Gewonden door op hol geslagen paarden Nieuwehorne *filmpje*

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LBLGypsyCobs

Re: Gewonden door op hol geslagen paarden Nieuwehorne *filmpje*

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 09:38

Ik kijk nog eens goed naar het filmpje maar volgens mij komt er iets tussen het rechter achter wiel van die kar, de tuiger gaat een ietsje vooruit en dan zie je iets mee omhoog draaien aan dat wiel.
Daarna beweegt de kar alleen nog naar links en rechts.
Dat zou die rem en blokkerende wielen verklaren.

Gilalh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 09:46

God wat erg zeg!
Dit zie je trouwens wel vaker, bij Friezen en Haflingers. Vooral als ze vrij veel behang hebben, door het zweten wordt de maantop dunner en zit het hoofdstel niet meer zo strak.
Als je een paard inspant met veel behang kan je altijd beter de manen aan het hoofdstel vlechten of met een touwtje vast maken.

Ik weet niet of dat hier ook is gebeurt, maar een goedbedoelde tip voor andere.

Sanko83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 10:43

Sjonge, Wat heftig zeg!!! Ik hoop dat alle betrokkenen niet veel mankeren. En ben ook erg benieuwd hoe het met de paarden gaat. Sterkte! Misschien een idee voor de volgende optochten die er komen gaan er mensen naast laten lopen die het paard idd van de grond ook nog kunnen intomen als ze wat "heet" worden.

Nijbro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 11:29

Ik zelf heb ook met zo'n aanspanning als die tuiger gereden. Zulke wagens hebben geen rem. Vroeger remde men met een voet op de kont van het paard zetten. Tegen de billen zeg maar. Zodat de wagen niet tegen het paard opliep. In het filmpje zie je de tuiger al dribbelen. Ik ken deze aanspanning niet. maar mijn paard ook een tuiger dit dit ook altijd. Een hoop bombari maar geen pas verkeerd zetten. Tijdens het ongeluk heeft deze menner het paard goed bij de leidels gehouden. En het paard had geen grip op het asfalt. Het viel zelfs/ gleed uit.
Al met al geluk bij een ongeluk. En laten we blij zijn dat er geen ergere letsels zijn te betreuren.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 13:45

Op een ander forum staat dat het door materiaalpech kwam.
Typisch Bokt weer om te gaan speculeren.

behappy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 16:35

Heftig zeg! Gelukkig is alles redelijk goed afgelopen.

elsemiekeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 16:42

oe dat klinkt best heftig :O

alexonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 16:48

allemachtig wat een klap zeg, dit had voor het zelfde heel anders kunnen aflopen.

tiffenyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 17:36

om alle speculaties ten einde te doen, deze man doet al jaren mee en dat paard zonder hoofdstel ook. bij dit paard hadden ze niet het hoofdstel vast gevlochten bij het jonge paard wel . het word nu ook verplicht in de volgende jaren het hoofdstel vast te vlechten. het hoofdstel was afgegleden het paard stond wel wat te stuiteren , maar omdat het publiek helemaal in paniek raakte , de paarden dus helemaal en daar gingen ze ze kwamen tot stil stand door te haken in de wielen van de andere wagen en een snelle toeschouwer het paard in bedwang hield
het lijkt allemaal erger dan het is , en men mag graag alleen de dingen schrijven filmen in dit geval die mis gaan. het zijn en blijven dieren maar daar word weinig rekening mee gehouden door de omstanders .
door samenloop van het bovenstaande liep het zo daar kun je maar weinig aan doen.

ook ik doe mijn hele leven al zowat mee vind hinder als ik 'smorgens naar het start punt moet rijden , mensen die aan komen gescheurd omdat ze bang zijn dat ze wat missen en mij zowat onderste boven rijden met paard en al .

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 17:43

Net zoals alle mensen die hun auto pontificaal direct aan de weg parkeren (waar het twee jaar geleden mis mee ging) of mensen die menen óp de weg te moeten staan, om maar niet te spreken van kleine kindertjes die aan en op de weg staan te springen...
Het laatste stuk van de optocht is afgezet met hekken, eigenlijk zou dat het hele stuk moeten..

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 17:46

hoe hebben jullie kunnen zien dat er angst in de ogen van het linkse paard stond? het heeft oogkleppen voor.
waarom moet zoiets op een drafbaan gebeuren? en mogen we nog wel in auto's rijden, waar jaarlijks meer ongelukken met dieren mee gebeuren dan met paard en wagen? waarom moet er altijd overal over gespeculeerd worden, in plaats van gewoon op de feiten in te gaan?

waarom?? waarom moeten we elkaar altijd zo afbranden...
jeetje man.. het is sneu dat het gebeurt is, en nee, dit vind niemand leuk, maar het zou toch zonde zijn als we zoiets moeten gaan zien vanaf een nieuwe vleugel van de drafbaan, want o wee als er ons iets overkomt?
het leven zit vol risico's. die neem je, bewust of onbewust.. dat maakt het juist zo mooi.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 17:50

tiffenyntje schreef:
om alle speculaties ten einde te doen, deze man doet al jaren mee en dat paard zonder hoofdstel ook. bij dit paard hadden ze niet het hoofdstel vast gevlochten bij het jonge paard wel . het word nu ook verplicht in de volgende jaren het hoofdstel vast te vlechten. het hoofdstel was afgegleden het paard stond wel wat te stuiteren , maar omdat het publiek helemaal in paniek raakte , de paarden dus helemaal en daar gingen ze ze kwamen tot stil stand door te haken in de wielen van de andere wagen en een snelle toeschouwer het paard in bedwang hield
het lijkt allemaal erger dan het is , en men mag graag alleen de dingen schrijven filmen in dit geval die mis gaan. het zijn en blijven dieren maar daar word weinig rekening mee gehouden door de omstanders .
door samenloop van het bovenstaande liep het zo daar kun je maar weinig aan doen.

ook ik doe mijn hele leven al zowat mee vind hinder als ik 'smorgens naar het start punt moet rijden , mensen die aan komen gescheurd omdat ze bang zijn dat ze wat missen en mij zowat onderste boven rijden met paard en al .

Mijn staleigenaar heeft de paarden nog tot stilstand kunnen brengen. Feit was wel dat de eigenaar van de paarden zelf verteld heeft dat 1 van de paarden al meerdere maanden in het land stond en niet voor de wagen was geweest. Ook zat het hoofdstel niet goed vast.

tiffenyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 17:53

hay pearlie
ik had er niet aan moeten denken dat zoiets na de retonde in nieuwehorne gebeurt zou zijn, dan was het aanzienlijk erger geweest omdat ze daar altijd hutje mutje staan het publiek zou eigenlijk beter verdeeld moeten zijn nu konden ze alle kanten gelukkig nog op om te vluchten.
de organisatie doet hun best om alles zo veilig mogelijk te houden!!!!

tiffenyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 17:57

Coby schreef:
tiffenyntje schreef:

Mijn staleigenaar heeft de paarden nog tot stilstand kunnen brengen. Feit was wel dat de eigenaar van de paarden zelf verteld heeft dat 1 van de paarden al meerdere maanden in het land stond en niet voor de wagen was geweest. Ook zat het hoofdstel niet goed vast.

ja ik weet het. maar ja je kunt moeilijk alles bij naam noemen , dat het paard stil had gestaan wist ik niet .
maar goed je kunt het moeilijk terug draaien en het is een harde les geweest om zoiet de volgende jaren te proberen te voorkomen.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 18:59

Jeetje wat een klapper, wat zou het zijn, ongeveer 1400kg dat met zo'n 30/ 40 km p/ u op de andere wagen botst... Jeetje, en dan inderdaad de rechterfries die meegesleurd word, gewoon óver/ door die kar heen.

Respect voor de menner met de tuiger; hij weet zijn paard prima in toom te houden.

En wbt de speculaties; speculeer lekker verder, het is gebeurd wat al betreurenswaardig genoeg is. Laten we nou geen schuldige aanwijzen of elkaar tot de grond toe afbranden aub...

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 19:01

de linkerfries.. de rechter raakt de kar bijna niet

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 19:03

Jolliegirl schreef:
Jemig.. hoe kan een hoofdstel afschieten!?

Mijn haflinger kreeg het voor elkaar om het strak vastgegespte menhoofdstel af te schudden. We moesten vlechtjes maken onder de riemen door of een touwtje van keelriem naar neusriem maken, dan lukte het meestal niet.
Sinds ik met een Dr. Cook menhoofdstel (bitloos) men heeft hij het niet één keer meer afgeschud.

Ik ben gelukkig niet ervaren met op hol gaande paarden, dacht altijd dat ze dan veel en veel harder zouden rennen? Gaat dit paard niet gewoon de vrijheid tegemoet, omdat het hoofdstel af is? En is het daardoor onbestuurbaar? Het andere paard holt er maar zo'n beetje achteraan, lijkt het wel.

En wat knap dat die tuiger blijft staan, die kar moet een hele goede rem gehad hebben; alle respect voor die koetsier!

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 19:03

:+ links en rechts is nooit echt goed bij mij geweest, de linkerfries. Het arme dier...

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 19:05

whaha amy geeft niet. :P ik kijk altijd al als automatischme naar mijn rechter ring vinger. ring rechts.. van kinds af aan trainen, dan sluipt het er wel in

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 19:13

e_horse schreef:
Jolliegirl schreef:
Jemig.. hoe kan een hoofdstel afschieten!?

Mijn haflinger kreeg het voor elkaar om het strak vastgegespte menhoofdstel af te schudden. We moesten vlechtjes maken onder de riemen door of een touwtje van keelriem naar neusriem maken, dan lukte het meestal niet.
Sinds ik met een Dr. Cook menhoofdstel (bitloos) men heeft hij het niet één keer meer afgeschud.

Ik ben gelukkig niet ervaren met op hol gaande paarden, dacht altijd dat ze dan veel en veel harder zouden rennen? Gaat dit paard niet gewoon de vrijheid tegemoet, omdat het hoofdstel af is? En is het daardoor onbestuurbaar? Het andere paard holt er maar zo'n beetje achteraan, lijkt het wel.

En wat knap dat die tuiger blijft staan, die kar moet een hele goede rem gehad hebben; alle respect voor die koetsier!

Ik vind hem er anders aardig de sokken in zetten...
Volgens mij werd de linker fries nog behoorlijk ingehouden door de menner, maar werd mee gesleurd door de rechter

Verder wordt er hier gemopperd over speculeren, maar ondertussen is de oorzaak precies datgene wat gespeculeerd werd; een afgeschud hoofdstel. En ondertussen zijn er ook verschillende manieren genoemd hoe dit voorkomen kan worden, zonder dat de menner van dit span is afgebrand. Lijkt mij een heel goed leermoment voor andere menners, dus in mijn ogen niets mis mee

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 19:16

Ik deed (doe) altijd een L maken van mijn handen met de nagels naar boven, dan is je linkerhand de L ;) maar vanaf een andere kant is het voor mij een ramp. Okee, nu weer ontopic.

Ik heb één keer eerder een paard zó zien gaan en nee, als hij zijn vrijheid tegemoed had gerend had hij zijn maatje niet over/ door die andere kar getrokken. Paarden weten nl. heel goed waar ze hun voeten neerzetten en ook weten ze heel goed hoe 'breed' ze zijn in hun optoming.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 19:22

ja, maar ja, kijk je dan in je hand, of tegen je handrug.. :D die vergissing maak ik altijd

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 19:22

Tegen mijn handrug ;)

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 19:56

tja, morgen weer vertellen, dan ben ik het weer kwijt :+

echt hoor.. en het is een reflex van mij dat ik met mijn duim naar mijn ring ga als ik aan richtingen denk..

ach, wat voor ieder maar het beste werkt.. we wijken een ietsie pietsie af... geloof ik :+

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 20:01

Coby schreef:

Serieus??? :oo