Barock Pinto dekhengst Colorance 03 XX overleden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 08:24

Valencia2002 schreef:
@Joto: ik heb ook aangeboden om te helpen op vrijwillige basis op zowel juridisch gebied als op operationeel organisatorisch gebied, want er kan nog zó veel verbeterd worden. Dat was zaterdag ook te merken, maar daar wordt niets mee gedaan (helaas). ;(

Sjonge, dat vind ik dan wel weer echt jammer, en ook een beetje dom. Zo'n jong stamboek moet de hulp pakken wat hij kan krijgen....

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 08:44

Nieuwsgierig als ik ben en met een grote liefde voor bonte paarden (in het algemeen) ging ik toch even op de site kijken van BPS.
Als je een eigen stamboek wil, moet ik eerlijk zeggen dat ik vind dat niet op de openingspagina moet staan dat het gaat om Bonte Friesen.
Ook niet omdat dat nou eenmaal in de volksmond zo heet en ook niet omdat er Fries inzit.
Als je zo graag erkend en serieus genomen wil worden als mogelijk erkend stamboek, lijkt het me een mooie eerste stap om vooral jezelf serieus te nemen (niet jij overigens Adil, ik bedoel "je" in het algemeen, "je" in de zin van het stamboek dus)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 08:48

D00R schreef:
Nieuwsgierig als ik ben en met een grote liefde voor bonte paarden (in het algemeen) ging ik toch even op de site kijken van BPS.
Als je een eigen stamboek wil, moet ik eerlijk zeggen dat ik vind dat niet op de openingspagina moet staan dat het gaat om Bonte Friesen.
Ook niet omdat dat nou eenmaal in de volksmond zo heet en ook niet omdat er Fries inzit.
Als je zo graag erkend en serieus genomen wil worden als mogelijk erkend stamboek, lijkt het me een mooie eerste stap om vooral jezelf serieus te nemen (niet jij overigens Adil, ik bedoel "je" in het algemeen, "je" in de zin van het stamboek dus)

Ja, snap ik. Ik vermijd ook al sinds geruime tijd de term "bonte Fries" hoor, ik heb een Barockpinto 9ben juist zo trots op het scheutje volbloed wat ze heeft ;) ).

Echter kan ik me de term "Bonte Fries" wel voorstellen en ik vind ook dat hij te beargumenteren valt. Maar als het er op neer komt, is het gewoon Barockpinto. Ziet het stamboek zelf ook wel denk ik, anders had het wel Bonte Friezen Stamboek of Stamboek voor Bonte Friezen geheten ;)

Valencia2002

Re: Barock Pinto dekhengst Colorance 03 XX overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 11:31

Oh, ze zijn er zeker wel hoor nadita, als ik in de gelegenheid ben zal ik ze eens opzoeken.

En waar vind je dan de bonte dekhengsten in de normale reguliere stamboeken?

Algemeen:
Overigens heb ik geen bp gekocht, maar een nrps en een kwpn. Kan best reg B zijn, maar kan haar over 2 jaar wel prok laten keuren en dan zullen we zien. Wil ze tegenwoordig de kost niet meer geven, die een veulenboekpapier hebben en rontgenologisch niet goed zijn. Met die merries wordt toch ook gefokt?

Ja, het bps kan enorm verbeteren en niet alles is handig wat ze doen (ze kunnen zichzelf ook tegenspreken wat ik uit eigen ervaring heb mogen ervaren), maar de grond intrappen?? Dan ben je ook niet geheel onbevooroordeeld, want ik kan ook een lijstje maken met kronkels, die er in erkende stamboeken zitten.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 14:09

@ Valencia2002: dan begrijp ik er geen snars van waarom een NRPS en een KWPN in het Barock Pinto Stamboek staan. Omdat ze bont zijn?
Dan hadden ze het beter het Bonte Paarden Stamboek kunnen noemen ofzo. Maar omdat het geen erkende hengsten zijn bij zowel NRPS als KWPN zullen het vast B-registers zijn. Voor fokkers oninteressant. Tenzij er aanvoer is van 'nieuw' bloed, van een hengst die wel aan de eisen voldoet, maar bijvoorbeeld bij een Duits stamboek is goedgekeurd.

En een paard wat röntgenologisch niet goed is, hoeft dat toch niet door te erven? Er zijn nog maar weinig merries PROK gekeurd tegenwoordig. Hoewel het wel steeds meer voorkomt, en ik er zeker een voorstander van ben. Zeker voor dekhengsten (van alle stamboeken) vind ik dat de dieren 100% moeten zijn, zowel qua exterieur als 'interieur'.

imo zullen er bij niet erkende stamboeken zoals het NES of BPS veel hengsten zijn waar wat aan mankeert. Nee, je kan mij niet overtuigen met wat het BPS doet.

Valencia2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 14:31

@nadita: wie heeft het erover dat mijn veulens in het bps staan? Heb alleen gemeld dat ik ze op de veiling van het bps heb gekocht.

Prok is om de erfelijke rontgenologische te keuren en ja, in vele gevallen wordt ook met een paard dat rontgenologisch op erfelijkheid niet goed is gefokt. Gelukkig heb ik dan alle 3 merries prok goedgekeurd en is de zoon van 1 voor de sport rontgenologisch goed gekeurd met nulletjes en eentjes.

Ik wil je ook helemaal niet overtuigen. Verre van...iedereen denkt maar lekker hoe hij wil, maar vind het nogal bekrompen om te denken dat een startend stamboek net zo tiptop geregeld zou moeten zijn bij aanvang als een stamboek wat er al 'eeuwen' is. En daarbij, kijk eens naar het KWPN hoe makkelijk merries vroeger predikaten kregen. Als je die merries nu neer zet.....

Ctrl Alt Delete

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 16:58

Ik ging er vanuit dat het BPS veulens waren. Maar als het NRPS en KWPN geregistreerde veulens zijn, dan snap ik de meerwaarde van een BPS helemaal niet meer.

Maar goed, dat zal wel aan mijn bekrompen oostgroninger brein liggen :?

En ja, mijn Friese ruin met een tweede premie en een afgekeurde vader zal ook geen keuringstopper zijn. Maar hij is wel raszuiver gefokt met een laag inteeltpercentage. En hij is qua type op en top Fries. En kan ook nog eens lekker lopen. Dat zie ik dan liever dan afstammelingen van dubieuze hengsten in een in mijn ogen (nog) dubieus stamboek. Met verschillende richtingen waar ik totaal geen hout van snap.
Maar ja, dat oostgroninger brein he? ;)

Valencia2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 17:05

Edit: Omdat die niet bij het BPS zijn ingeschreven, maar alleen op de veiling verkocht werden. Zijn wel meerdere veilingen van bijv sportpaarden waar dan een tuiger tussendoor loopt;).

Verschillende richtingen moeten denk ik nog vorm krijgen (net zoals het hele stamboek). Geen flauw idee en ja hadden ze beter eerst over kunnen nadenken.

Anderzijds heeft het KWPN: Tp, Sp,Dp en Gelders als richtingen.
De tinkerstamboeken (zijn het er inmiddels nog 4 of al meer ICS, GDHa(?), NSvT,...) hebben ook 4 types te weten scudder, grai, cob en vanners.

Voor wat betreft een keuringstopper of niet...er stond laatst een erg groot stuk in de bit dat de "goede" sportpaarden wss geen knop waard zouden zijn op de keuring, dus for so far blijer met een sportpaard dan een keuringspaard als is beide ook wel een keertje grappig. (even helemaal offtopic).

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 17:33

Het topic gaat allang niet meer over de dood van Colorance, maar is nu een welles/nietes topic geworden over de zin en onzin van het BPS.
In mijn ogen: onzin.

nuka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 21:22

misschien moeten we dan om een slotje vragen, want idd dit heeft nix meer met de dood van colorance t maken, en of jullie mij nou gek vinden of niet, colorance verdiend beter dan in 'zijn topic' een welles/ nietes spelletje te spelen.
ik vind het zonde dat deze hengst is overleden, en hoop dat zijn veulens het in de toekomst goed gaan doen

ohhhhh wat ernstig, weet niet hoe ik een slotje moet vragen :? :o

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 21:32

Moderatoropmerking:
Zolang het over het BPS gaat en niet teveel off topic gaat kan het topic open blijven. Ik wil jullie wel vragen om met argumenten op de inhoud van een bericht te reageren en niet op de persoon. Bedankt alvast.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 23:29

nadita schreef:
@ Valencia2002: dan begrijp ik er geen snars van waarom een NRPS en een KWPN in het Barock Pinto Stamboek staan. Omdat ze bont zijn?
Dan hadden ze het beter het Bonte Paarden Stamboek kunnen noemen ofzo. Maar omdat het geen erkende hengsten zijn bij zowel NRPS als KWPN zullen het vast B-registers zijn. Voor fokkers oninteressant. Tenzij er aanvoer is van 'nieuw' bloed, van een hengst die wel aan de eisen voldoet, maar bijvoorbeeld bij een Duits stamboek is goedgekeurd.

En een paard wat röntgenologisch niet goed is, hoeft dat toch niet door te erven? Er zijn nog maar weinig merries PROK gekeurd tegenwoordig. Hoewel het wel steeds meer voorkomt, en ik er zeker een voorstander van ben. Zeker voor dekhengsten (van alle stamboeken) vind ik dat de dieren 100% moeten zijn, zowel qua exterieur als 'interieur'.

imo zullen er bij niet erkende stamboeken zoals het NES of BPS veel hengsten zijn waar wat aan mankeert. Nee, je kan mij niet overtuigen met wat het BPS doet.

Bedoel je bonte hengsten uit Duitsland?

Op het scheef gedrukte kan ik alleen maar zeggen: Bretton Woods...! Zou nauw neemt het KWPN het blijkbaar ook niet allemaal...

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 00:19

zijn het geen duitsers die nederlands proberen te schrijven op de site?
verder het zal allemaal wel.
colorance spetter dat je op de eeuwige groene weides mag rennen en eten

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 07:57

Adil schreef:
nadita schreef:

Bedoel je bonte hengsten uit Duitsland?

Op het scheef gedrukte kan ik alleen maar zeggen: Bretton Woods...! Zou nauw neemt het KWPN het blijkbaar ook niet allemaal...

@ Adil: nee, ik doelde meer op bv Duitse rijpony's die vaak gebruikt worden voor het dekken met NRPS merries. Goede pony's die veel toe kunnen voegen.

Enne, wat is er mis met Bretton Woods? Die staat nu toch ook bij PS?

dadabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 08:32

Bonte Friezen bestaan inderdaad niet, maar als je over een Bonte Fries praat weet iedereen wel dat het om een bont paard met fries bloed gaat.
De naam Barockpinto is nog te jong om vele mensen te laten begrijpen dat het om een bont paard met fries bloed gaat.
Over een aantal jaren praten we alleen nog over een Barockpinto en is de naam Bonte Fries verdwenen.

Het lijkt me beter om deze discussie verder te gaan in het topic: [HK] Bonte Friezen/Barockpinto?

Colorance heeft hier niets meer mee te maken.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 10:49

dadabo schreef:
Bonte Friezen bestaan inderdaad niet, maar als je over een Bonte Fries praat weet iedereen wel dat het om een bont paard met fries bloed gaat.
De naam Barockpinto is nog te jong om vele mensen te laten begrijpen dat het om een bont paard met fries bloed gaat.
Over een aantal jaren praten we alleen nog over een Barockpinto en is de naam Bonte Fries verdwenen.

Het lijkt me beter om deze discussie verder te gaan in het topic: [HK] Bonte Friezen/Barockpinto?

Maar vooralsnog heeft het BPS bijna geen hengsten met Fries bloed, dus is er van Barock iig geen sprake.
Veel hengsten die het BPS aanbiedt, zijn bont, maar dan heb je het ook wel gezegd.
In mijn ogen een foute benaming, en een totaal overbodig 'stamboek' .

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 10:50

Tja om een stamboek te creeeren zul je toch er paarden in moeten krijgen, wat ik heb begrepen kan nu alles wat bont is ingeschreven worden en zullen ze over een paar jaar het stamboek sluiten.
Friezen gaan van zichzelf niet bont worden en dus heb je bonte hengsten nodig voor deze merrie's.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 10:58

nadita schreef:
dadabo schreef:

Maar vooralsnog heeft het BPS bijna geen hengsten met Fries bloed, dus is er van Barock iig geen sprake.
Veel hengsten die het BPS aanbiedt, zijn bont, maar dan heb je het ook wel gezegd.
In mijn ogen een foute benaming, en een totaal overbodig 'stamboek' .

Hoe bijna geen? Cool Willow Spring, Century D ´Aime, Bonte Piet fan ´t Proosdijhof, (Willem van Nassau), Peter BP en Paul BP zijn hengsten met 25% Friesenbloed of meer en bont. Dan heb je nog Baron fan Odingastate, Fries. En er zijn ook nog een aantal bonte sterhengsten met Friesenbloed.

Niogmaals, ik schrijf het voor de 10e keer, dus misschien dat mensen het nu wekl eens willen lezen: Een aantal hengsten en merries hebben inderdaad niet veel Barock aan zich, maar kunnen gebruikt worden om het FOKDOEL te bereiken, met oog daarop kunnen ze dus het stamboek dienen.

Valencia2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 11:20

Ah, dus misschien maak ik over enkele jaren toch nog kans om met mijn merries bij dit prutstamboek te komen :+ *\o/*

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 11:26

Valencia2002 schreef:
Ah, dus misschien maak ik over enkele jaren toch nog kans om met mijn merries bij dit prutstamboek te komen :+ *\o/*

Waarom zou je dat willen als je paarden met een papier van een erkend stamboek hebt?

Valencia2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 11:31

Zat te dollen...

Colorance

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 19:06

Goedgekeurde Friese stamboek hengst Colijn 115.
Wat voor kleur had zijn moeder?

Valencia2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 22:49

Colorance schreef:

Tell me, tell me, tell me....ik ben nl niet thuis in de Friezen, maar ik ga gokken op bont of schimmel????

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 07:59

Colorance schreef:

Nou, dan zeg ik maar vos.
Want die factor komt nog wel eens voor bij de Friezen. Waaronder bij Jillis 301 (de opa van mijn Friese misbaksel, maar wel met vol papier en laag inteeltpercentage< Meint }> )

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 10:35

nadita schreef:
Colorance schreef:

Nou, dan zeg ik maar vos.
Want die factor komt nog wel eens voor bij de Friezen. Waaronder bij Jillis 301 (de opa van mijn Friese misbaksel, maar wel met vol papier en laag inteeltpercentage< Meint }> )

Nee hoor, Colijns mama was een zwartbonte dame ;)

Grote mond over het BPS, maar de geschiedenis van het FPS is ze onbekend :')