KWPN dressuurhengst Inspekteur maakt opnieuw een rentree

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 22:47

JessicaD88 schreef:
_San87_ schreef:
Goed joh :')

??? Wat moet ik hiermee?

Opmaken dat ik de discussie met jou niet aanga :)

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 22:47

Nee, topic doorlezen :)

siepjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 23:15

Zijn 3 jaar jongere volle zus staat bij mij al jaren lekker van een paardenleven te genieten. Ik herken de instelling wel. Die van mij zit ook alle knopjes op. Maar de elasticiteit is er nu echt wel uit. Dus wij maken liever een buitenritje en ik laat de gymnastiek over aan de jonge garde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 23:58

JessicaD88 schreef:
Bizzybijtje schreef:
Lees mijn post eens boven jouw post?

Ik zeg niet dat er iets mis is met op concours gaan hoor, ik wil het zelf ook wel :)
Maar ik vind het zo geniaal om te zien wat voor bord sommige mensen voor hun hoofd hebben als ze denken dat paarden serieus liever op concours gaan dan lekker op de wei staan.

Waarom nu weer op zon manier? Misschien heb jij wel een bord voor je hoofd, want schijnbaar zie jij niet dat bepaalde paarden inderdaad liever meegaan dan op de wei staan.

Je weet dat een paard eigenlijk een 'wild' dier is hm? Dat je dat er niet uit kunt fokken? Hoeveel Jazz of Gribaldi
of wat er dan ook in zit. Dat heeft niets te maken met meningen, dat is gewoon zo. Paarden gaan echt niet liever mee, het feit dat ze vervelend gaan doen op de wei is dat het gewoontedieren zijn. Als je ze altijd actief traint, en dan ineens op de wei dumpt, gaan ze echt niet zo 'chagerijnig' doen omdat ze het niet leuk vinden, maar simpelweg omdat ze het niet gewend zijn.
Op wedstrijd gaan veroorzaakt ontzettend veel spanning, zowel voor het paard als voor de ruiter, en door een gespannen ruiter wordt het paard ook nog meer gespannen :+

Ik zeg het, niks mis met concoursen, maar jezelf wijsmaken dat je paard het op concours gaan werkelijk verkiest boven zijn leventje op de wei doorbrengen, dat gaat mij te boven ;)

unlimited1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 07:56

vlooike schreef:
Ik vind het sneu.
Waarom het paard publiekelijk afscheid laten nemen op zijn 17de jaar terwijl hem blijkbaar toch geen pensioen gegunt is. Wat waren de van Baalens emotioneel tijdens zijn 'afscheid'. O:)
Mijn inziens kan het paard mits hij gezond is nog best wat in training worden gehouden maar ik vind het een vreemde zaak dat hij nu nog steeds moet presteren. De vorige amazone Kimberly heeft destijds te kennen gegeven dat Spekkie er moeite meehad.
Ik kan het in ieder geval niet waarderen.

helemaal mee eens :-)

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 08:24

_San87_ schreef:
Een paard (PAARD!) dat gelukkiger is op concours dan met een groep soortgenoten in de weide?

Nee. Daar geloof ik niet in. Dat is iets wat baasjes zich voorhouden.

Dat is indd zo..

Je kan een paard hebben dat graag wil werken (deed de mijne ook) maar gelukkiger onder het zadel dan zijn eigen zin doen in de weide?
Nee dat denk ik ook niet nee.

blue_kim

Re: KWPN dressuurhengst Inspekteur maakt opnieuw een rentree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 08:28

Voor die nieuwe amazone is het natuurlijk een geweldige kans om mogelijk nog heel veel te leren.
Maar ik vraag me af... tot hoever willen ze doorgaan?
Gaan ze nu elke keer gewoon een niveautje zakken als het paard aangeeft dat het wat te zwaar wordt voor m.
Laat dat beestje toch lekker van zijn oude dag genieten, en dan bedoel ik dus niet, het paard vanuit een volle training in 1 keer stil zetten, want dan wordt ie inderdaad ongelukkig.
Maar als je rustig zijn trainingen afbouwd, dan leert het paard vanzelf om het rustiger aan te gaan doen, en dan zal je vanzelf gaan zien dat ie het wel leuk vind op de wei.

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 09:32

_San87_ schreef:

Opmaken dat ik de discussie met jou niet aanga :)[/quote]

Blij dat te horen. Heb ik dus toch gelijk ;)

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 09:37

Bizzybijtje schreef:
Je weet dat een paard eigenlijk een 'wild' dier is hm? Dat je dat er niet uit kunt fokken? Hoeveel Jazz of Gribaldi
of wat er dan ook in zit. Dat heeft niets te maken met meningen, dat is gewoon zo. Paarden gaan echt niet liever mee, het feit dat ze vervelend gaan doen op de wei is dat het gewoontedieren zijn. Als je ze altijd actief traint, en dan ineens op de wei dumpt, gaan ze echt niet zo 'chagerijnig' doen omdat ze het niet leuk vinden, maar simpelweg omdat ze het niet gewend zijn.
Op wedstrijd gaan veroorzaakt ontzettend veel spanning, zowel voor het paard als voor de ruiter, en door een gespannen ruiter wordt het paard ook nog meer gespannen :+

Ik zeg het, niks mis met concoursen, maar jezelf wijsmaken dat je paard het op concours gaan werkelijk verkiest boven zijn leventje op de wei doorbrengen, dat gaat mij te boven ;)

Blijkbaar heeft het wel te maken met meningen want ik denk er duidelijk anders over dan jij. Niks mis mee maar ga nu niet doen alsof het hier over feiten gaat want dat is niet zo. Leuk dat je een eigen mening hebt maar presenteer het dan ook als een mening. Ik denk dat je met fokken dat zeker kunt veranderen. Dat is met allerlei dieren gebeurd en ook met paarden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 09:54

JessicaD88 schreef:
_San87_ schreef:

Blij dat te horen. Heb ik dus toch gelijk ;)

Als jij dat zo wilt opvatten. Ik denk dat je een bord voor je kop hebt en ik vind het niet nodig mijn tijd en energie daaraan te verspillen.

En waarom kan jij niet quoten? Moeilijk?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 10:03

Mijn vorige paard met zijn zwaar kreupele voorbeentjes kon niet meer gereden worden,
hij liep gewoon te beroerd. Op de wei rende hij het hele land om en bleef net zolang
gillen bij het hek na ieder rondje tot ik hem er uit haalde en op stal zetten en ernaast
stappen werkte ook niet want meneer sleurde me over het hele terrein heen en sprong
geregeld met 4 benen de lucht in omdat ie nog zo happy was.

Heb 2 weken afscheid van hem genomen door flink met hem te tuttelen en heb hem naar
de eeuwige velden gestuurd.

Ben het er niet mee eens dat mensen denken dat alle paarden het waarderen niet meer te
mogen werken. Mijn paard leefde om te werken voor mij en hij kroop erg in zijn schulp als ik
hem liet staan. Had de hoop hem pensioen te kunnen geven maar paardje was het daar gewoon
niet mee eens.

edit: Ik heb 11 jaar lang ieder jaar het paard geprobeerd met andere paarden/vriendjes buiten
te zetten.. wat resulteerde in peesblessures door het rennen en ontsnappingen waarbij meneer
2 uur na het buiten zetten aan kwam huppelen op stal omdat het voertijd was. Geen hek of
schrikdraad hield hem tegen, hij sprong met gemak in zn uppie over 1.50 terwijl ik er nog geen 80cm
mee durfde te spingen. Dus het niet gewend zijn omdat hij het nooit heeft gemogen gaat absoluut
niet op.

OP=OP en als hij idd doods is en het niet trekt in de training moeten ze alleen gaan lol-rijden,
denk dat het paard het zelf wel aangeeft. Ik zeg niet dat ik het er mee eens ben.. maar als
het paard echt op is zullen ze ook echt niet meer in het A-kader terecht komen.

Hier op stal loopt ook nog een ex- Grand Prix paard (blind aan 1 oog) onder een jonge amazone
verdienstelijk in het Z2. Die is ook 19/20 nu.

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 10:09

KG_Images schreef:
Dat staat die van mij ook, in een gemengde groep op een groot stuk land met genoeg te doen, iedere dag. En toch werkt hij liever dan dat hij alleen maar op het land staat. Dat het niet natuurlijk is weet ik zelf ook wel, maar face it, dressuursport op zich is al alles behalve natuurlijk, maar ik ben ervan overtuigd dat sommige paarden het heerlijk vinden om in de spotlights te staan. De types die alleen maar mooier worden als er geklapt wordt, waarvoor de tribunes niet hoog genoeg kunnen zijn. En ook mijn paard krijgt voldoende afwisseling; bos, springen, crosstrainingen, longeren, etc. Omdat ik zelf zo'n dier heb, kan ik me dat best voorstellen. Vind het een beetje kort door de bocht om te claimen dat IEDER paard gelukkiger is op de wei met een volledig pension. Die van mij is 14 en nog volledig gezond, als hij in goede gezondheid blijft verkeren gooi ik hem ook echt niet vroegtijdig op de wei, daar zou ik dat paard geen plezier mee doen :n . Dit zal vast voor meer paarden gelden, wellicht geld dat voor Spekkie ook.

Jij noemt het een bord voor je hoofd, ik noem het naar het individu kijken.

Ja hoor het bestaat , ik heb een arabier die toen ze twee was de wei echt gezien had , dan zette ik haar op de trailer en reed 1 a 2 maal per week een route dat ze lekker wat te bekijken had.
Haar mentaliteit was zo dat ze zelfs de wei openmaakte om met de kudde op stap te gaan....(3 maal gebeurd), als ze nu te lang niets doet .....(alleen op de wei staan) wordt ze humerig.
Zelf dacht ik dat dit niet zou bestaan , en toch bestaan dit soort karakters , _/-\o_
Zie ingeval van Inspekteur dat er aan twee wensen toegekomen wordt , en laten we nou wel wezen als inspekteur niet goed zou zijn dan zou je als 16 jarige ruiter toch niet op dat niveau hiervoor kiezen? *D

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 10:17

Gene problemen met een ouder paard in de sport.
Maar als een paard teruggetrokken wordt omdat ZZ-L oefeningen te zwaar zijn, en vervolgens hij gelijk in het Z2 uitgebracht gaat worden... Hoe lang kan de huidige amazone er dan mee op wedstrijd? Vind die het leuk om de rest van de tijd alleen maar Z2 te rijden?

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 10:23

_San87_ schreef:
Als jij dat zo wilt opvatten. Ik denk dat je een bord voor je kop hebt en ik vind het niet nodig mijn tijd en energie daaraan te verspillen.

Ja erg moeilijk.
Mijn hemel. Wat ben jij een vreselijk doorgewinterde bokker. Afschuwelijk. Je kunt toch normaal met iemand een discussie aangaan zonder de ander af te zeiken of naar beneden te halen? Je kunt ook normaal reageren en met argumenten komen ipv alleen maar te zeggen 'jij hebt er toch geen verstand van'. Dat overtuigt niemand hoor. En als je het niet nodig vind om daar tijd in te steken, reageer dan uberhaubt niet. Ga dan ook niet zeggen 'goed joh' of 'ik steek hier geen tijd in' dan lok je alleen maar een reactie uit. Stop dan je tijd echt ergens anders in en blijf uit dit topic.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 10:36

JessicaD88 schreef:
_San87_ schreef:

Ja erg moeilijk.
Mijn hemel. Wat ben jij een vreselijk doorgewinterde bokker. Afschuwelijk. Je kunt toch normaal met iemand een discussie aangaan zonder de ander af te zeiken of naar beneden te halen? Je kunt ook normaal reageren en met argumenten komen ipv alleen maar te zeggen 'jij hebt er toch geen verstand van'. Dat overtuigt niemand hoor. En als je het niet nodig vind om daar tijd in te steken, reageer dan uberhaubt niet. Ga dan ook niet zeggen 'goed joh' of 'ik steek hier geen tijd in' dan lok je alleen maar een reactie uit. Stop dan je tijd echt ergens anders in en blijf uit dit topic.

Ik ben geen doorgewinterde bokker. :) Ik ga alleen geen energie steken in mensen die daadwerkelijk denken dat je eeuwenoude instincten eruit kan fokken in de korte periode dat wij bezig zijn met paarden fokken. Je moet mij geen woorden in de mond leggen, ik heb nergens gezegd dat je er geen verstand van hebt, ik ben het alleen niet met je eens en ik zie geen noodzaak je van mijn mening te overtuigen. :)

moniquelief

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 12:04

http://www.box.net/shared/plm2dq4qhx
laat opa maar schuiven, laat opa maar doen, als ie z'n eigen gang kan gaan kan hij de hele wereld aan... :D :D
lekker op zijn eigen tempo... hij zal zich misschien niet meer presenteren als een jonge god, maar hij zal dr ongetwijfeld veel plezier aan hebben om weer lekker in de picture te zijn. beter dan behandeld worden als een ouwe knol.

veel plezier!!!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 12:15

JessicaD88 schreef:
Bizzybijtje schreef:

Blijkbaar heeft het wel te maken met meningen want ik denk er duidelijk anders over dan jij. Niks mis mee maar ga nu niet doen alsof het hier over feiten gaat want dat is niet zo. Leuk dat je een eigen mening hebt maar presenteer het dan ook als een mening. Ik denk dat je met fokken dat zeker kunt veranderen. Dat is met allerlei dieren gebeurd en ook met paarden.

Nee, dat kun je met fokken niet veranderen.
Het 'echte' wilde is er gelukkig wel uit, anders zouden paarden het niet eens goed vinden als je ze aanraakt, maar daar blijft het ook bij. Nogmaals, het zijn gewoontedieren ,als je ze na een leven lang werken op de wei zet is het niet echt gek dat ze de wei uit willen, denk je niet _O- ? Maar goed, als je ervan overtuigd bent dat een paard het werkelijk leuker vindt om ieder weekend naar ieder concours gesleept te worden, blijf dat vooral denken.

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 13:12

Nou mijn paard wordt niet gesleept die gaat gewoon in de trailer mee hoor ;) en ik blijf dat zeker denken ja :) Maar wel leuk want je zegt het nu zelf; na een leven lang werken willen ze graag de wei uit omdat ze het niet gewend zijn. Fijn dat we het toch nog met elkaar eens konden worden ;)

Amytj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 14:47

Ze hebben vandaag hun debuut in het Z2 gehad de amazone rijdt hem nog maar een korte tijd ze wisten een knappe 2e plaats met 65,2 % binnen te slepen gefeliciteerd Kim en Spek!

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 15:24

Amytj schreef:
Ze hebben vandaag hun debuut in het Z2 gehad de amazone rijdt hem nog maar een korte tijd ze wisten een knappe 2e plaats met 65,2 % binnen te slepen gefeliciteerd Kim en Spek!

Geweldig hoor , en inderdaad laat opa maar schuiven.......

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 16:36

Als ze niet in de top 3 was ge-eindigd had ze zichzelf flink achter de oren moeten krabben.
Spekkie kent de oefeningen door en door. :)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 16:41

ach kom nou toch, dat paard is er a,al een tijdje uit en niet meer zoveel op pad geweest en b zo een leermeester is echt niet zo simpel te rijden hoor. als je een beetje scheef zit of je geeft je hulp verkeerd zal ie niet doen wat je wil. ik denk dat ze gewoon heel netjes gereden heeft en dit soort opmerkingen geven aan hoe er in de paardenwereld gedacht wordt... rij je slecht ligt het aan jou ,gaat het goed dan komt t door dat je een goed paard onder je kont hebt ,afgunst,bah

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 17:41

Dat Inspecteur met pensioen was, betekent toch niet, dat hij al die tijd niet meer getraind werd? En paard blijft gewoon beter, als je dit door doet. Hij ging niet meer op concours.
Dat er nu weer een amazone is, die hem gaat uitbrengen, is super voor hem.
Wil wedden, dat er heeeeeel veeeeel Bokkers zijn, die maar wat graag deze kans hadden zien aangeboden worden. Een beetje afgunst, toch?

PieterBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 18:51

Amytj schreef:

Ze had haast dus dat ze hem nog maar kort rijdt maar wel gelijk start.
dat hij maar snel echt met pensioen mag gaan.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 19:05

Rust roest, zo lang Inspekteur het nog aan kan (lees: en er plezier in heeft)... waarom niet?

Goed naar je paard kijken en luisteren, dan wordt vanzelf duidelijk wanneer het echt genoeg is.