Achtentwintig verwaarloosde pony's aangetroffen in Elkenrade

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MariekeA

Re: Achtentwintig verwaarloosde pony's aangetroffen in Elkenrade

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 12:28

Ik denk dat dat hier ook en reden voor nog niet ingrijpen is geweest voor de DB een paar jaar terug: de paarden waren niet graatmager.

Ik heb ook wel eens de DB gebeld voor een tweetal paarden die echt graatmager waren (boten staken aan alle kanten uit). Waren ook heel zwak. Dan kun je na zoveel tijd bellen naar de DB om te horen hoe je melding is afgehandeld.
Antwoord DB: de paarden zijn oud en daarom mager en zwak... Einde melding.

Ik had ook een ouder paard, maar die was echt niet zo mager. En als hij alleen al richting die kant ging, had ik een voedingsdeskundige ingeschakeld.
Als je er dan alles aan had gedaan en ze bleven zo mager, apatisch en zwak, misschien moet je dan maar eens keuzes gaan maken.
Van je dieren houden is ook loslaten als de tijd gekomen is.

En eerlijk is eerlijk: ik snap dat ook niet. Weet ik veel hoe veel geld (uit donaties het liefst) neer tellen voor onderkomen honden, katten en paarden om ze er weer boven op te helpen. Dan blijft een grootdeel ook nog de rest van hun leven hinder houden en op medicatie. En dat terwijl de asielen vol zitten met gezonde, probleemloze dieren die wachten op een baasje en er tig "gezonde" paarden te verkrijgen zijn.
En dier is niet bezig met de toekomst en de dood zoals wij. Die leeft in het nu.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 12:47

Ik blijf bij mijn mening dat er veels te veel achteraf gehuild en gezeurd wordt.
Als ik een instantie heb en ik zet me in voor het welzijn van (in dit geval) paarden. TV, krant en weet ik veel wat zijn dan dingen die ik er bij zou betrekken.
Achteraf is het een beetje te gemakkelijk roepen. ''we kunnen niets doen''. Kom nou toch.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 13:53

Ik zou zeggen Uryanne: probeer het eens ;) .

Eens kijken hoe gefrustreerd en ontgoocheld je over een half jaar bent, omdat niemand met de juiste juridische basis je wil of kan helpen.

Je mag niet het recht in eigen handen nemen en daar zomaar het erf oplopen en de boel beginnen uit te mesten. Hoe graag je zoiets ook zou willen. Je begeeft je dan nog altijd op andermans terrein en als die je daar niet wenst, heb je te vertrekken.

Paard in Nood: goed werk weer! Moet ik weer jerrycans voor water voor jullie gaan sparen? ;)
Ik ben benieuwd wat het gaat geven, en anders trekken jullie maar eens bij me aan de bel.
Mijn 2 winterstallen thuis staan op dit moment leeg. Voor tijdelijke opvang zou ik me eventueel (moet dat nog met mijn man overleggen natuurlijk :+ ) kunnen aanbieden.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 12-11-11 05:50, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Lettertype normaal gemaakt.

Vrijwilliger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 14:54

uryanne schreef:
Vrijwilliger schreef:
Stichting Paard in Nood zit hier al maandenlang bovenop.

Had stichting paard in nood dan niet beter kunnen voorkomen dmv. voorlichting en hulp met bekappen enz. ipv. nu pas naar buiten te treden?
Oftewel; is voorkomen niet beter dan genezen? Beetje vreemd om het maanden op zijn beloop te laten?

Natuurlijk wilden we hier het liefst meteen bovenop springen. Maar dit is een dwangmatig dierverzamelaar. Deze verzamelaars willen niets te maken hebben met 'buitenstaanders' en pakken bij het minste of geringste hun biezen, verstoppen de dieren (in containers, vriezers, andere locaties, etc). Dan ben je verder van huis, want dan weet je niet meer waar de dieren zijn. En voor de dieren zelf heeft dat vaak vreselijke gevolgen.
Voor meer informatie over dit soort zieke mensen: google op 'hoarder'.

We moesten dus heel erg voorzichtig zijn. Los daarvan mag je niet zomaar dieren afpakken. Daarvoor is altijd een LID/Dierenbescherming en politie noodzakelijk. Paard in Nood moet zich natuurlijk wel aan de wet houden.
Dus konden we alleen maar melden, informatie verzamelen, beinvloeden, etc.
Heel erg frustrerend, maar soms kan het niet anders.

Vrijwilliger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 15:07

Nog even snel dit:
Sommige mensen hebben aangegeven dat zij een paard (denken te) herkennen als een eigen ex-paard. Neem zsm contact op met Paard in Nood via info@paardinnood.nl, zodat we met je kunnen nagaan of het inderdaad een eigen ex-paard van je is. Deze mensen kunnen dan aanspraak doen op dat paard via http://www.hetlnvloket.nl/portal/page?_ ... ema=PORTAL. Op die manier hopen we te voorkomen dat deze paarden alsnog naar de slacht gaan. Zolang de paarden in de opslag zitten zijn ze niet veilig! Dus mail ons als je denkt een paard te herkennen!!

Verder kan iedereen ons helpen om dit onder de aandacht te houden. Instanties en journalistiek blijven hier alleen bovenop zitten als het overal gonst van informatie en protest. Heb je Twitter, Hyves, Facebook of wat dan ook? Zet het verhaal erop met de link naar http://www.paardinnood.nl/elkenrade.htm!
Help ons! Sla op die tam-tam mensen, zodat we dit zo snel mogelijk kunnen oplossen!

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 15:16

Dus dierenbescherming laat het toe dat die paarden met zijn alle in een vrachtwagen worden gezet? Te zot voor woorden.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 15:17

Vrijwilliger schreef:
Natuurlijk wilden we hier het liefst meteen bovenop springen. Maar dit is een dwangmatig dierverzamelaar. Deze verzamelaars willen niets te maken hebben met 'buitenstaanders' en pakken bij het minste of geringste hun biezen, verstoppen de dieren (in containers, vriezers, andere locaties, etc). Dan ben je verder van huis, want dan weet je niet meer waar de dieren zijn. En voor de dieren zelf heeft dat vaak vreselijke gevolgen.
Voor meer informatie over dit soort zieke mensen: google op 'hoarder'.

We moesten dus heel erg voorzichtig zijn. Los daarvan mag je niet zomaar dieren afpakken. Daarvoor is altijd een LID/Dierenbescherming en politie noodzakelijk. Paard in Nood moet zich natuurlijk wel aan de wet houden.
Dus konden we alleen maar melden, informatie verzamelen, beinvloeden, etc.
Heel erg frustrerend, maar soms kan het niet anders.

Kan mij niet wijs maken dat er met de huidige politieke ontwikkelingen (denk aan animal cops, gids met richtlijnen e.d.) niet meer mogelijk is dan afwachten en achteraf “symptonen” bestrijden.
Ik meen dat Henk Bres laatst ook een actie op poten heeft gezet met een aantal buurtbewoners en daar mooie resultaten heeft geboekt. Daar zie ik veel meer in dan afwachten en passief zijn.

Snap zeker dat het moeilijk is, maar wat meer daadkracht en lef zou geen kwaad kunnen. Je moet er toch wat voor overhebben als je een stichting wil runnen. Nogmaals denk eens aan de acties die mensen voeren in de Eemshaven, bij de kolencentrales, op de walvisvaart enz. enz.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 16:43

Actie hoeft naar mijn mening niet enkel vanuit een stichting te komen,actie begint bij de mens zelf laten we daar even duidelijk over zijn!
En eigen rechter spelen mag niet?Nou schijt aan hebben hoor ,je hoeft zeker geen mensen te vermeubelen maar ingrijpen is geen vergrijp in tegendeel!
Maar er word teveel verwacht van overheid en stichtingen,hoe kunnen ze nou "in hun uppie" alles regelen,controleren en uitvoeren denk ik dan?!

Kennen we de spreuk nog: Een beter milieu begint bij jezelf!Dat geld ook voor levende wezens.
Ik weet zeker als 10 boze buren/omwonenden dagelijks verhaal gaan halen bij zo een verknipte tante als deze (even als voorbeeld) dan houden zulke praktijken vanzelf op!
Maar helaas houd iedereen zn handen voor ogen en achteraf horen we dan dat iedereen het wist maar tja de overheid hè en die stichtingen deden niks pffff

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 17:02

funnyhorses schreef:
Actie hoeft naar mijn mening niet enkel vanuit een stichting te komen,actie begint bij de mens zelf laten we daar even duidelijk over zijn!
En eigen rechter spelen mag niet?Nou schijt aan hebben hoor ,je hoeft zeker geen mensen te vermeubelen maar ingrijpen is geen vergrijp in tegendeel!
Maar er word teveel verwacht van overheid en stichtingen,hoe kunnen ze nou "in hun uppie" alles regelen,controleren en uitvoeren denk ik dan?!

Kennen we de spreuk nog: Een beter milieu begint bij jezelf!Dat geld ook voor levende wezens.
Ik weet zeker als 10 boze buren/omwonenden dagelijks verhaal gaan halen bij zo een verknipte tante als deze (even als voorbeeld) dan houden zulke praktijken vanzelf op!
Maar helaas houd iedereen zn handen voor ogen en achteraf horen we dan dat iedereen het wist maar tja de overheid hè en die stichtingen deden niks pffff

_/-\o_

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 17:36

Wat ik niet begrijp is waarom er zo afgegeven wordt op zulke instanties.. ik heb er goede ervaringen mee. Wel moet je denk ik als mens vindingrijk zijn. Neem nou Jack.. daar gaan ze ook uitzoeken en achteraan. Vorig jaar ben ik wezen kijken bij een witte herderpup, het beest zal vol wormen en was erg bang en ik heb toen ook aangifte gedaan.. helaas was tie toen al weg, maar doet niets af aan het feit dat ze dr best doen. Okee soms kan het beter, maar is dat niet bij elke aktie of beroep??
als iemand in een kledingzaak gelijk op me afkomt ,vertrouwd ze me niet.. komt ze te laat , is ze vast met belangrijkere dingen bezig.. t is gewoon nooit goed!
Iedereen moet zijn verantwoordelijkheid nemen , tegen kinderen maar ook tegen dieren!
Soms gaat dat fout, moedwillig of onbewust.. Maar WIJ zijn degene die dan aan de bel moeten trekken, en dat gebeurd vaak helaas veel te laat of niet!

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 18:17

Ik zal nooit afgeven op mensen die zich inzetten voor een goede zaak.
Het punt wat ik wil maken is dat er geen verbetering optreedt. Dit soort berichten hoor je steeds weer. In beslagname, dierenbescherming op bezoek enz.
Wanneer komt er nu eens een stichting die met een goede pr afdeling voorlichting geeft en probeert te voorkomen ipv achteraf hulp te bieden.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 18:33

Ik denk niet dat een goede PR en voorlichting zal helpen, zeker niet bij dit soort mensen helaas :n
Het enige dat ze kunnen doen is "achteraf" hulp bieden. Zij zijn ook aan de wet gebonden en zouden het liever ook anders zien en meteen willen ingrijpen, maar helaas kan en mag dat wettelijk gezien gewoon niet.

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 18:52

uryanne schreef:
Ik zal nooit afgeven op mensen die zich inzetten voor een goede zaak.
Het punt wat ik wil maken is dat er geen verbetering optreedt. Dit soort berichten hoor je steeds weer. In beslagname, dierenbescherming op bezoek enz.
Wanneer komt er nu eens een stichting die met een goede pr afdeling voorlichting geeft en probeert te voorkomen ipv achteraf hulp te bieden.

Hoarders luisteren niet naar PR. Als ik het zo lees was dame in kwestie er vast van overtuigd dat ze niets verkeerd deed (er even van uit gaand dat de mensen die hier reageren de waarheid spreken). Mensen die geen advies wíllen, zullen er ook niet naar luisteren. En tenzij ze nu een verbod op het houden van dieren krijgt, is de kans groot dat ze binnenkort weer opnieuw begint.

Overigens zou een goede PR helemaal geen kwaad kunnen hoor. Te beginnen bij kinderen op de basisschool. Pennymeisjes die nog het allerbeste voor hun diertjes willen, maar niet altijd weten wat het beste is.
Laatst bijgewerkt door shetjessweet op 10-11-11 18:54, in het totaal 1 keer bewerkt

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 18:53

ik bedoelde jou ook niet, ;)
Maar er zijn er veel die wel alleen maar commentaar hebben en weten hoe het strakjes gaat. Goede dieren gaan niet naar de slacht.. Maar je zou wel de juiste kanalen moeten vinden om aan zulke dieren te komen of terug te krijgen. Wat meer openheid her en der in zulke dingen zou wel fijn zijn.
Ik vind het heel goed als er een echte registratie komt voor dierenhouden. van spin tot olifant! Met verplichte jaarlijkse apk door een dierenarts.. 1 X per 3 jaar een onafhankelijke keuring door een onafhankelijke(toegewezen) arts.Zeg dat die arts rondreist en dus op huisbezoek komt voor grote dieren en ergens midden in het dorp voor kleine huisdieren.. Dat lijkt me wel wat.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 19:11

pipo schreef:
ik bedoelde jou ook niet, ;)
Maar er zijn er veel die wel alleen maar commentaar hebben en weten hoe het strakjes gaat. Goede dieren gaan niet naar de slacht.. Maar je zou wel de juiste kanalen moeten vinden om aan zulke dieren te komen of terug te krijgen. Wat meer openheid her en der in zulke dingen zou wel fijn zijn.
Ik vind het heel goed als er een echte registratie komt voor dierenhouden. van spin tot olifant! Met verplichte jaarlijkse apk door een dierenarts.. 1 X per 3 jaar een onafhankelijke keuring door een onafhankelijke(toegewezen) arts.Zeg dat die arts rondreist en dus op huisbezoek komt voor grote dieren en ergens midden in het dorp voor kleine huisdieren.. Dat lijkt me wel wat.

Klinkt leuk zo'n rondreizende arts. Maar wie gaat beoordelen of hij/ zij capabel is? Er zijn nu al vele topics te vinden over artsen die voor en tegenstanders hebben.
Ik zie er veel meer in om zelf in te grijpen. Ik zou een nachtje cel wel durven riskeren wanneer ik mishandelde of verwaarloosde dieren daarmee kan helpen. Niet te soft zijn.

Ik ga met mensen om (die zelf ook paarden hebben) die mij ook wel eens geattendeerd hebben op het feit dat er eigenlijk wel een hoefsmid moest langskomen. Nu zou ik me er voor schamen, maar toendertijd was ik blij met die hulp.
Vanachter een schutting kijken en vervolgens op (bijvoorbeeld) een internetforum zeggen dat het een schande is zul je het dier niet mee helpen.
Op een positieve manier adviezen geven. Dat dat bij de mevrouw in dit topic niet helpt, tsja sbs6 of rtl nieuws, de plaatselijke krant. Die zijn best welwillend als er weer wantoestanden zijn in nederland.
Dan voorkom je dat het te laat kan zijn.
Al deze dieren en de mankementen die ze vertonen zijn niet van het laatste half jaar.

Malakay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 19:26

Het is jammer dat het een tijd heeft moeten duren voordat er gehandeld (kon) worden, toch mooi dat het nu gebeurd is.

MariekeA schreef:
Voor de duidelijkheid, haar paarden stonden dus op een andere stalling!!!.

Weet iemand hoe dat met de stalling in elkaar steekt?
Was het haar eigen woning/boerderij of huurde ze die of stond ze in een soort van pension?

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 19:28

heb bij toeval...(eigenlijk) me laatst ervoor aangemelt dat ik nog plek heb voor paarden die dus voor zolang opgevangen moeten worden ze waren hier erg blij mee. (dierenbescherming)
liep op hedel en de man verkocht een mini shet....deze man was al paar keer omgeroepen dat het vrouwtje het paardje wilde kopen...(ik stond bij toeval te kijken) nu had de kerel al tegen haar gezegt neem maar mee (gratis dat vertrouwde ik dan alweer niet) maar al met al....ze maakte het touwtje los en wilde paardje mee nemen.....paardje sleepte met zijn achterbeentje heel erg zielig.....vrouw kreeg netjes nummer van de dierenats die die dag aanwezig was....maar ze overlegde....en ze liepen aan want ze ging niet weer andermans elende oplossen....ik weer zo goed geweest om toch ff te bellen.....de vrouw van de dierenbescherming was er binnen 5 min.....paardje zou worden ingeslapen maar de dierenarts wilde wel eerst nog onderzoek doen volgende morgen....paardje netjes op de trialer gezet en is naar een weide daar in de buurt gebracht (ja me goede daad weer vericht)heb me toen ook meteen ff aangemelt omdat ik niet goed wist waar...nu staat me nummer enzo daar genoteerd.....ze hebben me zelfs de volgende dag nog gebeld hoe en wat met paardje is gebeurd erg netjes moet ik wel zeggen.
denk dat zoiets echt bij jezelf begind.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 19:29

Zij huurde een oude boerderij en stond daar alleen.

MachoP

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 21:34

Ik heb ook gereageerd op de eerste oproep voor de opvang van de paarden, maar geen antwoord terug ontvangen.
Iemand hier al wel een antwoord gehad?

Vrijwilliger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 21:43

MachoP schreef:
Ik heb ook gereageerd op de eerste oproep voor de opvang van de paarden, maar geen antwoord terug ontvangen.
Iemand hier al wel een antwoord gehad?

Mensen, aub geduld. We ontvangen honderden mailtjes per dag en de telefoon staat de hele dag roodgloeiend. We verzamelen alle reacties en zullen zo snel mogelijk antwoorden.

MachoP

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 21:46

Is goed, maar dan hoef ik in ieder geval geen 2e keer te mailen, want dacht dat ze het niet ontvangen hadden.

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 22:00

Wij wachten ook rustig af n.a.v. een telefoontje en mailtje, de deur staat hier in ieder geval open :)

MachoP

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 22:13

Weet je welk probleem ik wel heb. En daar ben ik gewoon heel eerlijk in!
Er wordt op de website van Paard in Nood aangeven, dat als je het paard neemt, je het ook tot zijn eind moet houden en daar steekt het mij een beetje, want wat nu als dat gewoon financieel niet meer kan.
Er staat wel, dat je daar rekening mee moet houden en dat kun je deels ook wel, maar niet altijd.

Ik ga er vanuit, dat wij het financieel alleen maar nog beter gaan krijgen, want we hebben allebei gewoon een goede baan, maar stel.... Dan gaan mijn rij/wedstrijdpaarden echt niet als eerste weg.

Dat een ander zijn paarden verwaarloosd, wil niet zeggen, dat als je zo'n dier een goede tijd wilt geven, jij in één keer tot alles verplicht zou moeten worden. Je geeft dat dier al een mooi leven. Laat diegene dat dan ook op zijn manier doen.
Dat je het dier niet mag verkopen, dat snap ik, maar aan iemand geven die er goed voor gaat zijn, zou moeten kunnen.

Of zeg ik nu echt hele lelijke dingen?

Vrijwilliger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 00:13

MachoP schreef:
Weet je welk probleem ik wel heb. En daar ben ik gewoon heel eerlijk in!
Er wordt op de website van Paard in Nood aangeven, dat als je het paard neemt, je het ook tot zijn eind moet houden en daar steekt het mij een beetje, want wat nu als dat gewoon financieel niet meer kan.
Er staat wel, dat je daar rekening mee moet houden en dat kun je deels ook wel, maar niet altijd.

Ik ga er vanuit, dat wij het financieel alleen maar nog beter gaan krijgen, want we hebben allebei gewoon een goede baan, maar stel.... Dan gaan mijn rij/wedstrijdpaarden echt niet als eerste weg.

Dat een ander zijn paarden verwaarloosd, wil niet zeggen, dat als je zo'n dier een goede tijd wilt geven, jij in één keer tot alles verplicht zou moeten worden. Je geeft dat dier al een mooi leven. Laat diegene dat dan ook op zijn manier doen.
Dat je het dier niet mag verkopen, dat snap ik, maar aan iemand geven die er goed voor gaat zijn, zou moeten kunnen.

Of zeg ik nu echt hele lelijke dingen?

Paard in Nood ziet heel veel ellende voorbij schuiven. Natuurlijk kunnen er situaties zijn waarin het niet meer mogelijk is om een dier te houden. Daarvoor is alle begrip. Alleen zien we ook dat veel paarden onnodig van hot naar her worden geschoven, of nog erger naar de slager gaan, terwijl ze nog een vol leven zouden kunnen genieten.

De paarden die we bemiddelen en de paarden die we bij de stichting zelf aanhouden hebben vaak al een geschiedenis met heel veel ellende achter de rug. We zijn van mening dat een paard geen auto is die je oprijdt om vervolgens maar iets nieuws aan te schaffen. Een paard is een levend wezen, dat netals welk ander levend wezen dan ook bescherming, liefde, juiste verzorging en een stabiele leefomgeving verdiend.
Daarom stellen we hele hoge eisen aan de mensen aan wie we paarden bemiddelen. En daarom gaan we ook regelmatig op controle kijken.

Dat is ook de enige manier om te voorkomen dat paarden bij zo'n hoarder als in Elkenrade terechtkomen.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 09:26

Vanochtend stond dus in het LD dat Paard in Nood (PIN) buiten spel is gezet, doordat de eigenaresse de paarden toch niet vrijwillig wilde afstaan.
Ook was PIN het er NIET mee eens dat de dieren op een vrachtwagen, die normaal gebruikt werd voor koeien naar de slacht te brengen, werden vervoerd. Ze hadden ook liever gezien dat ze apart vervoerd werden (of in ieder geval neem ik dan aan in een paardenvrachtwagen met schotten ertussen). Volgens PIN konden de paarden zich op deze manier nl. verwonden omdat er naar elkaar getrapt/gebeten kon worden.

De paarden zijn naar een onbekende lokatie verhuist.

Zo zie je maar weer; doe je zo je best voor die dieren, en dan gaan anderen (dierenbescherming/LID/politie) met de dieren lopen zeulen zonder met jouw wensen/ervaring rekening te houden.
Ik zou eerlijk gezegd wel eens willen zien waar die dieren nu terecht zijn gekomen en of ze het daar nu echt beter hebben....want dat weet nooit iemand.
Ook met die paardjes in Friesland (die Ijslanders) een half jaar geleden. Daar heb ik me ook altijd van afgevraagd wat er uiteindelijk met die dieren gebeurd is en waar ze in 1e instantie terecht zijn gekomen.