Paard met enorm gezwel ontdekt in Wanzele **update**

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 19:00

Stral schreef:
Akhal_Teke schreef:
Is er hier iemand die toevallig weet binnen hoeveel tijd zo'n been tot die omvang kan komen? Ik weet dat het snel kan gaan als het een ontsteking is, maar HOEsnel? In een paar dagen, een week, 2 weken?

Kan heel snel gaan, wij hebben ooit een paard gehad met een tumor op de onderlip, is toen op 2 dagen tijd van formaat suikerklontje naar formaat appelsien gegaan, en na 3 dagen was het al pompelmoes...

't ziet er echt vies uit, maar 't blijft wel een eenzijdige versie van het verhaal, misschien is de kanker wel vastgesteld als de merrie hoogdrachtig was, is er niets meer aan te doen, waarop veulen geboren is, merrie nu onder pijnstilling staat om het veulen te zogen (ziet er nog geen veulen uit dat al enorm oud is precies?) en wordt ze daarna ingeslapen ofzo. Ik zeg maar iets... Jammer genoeg zal het hoogstwaarschijnlijk wel anders zijn, maar om nu meteen te zeggen dat de eigenaar niet zou mogen leven... Harde woorden hoor hier.

Afgelopen jaar was er bij mij op stal een paard met einschuss n.a.v mok...binnen een dag een enorm dik olifanten poot.
Niet zo dik nog als het arme dier op de foto's maar het kwam wel aardig in de buurt. Paard is uiteindelijk na een lange periode wel hersteld.

Voor de toestand van de friese merrie heb ik gewoon geen woorden voor, kan er alleen maar om huilen |( .

Het word tijd dat men in dergelijke gevallen direct mag ingrijpen.

Rinske

Re: Paard met enorm gezwel ontdekt in het Belgische Wanzele

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 19:06

Ieuw, dat ziet er echt ranzig uit! Moet toch vreselijk pijn doen zeg! Ik hoop dat de paarden gevonden worden zodat er de juiste behandeling opgestart kan worden, en als er geen hoop meer is, dat de merrie een pijnvrij einde krijgt.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 19:28

Ongelooflijk dit!!! waar gaat het heen met die rare mensen tegenwoordig dat zo met de dieren kunnen omgaan?

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 19:30

Sigrid72 schreef:
Kijk, ik kan veel symphatie hebben voor het BLID, maar ik erger me vaak bont en blauw aan hun zgn. "vaststellingen". Dirk Blanchart, de voorzitter van het BLID, is geen dierenkenner, maar wel een gewezen belgische zanger. Hij heeft een enorme symphatie voor dieren, maar hij kent er in sè niets van.

Het paard op de foto heeft geen kanker, maar wel "einschuss", trouwens regelmatig voorkomend bij Friese paarden. Eigenlijk een erg verregaande staat van mok die niet behandeld is geworden, en waar bepaalde Friese lijnen enorm gevoelig voor zijn. Is niet iets waar een paard jaren over doet, een klein wondje of (in dit geval) mok en een paar dagen/weken later zit je al met zo'n been. In een zover gevorderd stadium, waarbij de lymfevaten zijn ontstoken, is er voor een paard niets meer te doen en moet het inderdaad worden ingeslapen, maar men zal de merrie wellicht nog hebben laten leven omwille van het veulen.

Dus niets mis met het feit dat het BLID reageert... met rechte... maar wel met hun vaak foute diagnose, puur gebaseerd op het feit dat we hier niet met mensen te maken hebben die uberhaupt iets van dieren afkennen.

als mok met einschuss vind ik het er ook uit zien...
en tevens wildvleesvorming. maar waarom ze zo een paard erbij laten staan! getver. en dan niet flink bijvoeren zodat ze nog wat dikker blijft.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 19:33

Knap hoor van jullie dat jullie zonder het paard ook maar te hebben gezien allerlei conclusies en diagnoses kunnen stellen. Het aantal helderzienden op bokt is weer opvallend hoog. Behalve het been ziet de merrie er goed uit. Misschien is het wel in behandeling bij een dierenarts, wie zal het zeggen. Maar om nou direct allerlei diagnoses en behandelingen te kunnen geven vind ik erg knap. (zoals bij het beroemde 1,2,3 euthanasie misschien kan na een geode behandeling het paard nog wel 30 worden. Ik weet het niet maar ben dan ook geen dierenarts. De meerderheid hier blijkaar wel

Okielove75

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 19:34

Wat afschuwelijk! Arme merrie...
Hopelijk wordt de dader gestraft en de merrie uit haar lijden verlost...
Misschien kan het nog wel beter worden, maar er is denk ik niet zo grote kans. Hopelijk is het minder erg dan het eruit ziet, maar dat denk ik haast niet.

DeandyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 19:35

ooooh arm dier.

en nog kijkt ze zo vriendelijk....pffff

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 19:37

.
Laatst bijgewerkt door Fu_Qi op 08-11-24 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 19:38

Wat weer een speculaties, wat het ook mag zijn het ziet er naar mijn mening alles behalve gezond uit.
Dit dier moet behandeld worden, punt.

__Danielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 19:39

Echt ziekelijk dat die eigenaar 't arme beesje dit aan doet ;(

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 19:41

te sneu voor woorden dit! je kan een paard er toch niet zo bij laten lopen?! Ik hoop dat ze snel uit haar lijden verlost word! Dat veulen red het ondertussen ook wel zonder haar!

bijmarisbij

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 19:42

:( wat vreselijk...!

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 19:45

Een gezwel, mok, einschuss, wildvlees... Het is in ieder geval niet goed.
Ik heb dit ook wel eens eerder bij een Fries gezien.
Dat de eigenaar geen onbekende is bij de BLID, zegt wel iets natuurlijk. Hoop dat de merrie snel beoordeeld kan worden door een dierenarts, als dat al niet gebeurd is.

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 19:45

Sigrid72 schreef:
Kijk, ik kan veel symphatie hebben voor het BLID, maar ik erger me vaak bont en blauw aan hun zgn. "vaststellingen". Dirk Blanchart, de voorzitter van het BLID, is geen dierenkenner, maar wel een gewezen belgische zanger. Hij heeft een enorme symphatie voor dieren, maar hij kent er in sè niets van.

Het paard op de foto heeft geen kanker, maar wel "einschuss", trouwens regelmatig voorkomend bij Friese paarden. Eigenlijk een erg verregaande staat van mok die niet behandeld is geworden, en waar bepaalde Friese lijnen enorm gevoelig voor zijn. Is niet iets waar een paard jaren over doet, een klein wondje of (in dit geval) mok en een paar dagen/weken later zit je al met zo'n been. In een zover gevorderd stadium, waarbij de lymfevaten zijn ontstoken, is er voor een paard niets meer te doen en moet het inderdaad worden ingeslapen, maar men zal de merrie wellicht nog hebben laten leven omwille van het veulen.

Dus niets mis met het feit dat het BLID reageert... met rechte... maar wel met hun vaak foute diagnose, puur gebaseerd op het feit dat we hier niet met mensen te maken hebben die uberhaupt iets van dieren afkennen.

Ik moest ook gelijk aan een olifantspoot denken door Einschuss :j
Heb al eerder foto's daarvan gezien.
Ben benieuwd naar het hele verhaal.

Kimbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 19:46

Pfoh.. Schrok toch behoorlijk..

Arm beest.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 19:51

wat het ook is, het is duidelijk dat een dierenarts bezoekje wel op zn plaats geweest zou zijn. Dit is duidelijk niet overnacht gebeurd!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 19:53

Sjezus... ik heb nog nooit zo'n dik been gezien! Ben benieuwd hoe dit af gaat lopen. Paard ziet er, buiten het been, sowieso al belabberd uit, ik hoop dat ze er nog bovenop gaat komen.

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 19:55

OMG dit is echt schokkend!! Arm dier, dat het uberhaupt nog kan lopen met zo'n been en dan ook nog een veulen grootbrengen... Ik ben benieuwd hoe lang het zal duren voor deze merrie hulp krijgt...

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 19:57

@juliomariner
dat is wat ik er van denk als ik het zo zie, maar ik kan het ook totaal mis hebben!

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 19:59

okee,
ben ik dan de enige die het volgende denkt.
er staat nergens hoe lang deze merrie al zo rond loop
en behalve het been vind ik het er nog niet eens zo heel vreselijk uitzien.
kan het ook zijn dat het leven van deze merrie word gerekt ter behoeven van het veulen?
mischien zit ze wel onder de pijnstillers.

als ik voor deze keuze zou staan zou ik ook proberen de merrie zo lang mogelijk in leven te houden.
en als er in eens zoveel comotie zou zijn zou ik mijn paars toch ook ergens anders zetten :=

NiG

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 19:59

juliomariner schreef:
Knap hoor van jullie dat jullie zonder het paard ook maar te hebben gezien allerlei conclusies en diagnoses kunnen stellen. Het aantal helderzienden op bokt is weer opvallend hoog. Behalve het been ziet de merrie er goed uit. Misschien is het wel in behandeling bij een dierenarts, wie zal het zeggen. Maar om nou direct allerlei diagnoses en behandelingen te kunnen geven vind ik erg knap. (zoals bij het beroemde 1,2,3 euthanasie misschien kan na een geode behandeling het paard nog wel 30 worden. Ik weet het niet maar ben dan ook geen dierenarts. De meerderheid hier blijkaar wel

Het is maar wat je goed noemt, ik zou als vel over been omschrijven.

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 20:00

juliomariner schreef:
Behalve het been ziet de merrie er goed uit.

?? Goed uitzien???

Deze merrie is zo ingevallen die heeft echt wel bijvoer nodig en als ze het wel zou krijgen dan zou het al te laat zijn want die merrie is gewoon echt te mager!

Als een merrie een veulen ter wereld brengt moet er wel een merrie overblijven en niet een zak botten.
Mocht het veulen de merrie ''leeg''drinken dan zie je dat heel snel en handel je erna dmv bijvoer.

paafke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 20:03

juliomariner schreef:

Ik ben ook geen dierenarts en weet dus ook niet wat er met dat been aan de hand is, maar om nu te zeggen dat de merrie er goed uit ziet, gaat mij te ver...Iedereen kan hier op de foto zien dat ze broodmager is en dat komt niet van een keertje minder voeren ;) .

Ik hoop dat deze merrie snel behandeld wordt aan haar been en dat ze weer helemaal opgeknapt kan worden...

rixke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 20:04

arme,arme merrie,als de eigenaar geen onbekende is dna moet hij.zij toch snel gevonden kunnen worden .
en dus ook de merrie.
arm dier

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 20:04

we kunnen wel roepen en schreeuwen.....
maar wij weten toch niet hoe het paard behandeld word?
mischien krijgt ze wel 6 kilo brok per dag.....
er hangt geen briefje bij hoe ze verzorgd worden