Dierenarts de fout in met wormenkuren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kim345

Re: Dierenarts de fout in met wormenkuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 11:08

Oke das raar want ik kwam er laatst om er 1 te halen toen werd me verteld dat ik eerst maar een mestonderzoek moest doen omdat ze in maart ook al ontwormd was...

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 11:12

Brainless schreef:
Paddenpad schreef:
Mensen wat is het probleem nou??!
Wat maakt het nu uit of je even langs de kliniek rijdt om daar de kuren te halen ipv dat je langs een ruitershop gaat?
Bij de dierenarts hebben ze ook alles op voorraad en bij een ruiterzaak vaak niet!

Mij maakt dat niet uit, maar ik bestel ze (vanaf mijn bank) bij agradi.
Daar zijn ze trouwens goedkoper dan bij mijn DA.
En wat heeft het dan voor zin naar de DA te rijden.. als ze dan toch je paard niet zien?!

Het heeft voor zin dat ze in de computer kunnen zien wat je voorgaande kuur was en daar je volgende op af kunnen stemmen zodat jij niet steeds dezelfde kuur geeft omdat die in een grootverpakking zit en goedkoper is.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 11:20

Maar dan werk je toch ook in de hand dat veel mensen niet meer ontwormen?

Ik ken genoeg (oudere)mensen met wat ponietjes voor de leuk, die nu helemaal niet meer ontwormt gaan worden.
Mijn opa wilde bij de welkoop een spuit mee nemen... kon natuurlijk niet meer, nu kon ik nog bij Agradi bestellen, maar dat kan blijkbaar ook niet meer.
Beestje is nu verkocht, maar anders zou hij dus niet meer ontwormt worden.
(er komt nooit een DA op het erf, beestje werd nl niet geënt).

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 11:21

Wij krijgen ze ook gewoon mee,ik wil geen mestonderzoek laten doen,wil gewoon preventief ontwormen,en onze dierenarts doet daar dus niet moeilijk over en zal waarschijnlijk dezelfde visie hebben dan wij,wel kijkt hij wat de vorige was.

Wij ontwormen om de 4 maanden,dus na de winter,halverwege de zomer en in het najaar,dus eind februari,eind Juni en Halverwege Oktober.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 11:27

Brainless schreef:

Ik ken genoeg (oudere)mensen met wat ponietjes voor de leuk, die nu helemaal niet meer ontwormt gaan worden.
Mijn opa wilde bij de welkoop een spuit mee nemen... kon natuurlijk niet meer, nu kon ik nog bij Agradi bestellen, maar dat kan blijkbaar ook niet meer.

Nee dat werk je niet in de hand,het is altijd nog zo dat jij als eigenaar zijnde zelf voor je dier hoort te zorgen en daar valt ook het geven van ontwormingskuren onder en niet alleen water en eten.

Dus het is je eigen verantwoording om het wel of niet te doen,maar wordt het dier daardoor ziek omdat je niet even de moeite neemt naar de DA te rijden of hem een keer langs te laten komen voor een check-up en hij zit onder de parasieten die overal in zijn lijf gaatjes heeft geperforeerd waardoor het dier zware koliek krijgt en het loodje legt,dan mag men toch wel even achter zijn oren krabben en de volgende dag weer naar zichzelf in de spiegel kijken!

Ook jouw opa en anders kan hij beter gewoon geen dieren nemen als hij er de zorg niet voor kan dragen en zo'n machine met mesjes aanschaffen met stekker die maaien het gras ook goed.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 12:13

Brainless schreef:

Dit soort mensen vragen vaak of de hoefsmid een oplossing weet.......

Meestal weten die smeden dat wel.

LadyLaguna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 12:49

Ik vind het geen onzin,,

Dierenartsen willen nu dat je mest onderzoek laat doen, omdat ze aan de had daarvan kunnen vaststellen of je paard ontwormt moet worden.

Dit alles willen ze omdat er steeds minder stoffen zijn die nog werken.
De laatste paar jaren werken vele stoffen niet meer, dus zijn de paarden er immuun voor geworden.

Daarom wil men nu dat je eerst mest onderzoek laat doen voordat je ontwormt, om te voorkomen dat de nog werkende stoffen zo meteen ook niet meer hun werk doen.

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 13:10

Wat is de zin van te pas en te onpas ontwormen met de goedkoopste wormenspuit die je kan krijgen?? Want dat gebeurd heel vaak!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 13:33

LadyLaguna schreef:
Ik vind het geen onzin,,

Dierenartsen willen nu dat je mest onderzoek laat doen, omdat ze aan de had daarvan kunnen vaststellen of je paard ontwormt moet worden.

De laatste paar jaren werken vele stoffen niet meer, dus zijn de paarden er immuun voor geworden.

Daarom wil men nu dat je eerst mest onderzoek laat doen voordat je ontwormt, om te voorkomen dat de nog werkende stoffen zo meteen ook niet meer hun werk doen.

Oké, in mijn geval: ik laat mestonderzoek doen rond deze tijd van het jaar, daar komt uit dat ze een milde kleine strongyliden besmetting heeft. Krijg netjes ivermectine voorgeschreven, geef dat ook. Ondertussen zijn we een goede week verder, en komen er letterlijk de segmenten lintworm bij haar mest mee naar buiten. Dus ik bel op met de vraag hoe dat kan, krijg ik ijskoud te horen dat ik daar elk jaar gewoon zelf op moet ontwormen, net als op horzellarven gezien deze NIET gezien worden in het mestonderzoek*. Oké, dus ik krijg een advies dat maar voor de helft goed is, gezien ze me in deze tijd van het jaar ook meteen hadden moeten adviseren er een combi in te doen. Anders had ik er namelijk twéé spuiten in moeten doen, ipv die ene die ze me voorschreven, en nu kon ik haar dus belasten met 3 spuiten in 3x6 weken, en dat terwijl ik dus juist mínder troep in mijn paard wil......

Dús... wat is het nut van mestonderzoek als je zo i zo één a twee keer per jaar al standaard moet ontwormen tegen lintworm? Als je dan een combi neemt met ene keer ivec en de andere keer moxi ben je er ook, heb je volgens mij alles ver gedekt en houd je het geld van het overbodige mestonderzoek in je zak. Goed, voor ivec zijn er al een hoop wormen resistent en dat komt vooral omdat mensen onderdoseren en te vaak ontwormen.

* Ik heb het nu over 5-6 jaar geleden, toen stond er nog niet op de site van Het Woud dat dat nodig was, nu geloof ik dat het wel vermeld staat.

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 13:36

Paddenpad schreef:
Brainless schreef:

Nee dat werk je niet in de hand,het is altijd nog zo dat jij als eigenaar zijnde zelf voor je dier hoort te zorgen en daar valt ook het geven van ontwormingskuren onder en niet alleen water en eten.

Dus het is je eigen verantwoording om het wel of niet te doen,maar wordt het dier daardoor ziek omdat je niet even de moeite neemt naar de DA te rijden of hem een keer langs te laten komen voor een check-up en hij zit onder de parasieten die overal in zijn lijf gaatjes heeft geperforeerd waardoor het dier zware koliek krijgt en het loodje legt,dan mag men toch wel even achter zijn oren krabben en de volgende dag weer naar zichzelf in de spiegel kijken!

Ben het eens met Brainless. Er zijn genoeg nalatige paardeigenaren in Nederland. Door de wormenspuit ontoegankelijker te maken en via de DA te laten gaan denk ik dat het aantal paarden met medische problemen flink gaat stijgen.

Immelicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 14:09

Breghje schreef:
LadyLaguna schreef:
Ik vind het geen onzin,,

Oké, in mijn geval: ik laat mestonderzoek doen rond deze tijd van het jaar, daar komt uit dat ze een milde kleine strongyliden besmetting heeft. Krijg netjes ivermectine voorgeschreven, geef dat ook. Ondertussen zijn we een goede week verder, en komen er letterlijk de segmenten lintworm bij haar mest mee naar buiten. Dus ik bel op met de vraag hoe dat kan, krijg ik ijskoud te horen dat ik daar elk jaar gewoon zelf op moet ontwormen, net als op horzellarven gezien deze NIET gezien worden in het mestonderzoek*. Oké, dus ik krijg een advies dat maar voor de helft goed is, gezien ze me in deze tijd van het jaar ook meteen hadden moeten adviseren er een combi in te doen. Anders had ik er namelijk twéé spuiten in moeten doen, ipv die ene die ze me voorschreven, en nu kon ik haar dus belasten met 3 spuiten in 3x6 weken, en dat terwijl ik dus juist mínder troep in mijn paard wil......

Dús... wat is het nut van mestonderzoek als je zo i zo één a twee keer per jaar al standaard moet ontwormen tegen lintworm? Als je dan een combi neemt met ene keer ivec en de andere keer moxi ben je er ook, heb je volgens mij alles ver gedekt en houd je het geld van het overbodige mestonderzoek in je zak. Goed, voor ivec zijn er al een hoop wormen resistent en dat komt vooral omdat mensen onderdoseren en te vaak ontwormen.

* Ik heb het nu over 5-6 jaar geleden, toen stond er nog niet op de site van Het Woud dat dat nodig was, nu geloof ik dat het wel vermeld staat.

Ik heb mijn paard daar ook laten testen, ik vond het vreemd dat hij overal >50 had en ze me toch adviseerden hem tegen lintworm te ontwormen? Ze hebben zelf aangetoond dat ze er niet zijn en dan lijkt het me niet echt nuttig hem nu te ontwormen?
Ik moet in april weer een mestonderzoek doen, ik denk dat ik die maar gewoon afwacht.
Als er nou enige reden was tot twijfel maar alles was minder dan 50....pas bij 200 is er een besmetting geven ze aan.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 14:14

Lintworm kunnen ze niet aantonen.

Immelicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 14:15

Vjestagirl schreef:

ik vraag me dan af waarom er op de uitslag lintworm wel vermeld staat.....ik ben wat dat betreft een leek en voor mij is dat niet duidelijk.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 14:17

van de FAQ van het woud:

Naar welke wormeieren wordt er gezocht?

Alle wormeieren worden geteld en het totaal zal worden gerapporteerd.

Ten eerste de eitjes van volwassen grote- en kleine strongylide. Er wordt geen onderscheid gemaakt bij de uitslag tussen de grote- en kleine strongylide.

Verder zal de mest op de aanwezigheid van spoelworm eieren en veulenworm eieren onderzocht worden.
Als er lintwormeitjes worden gevonden zullen we deze ook vermelden op het uitslag formulier. Let wel als het mestmonster positief is kunnen we met zekerheid zeggen dat uw paard lintwormen heeft. Als er geen lintwormeitjes worden gevonden, dan geeft dit geen uitsluitsel of uw dier al of niet geïnfecteerd is met lintwormen. De lintworm produceert haar eitjes in pakketjes of segmenten. Soms kunt u op de verse mest segmentjes zien! Wij adviseren u dan om uw paard te behandelen met een ontwormingskuur met praziquantel.

http://www.wormbestrijding.nl/paard_faq.html#q18

Welke wormen kunnen niet worden aangetoond met mest onderzoek?

Paardenhorzellarven kunnen niet worden aangetoond met mestonderzoek. De gele eitjes van de paardenhorzel zijn wel makkelijk te herkennen op de vacht van een paard. Dit zien we vooral in het de zomer en herfst. In het late voorjaar kunnen we soms de horzellarven op de mest zien. en

Aarsmaden zijn vrijwel nooit te zien in de mest. Aarsmaden leggen immers hun eitjes rond de anus van het paard. Eitjes komen meestal dus niet in de mest. Om verspreiding van aarsmaden in een kudde te vermijden zullen wij adviseren om bij een aarsmade besmetting te ontwormen. kunnen niet worden aangetoond met mestonderzoek.

Lintworm eitjes worden ook maar weinig gevonden. De waarde van een negatieve uitslag is beperkt, Bij een negatief mestonderzoek is goed mogelijk dat er toch lintwormen zijn, Daarom adviseren wij om tenminste eenmaal in de 2 jaar elk paard te behandelen voor lintwormen.

utopia33

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 14:22

Een belletje naar de da en de wormenkuur ligt klaar of hij neemt het voor mij mee :j Er wordt niet gesproken over een mest-onderzoek. De da is hier 2x per maand en kijkt de paarden na als ik het vraag.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 14:47

Vjestagirl schreef:

Dat bleek dus bij mij wel, vandaar dat ik dus fijn géén mestonderzoeken meer laat doen. Dat geld houd ik wel in mijn zak, kan ik andere leuke dingen mee doen. :)

Overigens is de site van het Woud pas ná mijn (en dan zal dat dus écht niet alleen voor mij zijn geweest) ervaring aangepast. ;)

haffie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 15:27

xsenny schreef:
Huh nou dit begrijp ik niet
in het mest onderzoek was niets te zien
maar nog geen 4 weken later was ik me paard bijna kwijt geweest !!!!!

Jee daar schik ik van,blijk maar weer eens,dat je het echt zelf beter kan.
Het is voor de zakken te vullen,waar wij het halen ,hebben we gewoon een recept liggen.
En nooit geen last maar we komen er ook niet zo vaak,wel voor de kattenbrokjes.
Maar we houden onze wei wel goed bij,en we geven altijd iets meer dan dat het paard weegt.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 16:06

Ik ontworm al meer dan 6 jaar op basis van wormonderzoek. In het najaar krijgen ze 1 spuit, dat raden ze ook aan waar ik mestonderzoek laat doen. Nooit ellende mee gehad, ken inmiddels genoeg paarden die resistent zijn voor de wormenkuren. Die mensen hebben pas een probleem.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 16:07

Sleeper schreef:
Ik ontworm al meer dan 6 jaar op basis van wormonderzoek. In het najaar krijgen ze 1 spuit, dat raden ze ook aan waar ik mestonderzoek laat doen. Nooit ellende mee gehad, ken inmiddels genoeg paarden die resistent zijn voor de wormenkuren. Die mensen hebben pas een probleem.

Een paard kan niet resistent worden voor wormenkuren, alleen de wormen kunnen resistent zijn. En dat gebeurd ook alleen als je verkeerd ontwormd, met het verkeerde middel of een te lage dosis.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 16:12

Vjestagirl schreef:
Sleeper schreef:

Een paard kan niet resistent worden voor wormenkuren, alleen de wormen kunnen resistent zijn. En dat gebeurd ook alleen als je verkeerd ontwormd, met het verkeerde middel of een te lage dosis.

Ja dat is pakken op de woordkeuze ;) Maar inderdaad, mensen zijn wat wormenkuren betreft ontwetend en controle door een DA is imo dan ook geen overbodige luxe

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 16:14

Sleeper schreef:
Vjestagirl schreef:
[quote="Sleeper"

Ja dat is pakken op de woordkeuze ;) Maar inderdaad, mensen zijn wat wormenkuren betreft ontwetend en controle door een DA is imo dan ook geen overbodige luxe[/quote]

Nee hoor :). Er zijn zo veel mensen die zomaar wat blaten en 0,0 idee hebben waar ze het over hebben, dat ik dacht dat je resistente paarden bedoelde... :)

Ik ben nogsteeds voor controle door de dierenarts (en tegen wormeitellingen als enig middel van wormbestreiding).

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 16:19

Immelicious schreef:
Ik heb mijn paard daar ook laten testen, ik vond het vreemd dat hij overal >50 had en ze me toch adviseerden hem tegen lintworm te ontwormen? Ze hebben zelf aangetoond dat ze er niet zijn en dan lijkt het me niet echt nuttig hem nu te ontwormen?
Ik moet in april weer een mestonderzoek doen, ik denk dat ik die maar gewoon afwacht.
Als er nou enige reden was tot twijfel maar alles was minder dan 50....pas bij 200 is er een besmetting geven ze aan.

En daar wil je op gaan zitten wachten dan, tot ze besmet zijn en dan pas actie gaan ondernemen?!
Daar zie ik de logica dus weer niet van in.
Nee nu besparen op 26,= voor een wormenkuur en dan in het voorjaar de dierenarts erbij moeten roepen omdat hij een koliekaanval heeft veroorzaakt door wormen en dan alsnog 2 kuren achterelkaar erin moeten gooien + dierenartskosten,tja dat is nuttig en kostenbesparend!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 16:26

Deze site bespaart mij heel erg veel da kosten, want op deze manier hóeft mijn da niet te komen voor controle van mijn weidebeleid etc. : http://www.parasietenwijzer.nl/Paard/Intro_Paard.html want dat kan ik zelf ook wel. Gezond verstand, zelf inlezen in hoe en wat met wormen en zeker niet blind vertrouwen op een ander, er is namelijk níemand die je paard zo goed kent als jijzelf.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 18:57

Zoals eerder gezegd, zorg gewoon dat je zélf weet welke parasieten je kan tegenkomen, en welke wormkuren daar precies tegen helpen. Dan kan je precies vragen wat je nodig hebt. Als je dan gewoon een lijstje bijhoudt met wat ze wanneer hebben gehad, en mikt op 3 à 4 maal per jaar, dan kan je imo weinig problemen hebben (als je natuurlijk de juiste dosis geeft voor het juiste gewicht...).

Misschien een ideetje voor de wiki?

Immelicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 20:50

Paddenpad schreef:
Immelicious schreef:

En daar wil je op gaan zitten wachten dan, tot ze besmet zijn en dan pas actie gaan ondernemen?!
Daar zie ik de logica dus weer niet van in.
Nee nu besparen op 26,= voor een wormenkuur en dan in het voorjaar de dierenarts erbij moeten roepen omdat hij een koliekaanval heeft veroorzaakt door wormen en dan alsnog 2 kuren achterelkaar erin moeten gooien + dierenartskosten,tja dat is nuttig en kostenbesparend!

Je hoeft me niet zo aan te vallen, ik stel toch de vraag of dit wel nodig is of niet?
Ik vond het vreemd dat ze zeiden dat ik hem moest ontwormen tegen lintwormen terwijl er niets is aangetoond, daarbij heb ik hem tot juli dit jaar 4x per jaar ontwormd samen met de rest van de (oude) stal. Hij was dus volledig ontwormd 2 maanden voordat ik de test deed. Dit heb ik ook aangegeven bij het woud. Wellicht heb ik dus iets verkeerd begrepen of is het niet duidelijk uitgelegd.
Ga dus niet zomaar roepen dat ik ergens op wil besparen als je niet volledig weet hoe het zit, ja ik wil besparen waar nodig maar nee mijn paard lijdt daar niets onder.
Ik heb er niet bijgezet dat hij al 3x ontwormd is dat is mijn fout, maar ik vind het een beetje jammer dat je me gelijk zo aanvalt.