Sportredactie redt draver van de slacht *video*

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 22:38

Wat leuk dat de sportredactie van de omroep een paard heeft gekocht :)
Ik wens hen veel succes met Derek. Derek komt op een fijn adres, dat zit wel goed.

Dat slaan waar veel mensen het over hebben, lijkt erger dan het is. Iemand die goed kijkt, ziet dat ze vooral tegen de lamoenen beuken, en niet op de paarden. Verder is het een hoop gewapper met leidsels. Het is dus niet wat het lijkt.
Tegenwoordig is het zweepgebruik aan erg strenge regels gebonden. Ze doen er niet moeilijk over, om overtreders voor een bepaalde tijd te voet te stellen.
Mensen, ik ga Derek volgen in de toekomst, wie ook?

Wensdroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 00:03

Hier nog 1 met een draver.
Loran heeft tot 2002/2003 op de banen gelopen.
Was op een gegeven te heet voor de sulky, en accepteerde deze niet meer.
Sinds 2005 in mijn bezit.
Ik had voorheen een afkeer tegen dravers, veel negativiteit om het ras, draver.
Toen heb ik een draver verzorgd, Galaxie Pirol.
En was na de eerste rit helemaal om!
Wat veelzijdig, en vooral wat gaaf om een paard dingen te leren.

Loran kan heel netjes lopen. Was M-dressuur klaar, maar toen beviel ik van mijn oudste in 2007. En heb ik meer voor de lol gereden.
In 2010 kreeg ik de jongste. En zelfs na een lange stop, pikt hij het meteen weer op.
Nu kamp ik zelf al 8 maanden met rugklachten, met zelfs regelmatig uitval van de benen.
En is hij een tijdje in duitsland geweest, om met mijn hengst een band op te bouwen.

Sinds een ruime week staan ze bij huis.
En als het bak het toelaat, wordt hij gelongeerd.
pas na de winter (zodra het niet zo nat etc. is) pak ik het rijden weer op. in de hoop toch wel herstellende te zijn van mijn rugproblemen.

mijn hengstje is toevallig een hafje, en gaat tzt als rijpony voor de kinderen verder.
en gaan we op zoek naar een draver..

Dravers zijn veelzijdig, en elk ras heeft zo zijn eigenschappen.

Waarom zou deze prachtige jaarling het niet kunnen proberen?
Er zijn (gelukkig) steeds meer mensen die vallen voor dit ras. dus hij zal oud gaan worden!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 09:57

WendyBZ schreef:
NatasjavE schreef:
Ja ik ook. Ik kom diegene tegen die als sportpaard geprobeerd zijn en dan toch niet geschikt bleken.

sport als in...?

dressuur, vaak komen ze de B en L1 wel door, maar dan gaat het helaas niet meer vanwege de slechte galop.

Ik heb zelf ook wel dravers gereden, prima dieren, in principe intelligent genoeg om ze alles te leren, maar de galop is een probleem en dat kost je te veel punten in de dressuur.
Een draver kun je prima travers en appuyementen leren lopen, maar in de galop gaan ze nat. En helaas wil men toch een sportpaard zien in de basissport. Het plaatje is belangrijk en soms belangrijker dan het gereden zijn.

addy<3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 10:02

Ik moest echt moeite doen om de mensen in het filmpje te kunnen verstaan :+

Maarja wel goed dat ze zo'n paard met zo'n afstamming ervan gered hebben. Er zitten natuurlijk zat paarden bij op zo'n markt die iets mankeren. Dan vind ik het een ander verhaal als die naar de slacht gaan dan een gezond paard.
Nu maar hopen dat hij goed gaat presteren :D Al vind ik het wel wat jong op 1,5 jarige leeftijd maarja zo gaat dat in de draverswereld.. Daar zijn ze met een jaar of 5 al gauw versleten.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 10:04

addy<3 schreef:
Daar zijn ze met een jaar of 5 al gauw versleten.

Nee, dan zitten ze aan de top van hun klasse (klasse gaat op winsom). En als je steeds dezelfde tegenkomt in je klasse en je pakt eens een derde of een vierde plaats mee, weegt dat bij lange na niet op tegen de kosten. Dan gaan ze dus weg als rijpaard. Maar versleten zijn ze dan echt niet.

Odieta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 10:25

Ik hoop dat het paard een echte seabiscuit wordt of een secretariat :) (of de totilas van de draf baan)

dat zou pas een gepast einde zijn. ik hoop ook zeker dat er een vervolg komt op dit verhaal !!

uiltje001

Re: Sportredactie redt draver van de slacht *video*

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 10:28

Hij is op Twitter te volgen.

Ernie061111

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 10:35

uiltje001 schreef:
Hij is op Twitter te volgen.

leuk he

Odieta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 12:01

ja heeft iemand deze twitter?

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 12:03

@derekbuitenzorg

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 12:11

WendyBZ schreef:
Joolien schreef:
Velen zijn daar namelijk niet geschikt voor, dus dat valt vies tegen.

Wat een onzin. Dan kom ik ze zeker toevallig wel steeds tegen?

Geen onzin hoor, hoeveel dravers staan er te koop?

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 12:13

Heeft eerder te maken met situatie drafsport/economie/kundige ruiters.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 12:18

Kundige ruiters? Mensen die een recreatie paard willen, gaan niet perse op zoek naar een draver.. Het woord schrikt ze vaak al af, en terecht..

Dus er zijn allemaal fokkers (en die geldt niet alleen voor dravers, ook voor kwpn etc) die net die ene topper willen fokken, maar ze fokken er 10, en geen 1 word een echte topper, en daarom krijg je gewoon een mega overschot aan paarden nu. Er zijn zelfs meer paarden als koeien in Nederland (!!)

Van alles is nu een overschot, maar als de mensen moeten kiezen voor een recreatief paard, en ze kunnen kiezen tussen een draver en een kwpn'er (of haflinger of wat dan ook) zullen ze toch sneller voor die laatste optie gaan ipv de eerste, zeker onkundige ruiters, die dus volledig in de knoop komen dat je een draver nog moet leren aangalloperen.

Wensdroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 13:38

Vienna2007 schreef:
Kundige ruiters? Mensen die een recreatie paard willen, gaan niet perse op zoek naar een draver.. Het woord schrikt ze vaak al af, en terecht..

Dus er zijn allemaal fokkers (en die geldt niet alleen voor dravers, ook voor kwpn etc) die net die ene topper willen fokken, maar ze fokken er 10, en geen 1 word een echte topper, en daarom krijg je gewoon een mega overschot aan paarden nu. Er zijn zelfs meer paarden als koeien in Nederland (!!)

Van alles is nu een overschot, maar als de mensen moeten kiezen voor een recreatief paard, en ze kunnen kiezen tussen een draver en een kwpn'er (of haflinger of wat dan ook) zullen ze toch sneller voor die laatste optie gaan ipv de eerste, zeker onkundige ruiters, die dus volledig in de knoop komen dat je een draver nog moet leren aangalloperen.

Excuseer???
Whahaha, sorry, maar dit slaat werkelijk alles.
Hoevaak zie ik wel niet dat men denkt een kwpn-er gekocht te hebben als recreatiepaars, en het dus een draver bleek te zijn.
Je ziet bij sommige dravers niet eens aan hun galop dat het dravers zijn.
Sommigen galloperen nog mooier en netter/beter dan een kwpn-er of weet ik veel wat.

2ja!r geleden had ik een onderlinge wedstrijd.
De jury was helemaal weg van mijn draver, TOT ze hoorde dat het een draver was.
Meteen onderaan klassement, terwijl hij als 1 van de beste liep.
Zelfs de verschillende instructeurs waren het niet eens met de uitslag.

Maar goed. Ik Heb laten zien dat een draver open staat voor alles.
en ja, volgend jaar met mijn draver de ring inz en trots vertellen dat het een draver is.

Jou mening dat iedereen afschrikt bij het woord draver is overdreven.
In mijn omgeving is iedereen om bij het woord draver..
Waarom? Enorm veelzijdig, en vaak beter in verschillende disiplines dan een ander ras.

En ja, ik zelf heb dit de afgelopen 6 jaar enorm zien veranderen.
Mensen willen/ kiezen steeds vaker voor een betrouwbaar ras. en dravers stijgen alleen maar richting de top.
Laatst bijgewerkt door Wensdroom op 12-10-11 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 13:40

Kun je uitleggen, waarom het terecht is dat mensen worden afgeschrikt door het woord draver? Ik vind het een vreemde veronderstelling.
En elk paard kan galopperen. Ook een draver.
Draversfokkers zijn ook geen vermeerderaars. Er blijft altijd vraag naar koerspaarden, anders zouden de rubrieken voor bijvoorbeeld de driejarigen over een paar jaar al niet meer bestaan.
Het is ook nog eens zeer kostbaar om een draver te gaan fokken. Allereerst moet men natuurlijk het dekgeld betalen. Maar daar komt na de geboorte nog een smak aan veulengeld bij. Zit je zo op 2000 euro.
Dravermerries die uit een lijn komen van geen betekenis, en zelf ook niets hebben kunnen presteren, worden echt niet meer ingezet voor de fokkerij.

En iedereen die iets af weet van dravers, weet dat een uitgekoerste draver echt geweldig is voor recreatie, of endurance. Ze groeien van jongs af aan op met grote tractoren en ander groot materiaal. Je hoeft ze eigenlijk niet eens verkeersmak te maken. Dat zijn ze namelijk al.

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 13:54

Vienna2007 schreef:

Mwah dat hoeft niet hoor, ik als recreatieruiter ben juist bewust op zoek gegaan naar een draver nadat ik een en ander over ze gehoord en gelezen had. Ook recreatief ligt het er maar net aan wat je wil met je paard. Als je zoals ik een paard wil om met name lange buitenritten mee te maken en daarnaast wat basis dressuur te rijden, een paard wat wel pit heeft maar tegelijk koel in het hoofd is, dan is een draver een prima keuze en ik heb het idee dat steeds meer mensen dat zien. Voor onkundige ruiters zijn meestal niet zo geschikt inderdaad als ze net van de baan/uit training komen; maar onkundige ruiters zouden idealiter sowieso geen jong en nog niet helemaal doorgereden paard moeten kopen, van geen enkel ras...
Verreweg de meeste dravers kunnen trouwens gewoon onder het zadel galopperen hoor, alleen het zal soms een vlakke of 4-tact galop zijn. Niet wat je in een dressuurproef wil zien maar het zit prima verder. Er zijn er maar een paar waarbij je er echt veel moeite voor moet doen om er een galopje uit te krijgen.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 14:07

Wensdroom schreef:
Excuseer???
Hoevaak zie ik wel niet dat men denkt een kwpn-er gekocht te hebben als recreatiepaars, en het dus een draver bleek te zijn.
Sommigen galloperen nog mooier en netter/beter dan een kwpn-er of weet ik veel wat.

en ja, volgend jaar met mijn draver de ring inz en trots vertellen dat het een draver is.

Waarom? Enorm veelzijdig, en vaak beter in verschillende disiplines dan een ander ras.

Mensen willen/ kiezen steeds vaker voor een betrouwbaar ras. en dravers stijgen alleen maar richting de top.

Wil je echt dat ik hier op inga?

Malkesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 14:09

Vienna2007 schreef:
Wensdroom schreef:
Excuseer???

Wil je echt dat ik hier op inga?

Nou doe eens...het is een gezonde discussie dus zet em op.. :')

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 14:09

Doe maar niet hier, dit topic gaat over Derek Buitenzorg.
Je kunt altijd nog een topic openen over alle nadelen van dravers, ik kom dan graag even langs om die te ontkrachten ;)

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 14:12

Een discussie kun je niet voeren met iemand die als referentie kader haar eigen draver gebruikt, en waarde stelt aan de mening van een jury op een lokale onderlinge wedstrijd. ;)

En het is inderdaad offtopic.
Laatst bijgewerkt door Vienna2007 op 12-10-11 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 14:12

Oh dan meng ik me ook graag in deze discussie, kom maar op.

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 14:13

Hahahaha, dus jij denkt bij paarden alleen maar aan dressuurpaarden? Er is meer sport dan alleen dressuur, Vienna.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 14:15

Waar haal je dat vandaan In_black? Volgens mij heb ik het woord dressuur hier niet gebruikt.

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 14:16

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 14:17

WendyBZ schreef:
addy<3 schreef:
Daar zijn ze met een jaar of 5 al gauw versleten.

Nee, dan zitten ze aan de top van hun klasse (klasse gaat op winsom). En als je steeds dezelfde tegenkomt in je klasse en je pakt eens een derde of een vierde plaats mee, weegt dat bij lange na niet op tegen de kosten. Dan gaan ze dus weg als rijpaard. Maar versleten zijn ze dan echt niet.

Hoe oud begint de training van een draver gemiddeld, in tegenstelling tot de leeftijd waarin een paard volgroeit is?
Nieuwsgierig...