Frans Grand Prix paard Werner overleden tijdens training

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 14:02

Een aneurysma is een plaatselijke verwijding van een slagader of een hartkamer.
Dus het kan ivm zijn hartproblemen wel degelijk te maken hebben van deze aneurysma
Laatst bijgewerkt door daphneM op 01-07-11 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 14:02

Okee, bedankt, winia4ever voor de quote, maar de doodsoorzaak heeft tóch niks te maken met het hart op zich.

Niet elk hartprobleem is een reden om training te stoppen. Het feit dat hij in uitstekende conditie was, zegt dat het hart ook fit genoeg was.

Een aneurysma hoeft niet aan het hart te zitten. Het kan ook in de hersenen, darmen of elders zitten!!!! Lees aub ook eens verder dan de bekendste die het eerste genoemd wordt.

Welke hartziekte had je in je hoofd die wat te maken kan hebben met een aneurysma?

k_m

Re: Frans Grand Prix paard Werner overleden tijdens training

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 14:05

wat erg!
zo zonde , al die nare berichten over overleden of geblesseerde top paarden !
sterkte aan de eigenares..

en over de discussie van zijn training, ik denk dat er niet aan getwijfeld moet worden dat de amazone het beste wou voor haar paard, en hem zeker op pensioen had laten gaan, moest het écht nodig geweest zijn..
Ik geloof in geen geval dat de DA trainen afgeraden heeft, anders zou ze dat volgens mij ook echt niet meer hebben gedaan..

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 14:05

NehnaDagmar schreef:
En dit vind im onzin! Het is geen topic wat geopend is door de eigenaar, of zelf iemand die haar kent. Het paard loopt grand prix op 8 jarige leeftijd en sommige mensen zetten daar vraagtekens bij in cominatie met hartproblemen. Daar mag in mijn ogen best over gediscussieerd worden. Doet geen afbreuk aan het nare bericht en er wordt niemand persoonlijk aangevallen.

Het lijkt me wel vreselijk om mee te moeten maken overigens.

Ik zeg ook niet dat daar niet over gesproken mag worden, maar als je de reactie van F_Orumster even terugleest dan heeft zij het over achtjarige paarden die al Grand Prix(1) lopen en over de rollkur(2). Heeft helemaal niks te maken met dit paard of bericht.[/quote]
1) Je zegt dat daar dus wel over gesproken mag worden maar tegelijkertijd haal je het weer aan?
2) Rollkur was een grapje, dat heb ik toch al uitgelegd.

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 14:20

Vreselijk :(:)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 14:24

winia4ever schreef:
We wisten al een hele tijd dat Werner hartproblemen had, maar we zijn altijd heel voorzichtig geweest met zijn gezondheid. Hij was in uitstekende conditie.

Ik heb het eens opgezocht en vond:
Citaat:
“We wisten dat Werner een kleine hartafwijking had, maar we hielden altijd veel rekening met zijn gezondheid. Hij was op dat moment geweldig in vorm"

Het is dus maar hoe dingen zijn geinterpreteerd en opgeschreven!

Kleine hartafwijking is heel wat anders dan "hartproblemen" Er zijn afwijkingen die volkomen onschuldig zijn en geen problemen veroorzaken.

Ik wil niet muggenziften, maar als ik ergens op gewezen wordt, zoek ik het wel tot op de bodem uit.

We weten niks feitelijks over zijn hartprobleem, dat heel onschuldig kan zijn, en er wordt ook nergens genoemd dat het met de doodsoorzaak te maken had.

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 15:05

Jeetje, maar 8 jaar geworden..
"Het was altijd een paard met een groot hart en dat liet hij nu ook blijken. Hij gaf me zelfs de tijd om eerst veilig af te stappen."
Die zin breekt me echt. :\

waurette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 15:51

bah wat naar.... het zal je gebeuren....

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 17:19

Jeetje wat een vreselijk ongeluk! Heel veel sterkte gewenst aan alle betrokkenen.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 18:08

ow dit lijkt me echt vreselijk dan vind ik hem toch liever op een ochtend in de stal of wei

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 18:39

Loes'sCorner schreef:
Ik vind het scokerend hoeveel toppaarden er steeds plotseling sterven...........succes en sterkte voor de amazone!

hier hetzelfde, valt echt op de laatste dagen!!

veel sterkte, echt heel naar dit

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 19:08

Wat een ontzettend triest bericht dit, 8 jaar is ongelooflijk jong, en dan ook nog tijdens een training overlijden op een zoals het klinkt pijnlijke wijze. Hopelijk heeft het dier er niet te lang meer iets van meegekregen.

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 19:24

Het aneurysma kan volledig los staat van zijn hartafwijking. Een aneurysma is een uitstulping van een bloedvat, als deze uitstulping of blaasje scheurt krijg je een bloeding. De grootte en ernst van de bloeding hangt af van het bloedvat waar dit aneurysma gevestigd was. Bij dit paard is het fataal geworden. Dit kon de amazone niet zien aankomen :) Denk dus niet dat de verwijten aan haar adres terecht zijn.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 19:26

Mallodie schreef:
Het aneurysma kan volledig los staat van zijn hartafwijking. Een aneurysma is een uitstulping van een bloedvat, als deze uitstulping of blaasje scheurt krijg je een bloeding. De grootte en ernst van de bloeding hangt af van het bloedvat waar dit aneurysma gevestigd was. Bij dit paard is het fataal geworden. Dit kon de amazone niet zien aankomen :) Denk dus niet dat de verwijten aan haar adres terecht zijn.

Ja, en nergens staat vermeld, waar dit paard een aneurysma heeft gehad. Bijna altijd is het onbekend, dat iemand of een dier een zwakke vaatwand heeft.

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 19:30

Electra63: Dat wil ik dus zeggen, de amazone kon dit niet voorzien. Er staat inderdaad niet vermeld waar het aneurysma plaatsgevonden heeft maar zelfs al is dit bij het hart, toch is de kans groot dat zijn hartafwijking hier volledig los van staat.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 19:32

Mallodie schreef:
Electra63: Dat wil ik dus zeggen, de amazone kon dit niet voorzien. Er staat inderdaad niet vermeld waar het aneurysma plaatsgevonden heeft maar zelfs al is dit bij het hart, toch is de kans groot dat zijn hartafwijking hier volledig los van staat.

Je hebt gelijk, ik weet er alles van.

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 20:00

Je zou bijna denken ,dat onze delicaatgefokte paarden van tegenwoordig niet zo gezond zijn als de stamboeken willen doen geloven.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 20:06

_O- Want gezonde wilde soorten als zeebra's hebben nooit last van dit soort dingen bedoel je? of mensen? _O- Sorry, maar dat is wel heel naief!

bovendien is een stamboom bij vrijwel geen enkele diersoort, rasvereniging of stamboek een garantie van gezondheid. En stamboom is niets meer of minder als een papier waarop staat wat de ouders van het dier zijn. Je kan daarmee opvallende genetische problemen uit de weg gaan als je goed fokt, ja, maar dan moet je wel goed fokken. Verder is een stamboek of rasvereniging gewoon een club mensen die dieren volgens een bepaalde eis aan gebruik en uiterlijk fokt.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 20:23

gootje12 schreef:
Je zou bijna denken ,dat onze delicaatgefokte paarden van tegenwoordig niet zo gezond zijn als de stamboeken willen doen geloven.

Onzin, lees even de rest van dit topic.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 20:28

karlijn1985 schreef:
Vreselijk om dat zo mee te moeten maken!

Wat mij opviel in het bericht is dat hij in elkaar zakte in een pirouette. En dat daaronder staat, we waren net 15min aan het trainen.. Ik zou na 15min misschien net aan een galopje bezig zijn, maar dan doe ik nog geen oefeningen.

Tsja, we trainen niet allemaal hetzelfde, en wat heeft het te maken met dit tragisch overlijden??

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 20:32

gootje12 schreef:

Sorry, dit is een uit de lucht gegrepen opmerking. Helaas heb ik in de afgelopen 25 jaar 3x zo'n overlijden meegemaakt. De eerste rond 192, de tweede 195 en de derde 2001. Dus geloof niet dat het met fokkerij etc te maken heeft.
Waren alldrie gezonde paarden, in training zonder problemen, en van een op andere moment in elkaar zakken en overlijden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 20:39

Nou, ze zorgen ook voor de keuringen en kunnen dus "ondeugdlijke" paarden uitsluiten van goedkeuren. Toch gebeurt dat lang niet altijd. Daar kan ik wel over uitwijden, maar daar gaat dit topic niet over. Het gaat dan ook niet om dodelijke kwalen.
Als een groot aantal paarden van dezelfde ouders of lijn aan dezelfde kwaal sterven/lijden is het wel tijd om te gaan kijken naar erfelijke factoren. Maar niet als er zo af en toe een wordt geveld door iets dat elk paard kan hebben.

Nogmaals, er vallen elke dag paarden dood, alleen valt het meer op als het sportpaarden zijn waar ook nog eens media aandacht aan wordt besteed. Er gebeuren ook dagelijks ongelukken waarna paarden ge-eutaniseerd moeten worden. Ook bij sportpaarden en daar wordt ook media aandacht aangegeven.
Maar er is op zich niks opvallends aan vele nieuwsberichten over de dood van paarden in korte tijd.

Het is alleen ontzettend triest dat zoveel het lot moeten treffen om hun paard te verliezen. Ik heb begrepen dat ze geen vervanger heeft. Dat maakt dus ook nog eens behoorlijk impact op haar carrière. Ze heeft ergens naar toe getrained waar ze nu niet kan starten.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 20:51

oh begin alsjeblieft niet over het keur en fokbeleid van stamboeken en rasverenigingen, want dan ben ik morgen nog aan het typen :P Iets met stokpaardjes :P

Maar idd, paarden gaan gewoon dood, en toevallig nu een heel stel bekende paarden in 1 week tijd. shit happends.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 22:18

Verschrikkelijk naar. Maar dit kan gewoon gebeuren.

OlympusN

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 22:20

Wat een prachtig dier! Verschikkelijk, het zal je maar gebeuren zeg.. pff