"Eigenaren doen makkelijker afstand van paard door crisis"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 12:02

Ragdollcat schreef:
Ja Helaas, als ze zo doorgaan met de stallingsprijzen te verhogen, dan lopen er meer mensen weg naar een goedkoper stal of ze doen de paarden van de hand (verkopen of de slacht).

De slacht is nog het minst erg vind ik, want er wordt tenminste niet mee gerommeld, maar in 1 x gedood, maar het blijft erg natuurlijk maar wel het minste erg.

Ook als de stro en hooiprijzen omlaag gaan, gaan de stalhouders de prijzen niet verlagen, met als gevolg dat het gewoon te duur blijven.

Er moeten voorlopig niet te veel gefokt worden met de paarden en ponys als er geen vraag naar is.

Ik zie steeds meer dat er oudere/oude paarden en of paarden die wat mankeren en of schetlanders dat ze met spoed spoed spoed weg moeten, vaak zelfs gratis, dat is toch triest.

Zelf heb ik ook een paard maar die ga ik echt niet wegdoen, die blijft bij me tot aan zijn overlijden, dan maar desnoods naar een goedkoper stal, zonder buitenbak ofzo, want ik rij toch nooit in een rijbak maar lekker buiten en ook veel beter voor mijn paard en veel leuker ook. En of dingen ervoor laten zodat ik mijn paard kan onderhouden, maar ik kan het me heel goed voorstellen dat er mensen zijn die het echt niet meer kan bolwerken, dat het echt niet anders kan en dat is ook erg voor deze mensen, dat ze hierdoor gedwongen afstand te doen van hun paarden.

Helaas nemen steeds minder eigenaren verantwoording voor hun eigen dieren, ze verhandelen ze liever, zodat aan hun handen geen bloed kleeft, maar dat doet het natuurlijk wel. Het verschil is dat ze denken dat ze het goed hebben gedaan en er een 'goed' huisje voor hebben gezocht, kunnen ze zonder gewetenswroeging lekker slapen en gewoon fijn hun kop in het zand steken. Maar stiekum weten ze wel dat het niet goed is en ook nog eens een zwaktebod is geweest om hun probleem door te schuiven naar een ander.

wilma12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 12:03

Weer een reactie op mij, daar gaat het hier niet om, ik reageer op het topic niet op jou.
Ik hoef me dus hier niet over te verantwoorden.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 12:09

wilma12 schreef:
Hou je het veulen de rest van je leven dan?
Of wil je hem als 4 jarige verkopen en er dan al zo 10x zoveel geld ingestoken hebben dan dat hij opbrengt? Het gaat om de kosten die je maakt in dit topic en dat er zooveel te veel paarden al zijn waarom dan lukraak wat aanfokken!

en wat is er erg aan verkopen? Verder kun je nooit weten wat je over 3 jaar doet. Dus je kunt wel zeggen ik hou het veulen voor mezelf, maar soms moet je toch. Ik sta als fokker te boek van 1 paard. Ik heb er toen zelf niet voor gekozen (iemand heeft met opzet een hengst op mijn merrie gezet), en ik heb 3.5 jaar lang voor dit prachtige paard gezorgd, heb hem netjes opgevoed, laten castreren, ingereden, hoefsmid en veearts betaald, enz. Helaas voor mij moest ik inderdaad om financiele redenen hem verkopen. Prachtig dier, ik had er mooi de sport mee ingekund, maar helaas.
Als ik nu een grote stalverhoging krijg voor m'n merrie, dan zal die ook moeten gaan.
Heeft niets met geen liefde of verantwoording hebben voor te maken, maar gewoon puur vanwege het feit dat alles duurder wordt, er geen financiele compensatie in het verschiet ligt, en ik ook nog moet leven. Veel mensen willen helemaal niet verkopen.
En zonder verkopende partijen had je zelf ook nooit een paard in handen gekregen.

Tijn

Re: "Eigenaren doen makkelijker afstand van paard door crisis"

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 12:12

Het gaat er om, met de kennis die je NU hebt, zou je dan weer een veulen fokken?

wilma12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 12:13

Ik heb het toch over de kosten? Niet of hij wel of geen verzorging krijgt.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 12:20

Tijn schreef:
Het gaat er om, met de kennis die je NU hebt, zou je dan weer een veulen fokken?

Op dit moment niet. Heeft niets met kennis te maken, maar puur met financiele middelen. Had ik het geld, ja, dan kwam er een hengst op mijn merrie, ook in deze tijd. Maar helaas is een paard in pension gewoon belachelijk duur. Maar mocht ik ooit wel de financiele middelen hebben om weer 2 paarden te onderhouden, dan ja. Het is in mijn ogen een prachtige merrie die voor meer nageslacht zou mogen zorgen.
En mocht ook het houden van 1 paard te duur worden, dan zal afstand nemen noodzakelijk zijn. Ik heb 10-12 maanden tegen de verkoop van m'n fokprodukt aangehikt, achteraf had ik gewoon direct moeten zeggen weg ermee, maar helaas zo gemakkelijk is dat niet. Ik weet wel dat als ik ooit weer voor deze moeilijke beslissing staat dat ik eeder zeg: weg ermee. Als dan later de middelen er wel weer zijn, dan is een paard zo weer aangeschaft. Ik heb achteraf gezien te veel moeten laten in de tijd dat ik 2 paarden had. Niet dat ik er spijt van heb, maar zo kijk ik er nu wel tegenaan.
Ook interesses kunnen veranderen. Heb jij nog exact dezelfde interesses en wensen als 10 jaar geleden? Ik niet in ieder geval.
Toen reed ik alleen paard. Nu mag ik ook graag reizen en duiken. En ook dat kost helaas geld.
Laatst bijgewerkt door germie op 29-09-11 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 12:20

wilma12 schreef:
Weer een reactie op mij, daar gaat het hier niet om, ik reageer op het topic niet op jou.
Ik hoef me dus hier niet over te verantwoorden.

Als je niet wilt dat op dat soort uitspraken gereageerd wordt, moet je ze niet neer zetten :) Je reageert idd niet op mij, het was mijn eerste post en ten tweede voel ik me er niet door aangesproken.

@germie, vele fokkers van veulen kunnen hun veulen/ jonge dieren dus aan de straatstenen niet kwijt, dat is iets waar je rekening mee moet houden eer je uberhaupt aan fokken begint te denken. Voor vele hobby fokkers is het veel te duur om een veulen tot 4 jaar te houden en dan te verkopen, veelal krijg je je centen er dan niet een voor een kwart uit. Dus die zullen er daar gek zijn.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 12:22

En daarom fok ik nu ook niet. Ik wil een veulen voor mezelf. Maar helaas, ook als je een veulen voor jezelf houdt kan het gebeuren dat je toch afstand moet doen.

Tijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 12:24

Mijn merrie heeft ook altijd op een pension stal gestaan, ik heb haar nooit laten dekken omdat ik van mezelf weet dat ik geen afstand kan doen en 2 paarden werd qua tijd en geld gewoon te gek.
Mijn liefde voor paarden is nog wel hetzelfde als 10 jaar geleden ;)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 12:25

san72 schreef:
F_Orumster schreef:
Nou, idd. Zegt imo meer over wilma 12.
En nog meer elite worden? Ik vind er al een hoop kakkerige zooi rondlopen.
Doe mij maar wat meer down to earth liefhebbers.

de paardensport is van oudsher een kakkerige zooi....
het betreft een elitesport... waar de burgers zich in hebben gemengd...
klinkt grof, maar zo is het... kan er ook niets aan doen...

Daarom hoeven wij dat niet zo te vinden en te behouden.
Maar met de prijzen van onderhoud nu zal het wel zo blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 12:26

germie schreef:
En daarom fok ik nu ook niet. Ik wil een veulen voor mezelf. Maar helaas, ook als je een veulen voor jezelf houdt kan het gebeuren dat je toch afstand moet doen.

Een hele hoop mensen die voor de fun fokken, zijn vanaf meet af aan al niet van plan hun veulen te houden.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 12:28

Mindim schreef:
germie schreef:

Een hele hoop mensen die voor de fun fokken, zijn vanaf meet af aan al niet van plan hun veulen te houden.

Daar hoor ik dus niet bij ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 12:35

germie schreef:
Daar hoor ik dus niet bij ;)

Daarom gaat dit topic ik ook niet over persoonlijke situaties, maar over het algemeen ;)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 12:39

Bravura schreef:
wilma12 schreef:
In emmeloord en Dronten en omstreken betaal je tussen de 300 en 400 euro per maand(basisprijs, buiten Luik 10,-, paard in wei 1,- paard uit wei 1,- zaagsel extra kosten. Les 50 euro een 3/4 uur. Trailerstalling 25 euro p.m) Is toch ook te gek voor woorden. Dat kan toch ook niemand meer betalen!

Ja, te gek voor woorden, maar de pensionstallingen betalen ook hun prijs voor alles, en dat wordt doorberekend aan de klant. Anders onderhouden (betalen) zij zo direct deels het paard voor de klant en dat kan nooit de bedoeling zijn. Ze verhogen alles niet voor niks, zij betalen ook fors meer, dus dat gaat de klant merken in de portemonnee. En lesgeld 50 euro per drie kwartier....die mensen verdienen vaak hun brood er mee en hebben net zo goed afdracht aan belasting ed. Dus ze houden van die drie kwartier niet veel over.

Dat valt echt wel mee hoor...
Als een loonbedrijf met een kraan €50,- a €60,- per uur vraagt, en daar zowel personeel als kraan!!! van moet betalen, dan houdt die instructeur met 50 euro per 45 minuten heel wat meer over... Zeker als diegene les geeft op stal en meerdere uren achter elkaar.
En zoveel belasting hoef je echt niet af te dragen als zelfstandige, daar zitten eerst heel wat vrijstellingen en aftrekposten op voordat er ook maar een belastingschijf aan te pas komt.

Ik denk dat paardensport al een heel stuk goedkoper wordt als de wereld er omheen iets minder duur wordt...
Lessen hoeven niet €50,- per uur te kosten, denken jullie dat een pensionhouder zoveel verdient per uur? Die moet het met een veel schameler uurloon doen... En die moet er harder voor werken en loopt meer financiële risico en moet veel meer investeren.

Die luxe 4x4's merkkleding, dure Anky-, Edward, Tineke of Coby-lessen en dure "eigen" accommodaties worden ergens van betaald...
En hengstenhouders met hun enorme dekgelden. Die prachtige accommodaties zijn er ook niet zomaar uit de lucht komen vallen!...
En de luxe ruitersportwinkels met dure merken als Anky, Eurostar, Pikeur en noem maar op... Enorme prijzen voor kleding. Blijkbaar kopen mensen dat toch graag genoeg dat men die prijzen zo hoog kan houden...
Er worden genoeg mensen "rijk" door de paarden, en ja, nu zal dat wat moeilijker gaan, en helaas is de gewone man of vrouw vaak nog het meest de dupe, die moet zijn of haar enige paard wegdoen omdat door alle bezuinigingen en prijsverhogingen de stalling en dierenartskosten niet meer op te brengen zijn...

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 12:44

Nou ik ben heel eerlijk dat ik soms wel blij ben dat ik mijn paard heb moeten inslapen (slacht kon helaas niet)
Ik ben mijn baan krijtgeraakt door de crisis en verdien nu ruim 400 euro netto minder, dus had hem echt niet kunnen houden.
Maar nu weet ik zeker dat hij niet de handel is ingegaan en toch tot de dood bij mij is geweest.
Maar ik begrijp dus heel goed dat dat niet geldt voor mensen die in het zelfde schuitje zitten als ik zit, waarvan het paard nog wel goed is.

Dan ben je toch echt genoodzaakt een keuze te maken.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 12:54

Silly1972 schreef:
Nou ik ben heel eerlijk dat ik soms wel blij ben dat ik mijn paard heb moeten inslapen (slacht kon helaas niet)
Ik ben mijn baan krijtgeraakt door de crisis en verdien nu ruim 400 euro netto minder, dus had hem echt niet kunnen houden.
Maar nu weet ik zeker dat hij niet de handel is ingegaan en toch tot de dood bij mij is geweest.
Maar ik begrijp dus heel goed dat dat niet geldt voor mensen die in het zelfde schuitje zitten als ik zit, waarvan het paard nog wel goed is.

Dan ben je toch echt genoodzaakt een keuze te maken.

Ook ik heb mijn rijpaard laatst in moeten laten slapen, heb nog wel 3 grasmaaiers (jaja zonder papiertjes) bij huis staan die de weide kaal mogen eten.
Ik zat er aan te denken om weer een rijpaard aan te schaffen, maar hoe meer ik er over na denk gaat ik dit jaar zeer zeker geen paard meer kopen, ik wil het eerst eens een jaartje aankijken wat de cricis gaat doen :o Ik moet er niet aan denken dat er plotseling dingen gaan gebeuren, ik het hele roedeltje kan zou moeten verkopen.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 12:55

Nee dat wil je zeker niet! Ik ben zo'n smak geld achteruit gegaan, dat had ik echt nooit verwacht!

sheilarianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 13:07

zoiets als dit stond gisteren ook in de Leeuwarder Courant, het is triest om het te doen! Alleen niemand (en ook zeker de paardeneigenaren) hadden voorzien dat deze crisis erger zou worden dan gedacht!

miranda1967

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 13:09

en we zijn er nog niet voorlopig volgens onze koningin..

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 13:11

nope volgend jaar moeten we nog meer bezuinigen, en het jaar daarop weer

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 13:12

miranda1967 schreef:
en we zijn er nog niet voorlopig volgens onze koningin..

Nee het ergste moet nog gaan komen.

Je moet het zien als een kaartenhuis, haal daar 1 schakel weg en het hele kaartenhuis stort in.
Van het een komt het ander.

Mijn collega had een nieuwe job na 3 weken daar gewerkt te hebben kreeg ze te horen bedrijf failliet, nu zit ze met de gebakken peren haar functie hier op kantoor is per 1 november vervuld. Dus terug komen kan ook niet.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 13:15

ik was 5 jaar in vaste dienst, bedrijf is overgenomen door een ander bedrijf en die hadden genoeg mensen dus wij stonden op straat.
Denk je een vast baan te hebben, nou die bied geen enkele garantie

miranda1967

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 13:19

ja dat is vreselijk dynamiek !
Daarom pikt mijn man erg veel van zijn baas op het moment omdat hij simpelweg niet over durft te stappen omdat je dan als laatste ergens binnenkomt en dus vaak als eerste gewipt wordt mocht het bedrijf in zwaar weer terecht komen.
Nu pikt hij in mijn ogen veels te veel en die baas weet dat het personeel niet op durft te stappen dus die maakt daar weer fijn misbruik van .

Silly zo is het bij mij ook bijna gegaan ik had een (voor mij) droombaan én een vast contract en 3 jaar elke dag met plezier naar het werk ,tot de baas in USA besloot dat we wel konden verhuizen ..daar sta je dan met je hele sociale leven in het midden van het land en je kantoor tegen duitsland aan verhuist,weg leuke baan en nu weer in de schoolbanken en volop onzekerheid ..

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 13:36

ik ken dat, ben ook de schoolbanken maar weer ingedoken, hopenlijk krik ik zo mijn salaris weer op

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 13:47

Ik verbaas me al jaren over hoe jonge meiden of volwassenen met een baan die net meer dan minimumloon verdient, een paard kunnen houden...
Toen ik begon met rijden zo'n 25 jaar geleden was dat ondenkbaar. Paardrijden ging wel maar een eigen paard houden? Dat was voor boeren of de mensen die het echt heel goed hadden (en dan bedoel ik echt dik bovenmodaal)!

Blijkbaar is men gaan denken dat het allemaal wel kan, dan gaan we niet op vakantie, nemen we een goedkoper huurflatje, boodschappen bij de Lidl, goedkope stalling en dan kan het nét.

En wat krijg je dan? Je hebt geen enkele buffer en een stalgeldverhoging van 25 euro is al teveel, laat staan in de WW van 70% van je loon leven. Hooi wordt duur, stalling omhoog, crisis, baan kwijt en hoppa, paard moet weg.
Mensen willen teveel, wat ze zich om te beginnen al niet konden veroorloven.