Auto rijdt door na ongeval met amazone en paard in Elshout

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ewan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 07:33

Bjina bij elke buitenrit kom ik ook wel auto's tegens die gaan toeteren naast je! Nou heeft mijn paard er niets van... maar hoe bedenken die mensen het?? Snappen ze niet dat het gevaarlijk is, ookal bedoelen ze het misschien grappig!!

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 07:35

Ewan schreef:
Bjina bij elke buitenrit kom ik ook wel auto's tegens die gaan toeteren naast je! Nou heeft mijn paard er niets van... maar hoe bedenken die mensen het?? Snappen ze niet dat het gevaarlijk is, ookal bedoelen ze het misschien grappig!!
Denk dat de meesten het idd niet snappen. Je ziet iets te vaak dat mensen waarvan je dat niet als grapje zou verwachten het doen. Moeder met kinderen in de auto bijvoorbeeld :)

moskowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 07:37

Opvallend, dat er nog steeds zo weinig mensen rekening houden met dieren in het verkeer.

Sofy

Re: Auto rijdt door na aanrijden van amazone en paard in Elshout

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 08:39

Ik vind dat om eerlijk te zijn niet zo opvallend hoor. Ik heb nu ongeveer 4 jaar m'n rijbewijs, en rij niet zo super vaak. Als ik rij is het vaak stukken snelweg en in de woonwijk. Niet iedereen woont landelijk ;). Ik ben dus ook nog nooit een paard tegengekomen op de weg. Ook tijdens m'n rijlessen (in, jawel, Enschede :P) niet. En als ik zelf geen paard zou rijden, zou ik er dus ook niet op voorbereid zijn.

Honden en kinderen, daarvan snap je dat ze eens een vreemde beweging kunnen maken omdat je die 'wezens' kent. Maar paarden zien er voor een buitenstaander normaal gesproken groot en rustig uit. Ik kan me best voorstellen dat zij niet weten dat ze ook erg gemakkelijk schrikken, zo ziet een paard er standaard niet uit toch? En je kan nou eenmaal niet van de rest van de wereld verwachten dat ze weten hoe ze met ieder dier moeten omspringen.

Overigens mag je wel verwachten dat ze 'normaal' met je omspringen, dus genoeg ruimte houden bij het passeren, niet met een te groot snelheidsverschil voorbij etc. Maar dat ze niet naast je alvast (rustig) moeten optrekken, dat lichtsignalen niet zo'n goed idee zijn en toeteren ook niet (al dan niet goed bedoeld) kunnen ze ook niet ruiken.

Ik ben het dus wel met HLPhoto eens dat je als amazone in het verkeer een grote verantwoordelijkheid hebt, en niet alleen voor de veiligheid van jezelf en je paard maar ook voor andere weggebruikers.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 08:54

Dat is precies wat ik bedoel Sofy! Realiseer je ook dat veel mensen paard alleen zien als ze ingezet worden door de politie en met Sinterklaas. Als je paarden bij dat soort activiteiten in kan zetten... dan is het eigenlijk niet meer dan logisch dat ze niet snel gestresst zijn.

Dat daar (vooral in het eerste geval) veel training aan vooraf gaat en heel specifiek voor geselecteerd wordt weet bijna niemand. Ik was zelf bijvoorbeeld al in de 20 toen ik echt leerde wat een paard is en inhoudt. Wist niet eens dat er een trainingcentrum was voor politiepaarden voor die tijd.

FriesRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 08:57

Komt mij ook erg bekend voor dit verhaal. Ik reed zelf met mijn friese merrie langs de weg toen een vrachtauto ons al toeterend kwam inhalen ik ben er toen ook vanaf gevallen en had wonden in mijn gezicht en wat kneusingen en een gebroken rib opgelopen ( ik droeg wel een cap maar door de enorme snelheid waarmee ik uit het zadel geworpen ben ben ik recht met mijn hoofd op de grond gevallen en is de cap ook behoorlijk gebarsten) . De wonden zijn genezen maar door de klap zie ik met mijn rechter oog slecht.
Bij de politie geweest maar die gaf aan dat ze alleen wat konden doen als ik het kenteken gezien had....
En ja ik was te druk met op mijn paard te blijven zitten zodat ik niet na een kenteken kon kijken.

Ik hoop dat beide snel hersteld zijn en dat het verder goed met ze komt.

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 09:00

@Friesroosje : Wat erg!!! Je hebt ook geen logo of kleuren van de vrachtwagen gezien?

FriesRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 09:15

Ja alleen iets met rood en geel maar daar konden ze niets mee dus helaas.

Apostrof

Re: Auto rijdt door na ongeval met amazone en paard in Elshout

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 09:47

Niet tof FriesRoosje. Ook geen getuigen?

FriesRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 09:59

Nee niemand anders die gestopt is en geen fietsers of voetgangers helaas

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 12:37

HLPhoto schreef:
Dat is precies wat ik bedoel Sofy! Realiseer je ook dat veel mensen paard alleen zien als ze ingezet worden door de politie en met Sinterklaas. Als je paarden bij dat soort activiteiten in kan zetten... dan is het eigenlijk niet meer dan logisch dat ze niet snel gestresst zijn.

Dat daar (vooral in het eerste geval) veel training aan vooraf gaat en heel specifiek voor geselecteerd wordt weet bijna niemand. Ik was zelf bijvoorbeeld al in de 20 toen ik echt leerde wat een paard is en inhoudt. Wist niet eens dat er een trainingcentrum was voor politiepaarden voor die tijd.

Ik woon in zeer landelijk gebied met veel paarden, dat je ze hier tegenkomt is heel normaal. Dan nog weten mensen geen afstand te houden en zich gepast te gedragen. Ook al doe je dat als ruiter wel. We hebben hier een paard is van niets bang, rijdt netjes in de berm, gaat eventueel een inrit in, maar als je ziet hoe zij gepasseerd wordt door 9 van de 10 bestuurders, nou dat is niet normaal. Met grote landbouwvoertuigen met ploegen en dergelijke er achter, levensgevaarlijk. En nu hebben we hier geen lullige trekkertjes, maar enorme tractoren. Ook koetsjes met zeer brave paarden worden hier ingehaald op een manier waar de honden geen brood van lusten, op weggetjes met beide kanten sloot en bijna geen berm.
Niet alleen de ruiter/ koetsier heeft hier verantwoording maar ook de rest. Dat men niet weet hoe men met een paard omgaat, kan gebeuren, maar extra claxonneren, extra gas geven, rakelings inhalen en in je achteruitkijkspiegel loeren, sorry, das geen onwetendheid, dat is jennen, in de hoop dat de ruiter er af lazert. Want dat is zo grappig. Meestal zijn de schuldigen van manlijke afkomst van alle leeftijden en zeer puberaal.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 13:48

Tsja, misschien ben ik wel te naïef en ga ik te veel van het goede uit, maar in mijn beleving zijn driekwart van de acties die hier beschrijfen worden vaak niet bedoeld om iemand van z'n paard af te werken maar komen ze echt puur voort uit onwetendheid. Claxonneren kan ook gewoon een uiting van enthousiasme zijn bijv, of een waarschuwing dat ze er aan komen. Hetzelfde met gas geven tijdens het inhalen, in principe kan dit ook bedoeld zijn om de ingehaalde sneller voorbij te zijn en zo ruim baan te geven. Op de snelweg doe je het vaak ook. En nou weet ik wel dat de snelweg heel anders is dan een paard in halen, maar weet iedereen dat? Ik rij zelf ook vaak genoeg 'op de automatische piloot'...

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 14:09

Mindim schreef:
Ik woon in zeer landelijk gebied met veel paarden, dat je ze hier tegenkomt is heel normaal. Dan nog weten mensen geen afstand te houden en zich gepast te gedragen. Ook al doe je dat als ruiter wel. We hebben hier een paard is van niets bang, rijdt netjes in de berm, gaat eventueel een inrit in, maar als je ziet hoe zij gepasseerd wordt door 9 van de 10 bestuurders, nou dat is niet normaal. Met grote landbouwvoertuigen met ploegen en dergelijke er achter, levensgevaarlijk. En nu hebben we hier geen lullige trekkertjes, maar enorme tractoren. Ook koetsjes met zeer brave paarden worden hier ingehaald op een manier waar de honden geen brood van lusten, op weggetjes met beide kanten sloot en bijna geen berm.
Niet alleen de ruiter/ koetsier heeft hier verantwoording maar ook de rest. Dat men niet weet hoe men met een paard omgaat, kan gebeuren, maar extra claxonneren, extra gas geven, rakelings inhalen en in je achteruitkijkspiegel loeren, sorry, das geen onwetendheid, dat is jennen, in de hoop dat de ruiter er af lazert. Want dat is zo grappig. Meestal zijn de schuldigen van manlijke afkomst van alle leeftijden en zeer puberaal.
Had het hier op msn nog even over met een bekende van me die springpaarden heeft als werk, nadat het toevallig een tijdje terug al ter sprake kwam.

Hij woont in een dorpje in landelijk gebied en had idd ook dat probleem. Heeft zelf via via contact gezocht met een paar bedrijven die in zijn directe omgeving met trekkers en dumpers rijden en een aantal bereid gevonden om af en toe op afgesproken tijdstippen even te helpen met paarden verkeersmak maken. Daarmee kweek je begrip voor de schrik die een paard kan hebben én je paard went aan enorme werktuigen.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 14:23

Kijk, en dat vind ik nou een goed voorbeeld van een stukje communicatie en begrip kweken :).

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 14:40

Sofy schreef:
Kijk, en dat vind ik nou een goed voorbeeld van een stukje communicatie en begrip kweken :).
Klopt. Voordeel is natuurlijk wel dat hij regelmatig paarden heeft die het "even" moeten leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 15:33

HLPhoto schreef:
Mindim schreef:
Had het hier op msn nog even over met een bekende van me die springpaarden heeft als werk, nadat het toevallig een tijdje terug al ter sprake kwam.

Hij woont in een dorpje in landelijk gebied en had idd ook dat probleem. Heeft zelf via via contact gezocht met een paar bedrijven die in zijn directe omgeving met trekkers en dumpers rijden en een aantal bereid gevonden om af en toe op afgesproken tijdstippen even te helpen met paarden verkeersmak maken. Daarmee kweek je begrip voor de schrik die een paard kan hebben én je paard went aan enorme werktuigen.

De paarden zijn gewend aan de grote voertuigen, ik zeg zelfs dat het paard in kwestie niet bang is van de grote voertuigen, die dingen passeren 100 keer per dag langs hun wei, dus ze zijn het gewend.
Neemt niet weg dat een tractor met ploeg of iets dergelijk, dieplader, beregeningsinstallaties, je met een bloedgang moet passeren. En dat doet men hier wel. De apparaten die ze achterop hebben, kunnen wiebelen, zwiepen en op de wegn hier is er geen ruimte voor fouten. Twee auto's kunnen elkaar passeren, als er een met een wiel in de berm rijdt. De meeste wegen zijn hier als volgt: sloot, rijtje bomen, erg weinig berm (veelal gelijk aflopend naar de sloot) Dus je paard lopt met 1 been in de berm 1 been op de weg, anders wil het niet. Dat tractoren je dan met 50/60 passeren, vind ik niet normaal. Ook al rijd je daar met een houten paard.
Ik heb hier op de plaatselijk springstal nog nooit een verkeersmaktraining gezien met dumpers en tractoren. Heb ook niet het idee, dat die dieren, op een paar na, nu langs de weg lopen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 15:36

Sofy schreef:

Veel boeren hier hebben zelf paarden of ander vee en weten heel goed hoe die dieren reageren ;) Het echt grote spul is van loonbedrijven en die willen hier niet mee werken.
We hebben al eens gebeld of ze wat rekening willen houden met de 30 km zone hier en het feit dat er kinderen bij de weg zijn. We werden gewoon uitgelachen, de politie en gemeente doen er niets aan. Ze hebben er al betonnen palen uitgereden, de brug kapot, tuinhekjes er af gereden. Ze rijden zelfs door de dorpjes bloedje hard. Vooral in de zomer met het vakantiepersoneel is het erg.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 15:38

Mindim schreef:
Veel boeren hier hebben zelf paarden of ander vee en weten heel goed hoe die dieren reageren ;) Het echt grote spul is van loonbedrijven en die willen hier niet mee werken.
We hebben al eens gebeld of ze wat rekening willen houden met de 30 km zone hier en het feit dat er kinderen bij de weg zijn. We werden gewoon uitgelachen, de politie en gemeente doen er niets aan. Ze hebben er al betonnen palen uitgereden, de brug kapot, tuinhekjes er af gereden. Ze rijden zelfs door de dorpjes bloedje hard. Vooral in de zomer met het vakantiepersoneel is het erg.
Mooi stelletje aso's.. met dat soort volk zou ik gewoon krammen op de weg gooien ofzo :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 16:12

Het is een werkelijk probleem. We hebben een jong paard en eigenlijk willen we hem langs de weg trainen. Hij kent het groot verkeer, crossmotoren, noem het. Maar ik durf het niet aan. 1 stap opzij met zo'n voertuig en mijn paard komt ten val en ik eronder. Je kunt een hesje aantrekken, met paard in training, het help niet. Midden op de weg hoef je ook niet te doen, want er zijn er die je op je hakken gaan rijden. En natuurlijk zijn ze niet allemaal zo, dan kun je nog beter de boeren zelf hebben, dan de loonbedrijven hier. Maar een heel groot gros wel, daarvoor ben je niets meer dan een meid met een knol die in de weg loopt.
Er rijdt hier echt groot geschut, tractoren voor grootschalige landbouw, geen ienieminie dingen. Ook de apparatuur en aanhangers worden hier steeds groter op die kleine wegen. Diepladers ala formaat lengte vrachtauto, met hoeveel balen kuil, met lekker wapperend lint.
Misschien moet ik maar verhuizen naar de bossen :D

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 16:15

mja iets met gedempte putten... misschien eens kijken of je via de politiek in jouw gemeente wat kan doen? en zoek contact met andere paarden-/veebezitters. krachten bundelen helpt vaak een hoop bij gemeentes, ze zijn toch ook van jullie afhankelijk.

m_risska

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 12:40

je hebt het toch wel door! Jammer dat nog steeds weinig mensen in het verkeer geen rekening houden met paarden... :S

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 12:44

het lijkt ook of het steeds erger wordt.
ik reed paar jaar geleden altijd over een brug waar de a4 snelweg onderdoorloopt.
voorheen werd daar dan meestal 1 a 2 keer getoeterd maar vaak ook helemaal niet.
van de week ben ik daar weer overheen geweest met me paard, en ik heb wel 7 toeters gehoord.
mijn paard heeft er gelukkig helemaal niks van en kijkt niet eens, maar ohh ik kan me er wel ontzettend aan ergeren, zo erg dat ik bijna in staat zou zijn een baksteen naar beneden te gooien. (en dan met briefje erop mazzel dat het een baksteen is en geen paard)

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 13:25

gipsyboy schreef:
zo erg dat ik bijna in staat zou zijn een baksteen naar beneden te gooien. (en dan met briefje erop mazzel dat het een baksteen is en geen paard)
dat is eigenlijk wel weer humor _O-

ik toeter bij dat soort viaducten altijd wel als ik kindjes zie zwaaien :)

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 13:31

HLPhoto schreef:
gipsyboy schreef:
zo erg dat ik bijna in staat zou zijn een baksteen naar beneden te gooien. (en dan met briefje erop mazzel dat het een baksteen is en geen paard)
dat is eigenlijk wel weer humor _O-

:')
ik toeter bij dat soort viaducten altijd wel als ik kindjes zie zwaaien :)

ja als ik kindjes zie zwaaien toeter ik ook wel.
maar niet met een paard boven op een brug. als ik op de foets ben toeteren ze toch ook niet.
ik heb over dezelfde brug ook met paarden gelopen die er voor het eerst overheen gingen, nou dat is niet altijd een pretje geweest hoor. 1 pony vond het zo eng die viel om, ging liggen van angst, soort van verstijft. doodeng en als ze dan ook nog gaan toeteren

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 15:05

[quote maar ohh ik kan me er wel ontzettend aan ergeren, zo erg dat ik bijna in staat zou zijn een baksteen naar beneden te gooien. (en dan met briefje erop mazzel dat het een baksteen is en geen paard)[/quote]
Gelukkig schrijf je BIJNA, want een baksteen van een viaduct afgooien is een misdrijf! Iedereen kan weten dat dit dood tot gevolg kan hebben als het op een voorruit van een auto valt.
Op het bericht kan eigenlijk alleen maar met ontzetting gereageerd worden. Erg dat dit gebeurd is en ik hoop eigenlijk dat de bestuurder niet gemerkt heeft dat het paard van hem schrok en dat dit dan de reden is waarom hij/zij doorreed. Een andere reden kan ik me haast niet voorstellen.