Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Brainless schreef:Paddenpad schreef:Mensen wat is het probleem nou??!
Wat maakt het nu uit of je even langs de kliniek rijdt om daar de kuren te halen ipv dat je langs een ruitershop gaat?
Bij de dierenarts hebben ze ook alles op voorraad en bij een ruiterzaak vaak niet!
Mij maakt dat niet uit, maar ik bestel ze (vanaf mijn bank) bij agradi.
Daar zijn ze trouwens goedkoper dan bij mijn DA.
En wat heeft het dan voor zin naar de DA te rijden.. als ze dan toch je paard niet zien?!
Brainless schreef:Maar dan werk je toch ook in de hand dat veel mensen niet meer ontwormen?
Ik ken genoeg (oudere)mensen met wat ponietjes voor de leuk, die nu helemaal niet meer ontwormt gaan worden.
Mijn opa wilde bij de welkoop een spuit mee nemen... kon natuurlijk niet meer, nu kon ik nog bij Agradi bestellen, maar dat kan blijkbaar ook niet meer.
Beestje is nu verkocht, maar anders zou hij dus niet meer ontwormt worden.
(er komt nooit een DA op het erf, beestje werd nl niet geënt).
Brainless schreef:Maar dan werk je toch ook in de hand dat veel mensen niet meer ontwormen?
Ik ken genoeg (oudere)mensen met wat ponietjes voor de leuk, die nu helemaal niet meer ontwormt gaan worden.
Mijn opa wilde bij de welkoop een spuit mee nemen... kon natuurlijk niet meer, nu kon ik nog bij Agradi bestellen, maar dat kan blijkbaar ook niet meer.
Beestje is nu verkocht, maar anders zou hij dus niet meer ontwormt worden.
(er komt nooit een DA op het erf, beestje werd nl niet geënt).

LadyLaguna schreef:Ik vind het geen onzin,,
Dierenartsen willen nu dat je mest onderzoek laat doen, omdat ze aan de had daarvan kunnen vaststellen of je paard ontwormt moet worden.
Dit alles willen ze omdat er steeds minder stoffen zijn die nog werken.
De laatste paar jaren werken vele stoffen niet meer, dus zijn de paarden er immuun voor geworden.
Daarom wil men nu dat je eerst mest onderzoek laat doen voordat je ontwormt, om te voorkomen dat de nog werkende stoffen zo meteen ook niet meer hun werk doen.
Paddenpad schreef:Brainless schreef:Maar dan werk je toch ook in de hand dat veel mensen niet meer ontwormen?
Nee dat werk je niet in de hand,het is altijd nog zo dat jij als eigenaar zijnde zelf voor je dier hoort te zorgen en daar valt ook het geven van ontwormingskuren onder en niet alleen water en eten.
Dus het is je eigen verantwoording om het wel of niet te doen,maar wordt het dier daardoor ziek omdat je niet even de moeite neemt naar de DA te rijden of hem een keer langs te laten komen voor een check-up en hij zit onder de parasieten die overal in zijn lijf gaatjes heeft geperforeerd waardoor het dier zware koliek krijgt en het loodje legt,dan mag men toch wel even achter zijn oren krabben en de volgende dag weer naar zichzelf in de spiegel kijken!
Breghje schreef:LadyLaguna schreef:Ik vind het geen onzin,,
Dierenartsen willen nu dat je mest onderzoek laat doen, omdat ze aan de had daarvan kunnen vaststellen of je paard ontwormt moet worden.
Dit alles willen ze omdat er steeds minder stoffen zijn die nog werken.
De laatste paar jaren werken vele stoffen niet meer, dus zijn de paarden er immuun voor geworden.
Daarom wil men nu dat je eerst mest onderzoek laat doen voordat je ontwormt, om te voorkomen dat de nog werkende stoffen zo meteen ook niet meer hun werk doen.
Oké, in mijn geval: ik laat mestonderzoek doen rond deze tijd van het jaar, daar komt uit dat ze een milde kleine strongyliden besmetting heeft. Krijg netjes ivermectine voorgeschreven, geef dat ook. Ondertussen zijn we een goede week verder, en komen er letterlijk de segmenten lintworm bij haar mest mee naar buiten. Dus ik bel op met de vraag hoe dat kan, krijg ik ijskoud te horen dat ik daar elk jaar gewoon zelf op moet ontwormen, net als op horzellarven gezien deze NIET gezien worden in het mestonderzoek*. Oké, dus ik krijg een advies dat maar voor de helft goed is, gezien ze me in deze tijd van het jaar ook meteen hadden moeten adviseren er een combi in te doen. Anders had ik er namelijk twéé spuiten in moeten doen, ipv die ene die ze me voorschreven, en nu kon ik haar dus belasten met 3 spuiten in 3x6 weken, en dat terwijl ik dus juist mínder troep in mijn paard wil......
Dús... wat is het nut van mestonderzoek als je zo i zo één a twee keer per jaar al standaard moet ontwormen tegen lintworm? Als je dan een combi neemt met ene keer ivec en de andere keer moxi ben je er ook, heb je volgens mij alles ver gedekt en houd je het geld van het overbodige mestonderzoek in je zak. Goed, voor ivec zijn er al een hoop wormen resistent en dat komt vooral omdat mensen onderdoseren en te vaak ontwormen.
* Ik heb het nu over 5-6 jaar geleden, toen stond er nog niet op de site van Het Woud dat dat nodig was, nu geloof ik dat het wel vermeld staat.

Vjestagirl schreef:Lintworm kunnen ze niet aantonen.
xsenny schreef:Huh nou dit begrijp ik niet
in het mest onderzoek was niets te zien
maar nog geen 4 weken later was ik me paard bijna kwijt geweest !!!!!
Sleeper schreef:Ik ontworm al meer dan 6 jaar op basis van wormonderzoek. In het najaar krijgen ze 1 spuit, dat raden ze ook aan waar ik mestonderzoek laat doen. Nooit ellende mee gehad, ken inmiddels genoeg paarden die resistent zijn voor de wormenkuren. Die mensen hebben pas een probleem.
Vjestagirl schreef:Sleeper schreef:Ik ontworm al meer dan 6 jaar op basis van wormonderzoek. In het najaar krijgen ze 1 spuit, dat raden ze ook aan waar ik mestonderzoek laat doen. Nooit ellende mee gehad, ken inmiddels genoeg paarden die resistent zijn voor de wormenkuren. Die mensen hebben pas een probleem.
Een paard kan niet resistent worden voor wormenkuren, alleen de wormen kunnen resistent zijn. En dat gebeurd ook alleen als je verkeerd ontwormd, met het verkeerde middel of een te lage dosis.
Maar inderdaad, mensen zijn wat wormenkuren betreft ontwetend en controle door een DA is imo dan ook geen overbodige luxe Sleeper schreef:Vjestagirl schreef:[quote="Sleeper"
Ik ontworm al meer dan 6 jaar op basis van wormonderzoek. In het najaar krijgen ze 1 spuit, dat raden ze ook aan waar ik mestonderzoek laat doen. Nooit ellende mee gehad, ken inmiddels genoeg paarden die resistent zijn voor de wormenkuren. Die mensen hebben pas een probleem.
Een paard kan niet resistent worden voor wormenkuren, alleen de wormen kunnen resistent zijn. En dat gebeurd ook alleen als je verkeerd ontwormd, met het verkeerde middel of een te lage dosis.
Maar inderdaad, mensen zijn wat wormenkuren betreft ontwetend en controle door een DA is imo dan ook geen overbodige luxe[/quote]
. Er zijn zo veel mensen die zomaar wat blaten en 0,0 idee hebben waar ze het over hebben, dat ik dacht dat je resistente paarden bedoelde... 
Immelicious schreef:Ik heb mijn paard daar ook laten testen, ik vond het vreemd dat hij overal >50 had en ze me toch adviseerden hem tegen lintworm te ontwormen? Ze hebben zelf aangetoond dat ze er niet zijn en dan lijkt het me niet echt nuttig hem nu te ontwormen?
Ik moet in april weer een mestonderzoek doen, ik denk dat ik die maar gewoon afwacht.
Als er nou enige reden was tot twijfel maar alles was minder dan 50....pas bij 200 is er een besmetting geven ze aan.

Paddenpad schreef:Immelicious schreef:Ik heb mijn paard daar ook laten testen, ik vond het vreemd dat hij overal >50 had en ze me toch adviseerden hem tegen lintworm te ontwormen? Ze hebben zelf aangetoond dat ze er niet zijn en dan lijkt het me niet echt nuttig hem nu te ontwormen?
Ik moet in april weer een mestonderzoek doen, ik denk dat ik die maar gewoon afwacht.
Als er nou enige reden was tot twijfel maar alles was minder dan 50....pas bij 200 is er een besmetting geven ze aan.
En daar wil je op gaan zitten wachten dan, tot ze besmet zijn en dan pas actie gaan ondernemen?!
Daar zie ik de logica dus weer niet van in.
Nee nu besparen op 26,= voor een wormenkuur en dan in het voorjaar de dierenarts erbij moeten roepen omdat hij een koliekaanval heeft veroorzaakt door wormen en dan alsnog 2 kuren achterelkaar erin moeten gooien + dierenartskosten,tja dat is nuttig en kostenbesparend!