Prijzen voor hooi en stro nog steeds razendsnel omhoog

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 20:08

Stro is vaak te kort om te maaien, veel blijft er gewoon staan.

Verder heb ik gehoord dat door de dramatische opbrengst van vorig jaar de voorraden op zijn. Fouragehandelaren zijn eerst hun voorraden aan het vullen, en houden zo de prijzen inderdaad kunstmatig hoog.
Minder hooi dan andere jaren? Boeren hebben hier al 3 snedes van het land gehaald, en er komt nog zeker 1 snede aan. Op sommige plaatsen stond misschien wel minder, maar de opbrengst van 1 snede meer maakt dat het zeker net zoveel is als andere jaren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 20:22

Idd.
Boeren hebben hier echt top seizoen. Er waren steeds meer dan genoeg warme dagen achter elkaar om goed te kunnen hooien. En vervolgens genoeg regen zodat gras goed kon groeien zonder dat ze hoefde te sproeien.
Maar ondanks dat hebben ze hier ook weer de prijzen verhoogd.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-08-11 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt

xemmyz

Re: Prijzen voor hooi en stro nog steeds razendsnel omhoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 20:22

Hier in de omgeving ook geen last van ..

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 20:38

Hier is het wel duur hoor, heb alles al binnen voor de komende winter en dat is wel een opluchting.
40 euro per grote gewikkelde baal incl transport.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 20:45

Ik zie hier ook nog geen stro... zit hier altijd onder de 3 euro voor een pak van zo'n 20 kilo (schat ik, heb even geen idee meer van hoe zwaar een pak is :P Al een tijdje niet meer in de handen gehad) incl. bezorging.

Hooi heb ik nog niet naar gekeken, eerste 38 pak zijn van eigen land gehaald en ik verwacht nog een keer te kunnen hooien (hopelijk nog 50 pak erbij). Dus dan kan ik pas kijken hoeveel ik nog nodig heb.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 21:19

Wij hebben gelukkig een adres voor balen kuil. 500 kg voor 50 euro. Volgende maand of de maand erop willen we wat gaan inslaan zodat we de winter door kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 21:21

Hier ziet het stro er verschrikkelijk uit, elke akker staat het armetierig kort en grauw te zijn...alles wat al binnen is gehaald niet eens goed droog.....ik hoef het niet in mijn stal. Als de paarden er van eten zal het m.i. niet eens gezond zijn, een pracht van een schimmel haard...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 21:21

Amalarab schreef:
Hier is het wel duur hoor, heb alles al binnen voor de komende winter en dat is wel een opluchting.
40 euro per grote gewikkelde baal incl transport.

Dat noem jij duur??? Dat was het hier vorig jaar nog niet eens.

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 21:45

Bij ons betaal je omgerekend 20 euro voor een baal van 30kg. :(
Wauw als ik zie wat jullie betalen 50 euro voor 500kilo :?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 21:52

Ik zal nu gelijk even mijn hooileverancier vragen wat hooi kost... ben toch wel erg benieuwd geworden. Wil het eigenlijk ook niet weten denk ik :=
De fourageleverancier vroeg vorig jaar bijna 7 euro... slik... voor een pakje van 25 kilo. (hadden helaas geen keus, moest echt nog 1 lading hooi hebben. De lading via de hooiboer ervoor was toen al 4 euro per pak... vrees dat hij ook al omhoog is gegaan nu)

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 22:07

Nouja hier in de buurt is de eerste snee voor 30 euro gegaan en het was er ook nog wel voor 35 euro hoorde ik achteraf. Omgeving Eastermar/Garyp/Burgum in Friesland.
Ik heb vorig jaar 13 pakken gebruikt en heb er nu 15 staan voor 600euro. Bij een 'bermhooimaaibedrijf' had ik anders natuurhooi(let op geen bermhooi, geen jacobskruiskruid) willen kopen tegen maaiprijs: ong 20 euro per baal. Maar het weer liet het helaas niet toe. Ik ga ze volgend jaar wel weer bellen.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 22:42

hier geen hooi, alleen 2 snedes kuil, een in de bult andere in pakken,..

of het gras was nog te kort, (droog voorjaar) ook nog kou/en regen veel regen.

nu groeit het weer, dus hopelijk straks nog kans op maaien.

Suprice_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 22:59

Cassidy schreef:
En weet je wat het ergste is....dat komend jaar, als de oogsten wel weer goed worden, de prijs beslist niet meer gaat zakken.

Het houden van paarden wordt onbetaalbaar....

Zo gaat het met de patat ook.
De aardappels worden duurder dus de patat ook, maar volgend jaar laten ze dan ook echt niet meer zakken :n

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 23:02

hier hebben vanavond een proefmonster gemaait in de tarwe, het stro wat eraf kwam was om te huilen, kort, grauw en klam, morgen eerst monsteren was het percentage in de korrel is, vrees nog veel te nat.....

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 23:04

Niet erg, ons strooisel regelen we gratis (houtskrullen) en ons hooi, de hele 2de snede van dit jaar is voor de verkoop en is al voor meer dan de helft verkocht zonder dat het al af gedaan is...

Suprice_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 23:05

Net hier het stro binnengehaald, 16.3, netjes dus :j
Alleen is het zo extreem kort door het weer dat er minder dan voorgaande jaren af is gehaald..

QuintyKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 07:28

Hier in de Achterhoek zijn de prijzen wel extreem hoog....
€6,- voor een klein baaltje hooi (zo'n 4 jaar terug nog €2,-) en €65,- voor een ronde baal. Het stro is hier ook niet goedkoop, en doordat er dit jaar minder vanaf kwam dan er verwacht werd, is er voor iedereen die wat gereserveerd had toch ook minder baaltjes.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 07:40

hooi is voor mij ook geen probleem dat komt van eigen land en wij hopen over een paar dagen een 3de snee te kunnen doen. Dat compenseert nl het tekort dat we hadden op de eerste snede. Stro is echter bij ons ook een probleem. Heb gelukkig al de helft van mijn strovoorraad binnen dankzij een oom en dat is van goede kwaliteit maar het overige stro in mijn omgeving is echter razendsnel aan kwaliteit aan het inboeten en staat in mijn omgeving inderdaad voor het overgrote deel nog op het land.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 07:59

Als je dat zo leest hier, iedereen die van eigen land kan hooien, hebben of al bij de 1e snee genoeg gekregen, hebben een prima 2w snee en binnenkort zelfs een 3e snee.....

Dan is het toch achtelijk om zulke hoge prijzen te gaan vragen om een hysterisch gedoe in gang te zetten...alles was al een maand te vroeg. Vorig jaar ook zo een ridel, alles een maand te laat, maar niks te korten......in juni was er nog genoeg van vorig jaar te koop.

Wat ik wel weet is dat volgend jaar het hooi minimaal 4.50 kost ook al komen ze er in om, dit jaar heeft de prijs van alle opvolgende jaren bepaalt. Zo gaat dat met alles....Nederland biedt alles op tot niemand meer iets kan betalen, over een x aantal jaren is Nederland falliet....ken al genoeg mensen met minima die niet meer rond kunnen komen en niet meer weten hoe ze moeten bezuinigen omdat alles al de deur uit is wat "luxe" moest heten...

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 08:06

Hier normaliter een (KLEIN) pakje hooi voor 3 euro, nu voor 5 euro.

Willen nu nog een kuilpak of 6 voor de winter inslaan, komen wij de winter wel door.

Wat betreft vlas/hennep: die prijs schiet hier ook aardig de lucht in. Waar we vorig jaar zomer nog rond de 5 euro per pakje zaten, betalen we nu rond de 7,50 voor.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 08:25

Gisteravond stro binnengehaald van het land voor € 1,00 per baal.
Had van te voren de prijs opgevraagd, dus ze zullen het nu achteraf waarschijnlijk niet verhogen.
Volgens de boerin was de opbrengst dramatisch laag dit jaar.
Normaal halen ze 400 pakken van 1 hectare af. Nu hadden ze slechts 500 pakken van 3 hectare!

Dit weekend krijgen we nog een kar hooi van het land. Ik denk dat ik daar, net als andere jaren € 2,50 voor moet betalen.
Ik heb gelukkig het meeste hooi al binnen sinds mei en ik heb nog een heel deel over van vorig jaar i.v.m. ander(sober) paardje wat de helft minder eet.
We merken hier dus nog weinig van prijsstijgingen gelukkig.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 08:39

Wat een prijzen hier :wow:

Ik heb 33 euro betaald voor ee baal van 400 kg (voordroog), daar kwamen ook nog wel vervoerskosten (50 euro) bij maar heb meteen 6 balen opgeslagen, dus een totaal van 41 euro/per baal voordroog van 400 kg.

Daarnaast nog 150 pakjes hooi (15-20 kg, het variërt per pak) aan 2 euro/pakje, geen vervoerskosten.

Met sommige prijzen hier zou het bijna onmogelijk worden paarden te houden...

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 08:49

Het graag staat idd echt schandalig laag, hier ook...
Maar dat de prijs van hooi zo hoog is vind ik ook toch straf, aangezien er volgens mij toch een goeie hooi-oogst geweest is...

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 10:41

rienne schreef:
Bij de boer waar wij ons hooi en stro halen waren ze vandaag het stro binnen aan het halen. Het is hier sinds zaterdag al boven de 25 graden. Met zon! En hooi lag er ook weer vollop

Breng maar hier dat stro! :=

[Heb net bestelling gedaan deze week hoop dat het mooi spul wordt/is]

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 13:33

Bij ons is het er gisteren af gegaan. Helaas voorspellen ze voor vanavond wel regen, maar daarna wordt het hier iig weer lekker warm (ze voorspellen zo'n 26 graden) We moesten de gok toch een keer nemen. Het gaat maandag het pak in. Hopelijk is het dan droog genoeg. Begin dit jaar had ik door droogte maar 35 pakjes van 25 kilo van 4900 m2 land, de boer zei dat als het goed gaat er nu zeker 100 af komen. Ik hoop echt dat het lukt, want dan ben ik de winter door. Stro gebruik ik niet.