Voortbestaan Belgische trekpaard in gevarenzone

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 21:16

Hier geen last met het vinden van een hoefsmid. In de directe omgeving zijn er al 3 met een hoefstal. Uit de hand beslaan lijkt me te zwaar. Ze zijn er zo'n 2 uur mee bezig. Bekappen werd eerst wel uit de hand gedaan, maar dat is gewoon heel zwaar.

Vooralsnog totaal geen problemen met het vinden van een hoefsmid.

Ik ken ook iemand die L dressuur rijd met haar trekpaard. Geweldig om te zien :D Ze mag trouwens naar de M, maar dat gaat niet echt geloof ik :P

Soesannie

Re: Voortbestaan Belgische trekpaard in gevarenzone

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 21:51

Misschien moet je ook niet alleen je ras op grote evenementen willen promoten. Doe het ook in het dagelijks leven als je een buitenritje maakt, genoeg mensen die het een leuk gezicht vinden en een leuk babbeltje met je willen maken. Bij echte interesse van hun kant zet ze een keer op je paard. En ga lekker wedstrijdjes starten en laat zien wat je kan met je paard.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 22:01

Dat klopt Soesannie. Je wilt niet weten hoeveel aanspraak ik heb met wandelen en buitenritten. Wat oudere mensen die het trekpaard kennen van vroeger op het land, maar ook zeker jongere mensen.

leentje1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 06:32

Hier idem, als ik een buitenrit ga doen zijn er altijd mensen die een praatje met me willen maken. Vooral nu er veel vakantiegangers zijn. Maar nu zie je ze hier ook niet heel veel. Wat ik ook wel merk is dat er nog heel veel dingen zijn die ze eigenlijk helemaal niet weten. Het eerste wat iedereen altijd vraagt is, zo eentje eet de hele dag door en veel of niet dan? Nou eerlijk gezegd is ze altijd vrij snel uitgegeten.
Ook kwam er laatst iemand aan het hek vragen of ik haar niet wilde verkopen (gebeurt me vaker overigens) omdat ze zo mak was. Hmm ja mak oke, maar je moet wel rijden. Ze is zo slim dat ze dondersgoed weet wie er op haar rug zit. En swinters is het helemaal zo'n bommetje.
Dus het beeld wat er bij de meesten zit, eten veel, en zijn saai met rijden klopt niet.
Ik was ook de enige voor zover dat ik weet die meereed met een enjoy the ride wateren met een belg dus promoot wel een beetje :+

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 08:20

Volgens mij zijn de meningen over de hoeveelheid voer toch verschillend. Ik kan heel duidelijk verschil merken tussen mijn belg en kwpn'er. Ze zijn ongeveer evengroot, maar de belg eet echt veel en veel meer dan de kwpn'er. Ze staan samen op de wei en zie de belg zo ongeveer de hele dag met de neus aan de grond staan, terwijl de kwpn'er regelmatig even staat te rusten of zomaar om haar heen kijkt. Zelfs mijn shet is minder vaak aan het grazen, terwijl ie alle gelegenheid heeft. :P

Ik vind Belgen ook echt tof, anders had ik er geen. Maar je moet er wel wat voor over hebben. Je moet willen investeren in speciale spullen (halsters, hoofdstellen, zadels, grote trailer) maar ook om je stallen en omheining extra stevig te maken. Niet omdat ze vervelend zijn, maar als zo'n joekel jeuk heeft, wil je toch wel zeker zijn dat je stal heel blijft. Ik denk dat voor veel mensen die investering niet opweegt tegen het hebben van een trekpaard. Er zijn nog zoveel andere leuke rassen, die net even wat gemakkelijker te houden zijn. Denk dat veel mensen daar zeker zo veel plezier aan beleven!

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 08:42

Ik kom er ook niet bij, dat er beweerd wordt dat een trekpaard evenveel eet als ee ieder ander paard. Als die van mij dat zouden doen, zouden ze errug schraal zijn, denk ik :=
Ze hebben meer massa en hebben dus gewoon mee nodig!

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 08:44

WesseLady schreef:
Volgens mij zijn de meningen over de hoeveelheid voer toch verschillend. Ik kan heel duidelijk verschil merken tussen mijn belg en kwpn'er. Ze zijn ongeveer evengroot, maar de belg eet echt veel en veel meer dan de kwpn'er. Ze staan samen op de wei en zie de belg zo ongeveer de hele dag met de neus aan de grond staan, terwijl de kwpn'er regelmatig even staat te rusten of zomaar om haar heen kijkt. Zelfs mijn shet is minder vaak aan het grazen, terwijl ie alle gelegenheid heeft. :P

Ik vind Belgen ook echt tof, anders had ik er geen. Maar je moet er wel wat voor over hebben. Je moet willen investeren in speciale spullen (halsters, hoofdstellen, zadels, grote trailer) maar ook om je stallen en omheining extra stevig te maken. Niet omdat ze vervelend zijn, maar als zo'n joekel jeuk heeft, wil je toch wel zeker zijn dat je stal heel blijft. Ik denk dat voor veel mensen die investering niet opweegt tegen het hebben van een trekpaard. Er zijn nog zoveel andere leuke rassen, die net even wat gemakkelijker te houden zijn. Denk dat veel mensen daar zeker zo veel plezier aan beleven!

_/-\o_ +:)+

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 08:47

Hier is dat trouwens wel mooi precies andersom: Hier staat de 'penseelpoot'(om dr even lekker oneerbiedig te noemen :') ) 24/7 te vretten, terwijl de koudbloedigen (2 trekpaarden en een shet) altijd wel hun UitrustEnNietsDoen-uurtjes hebben ;)

edit: Maar da's dan ook te zien aan de omvang van de buikjes

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 08:54

Jaan81 schreef:
Ik kom er ook niet bij, dat er beweerd wordt dat een trekpaard evenveel eet als ee ieder ander paard. Als die van mij dat zouden doen, zouden ze errug schraal zijn, denk ik :=
Ze hebben meer massa en hebben dus gewoon mee nodig!

ik geloof je gelijk.
ik weet alleen dat ik het bij de mijne enorm vond meevallen.

Asjemenauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 09:43

Soesannie schreef:
Misschien moet je ook niet alleen je ras op grote evenementen willen promoten. Doe het ook in het dagelijks leven als je een buitenritje maakt, genoeg mensen die het een leuk gezicht vinden en een leuk babbeltje met je willen maken. Bij echte interesse van hun kant zet ze een keer op je paard. En ga lekker wedstrijdjes starten en laat zien wat je kan met je paard.

Hahaha ja dat klopt. Ik woon in de bollenstreek dus hier zie je met grote regelmaat bussen met japanners (of chinezen) rijden. De keren dat wij gevraagd zijn om te stoppen voor een fotosessie .. hahaha
In Japan (of China) misschien een explosie trekpaarden :+

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 14:51

Oh, ik heb dat hier al, dat ze hem of haar allemaal willen aaien. Gister stopte er gewoon een auto om even een foto van hem te maken :roll:
En dan zie je hier enorm veel trekpaarden..... :=

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 21:08

Hier bij ons houden ze me ook regelmatig aan.. of krijg ik dit naar me toegeroepen.. : kijk, dat zie ik nou graag een echt paard...

Vind het altijd wel leuk om te horen, maar tis vaak wel de oudere generatie die dat roepen.. maar vaak stoppen mensen idd om te kijken en vragen te stellen.

Asjemenauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 12:59

Misschien moeten we dit topic levend houden en hier onze promotie-linken posten ?

Dus wat ik eigenlijk zeggen wil tegen de trotste eigenaren van een trekpaard: post de linken naar jullie topics hier

Zelf moet ik ergens wat tijd vinden voor het maken van een nieuw topic, ik heb wel een verhaal te delen over mijn Belgje met ambities maar het ontbreekt mij even aan tijd. Komt eraan hoor !!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 13:27

dat is een goed idee. ik zet me vanavond er wel eens voor om een topicje met springfilmpjes te maken :D

OldSkipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 10:36

lollypony schreef:
Hier heb je een foto van een trekpaard die Z loopt,
dat zegt genoeg neem ik aan.

http://www.flickr.com/photos/22784156@N ... hotostream

.

Wow doe mij die maar :D :~ Ik wil zeker een trekpaard als ik ooit nog eens een paard zou kopen. Maar helaas ziet t er niet naar uit dat dat nog eens gaat gebeuren (in de nabije toekomst)

OldSkipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 10:49

stef schreef:
Hier valt echt niet mee te discussiëren, jammer.
Trekpaard liefhebbers voelen zich gelijk aangevallen als iemand feiten op tafel legt.. Tja, dan houdt het op hoor.

Wat mij ondertussen wel duidelijk is geworden is dat er maar 1 iemand op heel bokt is waar niet mee te discussieren valt.... >;)

Asjemenauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 10:52

Ohhh had ik nu maar eerder naar die link gekeken ... wat lijkt dat paard op mijn paard ... bijna identiek, zelfs het kolletje ... <3 <3 <3

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 10:54

Nu je het zegt Natscha, Fleur (dat Z2-trekpaard) lijkt idd best wat op jouw Wuppert!
Alleen vind ik Fleur nog wat kleiner en ranker, denk ik.

Asjemenauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 11:14

Nog kleiner dan mijn Wuppertje van 1.63 ? :+

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 11:19

Kijk, dát is nou stoer. Maar wel een uitzondering.
Zag pas ook een shire die zo hoog liep stond te koop, zó onwijs gaaf. Die zou ik dan best willen hebben :))

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 11:23

OldSkipper schreef:
stef schreef:
Hier valt echt niet mee te discussiëren, jammer.
Trekpaard liefhebbers voelen zich gelijk aangevallen als iemand feiten op tafel legt.. Tja, dan houdt het op hoor.

Wat mij ondertussen wel duidelijk is geworden is dat er maar 1 iemand op heel bokt is waar niet mee te discussieren valt.... >;)

En nu doel je op mij of?

Misschien gewoon man en paard benoemen? (toepasselijk spreekwoord zo ;) )

OldSkipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 11:31

Gaaf dat filmpje! Dat zou ik nou willen zien bij de rassen promotie! T beestje is ook pas 6 jaar dus ze is behoorlijk snel in de Z gekomen!

En ja Stef ik bedoel jou.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 12:23

met mij is prima te discusieren hoor :j Dus ik snap jou verwijt niet helemaal :?