Dummy behulpzaam bij inrijden van jonge paarden *video*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Desty

Re: Dummy behulpzaam bij inrijden van jonge paarden *video*

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 22:43

HAHAHAHA dat filmpje :')

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 22:46

geweldig!

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 22:49

Wij hebben ook wel een paard staan waarbij zo'n pop wel handig zou zijn.. maar voor de rest? Alle andere paarden heb ik zonder ingereden, ging ook super hoor, een goede voorbereiding scheelt al heel erg veel werk voor later.. :j

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 23:14

Als je klaar bent met inrijden kan je paard zo de manegeles in. Dan is hij al helemaal gewend aan het gewiebel. :+

IrisNotsch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 23:16

Haha wat een wiebel ding. Lijkt me wel lastig dat wanneer je paard echt door het lint gaat die pop niet even de teugels op kan pakken

Nrkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 23:22

haha die dummy rijd hem nog aan de teugel ook.. da begin is echt grappig met dat bokken :')

kollee3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 23:31

Ik lag helemaal dubbel bij het draf gedeelte dat ziet er erg lachwekkend uit :P
Zelf vind ik dit niet de manier om zadelmak te maken het zal toch maar fout gaan dan heb je een groot probleem.

zjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 23:55

Ellebel schreef:
BOB!!! <3 De Bob van Stal Rhijnauwen is toch sexier hoor!

Maar serieus, ik heb al zo veel paarden zadelmak gemaakt zien worden door Bob, da's echt niets nieuws hoor....

*edit* Je moet wel zorgen dat alle voorwerk al gedaan is voor Bob (hij is nogal lui :D ). Het paard moet vertrouwen hebben in de begeleider en moet het zadel accepteren. Dan lukt het vastmaken van Bob ook prima. Maar je moet wel het geduld hebben om de basis goed te leggen. Ik heb zelf nog nooit een paard zadelmak gemaakt op die manier, ben er ook steeds na het zadel wennen direct zelf op gaan zitten, maar zou het voor een eventueel volgend paard wel overwegen. Maar dan wel met iemand op de grond die heeeeel goed weet waar ie mee bezig is. Het is geen "uitprobeersel" dat je eens kan doen, dan kan je beter blijven bij een voor jou bekende methode.

Inderdaad, "onze" BOB <3 of Heide van Annemarie waar BOB weer een kind van is.

Niets nieuws onder de zon. Al zeg ik er wel bij: bezint eer ge begint. Bij ons op stal doen ze het al jaren, en is BOB door de jaren heen een bewezen goed hulpmiddel, maar zorg er wel voor dat de veiligheid gewaarborgd is. Goed stevig, goed bevestigd en vooral een begeleider van BOB die weet waar hij het over heeft!

ElineThera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 00:00

Al vaker gezien zoals de meeste. :) Vind het op het filmpje net een rodeo; loslaten en gaan heb er wel heel hard om moeten lachen :') Al lijkt het me niet het meest prettig voor een paard; er kan geen spanning afgegleden laten worden door waarneer er een ruiter opzit. En zoals XladyX zegt: goede voorbereiding scheelt een hoop voor later! ;)

mimi123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 00:12

Wat lekker zwart wit weer.. Een goede voorbereiding is het halve werk. Bij ons is opstappen nóóit een probleem en staan ze gewoon lekker ontspannen tijdens het poetsen, opzadelen, opstappen, afstappen, Harry erop zetten en *klopt af* lopen ze ook van vrijwel begin af aan gewoon lekker ontspannen met mij erop.

Heb je zelf überhaubt wel enige ervaring met jonge paarden?

Die pop is er ook niet om een paard te trainen maar om het paard alvast te laten wennen aan het gewiebel boven op zijn rug. Onze Harry levert iig al jaren prima werk en we hebben tot nu toe elk paard -ook de 'speciale' beestjes- lekker ontspannen zadelmak gemaakt.[/quote]
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bij mij is pstappen ook nooit een probleem omdat ik datook voorbereidt, dat gaat dus niet met een pop

Ja ik doe niks anders

Heb tot nu toe ok elk paard zadelmak gemaakt en ook probleempaarden die al van andere stallen kwamen waar het niet lukt oa omdat ze
daar met harrys bobs en hoe je t ook noemt over de zeik gejaagd zijn, t zal vast wel werken voor sommige paarden maar het zou niet nodig moeten zijn ,

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 01:57

ik vind dit echt heel goed en heel veilig
zeker als je een stal hebt waar je veel paarden zadelmak moet maken, de eerste keer dat je op een paard stapt is toch altijd een risico
en niet iedereen heeft alle tijd om je paard zo te laten wennen dat hij niets meer doet de 1e keer
bokje zit in een klein hoekje vind ik

oh dit is bob (ff op site gespiekt!) vind hem net zo mooi (of nog mooier?) als die dure uit het filmpje
iemand een idee hoe je zo'n bob maakt? maken we er hier een topic van? kan iedereen een bob betalen

en ik denk dat bob net zo goed werkt

pfff ruim 600 euro!! :7
wel heel duur voor zo'n 'bob'

Afbeelding

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 02:27

Monty Roberts gebruikt een dergelijke pop al jaren.
Bij hem heeft de pop de naam Herman.

http://www.youtube.com/watch?v=jZ1R4WGu-hU

Andere professionals werken met gewichten, of fenders/boeien uit de watersport.
Heeft hetzelfde effect.
Een pop voor 600 Euro is een prijzig attribuut...
Een dergelijke crash test dummy is goedkoper zelf te maken.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 02:46

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 06:58

Nou ik weet toch voor 99,9% zeker wanneer ik dat wiebelding op mijn negenjarige Z merrie zet dat ze net zo uit haar plaat gaat als dat paard op het filmpje!

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 07:56

mimi123 schreef:
Bij mij is pstappen ook nooit een probleem omdat ik datook voorbereidt, dat gaat dus niet met een pop

Ja ik doe niks anders

Heb tot nu toe ok elk paard zadelmak gemaakt en ook probleempaarden die al van andere stallen kwamen waar het niet lukt oa omdat ze
daar met harrys bobs en hoe je t ook noemt over de zeik gejaagd zijn, t zal vast wel werken voor sommige paarden maar het zou niet nodig moeten zijn ,

Dan quote ik mezelf nog maar eens ;) :

Solvej schreef:
De mensen die het hebben over de paarden die enorm in paniek raken door Dummy/Bob/Harry -geef het beestje een naam-, in zo'n geval is het paard ook niet goed voorbereid. Als het paard eerst rustig aan het longeren gewend is, de stemhulpen goed kent en lekker ontspannen vwnw loopt, dan aan zadel en hoofstel gewend is en ook daar lekker vwnw loopt, als je kunt op- en afstappen op een rustige manier (met een beetje ervaring en handigheid kun je ze dit allemaal veilig aanleren) en dan gaat Dummy/Bob/Harry erop, dan zijn 9 v/d 10 op hooguit een klein beetje spanning na hartstikke braaf en kijken nergens van op!! We hebben pas één keer meegemaakt dat een paard echt moeite had met Harry maar ook die is super lief afgeleverd op rustige manier en loopt inmiddels ZZlicht ;)

Zoals ik ook al zei is hij er ook niet om een paard te trainen maar voor om te zien hoe het paard op beweging reageert, als extra bevestiging en om hem aan gewiebel te laten wennen. Júist bij de 'speciale' paarden komt hij dus goed van pas. Wanneer het paard compleet over de zeik raakt met zadelmak maken heeft de pop er al helemaal niks meer mee te maken, dan is hij ook niet goed voorbereid en klopt er dus wel meer niet.

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 08:25

Leuk paard op de foto Zidore :+ (komt me er erg bekend voor :D ) Het is niet verstandig om zomaar zelf met een pop aan de gang te gaan! Hij moet heel goed vast zitten en het paard er mee op zijn rug los door de bak jagen lijkt me al helemaal een slecht plan!
Paddenpad, ik denk dat met een goede voorbereiding dat jouw merrie niet over de zeik zal gaan!
Uiteraard zijn er voor- en tegenstanders en iedereen zijn eigen ding zullen we maar weer zeggen.
Solvej: +:)+

linda212

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 08:48

Mijn drie jarige is met zo.n pop beleerd.
Zie de foto van het berichtje van Zidra
Werkt echt goed

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 08:52

aslo schreef:
Gebruiken wij al jaren. Alleen een wat simpeler uitvoering, oftewel onze Bob.

Inderdaad wij hebben hem ook al jaren... ze doen net of er nooit iemand aan zoiets gedacht heeft...
En die van ons heet frits

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 09:03

het blijft leuk, zo'n filmpje met een pop op een paard. werkt erg op mijn lachspieren!
Kan je nagaan wat je in je lijf allemaal moet weerstaan en dempen om een beetje normaal op een paard te zitten!!

Overigens kan ik me voorstellen dat een paard blij is als er iemand op gaat zitten die wel een beetje normaal mee kan zitten, nadat hij is ingereden door een flapperend fel geel ding! :D

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 09:31

Hahaha ja ik kende het principe ook al. Bertus, Harry, Bob, Henk, Joop, ze komen allemaal voorbij. (waarom geen Truus eigenlijk :+ ?)
Ik denk dat het zeer goede diensten kan bewijzen al heeft niet elk paard dit nodig. Maar er zijn paarden die echt bewust mensen 'een enkeltje sterren' geven. (zoals Cayenne zo mooi schrijft in de OP) Die hebben hier echt wel baat bij. Maar goed, dan moeten ze met die rodeo deze pop er ook niet af krijgen natuurlijk.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 09:42

ponyparadijs schreef:
Zo zeg je hebt best wel wat werk om dat ding op je paard te zetten. Daar zullen naar mijn idee al heel veel jonge paarden het geduld niet voor hebben.

Dat was ook mijn eerste idee!

Vond het filmpje wel grappig, Bobbie beweegt nogal ehm.. gek :D

mimi123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 11:00

Solvej schreef:
De mensen die het hebben over de paarden die enorm in paniek raken door Dummy/Bob/Harry -geef het beestje een naam-, in zo'n geval is het paard ook niet goed voorbereid. Als het paard eerst rustig aan het longeren gewend is, de stemhulpen goed kent en lekker ontspannen vwnw loopt, dan aan zadel en hoofstel gewend is en ook daar lekker vwnw loopt, als je kunt op- en afstappen op een rustige manier (met een beetje ervaring en handigheid kun je ze dit allemaal veilig aanleren) en dan gaat Dummy/Bob/Harry erop, dan zijn 9 v/d 10 op hooguit een klein beetje spanning na hartstikke braaf en kijken nergens van op!! We hebben pas één keer meegemaakt dat een paard echt moeite had met Harry maar ook die is super lief afgeleverd op rustige manier en loopt inmiddels ZZlicht ;)

Zoals ik ook al zei is hij er ook niet om een paard te trainen maar voor om te zien hoe het paard op beweging reageert, als extra bevestiging en om hem aan gewiebel te laten wennen. Júist bij de 'speciale' paarden komt hij dus goed van pas. Wanneer het paard compleet over de zeik raakt met zadelmak maken heeft de pop er al helemaal niks meer mee te maken, dan is hij ook niet goed voorbereid en klopt er dus wel meer niet.[/quote]

Nee is snap wel wat je bedoelt, het gaat mij er dus om dat ik vind dat het veel te lang duurt om zon ding stevig vast te maken. natuurlijk heb je ze dan al voorbereidt maar als je (zeker als je zoals mij alleen zadelmak maakt) de eerste x iets op zn rug zet is t vrij lastig om ze zo lang stil te laten staan, dat hoeft ook niet paniek te zijn maar ze kunnen ook gewoon rustig omdraaien en als zon pop dan aan een kant vast zit en eraf gaat dan heb je waarschijnlijk wel paniek. Ik ga er dan liever zelf op zitten want dan heb je dat niet, als hij goed voorbereid is en je gaat er dan op zit je er veel sneller op en dan zijn ze meestal ook wel braaf.

Ik snap ook wel dat het niet is om te trainen maar in het filmpje laten ze het paard er wel vanalles mee doen, (springen door de sloot enz) Ik vind dus dat als je zover bent dat je dat doet met je paard dat je dan allang niet meer zon pop nodig zou hebben. Ik bedoel dus als ze goed zadelmak zijn , met of zonder pop , als er verder mee gaat moet je er toch zelf op.

Ik zeg dat ook niet om mensen die een pop gebruiken af te zeiken ik zeg alleen dat ik het niet fijn vind werken en dat ik er liever zelf op ga,als mensen wel liever een pop gebruiken moeten ze dat natuurlijk zelf weten maar ik vind 600 euro wel duur als je zelf ook voor een tientje een overall kan kopen.

AnneH_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 11:03

Hahaha ideaal!

Erg goede oplossing!

Wel een erg prijzige pop!
Ik zou er geen 600 voor over hebben.

Maar goed, stallen die niks anders doen dan paarden zadelmak
maken zullen die kosten na een paar paarden wel eruit hebben.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 11:06

wij hadden een kelly...kelly kostte 2 tientjes bij een plaatselijke sexshop,en ze was heel dapper,alleen is ze inmiddels zo lek als een mandje.. :j

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 11:07

kimmie261 schreef:
wij hadden een kelly...kelly kostte 2 tientjes bij een plaatselijke sexshop,en ze was heel dapper,alleen is ze inmiddels zo lek als een mandje.. :j

Kelly is inmiddels overleden :( :')