Ruiter en paard komen in botsing met een motor in Diever

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 10:05

GolaGirl schreef:
sterregoud, nou even, wat valt er ons dan precies te verwijten? Dat ik niet in rijkleding rijd? Dat ik een weg over stak? Of verwijt je t mij dat dat paard t bit tussen zn tanden pakte? Ik bedoel dat zou best een beetje onlogisch zijn vind je niet? Paarden zijn nou eenmaal onvoorspelbaar. Ik heb Gola eigenlijk nog nooit eerder voor een weg dr bit tussen dr tanden zien pakken, alleen in t bos. Dus hoe kon ik of hoe kon Zoe weten, of voorkomen, dat dit zou gebeuren?

Wat jullie te verwijten valt is het feit dat jullie er nogal gemakkelijk mee om gaan dat dit gebeurd is. Het had erger kunnen aflopen ja, daar heb je gelijk in, maar dat wil niet zeggen dat je je dan maar van alle verantwoordelijkheid moet onttrekken.
Volgende keer gebeurd er misschien wel iets ernstigs en kun jij of iemand het anders het misschien niet eens navertellen. En dan?
Ik denk dat je verzorgster of jij aan meer controle moet gaan werken over het paard. Dan kun je het in de toekomst voorkomen.

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 13:37

GolaGirl schreef:
sterregoud, nou even, wat valt er ons dan precies te verwijten? Dat ik niet in rijkleding rijd? Dat ik een weg over stak? Of verwijt je t mij dat dat paard t bit tussen zn tanden pakte? Ik bedoel dat zou best een beetje onlogisch zijn vind je niet? Paarden zijn nou eenmaal onvoorspelbaar. Ik heb Gola eigenlijk nog nooit eerder voor een weg dr bit tussen dr tanden zien pakken, alleen in t bos. Dus hoe kon ik of hoe kon Zoe weten, of voorkomen, dat dit zou gebeuren?

Wat is je te verwijten?? Heel simpel:

JOUW instelling/houding!

En ga daar maar eens over nadenken..daar is heel wat mis mee.
Geen geschikte rijkleding (lees degelijk schoeisel met hakje en cap. Spijkerbroek heb ik geen problemen mee)? Tja dat maakt mij geen r**t uit, is alleen voor jouw eigen veiligheid. En als jouw veiligheid je niks waard is, dan mag je dat zelf weten. Zolang je anderen maar niet in gevaar brengt.

PussInBoots

Re: Ruiter en paard komen in botsing met een motor in Diever

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 14:18

Ik zal het even kort zeggen: Als een van jullie mijn dochter was kreeg je nog een schop in je reet ook en kwam je (in ieder geval voorlopig) niet weer in de buurt van een paard!

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 15:53

GolaGirl schreef:

Het gaat niet om wat je aanhad, dat lijkt me logisch.

Het gaat er mij om, dat je er zo luchtig overspreekt, terwijl door jouw fout (jij kiest ervoor om daar met dat paard te rijden), er een mensenleven vernield kan zijn, iemand kan sterven, of levenslang met een handicap of dagelijkse pijn moeten leven.
Dus ja, een beetje verantwoordelijkheidsgevoel is wel op zijn plaats !

En als je het op dat moment niet kon voorkomen, moet je enorm gaan trainen met gehoorzaamheid, of niet meer met hetzelfde paard in de buurt van de grote weg komen.

Je bent niet alleen in je leven hier op aarde.

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 16:44

als je weet dat je paard moeilijk kan zijn dan stap je gewoon af.
ik ben zelf motorgel/motorrijder en als ik zoiets mee zou maken omdat iemand zijn paard gewoon niet aankan heeft die gene echt een probleem. die motorrijder/ster hield zich vast wel aan de regels anders had het er wel bij gestaan, maar vind dit onverantwoord. je zegt het zelf al je paard pakt het bit tussen zijn tanden vast blijf dan gewoon in de bak rijden scheelt mensen levens!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 17:41

sterregoud schreef:
Het gaat er mij om, dat je er zo luchtig overspreekt, terwijl door jouw fout (jij kiest ervoor om daar met dat paard te rijden), er een mensenleven vernield kan zijn, iemand kan sterven, of levenslang met een handicap of dagelijkse pijn moeten leven.

En als je het op dat moment niet kon voorkomen, moet je enorm gaan trainen met gehoorzaamheid, of niet meer met hetzelfde paard in de buurt van de grote weg komen.

_/-\o_

@PussIn Boots; sterker nog, als ouder ben je mogelijk aansprakelijk/verantwoordelijk :)*
Dat ligt als het paard van een ander is ook nog eens niet zo simpel voor de eigenaar.

Een béétje assertief persoon die op een dergelijke manier van de motor afgelopen wordt gaat daar nog eens over met een advocaat aan de tafel zitten.

staroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 14:35

Citaat:
Het gaat niet om wat je aanhad, dat lijkt me logisch.

Je bent niet alleen in je leven hier op aarde.

Helemaal mee eens, mijn mond valt open als ik lees hoe de afloop gebagatellisseerd wordt, contant in de verdediging schieten en vooral maar laten weten, dat het goed is afgelopen.
Twee weken terug is er hier in Duitsland een motorrijder met een, de weg overstekende, aanspanning in botsing gekomen, motorrijder ter plekke overleden, ponies ter plaatse afgemaakt en idd gelukkig is het in Diever beter afgelopen maar dat betekent niet dat je er zo luchtig over mag oordelen en als je er wel zo makkelijk over denkt en dan aangeeft dat je niet anders kan, vanwege het ontbreken van een rijbak aan huis nou dan moet je misschien maar helemaal niet gaan rijden of blijf lekker tussen de muren van een manege i.p.v. onnodig andere mensen in gevaar te gaan brengen.

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 15:04

Huertecilla schreef:
@PussIn Boots; sterker nog, als ouder ben je mogelijk aansprakelijk/verantwoordelijk :)*
Dat ligt als het paard van een ander is ook nog eens niet zo simpel voor de eigenaar.

Een béétje assertief persoon die op een dergelijke manier van de motor afgelopen wordt gaat daar nog eens over met een advocaat aan de tafel zitten.

En gelijk heeft ie! Natuurlijk zit een ongeluk in een klein hoekje en zelfs de meest getrainde ruiter en het best getrainde paard kan iets overkomen of iets veroorzaken. Maar een kind zonder enig verantwoordelijkheidsgevoel de straat opsturen met een niet volkomen betrouwbaar paard is het domste wat een ouder/paardeneigenaar kan doen.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 15:35

Waar ik me ook zo over verbaas, denken de eigenaar en berijdster van het paard dat de weg opliep niet na over wat er met hun paard had kunnen gebeuren? Als de motor er in volle vaart tegenop geknald was hadden zowel bestuurder, als de ruiter, maar óók het paard gewond kunnen raken.

Kan er nog steeds niet bij dat er maar zo luchtig over gedaan wordt :n

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 10:36

Dilan1993 schreef:
Waar ik me ook zo over verbaas, denken de eigenaar en berijdster van het paard dat de weg opliep niet na over wat er met hun paard had kunnen gebeuren? Als de motor er in volle vaart tegenop geknald was hadden zowel bestuurder, als de ruiter, maar óók het paard gewond kunnen raken.

Kan er nog steeds niet bij dat er maar zo luchtig over gedaan wordt :n

Dat kan ik bijna continue niet in verkeerstopics.
Het gemak waarmee over ´recht´ en ´voorrang´gesproken wordt; zelfs middenop de rijbaan rijden om de plaats af te dwingen |o
Nog afgezien van schreeuwend gebrek aan kennis over verkeersregels en de vaardigheid om veilig in het verkeer te rijden, begrijp ik NIETS van de modale ruitermentaliteit hier op Bokt.
Ik gééf voorrang. Altijd, overal. Liever blode Jan dan dode Jan, want erop rekenen dat je voorrang krijgt is gokken met het welzijn van jouw rijdier.
Ik rij voor mijn plezier paard en heb nooit haast. Verder is heer in het verkeer gewoon veel léuker dan gestress over je vermeede rechten in het verkeer. Vermeende, want je plícht, je verantwoordelijkheid voor het welzijn van je rijdier weegt veel zwaarder :)*

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 13:05

Idd. Ik geef andere weggebruikers gewoon voorrang.

Heb soms wel dat er een voortuig aankomt, wat wel erg hard rijd. Dan ben ik dus bang dat m'n paard hiervan schrik. Dan blijf ik zover mogelijk opzij rijden (of soms halthouden in een inhammetje in de berm) en dan maak ik een gebaar of ze wat rustiger willen rijden. Helpt ook prima.