Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Bandida schreef:Dat heel veel mensen weten dat dat biomechanisch onzin is, bit en bitloze ruiters.. doet eigenlijk gewoon niet terzake, als je voor de KHNS of FEI wil rijden, moet je je schikken naar hun regels en definities.
Bitloze ruiters tussen de bitruiters laten lopen zorgt dus voor tegenspraak in de eigen reglementen en definties, het is vooral daar dat ze niet op zitten te wachten.
Toydoll schreef:masja schreef:Advocaat van de duivel spelend: Geef eens een goede reden waarom de KNHS dat zou doen voor 85 starts per jaar?
Ik denk dat de KNHS eerst wil zien dat er animo voor is om vervolgens de niveaus met elkaar te kunnen vergelijken. Dit zal een proces van jaren zijn lijkt mij. Waarbij de bal inderdaad bij de doelgroep neergelegd wordt. Zo werkt dat.
Onzin, KNHS hoeft er geen bal voor te doen, behalve zn regeltjes er even op nazien. Zo hebben ze ook gedaan met sporen/stang en trens.
En als Bitloos op de normale wedstrijden gestart kan worden; kom je zeker weten op een hoop meer dan 85 per jaar.
Ja, ook ik ben er 1 die graag mee zou willen doen aan die bitloze dressuurwedstrijden maar niet als ik er meer dan een uur voor moet reizen.
Dat bepaalde mensen wel het geld, de tijd en middelen hebben om voor wedstrijden (SGW/endurance/oid) stad en land af te reizen staat daar los van, dat is hun keuze. Ik heb dat geld niet. Ik zou zeker starten als het in een straal van 50 km rond mn paard zou kunnen!
En de rest is allemaal al gezegt hevooral Benfan, Nice gezegt!
pol013 schreef:HC: Dan kun je nog kiezen voor SGW of TREC. Daar laat je veel meer van jullie kunnen en veelzijdigheid als combinatie zien. waarom zou je dat perse alleen door een dressuurproef willen laten zien?
Jolienn schreef:En als er niemand is die bitloos gaat starten omdat het ver weg is en maar tm L2, ja dan komt er nooit iets van de grond. Er zal eerst getoond moeten worden dat er uberhaubt wel vraag naar is! En als dit allemaal blijkt, dan gaat de KNHS wellicht verder denken. Alles moet opgezet worden, zo ook dit, alle begin is klein, maar als je niet vecht zal het ook niet komen.
pol013 schreef:HC: Dan kun je nog kiezen voor SGW of TREC. Daar laat je veel meer van jullie kunnen en veelzijdigheid als combinatie zien. waarom zou je dat perse alleen door een dressuurproef willen laten zien?
e_horse schreef:Jolienn schreef:En als er niemand is die bitloos gaat starten omdat het ver weg is en maar tm L2, ja dan komt er nooit iets van de grond. Er zal eerst getoond moeten worden dat er uberhaubt wel vraag naar is! En als dit allemaal blijkt, dan gaat de KNHS wellicht verder denken. Alles moet opgezet worden, zo ook dit, alle begin is klein, maar als je niet vecht zal het ook niet komen.
Door gewone wedstrijden open te stellen voor bitloze ruiters geef je in mijn ogen meer gelegenheid om het uit te proberen.
Sees schreef:Waarom daar wel vraag ik me nog steeds af maar NIEMAND (inclusief KNHS) kan hier een goed antwoord op geven wat niet direct onderuit te halen is.
Arabesk schreef:Ok een stap in de goede richting. Nog beter zou zijn om bitloos gewoon in de reguliere wedstrijden toe te staan. Ze maken daarmee dressuur als geheel ook een beetje ongeloofwaardig. Alsof dressuur valt of staat met een stukje ijzer in de mond.
masja schreef:Dressuur valt of staat niet met een stukje ijzer in de mond van het paard.
Echter zijn de internationale termen en beoordelingscriteria wel gebaseerd op dat "stukje ijzer" in de mond.
Zonder bit geen aanleuning. Hoe goed je je paard ook aan het lopen hebt, er zal nooit aanleuning zijn.
Omdat wij met zijn allen afgesproken hebben (nou ja het KNHS en de FEI) dat aanleuning nu eenmaal niet zonder bit kan.Citaat:Onder aanleuning wordt verstaan de zachte en constante verbinding tussen de ruiterhand en de paardenmond die van het paard uitgaat, als gevolg van de voorwaartse inwerking van de ruiter.
e_horse schreef:Als de KNHS hier meeleest (en dat doen ze vast) lijkt het me nu wel duidelijk wat er gebeuren moet..
Jolienn schreef:De vergelijking met SGW wordt gemaakt ivm het niet ver willen reizen. Bij de SGW wordt er echt geen punt van gemaakt om 2 uur te moeten reizen voor een wedstrijd. Dat heb je er voor over, omdat je het zo ontzettend graag wil doen.
Bij SGW kom je toch ook vaak weer dezelfde mensen tegen, vooral in het B met stijljury's alleen al. En als je in één bepaalde regio rijdt, zul je toch vaak dezelfde jury's tegenkomen! Toen ik nog op dressuur/springgebied actief was, je moest eens weten hoe vaak ik dezelfde jury's had. Dus dat soort dingen gaan allemaal niet zo op denk ik.
En als er niemand is die bitloos gaat starten omdat het ver weg is en maar tm L2, ja dan komt er nooit iets van de grond. Er zal eerst getoond moeten worden dat er uberhaubt wel vraag naar is! En als dit allemaal blijkt, dan gaat de KNHS wellicht verder denken. Alles moet opgezet worden, zo ook dit, alle begin is klein, maar als je niet vecht zal het ook niet komen.
Huertecilla schreef:Sees schreef:Waarom daar wel vraag ik me nog steeds af maar NIEMAND (inclusief KNHS) kan hier een goed antwoord op geven wat niet direct onderuit te halen is.
Omdat bij TREC de manier waarop, het plaatje, geen doel is![]()
Sterker nog, daarbij is paardvriendelijkheid een serieuze randvoorwaarde.
Neem de ´ongelukkige momentopnames´ in de inrijbak bij dressuur. Wat voor reactie zou dit teweegbrengen bij het inrijden voor een TREC onderdeel??
Idem kin op de borst en elke stap aanscoppen bij de proeven in ´langzaam-in-draf´ en ´snel-in-stap´.
TREC moet bij die twee trouwens wel opletten. Zodra een competitie meer mensen trekt wordt het competatiever en krijgt het paardwelzijn makkelijk een lagere prioriteit.
Maar goed, het antwoord is helder: omdat het bij TREC niet om het plaatje maar om het daadje gaat
Sees schreef:Juist!! En als je dan hoort waaróm dit niet gebeurt, is het helemaal te belachelijk voor woorden.