor zijn ruiter.

Ook die zin:
Citaat:
"Hickstead stortte neer en ik kwam ver van hem op de grond
terecht. Hickstead zorgde ervoor dat ik niet gewond raakte".

Ontroerd me.. Wat een vreselijk verlies! Y;(

Famke_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 18:46

Gulpje schreef:
IndianLady schreef:

Mee eens. Heel jammer dat de dood van dit paard moet worden aangegrepen om met het bekende vingertje te wijzen en te prikken.
Kom met feiten, laat zien dat het concrete beschuldigingen zijn.

Ik vind het eigenlijk belachelijk dat er een hele discussie ontstaat omdat een topsportpaard aan een scheur in de aorta overleden is. Wij hadden een merrie op stal staan, blakend van gezondheid. Op d'r 11-jarige leeftijd is zij plotseling overleden aan een scheur in de aorta. Het kan iedereen overkomen, elk mens en elk dier. Die plekken zijn niet op te sporen, of je moet zo'n aparaatje op het lichaam laten zitten en heel de dag met een schempje lopen om te kijken dat er geen slechte plekken ontstaan. Er was toch een tijd geleden ook een jonge voetballer overleden, terwijl die niks mankeerde en opeens weg viel. Dus nogmaals, het heeft niks met je conditie of met wat je doet te maken......Maar dat is miss alleen mijn idee.

_Rhonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 20:47

Qizz schreef:
Kreeg de tranen in mn ogen toen ik het zag op youtube.
Mooi gezegd door Eric: "Hickstead zorgde ervoor dat ik niet gewond raakte". Y;(
en inderdaad,... een crematie vind ik ook een waardig afscheid.

Mee eens!

SinnaSkjona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 12:45

Zonde van zo'n knap beestje..

Inderdaad mooie woorden dat Hickstead ervoor zorgde dat Eric niet gewond raakte.

dietmdb

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 18:33

Met tranen in mijn ogen keek ik het filmpje op youtube. RIP Hickstead !
Veel respect voor de ruiter ! :(:)