Hoedje of helm in de hogere dressuurklassen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 22:38

Fitzroy schreef:
Ik denk dat Z-ruiters heel goed in staat zijn een inschatting te maken van de paarden waarop ze rijden en al dan niet een hoedje of cap opzetten.
Ik blijf erbij dat het eigen verantwoording is en per paard verschillend.

Hoe braaf en betrouwbaar je paard ook is.
Elk paard kan struikelen en over de kop vliegen.

Laats was er nog eentje met der Z pony bij ons aan het trainen.
Diertje heb ik nog doorgereden vroeger,
Braver bestaan ze niet volgens mij.
Daar kun je een bom bij afschieten.

Ruiter was mooi aan het galopperen en beestje struikelt over een graspolletje.
Daar ging de hele handel over de kop.

Het ligt niet altijd aan hoe goed je kunt rijden en hoe braaf je beest is.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 22:40

Ach kom op zeg, wat denken jullie dat voetballers, tennissers en andere sporters op jaarbasis kosten aan de samenleving? En vergeet de rokers en alcoholisten niet.

Het lijkt nu net alsof er alleen maar hoofdletsel voorkomt bij ruiters maar er is nog zoveel meer.
Laatst bijgewerkt door Fitzroy op 26-07-11 22:41, in het totaal 1 keer bewerkt

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 22:40

sluitme hier bij aan.ik vind een hoedje prachtig en iedereen moet doen wat hij /zij wilt.ik rij nooit met cap
Suzanne F. schreef:
Ik vind dat niemand dit moet gaan verplichten. Het is eigen verantwoordelijkheid. Ik ben nog steeds voor het hoedje in de hogere dressuurklassen. Iemand die dit niet wil is vrij om een cap te dragen, prima toch?
Waar stop je een keer met verplichten en betuttelen he? Is moeilijk. Hoever ga je?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 22:42

jasminex schreef:
zullen we dan ook maar met helm gaan lopen, in de auto, bus, trein, slapen want ja als je slaapt kan er misschien iets op je hoofd vallen..

Auto zit een gordel in.
Bus en trein zitten ook heus wel veiligheids eisen aan verbonden.
Een bus en trein wordt regelmatig gecontroleert.
Je hebt voor je auto een APK keuring.

Voor je paard heb je een cap!
Is gewoon een standaart uitrusting.
Als je met een val je hoofd kunt beschermen met iets wat gewoon maatschappelijk normaal is om te dragen bij deze activiteit, dan doe je dat toch?

Ik zeg overigens niet dat ik vind dat ze het moeten verplichten.
Maar vind wel dat mensen moeten beseffen dat het niet alleen je EIGEN risico is.
Iedereen betaalt mee om je op te lappen als je valt.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 22:43

daantjuhhh schreef:
Hoe braaf en betrouwbaar je paard ook is.
Elk paard kan struikelen en over de kop vliegen.

Ruiter was mooi aan het galopperen en beestje struikelt over een graspolletje.
Daar ging de hele handel over de kop.

Het ligt niet altijd aan hoe goed je kunt rijden en hoe braaf je beest is.

Dan moet je helemaal niet op een paard gaan zitten. Het houdt altijd een bepaald risico in en dat neem je met een cap echt niet weg.

nobility

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 22:43

Precies, mn paard die ik 10 jaar heb en nooit een stap verkeerd zet. Waar ik nooit vanaf ben gevallen kan misschien onderuit gaan.

Fitzroy

Re: Hoedje of helm in de hogere dressuurklassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 22:45

Ja kijk maar uit. Stel voor dat dat gebeurt en je hebt je cap niet op maar een hoedje :+

daantjuhhh

Fitzroy schreef:
Ach kom op zeg, wat denken jullie dat voetballers, tennissers en andere sporters op jaarbasis kosten aan de samenleving? En vergeet de rokers en alcoholisten niet.

Het lijkt nu net alsof er alleen maar hoofdletsel voorkomt bij ruiters maar er is nog zoveel meer.

Dat is helemaal waar.
Rokers betalen ook een enorme belasting.
Zonder rokers zouden jij en ik heeeeel wat meer belasting moeten betalen.
Ik ben ook niet voor verbieden.
Maar alleen vind ik het wel goed dat mensen wel verder kijken dan naar hun zelf.
En dat is mijn eigen risico...

Ik ben een keer gevallen, was knock out (had een capje op)
Maar stel ik had het niet.
Wat voor een trauma had ik de omstanders dan misschien wel niet aangedaan?

ik bedoel alleen maar kijk verder dan jezelf?
Als je dat niet wil, prima, maar denk er iig even over na.

jipje_niekje

Ik rij altijd met mijn cap en dus ook met mijn paard in het Z dressuur. Waarom? Gewoon omdat ik het veiliger vind, ja mijn paard is over het algemeen genomen braaf, maar op de momenten dat hij raar uit de bocht komt is hij ook wel extreem :o
Daarnaast vind ik niet "omdat ik Z rij" het beter zou kunnen dan een andere ruiter en daarmee dus zou willen zeggen dat ik 'goed' kan rijden. Voor mijn eigen veiligheid blijf ik dus gewoon lekker met een cap op starten, weet ik zeker dat het ding blijft zitten en als ik dan toch op mijn kop val dat het ook nog bescherming biedt.
Wat mij betreft wordt het hoedje uberhaupt geschrapt, ik zie de toegevoegde waarde er niet van :o

Oreo

Als er zoveel beschermende spullen zijn waarvan gewoon bekend is dat ze meer veiligheid bieden en iedereen is zuinig op zichzelf waarom dan uberhaupt deze discussie? Ik zie regelmatig vierkant gebandageerde paarden met zelfs rondom springschoenen en peesbeschermers over de bandages heen. Maar nee, we rijden zelluf liever met hoedje....

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 22:46

Fitzroy schreef:
Ja kijk maar uit. Stel voor dat dat gebeurt en je hebt je cap niet op maar een hoedje :+

Dan kan je misschien een ernstig letsel oplopen.
Wordt je misschien een kasplantje.
Afhankelijk van anderen in de samenleving...

Met cap misschien ook.
Maar dan heb je wel alles gedaan wat je kon doen om veilig je hobby uit te oefenen.

Denk dat mensen die om JOU geven en van jou houden het prettig vinden..

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 22:48

Jipje, prima toch als jij met cap wil blijven starten? Maar wees dan ook niet zo betuttelend naar andere Z-ruiters die wel met hoedje willen starten.

@Daanttjuh, ik heb de samenleving al genoeg gekost met 3-voudige bekkenbreuk door een val van een paard zonder cap ;) Daar had die cap ook niet tegen geholpen :+

nobility

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 22:49

Serieuze vraag: Gebeuren er nu minder ongelukken in de paardensport dan vroeger? Toen reed er bijna niemand met een goedgekeurde veiligheids cap.

jasminex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 22:50

daantjuhhh schreef:
jasminex schreef:
zullen we dan ook maar met helm gaan lopen, in de auto, bus, trein, slapen want ja als je slaapt kan er misschien iets op je hoofd vallen..

Auto zit een gordel in.
Bus en trein zitten ook heus wel veiligheids eisen aan verbonden.
Een bus en trein wordt regelmatig gecontroleert.
Je hebt voor je auto een APK keuring.

Voor je paard heb je een cap!
Is gewoon een standaart uitrusting.
Als je met een val je hoofd kunt beschermen met iets wat gewoon maatschappelijk normaal is om te dragen bij deze activiteit, dan doe je dat toch?

Ik zeg overigens niet dat ik vind dat ze het moeten verplichten.
Maar vind wel dat mensen moeten beseffen dat het niet alleen je EIGEN risico is.
Iedereen betaalt mee om je op te lappen als je valt.

ja het was een opmerking op een quote maar ik zie nu dat het lijkt alsof ik anti-cap ben haha.
Ik ben dus (zoals in mijn vorige reactie te lezen is) wel voor de cap.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 22:51

waarom heeft niemand een hoedjescap uitgevonden.. lijkt een hoedje maar bied de bescherming van een cap.. of zet desnoods een heel groot hoedje over je cap heen ofzo? (lelijk gezicht maar wel veilig..)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 22:51

Die is er wel maar het is én geen gezicht én hij is peperduur.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 22:52

millennium schreef:
iloonaa__ schreef:
wie droomt er niet van om ooit de Z te bereiken en zo'n prachtig hoedje te MOGEN dragen <3
als mijn jonkie het bereikt, en ze is voor mijn gevoel betrouwbaar, ga ik zeker een hoedje dragen :j
is toch mijn eigen verantwoording? en hoevaak zie je springruiters zonder helm inrijden? mag dat wel? misshcien niet maar word toch gedaan zonder consequenties!

Nou ... ik heb nog nergens springruiters zonder cap zien inrijden hoor ... dat is ook niet toegestaan. Waar je die wijsheid vandaan haalt? Verder: wat mij betreft maken ze het rijden met een cap vanaf het Z1 verplicht. Zonder je hersens ben je nergens. Maar ach, doen ze het niet verplichten dan zal ik er ook niet wakker van liggen. Ieder z'n eigen ding.

Ja, hoor zie ze 1 x per jaar op CHIO Rotterdam (kom verder niet op grotere wedstrijden),
gewoon in de inrijring zonder cap (sommigen met maar velen zonder of met een petje op :+ ).
Vraag me elk jaar weer af, of daar geen regels voor zijn, blijkbaar niet.... (inrijring voor het pannekoeken huis).

nobility

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 22:52

Die bestaan al! Alleen met een niet erg fijn prijskaartje, erg jammer.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 22:58

Drico schreef:
Wie hersens heeft beschermt ze :+

Heel verstandige post!
Wanneer ik in het Z ga starten, blijf ik zeker met mijn helm rijden.

rink

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 22:59

als je dan zo graag met hoedje wil rijden en dan onverwachts van je brave paard valt zouden we het dan raar vinden als de verzekering moeilijk doet over uitkeren van de schade?

ik denk ik niet, je kiest immers zelf voor de mogelijke risico's (er van bewust zijnde dat een cap niet alle schade voorkomt)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 23:02

Ja, dat zou ik raar vinden. Als je van je fiets afdondert doet de verzekering ook niet moeilijk over uitkeren van de schade. Of draag je een fietshelm?

seline1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 23:04

Ach ja, in deze betuttelende maatschappij moet er naar mijn idee op hoger niveau ruimte zijn voor eigen keuzes. Natuurlijk gaat veiligheid boven alles, maar van ruiters op dat niveau mogen we ervan uitgaan dat zij met verstand handelen. Thuis zullen ze vast ook niet altijd trainen met een cap op.... En het heeft ook een bepaalde status.

siepjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 23:04

Ook ik zou hier niet meer gezeten hebben als ik toen op die dag geen cap had gedragen. Het heeft mijn leven gered. Voor mij dus nooit meer zonder cap- ook niet op mijn bejaarde pony. Je weet nooit wat er gebeurt. Het is gewoon een risico wat je neemt als je geen cap draagt. Hetzelfde als zonder riem rijden in het verkeer....je kunt nog zo goed rijden- je weet nooit wat een ander in het verkeer doet. En dan is het nog een kwestie van het goede voorbeeld geven. Ik denk dat juist de betere - lees Z-ruiters een cap zouden moeten dragen om een voorbeeld te geven aan de minder ervaren, jongeren onder ons.....

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 23:06

Over de eigen verantwoordelijkheid: niet alleen verhoog je met onveilig gedrag de premies van ons allemaal, maar nooit vergeet ik de huilende moeder aan het bed van haar zoon (geen helm, bromfiets ipv paard maar toch) Dat zou je toch aan het denken moeten zetten? Leg haar maar uit dat het zijn eigen verantwoordelijkheid was.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 23:09

rink schreef:
als je dan zo graag met hoedje wil rijden en dan onverwachts van je brave paard valt zouden we het dan raar vinden als de verzekering moeilijk doet over uitkeren van de schade?

ik denk ik niet, je kiest immers zelf voor de mogelijke risico's (er van bewust zijnde dat een cap niet alle schade voorkomt)

Onze maatschappij draagt nog steeds bij aan ook de mensen die wel eens een denkfoutje maken.
Denk daarbij aan rokers, drinkers, ongezonde eters, snoepers, niet sporters, op onveilige trapjes staande thuis klussende mensen,
fietsers zonder helm, skeeleraars zonder bescherming, brommer rijders van 16 zonder helm die 80 gaan etc..
Idioten die de lamp verwisselen zonder eerst de stroom eraf te zetten, mensen die niet op hun vingers letten bij het snij apparaat,
mensen die gebeten worden door hun eigen onopgevoede hond etc etc etc..
Ziek zijn en ongelukken zijn en blijven ziek zijn en ongelukken.....

Denk dus niet dat ze veel kunnen met de caplozen.... qua verzekering, want dan kan je wel een oneindige lijst opstellen.