Paard ingeslapen na opgelopen rugblessure tijdens rodeo

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

Re: Paard ingeslapen na opgelopen rugblessure tijdens rodeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 09:23

Er zijn overal paarden die goed of slecht verzorgd worden,waarom wordt dat er steeds bijgehaald,heeft er toch niks mee te maken?

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 09:37

nou ik ben wel van het principe 'verbeter de wereld begin bij jezelf'(of je eigen straat-dorp-regio-land).

altijd zo makkelijk groot te blaten over iets wat aan de andere kant van de oceaan gebeurd terwijl men zich beter eerst kan focussen op wat hier allemaal mis gaat.

circel van invloed verhaal.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 09:47

Waarom worden de paarden altijd nog even verwend met wat volt als het hek open gaat?

Hij bokt toch, of bokt toch niet? (Om maar even 1 van de argumenten te gebruiken).

Ik vergelijk het een beetje met die vechthonden "Ze vinden het zelf leuk, we houden meer van ze dan andere normale hondeneigenaren"....
Sure.. Ooit weleens een paard in het wild zo raar zien doen? Dat duurt misschien 10 seconden, en meestal is dat nog rennend..

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 09:55

10 seconden --> nou een run duurt maar 8 seconden dus dan is het nog steeds minder dan in de natuur volgens jouw beredenering :P

volt: als je graag die shark filmpjes kijkt luister dan ook even goed (en houd de propaganda in je achterhoofd). 1. is het Shocken VERBODEN volgens de rodeo regels en 2. is het zeker niet altijd maar er zijn een paar rotte appels die het doen. zoals je in iedere sport rotte appels hebt die zich niet aan de regels houden. geen reden een hele sport op af te branden.

ladyratina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 09:56

Vienna heeft daar een punt over dat langdurig bokken in de natuur. Maar ik heb een paard in de natuur ook nooit schouder binnenwaarts zien lopen oid. Alle sport dingen die wij met paarden doen, is toch onnatuurlijk?
Maar waar ik vooral benieuwd naar ben , kun je een paard zo trainen dat hij gaat bokken als er iemand op zn rug zit?

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 10:02

nee dat heeft ze dus niet want hier bokken ze max 8 seconden en in de natuur 10 seconden :-)

ladyratina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 10:12

Over 2 seconden zullen we maar geen discussie gaan voeren. Maar mijn vraag was, kun je een paard écht trainen dat hij bokt onder de man?

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 10:14

op jouw vraag is al tig keer antwoord gegeven op zowel dit topic als de topics die hier gelinkt zijn.

de paarden worden hier speciaal voor gefokt.

ladyratina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 10:19

Ik vind het jammer dat er iedere keer zo fel wordt gereageerd. Je krijgt nu de kans om iets uit te leggen en dan reageer je zo. Ik ben écht geïnteresseerd en dat ze speciaal worden gefokt heb ik ook gelezen. Maar fokken is iets anders dan trainen.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 10:25

ik reageer niet fel maar kreeg het idee dat je even kwam binnenvallen zonder eerst te lezen en we dingen blijven herhalen.

nee, ze worden niet echt getraint. ze worden erop gefokt en worden uiteraard wel getest. de beste bokkers gaan naar de goede shows. en ze leren wel dat bokken de bedoeling is (door de flank strap, beloning achteraf door flank strap eraf ed, door ervaring).

maar er is geen echte training nee.

ladyratina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 10:28

Ok dank je wel. Moet eerlijk bekennen dat ik rodeo altijd heel anders bekeken heb. Vond het interessant om te lezen.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 12:28

quarterH schreef:
nee dat heeft ze dus niet want hier bokken ze max 8 seconden en in de natuur 10 seconden :-)

Ik maak een schatting, geen idee of het bewezen is. Maar als mijn paarden raar doen, bokken ze niet zo extreem. Zelfs de jonge paarden die beleerd worden niet. Zo'n rugblessure bestaat niet zomaar, zoiets kun je toch niet ontkennen?

Jij zegt 8 seconden... en als de ruiter er dan nog niet af is? Dan telt het paard mee? Euh vriend, 8 seconden, nu stop ik met bokken.
Of wat te zeggen over al die beesten die tijdens het bokken het hek in springen/rennen? Puur omdat ze niet kijken, of omdat ze geen andere uitweg zien?

Vertel me eens, oprecht. Wat voor lol je aan zulke ongevallen en acties kunt ondervinden.
Die hele show is gewoon 1 grote massa productie van misbruik maken van de goedheid van het paard. Met grof geweld.

Mensen die dat niet zien.... ze bestaan blijkbaar nog.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 12:31

Ben het eens dat het er soms kru aan toe gaat, maar niet op alle show's rodeo's etc. Ook de andere, wel goed voor hun paarden, rodeo's en shows krijgen door dit een slechte naam... Je ziet ook mensen soms hun paard slecht behandelen, dit betekent niet dat alle mensen dit doen...

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 12:36

Vienna2007 schreef:
quarterH schreef:

Ik maak een schatting, geen idee of het bewezen is. Maar als mijn paarden raar doen, bokken ze niet zo extreem. Zelfs de jonge paarden die beleerd worden niet. Zo'n rugblessure bestaat niet zomaar, zoiets kun je toch niet ontkennen?

Jij zegt 8 seconden... en als de ruiter er dan nog niet af is? Dan telt het paard mee? Euh vriend, 8 seconden, nu stop ik met bokken.
Of wat te zeggen over al die beesten die tijdens het bokken het hek in springen/rennen? Puur omdat ze niet kijken, of omdat ze geen andere uitweg zien?

Vertel me eens, oprecht. Wat voor lol je aan zulke ongevallen en acties kunt ondervinden.
Die hele show is gewoon 1 grote massa productie van misbruik maken van de goedheid van het paard. Met grof geweld.

Nou mijn 3-jarige deed niet onder voor een rodeopaard toen ze de eerste keren een singel om kreeg.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 12:55

Vienna2007 schreef:

Ik vind dat je overdrijft hoor.

Over dat domweg het hek inrennen, denk je echt dat een doorgewintert bucking horse domweg het hek inrent omdat hij in paniek is? Bekijk dit filmpje maar even, op 0.50 sec. Paard ziet hek, houdt in, slaat af en gaat gewoon door. Met aansluitend een mooie landing van de cowboy....
Of op 4.30, geen blinde paniek het hek in hoor!

http://www.youtube.com/watch?v=MI5jY1bK ... re=related

en nog een compilatie

http://www.youtube.com/watch?v=ZRH4vIwch24&NR=1

Een jong bucking horse zal ervaring moeten opdoen. Zoals je eerder hebt kunnen lezen kunnen bij het opdoen van ervaring ongelukken gebeuren, en helemaal als er niet vooraf getraind wordt zal de ervaring in de ring opgedaan moeten worden. Tijdens de wedstrijd.
Strawberry Fudge heeft overgereageerd en sloeg achterover. Dat is een inschattingsfout van het paard geweest en heeft hem het leven gekost. Er zijn meer evenementen, ook springen en eventing, waar paarden situaties verkeerd inschatten en ten val komen. Met wel of niet dramatische gevolgen voor mens en voor dier.

Een organisatie van een rodeo heeft zijn adressen waar hij goede bucking horses vandaan haalt. Paarden met ervaring, en bewezen prestaties. Het wordt een heel ander verhaal als een achteraf rodeo een paar mustangs uit een weiland plukt en deze voor wild horse races in gaat zetten, of idd voor bucking events. Dan krijg je paniekreacties, en paard die blind een hek inrennen. Is dat de schuld van het fenomeen rodeo, of de organisatie van die rodeo?

Ik vind het heel opvallend dat de dramatische beelden op Youtube negen van de tien keer over de Cheyenne Frontier Days rodeo gaan. Ik vraag me dan ook af of het een select groepje mensen is die alleen deze rodeo op de korrel nemen.

@ Maura, reactie op jou vraag komt nog, wilde hier even op reageren maar moet zo weg...

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 13:05

vienna: na 8 seconden springt de ruiter eraf als hij er niet afgebokt is. dus vandaar dat ik zeg dat het niet langer duurt dan 8 seconden.
misschien moet je je eerst eens beter inlezen (en dat is dus niet 4 SHARK filmpjes kijken, die laten alleen de extremen zien waar het misgaat) voor je allemaal verwijten gaat roepen (de 8 seconden regel is DE basis regel, ze rennen zeker niet allemaal tegen een hek aan zoals cassidy al zegt enz enz enz)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 13:07

Ik denk aan de ene kant dat dit een eindeloze discussie is....
Ja sommige mensen zijn wat harder, minder aardig soms zelfs agressief met de paarden...
Maar ook sommige zijn rustig, liever en zacht ermee...
Niet alle rodeo's zijn hetzelfde, en niet alle ruiters op die rodeo ook..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 17:40

pronkje_vdp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 21:52

petraaken schreef:
pronkjelover schreef:
pas op schokkend!!
dit is het filmpje van de dood van strawberry fudge. ik ben het vorig jaar tegen gekomen toen ik informatie aan het zoeken was voor mijn betoog nederlands.

http://www.youtube.com/watch?v=y-sj6bAx4c4

Dit kan elk paard overkomen. Ook in de wei al spelend met de anderen. Dit is nl iemand overkomen die ik ken. vond haar paard in de wei met een gebroken nek. Hoe het gebeurd is weet ze niet. Waarschijnlijk al spelend met de anderen.

ja dat snap ik wel maar dan vind ik het nog sneu, zou ik ookal hebben gevonden als een paard in de wei zo moet overlijden. was gewoon even een momentje va'n die naam ken ik toen ik de startpost las

sterkte voor de eigenaar van het paard lijkt me echt vreselijk om je paard zo in de wei te vinden

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 00:30

Cassidy schreef:
Vienna2007 schreef:

Over dat domweg het hek inrennen, denk je echt dat een doorgewintert bucking horse domweg het hek inrent omdat hij in paniek is? Bekijk dit filmpje maar even, op 0.50 sec. Paard ziet hek, houdt in, slaat af en gaat gewoon door. Met aansluitend een mooie landing van de cowboy....

en nog een compilatie

http://www.youtube.com/watch?v=ZRH4vIwch24&NR=1

Een jong bucking horse zal ervaring moeten opdoen. Zoals je eerder hebt kunnen lezen kunnen bij het opdoen van ervaring ongelukken gebeuren, en helemaal als er niet vooraf getraind wordt zal de ervaring in de ring opgedaan moeten worden. Tijdens de wedstrijd.
Strawberry Fudge heeft overgereageerd en sloeg achterover. Dat is een inschattingsfout van het paard geweest en heeft hem het leven gekost. Er zijn meer evenementen, ook springen en eventing, waar paarden situaties verkeerd inschatten en ten val komen. Met wel of niet dramatische gevolgen voor mens en voor dier.

Een organisatie van een rodeo heeft zijn adressen waar hij goede bucking horses vandaan haalt. Paarden met ervaring, en bewezen prestaties. Het wordt een heel ander verhaal als een achteraf rodeo een paar mustangs uit een weiland plukt en deze voor wild horse races in gaat zetten, of idd voor bucking events. Dan krijg je paniekreacties, en paard die blind een hek inrennen. Is dat de schuld van het fenomeen rodeo, of de organisatie van die rodeo?

Ik vind het heel opvallend dat de dramatische beelden op Youtube negen van de tien keer over de Cheyenne Frontier Days rodeo gaan. Ik vraag me dan ook af of het een select groepje mensen is die alleen deze rodeo op de korrel nemen.

@ Maura, reactie op jou vraag komt nog, wilde hier even op reageren maar moet zo weg...

Nu vind ik het eerste filmpje hiervan niet zo heftig.
Zie hier dan wel een aantal paarden met de oortjes naar voren. En de sprongen die ze maken, zien er in dit filmpje ook uit alsof die paarden heel goed weten wt de bedoeling is en hoeveel ruimte ze hebben. ZIe hier ook geen paarden over de kop klappen ofzo.

Maar een andere onderdeel, waarin een aantal cowboys een wild paard moeten vangen en erop gaan zitten, dat vind k toch wel heftig hoor := Di paarden worden dan gewoon hardhandig onderuit getrokken of meegesleurd.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 01:12

Cassidy schreef:

Ik moet zeggen dat ik dit filmpje wel een sterk argument vind, idd de precisie waarmee de paarden bezig zijn; eerst 3 sprongen bij die box weg en dan pas gaan bokken, afremmen voor het hek, oplettendheid wbt de ruiters er omheen ed.
En valt me op dat een aantal paarden er wel plezier in lijkt te hebben, vooral bij de schimmel halverwege het filmpje viel me dat op.
En dan dat bokken, het ziet er idd getraind uit, het extreme icm met het oplettende tegelijk.
Ik zie ook een aantal paarden die rustiger lijken te worden zodra er een ruiter langszij komt maar helaas wordt dat niet doorgefilmd, zo ook wanneer de cowboy eraf is, ben daar toch wel nieuwsgierig naar.

Maar je gaf eerder al aan dat ze zuinig zijn op de paarden, dat ze selectief ingezet worden en dat ze maar een paar maanden 'werken', hoe komt het dan dat ik in dit filmpje steeds dezelfde paarden zie? Worden ze dan wel meerdere keren op één dag ingezet een aantal dagen achter elkaar?

Zitten overigens een paar erg mooie dieren tussen :j
Ik ga de andere filmpjes even bekijken, ben wel nieuwsgierig nu.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 07:51

Dilan1993 schreef:
Maar een andere onderdeel, waarin een aantal cowboys een wild paard moeten vangen en erop gaan zitten, dat vind k toch wel heftig hoor := Di paarden worden dan gewoon hardhandig onderuit getrokken of meegesleurd.

Dat zijn wild horse races, en daar ben ik het met iedereen eens dat dat niet tijdens een rodeo hoeft. Ook calf roping hoeft van mij niet, onder tijdsdruk wordt er toch harder met zo'n kalf omgegaan dan nodig is. En een jong dier dat in volle vaart tegen de grond klapt, daar komen brokken van. Maar ik bespeur ook in dit topic een aversie tegen de bucking horses en de saddle bucking horses en dat is gebaseerd op vooroordelen, en propagandafilms.

De extreme gevallen en situaties waar het mis ging, en dan met name op de filmpjes van de Cheyenne Frontier Days, zijn filmopnames van soms wel dertig jaar oud. Als je over een periode van dertig jaar gaat filmen, kom je ook op springwedstrijden of eventingwedstrijden de nodige valpartijen en geblesseerde/overleden paarden tegen.

kitzbi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 08:01

Ik heb echt geen medelijden met deze mensen....Ze doen het zelf...
Maar toch zal het toch niet goed zijn voor de rug van het paard zovaak en veel echt hoog bokken..
Ik heb mijn bedenkingen erover....

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 08:04

Ik heb wel enige aversie ja tegen die bucking horses,of althans de manier van omgaan met ze tijdens dat onderdeel. Ik vind het helemaal niks. Ieder zn ding,maar niks voor mij. En dat is niet perse gebaseerd op enkel een vooroordeel

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 08:12

Dus het is je gevoel? Wat precies vind je niets tijdens de bucking horse wedstrijden? Het feit dat de ruiter het dier aan moet sporen? Het feit dat er een strap omheen gaat?