FNRS adviseert prijsstijgingen voor branche *aanvulling*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 15:39

Precies zo kan het ook. Heb ook op een stal gestaan waar ze ipv pavo sportbrokken uit zak subli in een silo zijn gaan voeren (met staffelkorting via het voer wat de koeien kregen). Het is goed overlegd met de pensionklanten, of de prijs moet omhoog of er wordt goedkopere brok gevoerd die net zo goed lijken te zijn. Mocht het niet bevallen zou er uiteraard naar andere opties gekeken worden (bv meer betalen voor degene die toch de sportbrok wilde). Uiteindelijk waren de meeste klanten zelfs van mening dat de paarden het beter deden op de goedkopere brokken en hoefde er voor niemand andere brok gekocht te worden.

immii_clarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 15:39

DL_ schreef:
Niemand is ooit blij met prijsstijgingen, maar wie goed nadenkt had dit al jaren aan kunnen zien komen.

90% van alle pensionstallen zit te laag in prijs. D.w.z: ze berekenen niet voldoende arbeidsloon en vrijwel geen afschrijvingen. Dat betekend dat 90% van de stallen tegen de tijd dat er gerenoveerd dient te worden, gewoon op slot zal gaan omdat er op dat moment de middelen niet voor zijn.
Als pensionstallen alle uren gaan tellen die ze er werkelijk insteken (en dan niet alleen voor de mensen in dienst, maar ook ondernemersinkomen) zouden de prijzen ook schrikbarend veel omhoog moeten.
Weten jullie wel dat er pensionstallen zijn waarbij de ondernemers zelf dag en nacht staan te werken, en daarvoor maar 25,- per maand per paard krijgen? Dit lijkt onwerkelijk, maar feit blijkt gewoon dat heel veel van de pensionstallen gewoon onvoldoende onkosten tellen, en dus zwaar in de problemen zitten.

Gaan jullie zelf bij een werkgever werken voor 25,- in de maand?

Om een gezond bedrijf te garanderen, en ervoor te zorgen dat dit over 20 jaar ook nog kan bestaan en ook dan weer een goede accomodatie tot zijn beschikking heeft, zullen de prijzen (helaas) echt omhoog moeten.

De kosten van hooi en stro worden wel doorberekend, dat is het probleem niet zo, en dat goede of slechte jaar heeft er in dit geval ook vrij weinig mee te maken. Het zijn de afschrijvingen en arbeidsuren die het werkelijke probleem zijn in dit geval. Pension bieden en ondernemen is meer dan de kosten van hooi en stro...

helemaal mee eens, iets wat de meeste mensen dus even vergeten.. M'n oom en tante hebben een pensionstal voor ongeveer 70 paarden, staan helemaal vol, maar verdienen er geen cent aan.. om wat over te houden werkt m'n oom vaak bij een loonwerker buiten de deur, vind ie opzich ook leuk hoor maar toch..

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 15:41

Dank je! Duurde wel even voor ik het doorhad hoor, en ik was helemaal niet weg van kale boxverhuur. Nu ik de voordelen op een rijtje heb gezet, zie ik het prima zitten. Klanten denken altijd "ik betaal dit en dit, de pensionhouder houd er zat aan over". Dit is helaas niet zo, omdat de rest van de kostenplaatjes vergeten worden. De klant hoeft dit verder ook niet helemaal te snappen, maar er komt wel een info avond over waarop de klant kan zien waarop de kale box huur is gebaseerd. Het stro en hooi kan bij mij afgenomen worden, maar dit hoeft niet. Sommige mensen hebben zelf ergens adresjes, mooi toch.

Overigens werk ik zelf ook nog in de zorg (ca 20 tot 30 uur pw) om mijn eigen leefgeld te hebben. Op het moment is dat gewoon nodig.
Laatst bijgewerkt door Utixo op 06-06-11 15:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 15:42

Ik heb ooit een paar pensionklanten gehad maar werd er doodziek van. Je hield er niks aan over en je had er veel werk aan. En maar zeuren, of ik nog dekens wilde wisselen 's avonds etc etc. En maar je erf vies maken en zooi maken...

Nee niks voor mij.

juultiana

Re: FNRS adviseert flinke prijsstijgingen voor hippische branche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 15:59

ik denk dat als de prijs in verhouding is wat je krijgt dat het dan oke is
alles word helaas duurder en als je kijkt wat het allemaal kost
en helaas zijn niet alle mensen op een stal zuinig wat ook kan helpen om samen de prijs zo laag mogelijk te houden

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 16:00

@ juultiana: Als ze er problemen mee hebben dat mensen niet altijd zuinig zijn met bijv. stro, dan moeten ze dat in eigen beheer gaan doen of een max. aan het gebruik stellen.

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 16:00

saskiaojan schreef:
Sorry hoor, maar hier moest ik toch wel hard omlachen...

Graag gedaan *D

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 16:02

MyWishMax schreef:
Zulke bedragen ben je hier in de omgeving redelijk snel kwijt... of je moet genoegen nemen met erg slechte bak.

Idd, die buffer raakt een keer op. Wij hebben paardlief gelukkig verzekerd, maar het wordt niet helemaal vergoed. Enige geluk is dat ik hem samen met mijn moeder rijd en ik in februari ga werken. Kunnen we de kosten delen, maar man. Zou fijn zijn als die prijsstijging niet door gaat

bij ons zijn de bedragen inderdaad ook zo hoog. abnormaal gewoon

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 16:09

Vorig jaar om deze tijd was de prijs van bijvoorbeeld engels raai 95/105 euro de ton, nu 155,- de ton, dat zegt toch wel voldoende lijkt me.
Met het stro zal het minstens net zo erg worden, misschien nog wel erger.
Het lijkt me dus heel logisch dat de prijzen omhoog gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 16:16

Een goede ondernemer weet dat er slechte en goede jaren zijn en zou daar een buffer voor moeten hebben. Bv om een jaar als dit op te vangen.

Dat kwam ik in dit topic nog niet tegen.
En daarnaast zijn er natuurlijk best creatieve oplossingen te bedenken, waar iedereen zich in kan vinden

Overigens is de prijsstijging die de fnrs voorstelt scheef verdeeld.
Een gemiddelde paardrijles kost een 15 euro. 0,50 is dan een prijsstijging van 3%
stalling , 250 euro ... Dan is 25 euro een stijging van 10% dat scheelt nogal wat.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 16:20

Begin vorig jaar betaalde ik 85 euro/ton voor stro, nu, als ik goed stro wil hebben, 145/ton. Het is goedkoper te krijgen, maar dan schiet de kwaliteit achteruit.

MariekeB, leuk bedacht, maar dat in de hippische sector? Een buffer? Neuh. Buiten dat ben ik pas 2.5 jaar bezig. De FNRS adviseert sowieso scheef, ze adviseren normaal namelijk een jaarlijkse verhoging van 7%.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 16:23

MariekeB schreef:
Een goede ondernemer weet dat er slechte en goede jaren zijn en zou daar een buffer voor moeten hebben. Bv om een jaar als dit op te vangen.

Dat kwam ik in dit topic nog niet tegen.
En daarnaast zijn er natuurlijk best creatieve oplossingen te bedenken, waar iedereen zich in kan vinden

Overigens is de prijsstijging die de fnrs voorstelt scheef verdeeld.
Een gemiddelde paardrijles kost een 15 euro. 0,50 is dan een prijsstijging van 3%
stalling , 250 euro ... Dan is 25 euro een stijging van 10% dat scheelt nogal wat.

Maar dan moet je niet vergeten dat een gemiddeld manege paard 2 tot 4 uur op een dag rond hobbeld. Dus dan is het ongeveer wel gelijk. Aangezien je dan een stijging heb van gem 9 procent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 16:25

Van mijn broer die boer is , weet ik dat ze toch echt een buffer hebben om slechte oogstjaren op te vangen.
Dat zou je elke ondernemer moeten hebben.
Dat dat niet zo is in de hippische sector zegt iets over de professionaliteit ervan.

Daar kan jij ( @utixo) uiteraard niet in je eentje iets aan veranderen , je hebt je nml aan te passen aan de omgeving en de prijzen in de omgeving, maar de sector in zijn geheel zou er wel iets aan kunnen doen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 16:26

DL_ schreef:
Niemand is ooit blij met prijsstijgingen, maar wie goed nadenkt had dit al jaren aan kunnen zien komen.

90% van alle pensionstallen zit te laag in prijs. D.w.z: ze berekenen niet voldoende arbeidsloon en vrijwel geen afschrijvingen. Dat betekend dat 90% van de stallen tegen de tijd dat er gerenoveerd dient te worden, gewoon op slot zal gaan omdat er op dat moment de middelen niet voor zijn.
Als pensionstallen alle uren gaan tellen die ze er werkelijk insteken (en dan niet alleen voor de mensen in dienst, maar ook ondernemersinkomen) zouden de prijzen ook schrikbarend veel omhoog moeten.
Weten jullie wel dat er pensionstallen zijn waarbij de ondernemers zelf dag en nacht staan te werken, en daarvoor maar 25,- per maand per paard krijgen? Dit lijkt onwerkelijk, maar feit blijkt gewoon dat heel veel van de pensionstallen gewoon onvoldoende onkosten tellen, en dus zwaar in de problemen zitten.

Gaan jullie zelf bij een werkgever werken voor 25,- in de maand?

Om een gezond bedrijf te garanderen, en ervoor te zorgen dat dit over 20 jaar ook nog kan bestaan en ook dan weer een goede accomodatie tot zijn beschikking heeft, zullen de prijzen (helaas) echt omhoog moeten.

De kosten van hooi en stro worden wel doorberekend, dat is het probleem niet zo, en dat goede of slechte jaar heeft er in dit geval ook vrij weinig mee te maken. Het zijn de afschrijvingen en arbeidsuren die het werkelijke probleem zijn in dit geval. Pension bieden en ondernemen is meer dan de kosten van hooi en stro...

Goed omschreven! De bedrijfeconomische kengetallen in de paardenhouderij zijn erg treurig. Mensen hebben geen idee van de achterliggende kosten van stallen/maneges.

MariekeB schreef:
Een goede ondernemer weet dat er slechte en goede jaren zijn en zou daar een buffer voor moeten hebben. Bv om een jaar als dit op te vangen..

In de paardenhouderij zijn er de marges al zeer klein. Teveel ondernemers zitten onder de prijs die nodig is voor een rendabel en levensvatbaar bedrijf. Een buffer opbouwen gaat dus niet.

In een groot deel van europa is droogte. Heb begrepen dat het ook in Frankrijk nu moeilijk is om een stro te komen en het graan staat er niet al te best voor. Prijsstijging is flut maar wel noodzakelijk.

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 16:29

Hier hebben we (net als vorig) jaar gewoon een prima oogst hoor. Mede dankzij en vroege warme weer staat het gras hier juist hartstikke hoog. Hooi is ook van top kwaliteit. Dat is het voordeel dat onze staleigenaren het hooi van eigen land hebben. Geen prijsverhogingen gelukkig. :)

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 16:29

Utivo, als je toch voor je pensionklanten een overzichtje gaat maken waar een pensionprijs allemaal op gebaseerd is, is het misschien wel interessant voor veel mensen om dit ook op bokt te plaatsen. Ben wel benieuwd naar zoiets.
Ik heb zelf altijd het idee dat als ik bereid ben ongeveer 225-250€ per maand te betalen voor volpension met hele dag (min 6 uur) op de wei eventueel winter in de paddock met bijvoeren (verwacht wel netjes aan touwtje buiten zetten) en een goede buitenbak, en rond de 300-325 met een binnenbak erbij dat een pensionhouder daar kwaliteit voor moet kunnen leveren en er zelf iets aan overhoud.
Met alleen een buitenbak valt het wel te vinden, met binnenbak erbij is lastiger omdat het dan vaak grootschaliger wordt en dat de mogelijkheden tot weidegang uiteraard verminderd. Gelukkig ben ik niet meer zo fanatiek met trainen en voldoet een buitenbak prima en de prijs is ook nog eens gunstiger.

benj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 16:41

Volgens mij moeten de prijzen toch echt wel ergens in het midden liggen. Zie mensen voorbij komen die heel weinig betalen of heel veel. Dit zegt genoeg. Je weet waar je aan begint als je een paard koopt maar ook zeker als je een pensionstal begint! Kleine verhoging is redelijk maar gelijk €25 per maand lijkt mij een beetje veel!

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 16:44

@fleurtje: Als je 70 paarden in pension hebt en je moet die allemaal omstebeurten aan het touwtje binnen en buiten zetten dan heb je daar 1 man extra personeel voor nodig. ;)

Wat betreft het percentage manege 0,50 cent/pension 25,-
Een gemiddeld manegepaard loopt 15 a 20 uur per week, laten we het even houden op 60 uur per maand voor het gemak.
60 uur x 50 cent is 30 euro per maand, dat ontloopt elkaar niet zoveel dus.

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 16:46

Fleurtje100 schreef:
Utivo, als je toch voor je pensionklanten een overzichtje gaat maken waar een pensionprijs allemaal op gebaseerd is, is het misschien wel interessant voor veel mensen om dit ook op bokt te plaatsen. Ben wel benieuwd naar zoiets.

als je dat zou willen doen zou ik het ook erg op prijs stellen! Denk dat dat voor veel mensen een eye opener is!

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 16:52

Een overzichtje zal voor iedere stal weer heel anders zijn.
Zo zal een stal met 2 luxe binnenbakken, een mooie dressuurbaan en springpiste met goede bodems en verder veel luxe en personeel een heel ander kostenplaatje hebben dan een stal met een buitenbak, weidegang en verder niets.
Als mensen een beetje nadenken kunnen ze toch zelf wel verzinnen waar prijzen op gebaseerd zijn.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 16:55

Fleurtje, meintje, ik zal de globale berekening binnenkort online zetten. Willen jullie op basis van full, of half pension? Houd er wel rekening mee dat ik in de Randstad zit, en alles hier veel duurder is.

Ik zou het wel leuk vinden om te weten wat jullie denken dat een pensionhouder kwijt is.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 17:05

@ utixo: op basis van welke gegevens ga je dit maken? KWIN, kengetallen of gewoon gemiddeldes die je zelf tegenkomt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 17:06

Utixo schreef:
Ik zou het wel leuk vinden om te weten wat jullie denken dat een pensionhouder kwijt is.

Niets zinnigs van te zeggen zonder even een paar kaders te schetsen. Hoeveel beesten en land, type bedrijf (pension/manege), faciliteiten, bedding, personeel etc.

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 17:11

Nog duurder.. ^)

Hier groeit het gras helaas ook niet zoals we willen. We hebben nu 1 keer gehooid, maar nog lang niet genoeg voor winter. :n
De paarden staan nu al super lang buiten, zodat ze op stal niet zoveel hooi meer nodig hebben. Helaas zijn de weides ook niet meer zoals ze geweest zijn, dus nu moeten ze weer meer hooi op stal krijgen.

Laat de regen maar komen voor een hele week. Ik doe vast een regendansje. *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 17:14

Hahaha dan moet je NU even op buienradar kijken Joliene, wat er zometeen aankomt. Stop maar met dansen :D