Rieky Young op tv bij "Het zullen je ouders maar zijn"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Marinke_

Re: Rieky Young op tv bij "Het zullen je ouders maar zijn"

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 10:41

Ik ben wel benieuwd! Ga zeker kijken! :)

Ben vooral benieuwd hoe het neergezet word, denk eigenlijk dat het wel een klein beetje mee valt. Al kan ik me er best wat bij voorstellen, elke puber krijgt een periode dat ie even helemaal niks wilt weten van z'n ouders, en zich er tegen afkeert dat hoort gewoon bij het opgroeien je je losmaken en zelfstandig worden. ;)

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 10:49

snowdon schreef:
Bij de familie Young lijkt het me geen hobby meer, maar een bedrijf?
Is toch heel normaal dat kinderen mee moeten helpen in eigen bedrijf :) Hij zal er meer dan genoeg voor terug krijgen.

Meer dan normaal? Kinderen horen die keuze zelf te hebben! Laat een kind lekker kind zijn, en sleur ze niet mee in jouw passie's/werk of hobby.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 10:52

Toydoll schreef:
Ik ben wel benieuwd, ga wel kijken denk ik :)

Eerste wat ik wel denk: Wat een verwend rotjoch dat ie daar over klaagt :roll:
Hij moet in de stallen werken, gut gut wat erg, ik moest het hele huishouden doen. Op je 16de mag je ook best wel even mee werken, ja.

Ik zou zeggen, laat hem meteen mee doen aan puberruil, bij een gezin wat geen cent te makken heeft en iedereen moet werken om eten op tafel te krijgen. Dan piept ie wel anders

Oh oh oh, daar gaat het helemaal niet om. Ik word altijd zo moe van zulke vergelijkingen. Dat jij op je 16e het hele huishouden moest doen, kan een ander toch niets aan doen? Misschien vond jij dat vervelend, en vind hij het vervelend om stallen te moeten mesten.

Als we allemaal hetzelfde moesten denken en voelen, dan zou de wereld nieteens meer bestaan.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 10:57

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 12:20

Vienna2007 schreef:
snowdon schreef:
Bij de familie Young lijkt het me geen hobby meer, maar een bedrijf?
Is toch heel normaal dat kinderen mee moeten helpen in eigen bedrijf :) Hij zal er meer dan genoeg voor terug krijgen.

Meer dan normaal? Kinderen horen die keuze zelf te hebben! Laat een kind lekker kind zijn, en sleur ze niet mee in jouw passie's/werk of hobby.

Kinderen moeten helemaal niet zelf die keuze hebben, want dan voeren ze geen ene moer meer uit. Van een beetje meehelpen is nog geen kind slechter geworden, integendeel! Het probleem waar je als werkgever steeds meer tegenaan loopt is juist dat kinderen nooit meer geleerd wordt wat werken is en ze dus totaal geen verantwoordelijkheidsgevoel hebben en denken dat je ze betaald voor ziek melden en niets doen.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 12:30

Als je ouders als bedrijf een boerderij of stal o.i.d. hebben dan wordt het normaal gevonden dat een kind meehelpt in het bedrijf van zijn/haar ouders, maar er wordt nooit van een kind verwacht dat hij zijn ouders helpt met hun werk als hun beroep bijv. accountant is.

Dat is volgens mij met 2 maten meten...

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 12:33

Nee, dan zou ik van mijn kind verwachten dat het meehielp met de afwas, gras maaide, de vuilinis buiten zetten en zo nog een heleboel meer, omdat mijn werk niet van dien aard is dat een kind daarbij kan helpen. Maar een beetje werken zou ook zo'n kind nog prima kunnen hoor. Dus niets met twee maten meten.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 12:40

Nu haal ik even een eerder geschreven stukje aan uit dit topic:
fjordnina schreef:
Ik vind ook dat er een verschil zit tussen helpen c.q. een klusje voor je ouders doen en een groot deel van je eigen tijd aan de hobby/werk van je ouders moeten besteden. Zij hebben daar immers voor gekozen en ik denk dat een kind de vrijheid moet hebben om zijn/haar eigen keuze daarin te maken. Dat er een keer gedweild moet worden, onkruid gewied of gras gemaaid hoort bij de verzorging van je huis waar je samen in woont en dus ook samen zorg/verantwoordelijkheid voor draagt. Wordt je echter gevraagd om de stallen te mesten etc. ben je voor het bedrijf van je ouders bezig en daar zit volgens mij toch wel een erg groot verschil.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 12:45

Ik zie dat grote verschil niet hoor, of je nu je moeder (of die nu hulp in het huishouden is of boekhoudster) helpt met de afwas thuis of je mest stallen, het gaat er maar om dat je leert dat niet alles vanzelf komt, er geen kaboutertjes zijn die dat allemaal doen en dat alleen de zon voor niets opgaat.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 13:02

horseyfries schreef:
Kinderen moeten helemaal niet zelf die keuze hebben, want dan voeren ze geen ene moer meer uit. Van een beetje meehelpen is nog geen kind slechter geworden, integendeel! Het probleem waar je als werkgever steeds meer tegenaan loopt is juist dat kinderen nooit meer geleerd wordt wat werken is en ze dus totaal geen verantwoordelijkheidsgevoel hebben en denken dat je ze betaald voor ziek melden en niets doen.

Wat een nonsens, ik hoefde thuis alleen maar de tafel af te ruimen en mijn kamer op te ruimen. Meer niet, en ik ben meer dan goed terecht gekomen in de sociale sector hoor :d
Ouders die van hun kinderen verlangen dat ze van alles in en om het huis doen, zijn gewoon luie donders, laat een kind van zijn jeugd genieten, hij moet later nog heel veel jaren werken.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 13:07

fjordnina schreef:
Als je ouders als bedrijf een boerderij of stal o.i.d. hebben dan wordt het normaal gevonden dat een kind meehelpt in het bedrijf van zijn/haar ouders, maar er wordt nooit van een kind verwacht dat hij zijn ouders helpt met hun werk als hun beroep bijv. accountant is.

Dat is volgens mij met 2 maten meten...

nee hoor, ik ken veel gezinnen met een boerderij en die worden echt niet gedwongen mee te helpen in het bedrijf..
Waarom zouden kinderen persé moeten doen wat hun ouders doen/voor gekozen hebben. ik kan me goed voorstellen dat 't voor Bill geen pretje is om iedere keer weer mee te moeten met die ''stinkknollen''
Laat dat kind zelf een bijbaantje zoeken wat hij wel leuk vind.
Omdat hier toevallig allemaal paardenliefhebbers zitten is het misschien wel 'n droomjob maar ik kan me goed voorstellen dat het voor zo'n jongen absoluut geen pretje is. Als mijn vader een boerderij heeft en de boerderij/dieren mij helemaal niet interesseren ga ik ook niet iedere dag opstaan om om 6 uur de koeien te melken, dat zou voor mij ook een straf zijn. of om iedere week mee te moeten naar de veemarkt..
Laatst bijgewerkt door Illusion op 12-10-11 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 13:09

Precies Illusion! Laat een kind zelf kiezen. Maak er een mens van die zichzelf kan ontwikkelingen ipv een machine die doet wat hem opgedragen word.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 13:09

Vienna2007 schreef:
horseyfries schreef:

Wat een nonsens, ik hoefde thuis alleen maar de tafel af te ruimen en mijn kamer op te ruimen. Meer niet, en ik ben meer dan goed terecht gekomen in de sociale sector hoor :d
Ouders die van hun kinderen verlangen dat ze van alles in en om het huis doen, zijn gewoon luie donders, laat een kind van zijn jeugd genieten, hij moet later nog heel veel jaren werken.

Dat vind ik nu wel kort door de bocht. Mijn ouders werkten fulltime in de metaalindustrie. Ook ik moest meehelpen in het huishouden in het weekend en de vakanties. Mijn ouders zijn toch echt geen luie donders.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 13:11

Het wat huishoudelijke klusjes doen in huis(wat imo wel normaal is) zoals vaatwasser uitruimen,kamer opruimen,stofzuigen o.i.d. is dan weer niet te vergelijken al je vrije tijd in een bedrijf van je ouders moeten steken wat je totaal niet interesseerd..
Die huishoudelijke taken heeft iedereen(uitzonderingen daargelaten) ook mensen zonder eigen bedrijf?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 13:21

Heb toch vaak gezien dat een aannemer zijn zoon meenam in de vakanties naar de werven om te helpen met lichtere klussen. Kennis van ons zijn zoon moest in de vakanties vaak helpen in de bakkerij van zijn vader. Iedereen heeft wel dingen die gedaan moeten worden maar die hij niet leuk vind. Heb nl zelf een hekel aan mesthoop leeghalen of mestballen rapen in de wei maar toch moet het gebeuren.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 13:25

Ik ken ze ook, maar die kregen dan wel betaald voor wat ze deden, en dat is dan weer een ander verhaal.

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 13:27

horseyfries schreef:

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 13:27

Petraaken, zit daar niet ook een beetje een cultuurverschil in (sommige delen van) NL en B? :)

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 13:28

waarom zou je je kind verplichten om mee te moeten helpen met jou bedrijf, prima als 't kind 't leuk vind en ik snap dat 't soms ook niet meer dan normaal is om even mee te hlepen. Maar als ik een bakkerij zou hebben zou ik 't leuk/fijn vinden als mijn kind mee zou helpen(als bijbaantje bijv.) maar als hij/zij dat zelf helemaal niks vind en liever werkt in bijv. een kledingwinkel moet hij/zij dat lekker gaan doen.
Laat een kind gewoon werk zoeken waar hij/zij plezier in heeft ipv hem een bijbaan aandringen/verplichten.. daar bereik je uiteindelijk toch niks mee

Citaat:

ben ik het niet mee eens.
Waarom zouden ze geen moer uitvoeren als ze zelf een keuze hebben? Misschien zou Bill wel dolgraag ergens anders werken, iets wat hij leuk vind ipv zijn ouders!
Dat met meehelpen een kind niet slechter maakt ben ik het mee eens, maar je kind verplichten al zijn vrije uurtjes mee te werken op het bedrijf van zijn ouders, ieder weekend meegesleurd worden voor de westrijden van ouders vind ik niet onder ''een beetje meehelpen'' vallen..
Geef dat kind toch wat vaste klusjes(of dit nou huishoudelijk of op het bedrijf is) en laat hem verder lekker doen wat HIJ leuk vind.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 12-10-11 20:08, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 13:49

Mijn ouders hebben een melkveebedrijf. Bij ons thuis moet je in principe niet meewerken, wordt je vrijgelaten in je keuze. Het is echter wel zo dat wanneer het nodig is (kuilen, pap die vroeg weg moet) van ons verwacht wordt dat we even meehelpen. En degene die achter niets doet mag binnen wat vaker meehelpen :) Ik vind het logisch.
Zo help ik achter vaker, en doen m'n broertje en zusje binnen wat meer. Ieder kiest zo voor zich.

Maar dat is een heel ander verhaal dan waar het topic over gaat, ik heb geen idee in hoeverre hij móet en hoeveel er moet gebeuren, dus daar kan ik pas over oordelen als ik het verhaal gezien heb.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 13:56

Hier zien we het mooi inderdaad wat imd zegt. Met hooien, kuilen zijn echte pieken en dat ze dan verwachten dat de kinderen die oud genoeg zijn komen helpen is hier niet meer dan logisch.

Zelf geen boerderijen meer in de familie maar we worden elk jaar nog gebeld in de piekperiode van hooien of we komen helpen en dan zijn de kinderen ook gewoon aanwezig (behalve als school voorgaat door tentamenweek of examen). Bij de normale gang van zaken mogen ze helpen maar hoeft niet.

Maar hoe dat bij de familie Young is kunnen we natuurlijk niet zeggen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 14:00

Ik lach me kapot om de reacties hier. Ik proef jaloezie bij mensen die zeggen 'dat hij het zo slecht nog niet heeft', had je hetzelfde gezegd als zijn ouders voor hun hobby expedities maakten naar de Noordpool en hij per se mee moest? Of als ze elk weekend met de motor op stap gingen en hij per se achterop moest? Realiseer je je eigen standpunt en de invloed ervan op je mening.

Ben benieuwd naar het programma, voor hetzelfde geldt vindt die jongen het ook wel meevallen en is deze show puur gemaakt voor de kijkcijfers. Reacties levert het in ieder geval op, wel 5 pagina's... :j

ArabicQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 14:02

Hmm ben benieuwd!!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 14:38

Illusion schreef:
waarom zou je je kind verplichten om mee te moeten helpen met jou bedrijf, prima als 't kind 't leuk vind en ik snap dat 't soms ook niet meer dan normaal is om even mee te hlepen. Maar als ik een bakkerij zou hebben zou ik 't leuk/fijn vinden als mijn kind mee zou helpen(als bijbaantje bijv.) maar als hij/zij dat zelf helemaal niks vind en liever werkt in bijv. een kledingwinkel moet hij/zij dat lekker gaan doen.
Laat een kind gewoon werk zoeken waar hij/zij plezier in heeft ipv hem een bijbaan aandringen/verplichten.. daar bereik je uiteindelijk toch niks mee

Het ontgaat mij even waarom het kind het persé "leuk" moet vinden??
Ik ben opgegroeid op een boerderij en moest ook de koeien melken, en was toch echt niet van plan dat voor de rest van mijn leven te doen en vond dat ook zeker niet "leuk". Maar nu ik ouder wordt besef ik wel donders goed dat ik daardoor wel heb geleerd om aan te pakken en me dat een voorsprong heeft gegeven in mijn verdere loopbaan.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 14:40

Ffortuna schreef:
Ik lach me kapot om de reacties hier. Ik proef jaloezie bij mensen die zeggen 'dat hij het zo slecht nog niet heeft', had je hetzelfde gezegd als zijn ouders voor hun hobby expedities maakten naar de Noordpool en hij per se mee moest? Of als ze elk weekend met de motor op stap gingen en hij per se achterop moest? Realiseer je je eigen standpunt en de invloed ervan op je mening.

Ben benieuwd naar het programma, voor hetzelfde geldt vindt die jongen het ook wel meevallen en is deze show puur gemaakt voor de kijkcijfers. Reacties levert het in ieder geval op, wel 5 pagina's... :j

Ja, ook dan had hij het niet slecht gehad. Hij had namelijk geen honger, geen dorst, en ouders die van hem hielden. Dan mag je al niet klagen. Het zou goed zijn als kinderen dat eens wat meer gingen beseffen. Ik ben net terug van werkvakantie in Zuid Afrika, als je in sommige townships ziet hoe kinderen daar moeten leven, dan mag Billy zijn handjes héél stijf dichtknijpen en hopen dat mama hem niet inruilt tegen een kind dat wél waardeert wat hij heeft.