De startpas vanaf 1 januari 2012 definitief een feit

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 18:33

ennaile schreef:
maar als je nou zo'n startpas hebt, moet je dan ook nog apart per proef betalen?

Je betaald het inschrijfgeld aan de organiserende vereniging niet aan de KNHS.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 18:34

Goed geschreven IVIV :j Ik ben het met je eens.
Ik heb vanochtend mijn inschrijving voor de tweede helft binnenseizoen eruit gedaan en met het paard waar ik het meest mee start (is van iemand anders dus dan wil je ook gewoon wel echt verder) kom ik op 4 proeven per maand. Met de anderen wil ik wel meer starten maar er is in de regio gewoon niet zoveel deze winter en het is vaak 1 proef. Als ik ook zoveel mogelijk avondwedstrijden door de week meeneem kan ik met de twee andere paarden gemiddeld 1 proef per maand starten. En ik ben niet flauw met een eind rijden richting wedstrijd :)
Als ik daar dan alvast bij bedenk dat er komende zomer een vierdaagse en een zevendaagse minder op de kalender staat vraag ik me af of ik er van de zomer WEL ga komen met het gemiddelde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 18:38

IVIV. na het lezen van je post kan ik enkel zeggen dat ik je mening deel.

vibabu

Re: De startpas vanaf 1 januari 2012 definitief een feit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 18:54

Even kleine berekening. Voor 16 starts (8 wedstrijden) kost in 2011 62,40 dus 3,90 per wedstrijd + 92 cent aan postzegels (in totaal dus 4,82). Nu gaat t alleen die 75,50 kosten. Dus voor iemand die 16 wedstrijden per jaar start, scheelt dat per wedstrijd 10 cent :) Die gelimiteerde startpas vind ik wel belachelijk duur!

menfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 21:55

IVIV schreef:
Ik vind het een goede ontwikkeling dat de KNHS flinke vooruitgang boekt mbt automatisering en zaken rondom inschrijving en organisatie van wedstrijden worden vereenvoudigd.
Vol ongeloof heb ik echter geconstateerd dat de kosten van de nieuwe startpas maar liefst verdubbeld zijn tov de huidige startkaart. Natuurlijk zijn er kosten verbonden aan automatiserings systemen en een lichte verhoging lag dan ook in lijn der verwachting, maar daar staat tegenover dat er een aanzienlijk stuk werk (mankracht, 1 medewerker?) en kosten (onderhoud couponsysteem, coupons, enveloppen, post) verdwijnen. Waar de KNHS dus het recht vandaan haalt om de gelden die ze nu gaan ‘mislopen’ met het verdwijnen van de coupons, alsnog te innen via de startpas is mij totaal onduidelijk. Daarnaast is het zo dat met het verdwijnen van de startcoupons bedoeld wordt dat de coupons en dus de kosten voor de KNHS verdwijnen; de wedstrijdorganisaties dienen nl alsnog protocollen uit te printen… de jury zal tenslotte zijn punten ergens op moeten kunnen schrijven. De kosten hiervoor zijn dus voor de wedstrijdorganisaties.

Mijn inziens was het dus logisch geweest als de KNHS een lichte verhoging voor de startpas zou doorvoeren (misschien ietsje hoger dan de jaarlijkse inflatie verhoging) en dat de extra kosten door de deelnemers betaald worden via het inschrijfgeld. Op deze manier zouden de kosten voor de startpashouder netto gezien iets verhoogd worden (maar zeker geen verdubbeling) en worden de kosten uitsluitend anders verdeeld tussen KNHS en wedstrijdorganisatie. Zo zou er geen enkele partij financieel gezien ver op achteruit gaan, terwijl e.e.a. wel voor iedereen vereenvoudigd wordt.
Echte hanteert de KNHS een opmerkelijk rekenvoorbeeld waardoor het nu LIJKT alsof de startpashouder er financieel op vooruit gaat. Trap er niet in beste mensen! Bij dit rekenvoorbeeld gaan ze er vanuit dat een startpashouder 48 coupons per jaar verbruikt. Dit geldt misschien voor een heel klein gedeelte maar het gros van de startpashouders start gemiddeld niet 2 x per maand dressuur (4 coupons) of 4 x per maand springen! Daarnaast heeft de KNHS voor het gemak de extra kosten voor de wedstrijdorganisaties maar even buiten beschouwing gelaten. Maar ook deze kosten zullen door de ruiters betaald moeten worden (via inschrijfgeld). En wat te denken van startpashouders die te kampen krijgen met blessures van hun paard of pony of tussentijdse verkoop? Het geld van de startkaart waren ze voorheen ook kwijt maar met de komst van de startpas is dit dus wel verdubbeld.

Zoals ik al vaker gemerkt heb stuurt de KNHS steeds meer aan op de profs en/of welgestelden onder ons. Men verliest uit het oog dat de KNHS nooit bestaansrecht had gehad als er geen hobby ruiters aan de basis stonden. De jeugd heeft de toekomst, maar ik vraag me serieus af hoe ik de ouders van de jeugd nog kan overtuigen een startpas aan te vragen en wedstrijden te gaan rijden met dit soort drastisch stijgende kosten…
Kortom, ik ben het helemaal eens met het automatiseren van de verouderde systemen en werkwijzen en ik begrijp heel goed dat daar kosten aan verbonden zijn, maar laat de KNHS wel reeël blijven in de verdeling van de kosten, baten en werkzaamheden, zodat het voor de KNHS mogelijk blijft om op goede wijze in dienst te staan van zijn leden, het voor de sportbeoefenaar (zowel hobbymatig als prof en alles wat er tussenin zit) toegankelijk blijft om wedstrijden te rijden en het voor de wedstrijdorganisaties, die meestal volledig uit vrijwilligers bestaan, aantrekkelijk en leuk blijft om wedstrijden te organiseren!

Bovenstaande komt voort vanuit mijn persoonlijk oogpunt vanuit mijn rollen als:
- Bestuurslid van een grote vereniging waarvan zo’n 20 actieve wedstrijd ruiters paarden, 20 actieve wedstrijdruiters pony’s, 20 recreatieve leden en nog zo’n 20 ‘rustende’ leden
- Wedstrijd secretaresse (organiseren van wedstrijden dressuur en springen)
- Trainer/coach wedstrijdruiters paarden en pony’s
- Dressuur jury
- Voormalig actief wedstrijd amazone (nu recreatief)

AMEN, daar ben ik het helemaal mee eens. Er wordt totaal niet geluisterd naar de mensen die de KNHS maken, de basisruiters/menners, maar alleen maar naar de top.
Er is maar 1 manier om de KNHS wakker te schudden en dat is allemaal de startkaarten opzeggen. De kosten moeten naar beneden voor de startpas en de startpas moet open zijn voor alle disciplines! En daar geen onderscheid in maken.

Lucky48

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 23:26

IVIV, wat is jouw berekening mbt de nieuwe startpas, voor zowel pony's als paarden?

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 00:02

IVIV: de volgende quote vind ik wel wat ver gaan:

Zoals ik al vaker gemerkt heb stuurt de KNHS steeds meer aan op de profs en/of welgestelden onder ons. Men verliest uit het oog dat de KNHS nooit bestaansrecht had gehad als er geen hobby ruiters aan de basis stonden. De jeugd heeft de toekomst, maar ik vraag me serieus af hoe ik de ouders van de jeugd nog kan overtuigen een startpas aan te vragen en wedstrijden te gaan rijden met dit soort drastisch stijgende kosten…

Als je een paard of pony hebt en je zou geen startkaart meer kunnen aanvragen vanwegen de 'verhoging' (en dat is voor sommige mensen maar relatief) van een paar tientjes, dan moet je héél snel je hobby opgeven, want het is nou eenmaal een dure sport. Ik hoor hier niets over verenigingen die hun startgeld telkens omhoog schroeven (hier in NH variert het van €7,50 tot €12,50 per proef in de lagere klasses geloof ik) om uit de kosten te komen, maar wel dat ze nu veel meer kosten gaan maken voor een paar printjes (wat de meeste verenigingen toch al doen), etc. Allés wordt duurder, en wellicht had het systeem nog iets beter doordacht kunnen zijn, maar laten we nu eens blij zijn om van alle rompslomp van het bestellen van coupons, het versturen van coupons na inschrijving (en de paniek als de coupons ineens op bleken te zijn) etc. af zijn. Daarnaast is het van belang dat het KNHS blijft luisteren naar zijn leden in de toekomst: waarom moet je nog steeds lid zijn van een vereniging bijv. (veel mensen zijn alleen papieren-lid omdat het nou eenmaal moet, maar dit voegt niks toe)? Waarom nog steeds het verplichte lidmaatschap voor paard & sport? Hef het blad gewoon op en maak een electronische versie op de site, etc. etc.

Kortom: laten we nou eens blij zijn dat er in ieder geval iets gaat verbeteren en i.p.v. alleen maar mekkeren gewoon eens proberen positief te blijven en met gerichte vragen/verzoeken naar het KNHS duidelijk maken wat er evt. nog verbeterd kan worden... Via een klaagcultuur wordt - naar mijn mening - niemand beter !

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 07:50

Netje, zoals je zegt is het gewoon allemaal heel duur. Ik heb drie startkaarten dit jaar en dat tikt toch aan. Maar... ik kies er zelf voor. Je zult maar een modaal verdienende ouder zijn met drie rijdende kinderen! Of een jonge schoolgaande meid die alles rond haar paard zelf moet betalen. Dan telt gewoon elke euro.
En dat het geld kost, tuurlijk. Maar het is gewoon best zuur dat je zelf aan het bezuinigen bent op van alles en nog wat zodat je op wedstrijd kunt, en dat het geld wat jij toch best nodig hebt naar een nieuw 'paardensportcentrum' gaat en naar het uitzenden van profs die zich niet eens zorgen hoeven te maken over geld als ze vandaag van hun paard afknikkeren en nooit meer in het zadel kunnen.
Hier in de regio rekenen de verenigingen toch ondertussen alweer jaren dezelfde startgelden (10/proef) en ik weet dat het voor veel verenigingen toch echt geen gigantische winsten oplevert.
Ik had geen problemen met coupons, kringwedstrijden liet ik door het secretariaat doen, de andere deed ik zelf. Dus voor mij is het echt lood om oud ijzer of ik nu een briefje moet invullen met de hand of op de computer mijn gegevens intik.
P&S hoef ik ook niet per se maar ik ben wel graag lid van mijn vereniging. Behalve dat we een zeer goed, vriendelijk, stipt en gedienstig secretariaat hebben, vind ik het ook fijn dat er nog iets van gevoel van binding is in een toch vrij eenzame sport (al is het maar een jaarlijks etentje, een ledenvergadering, wat wedstrijden van de vereniging en elkaar groeten op concours) en bijv. komend weekend kan ik dankzij onze vereniging een clinic rijden bij Alex van Silfhout.

joepluffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 14:02

Even weer terug op de preciese kosten.
Je moet dus je startpas betalen (75 of 55 euro paarden/pony's)
De P&S 35 euro
en dan die 16,30 ?? Zit dit nu wel of niet bij het lidmaatschap van de vereneging in?

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 14:06

Jeetje dus ik moet 75 euro gaan betalen voor coupons terwijl ik daar normaal 17 euro per jaar voor kwijt was? :( Ik rij gemiddeld 1 à 2 wedstrijden per maand en ik ben toch echt lang geen 117 euro kwijt zoals in de OP staat.
Laatst bijgewerkt door marjolein_el op 31-10-11 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 14:10

marjolein_el schreef:
Jeetje dus ik moet 75 euro gaan betalen voor coupons terwijl ik daar normaal 17 euro per jaar voor kwijt was? :(

Even goed lezen. Je moet normaal ook ieder haar je startkaart betalen.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 14:12

vonneke schreef:
marjolein_el schreef:
Jeetje dus ik moet 75 euro gaan betalen voor coupons terwijl ik daar normaal 17 euro per jaar voor kwijt was? :(

Even goed lezen. Je moet normaal ook ieder haar je startkaart betalen.

Maar als ik startkaart+coupons bij elkaar optel kom ik lang niet op 75 euro uit. Of zit je startgeld hier ook bij inbegrepen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 14:13

Aan wie betaal je je startgeld??

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 14:14

Geen idee waar dat heen gaat? Las hier boven naar de vereniging dus deze kosten zullen er dan nog eens apart bijkomen.

Tientjeblij

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 14:17

Ik heb mijne opgezegd, voor die paar wedstrijdjes die ik per jaar rijdt vindt ik het te duur

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 14:18

marjolein_el schreef:
Geen idee waar dat heen gaat? Las hier boven naar de vereniging dus deze kosten zullen er dan nog eens apart bijkomen.

Je betaald inschrijfgeld idd aan de organiserende vereniging.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 14:19

vonneke schreef:
marjolein_el schreef:

Je betaald inschrijfgeld idd aan de organiserende vereniging.

Oké, en p&s zit wel bij de prijs inbegrepen? Dan is het wel voordeliger ja.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 14:29

P&S is apart!

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 14:31

eventjes een vraagje...
Als ik deze komende 2 maanden nog wedstrijden wil rijden moet ik natuurlijk coupons bestellen, maar ik rij hoogstens 4 wedstrijden deze maanden, maar je kan toch geen 4 startcoupons bestellen of wel??

Kan ik de overige startcoupons dan volgende jaar nog gebruiken of is het na 1-1 echt klaar??
Lijkt mij toch niet...??

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 14:35

Ik moet 27 euro voor mijn startkaart betalen en ongeveer 17 euro aan coupons per jaar. Nou 27+17 is 44. Dus dan zijn we 30 euro meer kwijt. Het is geen onwijs groot bedrag maar vind het toch best veel hoor!

Nou veel wedstrijden rijden dan maar, om het verschil in te halen. :=

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 14:51

tienus_amigo schreef:
Ik heb mijne opgezegd, voor die paar wedstrijdjes die ik per jaar rijdt vindt ik het te duur

Ik ook.

Pendurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 14:52

Citaat:
Ik moet 27 euro voor mijn startkaart betalen en ongeveer 17 euro aan coupons per jaar. Nou 27+17 is 44. Dus dan zijn we 30 euro meer kwijt.

Als je eerst 27 euro betaalde neem ik aan dat je een pony-startkaart had?
De ongelimiteerde pony startpas kost 55 euro, dus je bent 11 euro meer kwijt.

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 14:56

Op de knhs site staat dat de startpas uiterlijk eind december wordt toegezonden. (ipv april)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 15:04

CrossHorse schreef:
eventjes een vraagje...
Als ik deze komende 2 maanden nog wedstrijden wil rijden moet ik natuurlijk coupons bestellen, maar ik rij hoogstens 4 wedstrijden deze maanden, maar je kan toch geen 4 startcoupons bestellen of wel??

Kan ik de overige startcoupons dan volgende jaar nog gebruiken of is het na 1-1 echt klaar??
Lijkt mij toch niet...??

als je even goed alles doorleest zie je dat ze per 1-1 niet meer gebruikt kunnen worden.
Ook kun je op de knhs site (en volgens mij ook hier ergens) vinden dat je ook een kleiner aantal coupons kunt bestellen. 6 geloof ik

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 15:13

Ik heb de KNHS van de week gemaild over die gelimiteerde startpas.

Ik kreeg een mailtje terug dat het voor 4 proeven is..

Als je dus wedstrijden hebt waarbij het gewoon is om 2 proeven per wedstrijd te rijden kun je maar 2 wedstrijden rijden als je bij die wedstrijden de beide proeven rijdt..

Ik vind dat wel erg weinig voor dat geld en heb nu dus gekozen om een normale startpas aan te vragen (ik start in januari voor het eerst wedstrijden)