ennaile schreef:maar als je nou zo'n startpas hebt, moet je dan ook nog apart per proef betalen?
Je betaald het inschrijfgeld aan de organiserende vereniging niet aan de KNHS.
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Ik ben het met je eens.
Die gelimiteerde startpas vind ik wel belachelijk duur! IVIV schreef:Ik vind het een goede ontwikkeling dat de KNHS flinke vooruitgang boekt mbt automatisering en zaken rondom inschrijving en organisatie van wedstrijden worden vereenvoudigd.
Vol ongeloof heb ik echter geconstateerd dat de kosten van de nieuwe startpas maar liefst verdubbeld zijn tov de huidige startkaart. Natuurlijk zijn er kosten verbonden aan automatiserings systemen en een lichte verhoging lag dan ook in lijn der verwachting, maar daar staat tegenover dat er een aanzienlijk stuk werk (mankracht, 1 medewerker?) en kosten (onderhoud couponsysteem, coupons, enveloppen, post) verdwijnen. Waar de KNHS dus het recht vandaan haalt om de gelden die ze nu gaan ‘mislopen’ met het verdwijnen van de coupons, alsnog te innen via de startpas is mij totaal onduidelijk. Daarnaast is het zo dat met het verdwijnen van de startcoupons bedoeld wordt dat de coupons en dus de kosten voor de KNHS verdwijnen; de wedstrijdorganisaties dienen nl alsnog protocollen uit te printen… de jury zal tenslotte zijn punten ergens op moeten kunnen schrijven. De kosten hiervoor zijn dus voor de wedstrijdorganisaties.
Mijn inziens was het dus logisch geweest als de KNHS een lichte verhoging voor de startpas zou doorvoeren (misschien ietsje hoger dan de jaarlijkse inflatie verhoging) en dat de extra kosten door de deelnemers betaald worden via het inschrijfgeld. Op deze manier zouden de kosten voor de startpashouder netto gezien iets verhoogd worden (maar zeker geen verdubbeling) en worden de kosten uitsluitend anders verdeeld tussen KNHS en wedstrijdorganisatie. Zo zou er geen enkele partij financieel gezien ver op achteruit gaan, terwijl e.e.a. wel voor iedereen vereenvoudigd wordt.
Echte hanteert de KNHS een opmerkelijk rekenvoorbeeld waardoor het nu LIJKT alsof de startpashouder er financieel op vooruit gaat. Trap er niet in beste mensen! Bij dit rekenvoorbeeld gaan ze er vanuit dat een startpashouder 48 coupons per jaar verbruikt. Dit geldt misschien voor een heel klein gedeelte maar het gros van de startpashouders start gemiddeld niet 2 x per maand dressuur (4 coupons) of 4 x per maand springen! Daarnaast heeft de KNHS voor het gemak de extra kosten voor de wedstrijdorganisaties maar even buiten beschouwing gelaten. Maar ook deze kosten zullen door de ruiters betaald moeten worden (via inschrijfgeld). En wat te denken van startpashouders die te kampen krijgen met blessures van hun paard of pony of tussentijdse verkoop? Het geld van de startkaart waren ze voorheen ook kwijt maar met de komst van de startpas is dit dus wel verdubbeld.
Zoals ik al vaker gemerkt heb stuurt de KNHS steeds meer aan op de profs en/of welgestelden onder ons. Men verliest uit het oog dat de KNHS nooit bestaansrecht had gehad als er geen hobby ruiters aan de basis stonden. De jeugd heeft de toekomst, maar ik vraag me serieus af hoe ik de ouders van de jeugd nog kan overtuigen een startpas aan te vragen en wedstrijden te gaan rijden met dit soort drastisch stijgende kosten…
Kortom, ik ben het helemaal eens met het automatiseren van de verouderde systemen en werkwijzen en ik begrijp heel goed dat daar kosten aan verbonden zijn, maar laat de KNHS wel reeël blijven in de verdeling van de kosten, baten en werkzaamheden, zodat het voor de KNHS mogelijk blijft om op goede wijze in dienst te staan van zijn leden, het voor de sportbeoefenaar (zowel hobbymatig als prof en alles wat er tussenin zit) toegankelijk blijft om wedstrijden te rijden en het voor de wedstrijdorganisaties, die meestal volledig uit vrijwilligers bestaan, aantrekkelijk en leuk blijft om wedstrijden te organiseren!
Bovenstaande komt voort vanuit mijn persoonlijk oogpunt vanuit mijn rollen als:
- Bestuurslid van een grote vereniging waarvan zo’n 20 actieve wedstrijd ruiters paarden, 20 actieve wedstrijdruiters pony’s, 20 recreatieve leden en nog zo’n 20 ‘rustende’ leden
- Wedstrijd secretaresse (organiseren van wedstrijden dressuur en springen)
- Trainer/coach wedstrijdruiters paarden en pony’s
- Dressuur jury
- Voormalig actief wedstrijd amazone (nu recreatief)
Ik rij gemiddeld 1 à 2 wedstrijden per maand en ik ben toch echt lang geen 117 euro kwijt zoals in de OP staat. vonneke schreef:marjolein_el schreef:Jeetje dus ik moet 75 euro gaan betalen voor coupons terwijl ik daar normaal 17 euro per jaar voor kwijt was?
Even goed lezen. Je moet normaal ook ieder haar je startkaart betalen.
CrossHorse schreef:eventjes een vraagje...
Als ik deze komende 2 maanden nog wedstrijden wil rijden moet ik natuurlijk coupons bestellen, maar ik rij hoogstens 4 wedstrijden deze maanden, maar je kan toch geen 4 startcoupons bestellen of wel??
Kan ik de overige startcoupons dan volgende jaar nog gebruiken of is het na 1-1 echt klaar??
Lijkt mij toch niet...??