Oproer op internet door trainingsfilmpjes Reining *video*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 19:26

Wat een verschrikkelijke beelden. Dat er in elke sport rotte appels zitten en dit soort praktijken ook wel bij de andere takken zullen zijn is imo geen excuus. Helaas gebeurd dit niet alleen op de hele grote wedstrijden, heb op de paar westernwedstrijden waar ik bij aanwezig was ook dergelijke praktijken gezien. En de mederuiters, die horen, zien en zwijgen.

Dit heeft niets maar dan ook niets meer te maken met je paard wat doorvragen of scherper zetten. Of met welke tak van de sport dan ook. Van mij mag elke ruiter die op een dergelijke wijze met zijn paard om denkt te gaan per direct gediskwalificeerd worden. Grote naam of niet, kampioenschap of niet. Zo heb je gewoon niet met je paard om te gaan.

eenitraM

Re: Oproer op internet door trainingsfilmpjes Reining *video*

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 19:26

Wat grappig..

Waar had ik ook alweer gelezen dat DRESSUUR-ruiters aan rolküren doen/zagen en trekken?

Pfff..

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 19:28

tiger27 schreef:
Waar slaat dat op dat quarters er vaak dood en futloos zijn
Quarter zelf staat daarom bekent om cool en rustig te zijn
Ik heb volgens mij een adhd quarter die ales leuk vind om te zien en graag niks wil missen van de dag

Mijn reactie ging over die bepaalde stal waar ook zo wordt gereden, niet over alle quarters.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 19:28

Mmmm, het verbaast me niks. In Kentucky liet Rieky Young in een clinic zien hoe je een westernpaard traint. Daarin kwam het hard op een omheining afrijden ook ter sprake. Zij vertelde dat het zo hoorde en dat je niet bang moest zijn om hard erop af te rijden. Standaard trainingsmethode dus.
Verder hebben veel mensen de mond vol van happy athlete, vooral in de dressuursport. Nou, als ik de meeste westernpaarden die ik heb gezien, aankijk, zie ik vooral apathische paarden. Voor een deel ook misschien in hun karakter, maar toch.
En dan als derde: hebben jullie de wedstrijd op tv gezien van western. Hebben jullie de misselijkmakende grote, dikke, zware mannen gezien (Amerikaanse) die zo hoog eindigden? Sorry hoor, maar een zichzelf respecterende ruiter die topsport doet, gaat niet zo onderuit gezakt met een vette buik op zo'n beestje zitten en vraagt dan een uiterste krachtinspanning van zijn dier. Niet om aan te zien.
Westernsport op hoog niveau. Ach, niet aan mij besteed.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 19:29

Voor de meeste mensen, Rollkur worden zowel in de springsport als dressuursport en westernsport gebruikt.
Op hoog niveau draait het allemaal om geld, en meer niet. Jammer dat mensen echt denken dat topsport zo vriendelijk is.
Adelinde rijd met stale vuisten, anky in de rollkur, springruiters bareren nog meer dan je denkt en de western doet dit.
Ik kijk hier echt niet van op. Hoe lullig het er ook uit ziet. Alle paarden die bokt zo bewonderd, of dat nou okidoki, salinero, parcival, westernpaarden of wie dan ook is, worden zo getraint. Voor vriendelijkheid en halsje aaien moet je niet in de prof wereld gaan kijken.
Het draait daar om grof geld. En daarbij staat training voorop, en die af en toe niet mals.

Ik zeg niet dat de paarden mishandeld worden, maar ze krijgen het zeker zwaar voor de kiezen.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 19:30

UnlimitedS schreef:
Ik persoonlijk vind het ook moeilijker, zo niet onmogelijk om 'getrixte' dieren op het western wedstrijd terrein tussen de eerlijk opgeleide dieren uit te pikken, dit lukt mij wel op een keuring van warmbloeden of een dressuur/spring wedstrijd. Blijkbaar kom je er in deze tak van sport makkelijker mee weg?

Als je goed naar paarden kunt kijken en ze écht in de ogen kijkt kun je dit bij de westernrassen zeker ook zien.
Ik heb een paar jaar terug nog een keer op een hengstenshow gelopen waar dekhengsten gepresenteerd werden en daar liep een Duitse hengst van een heel bekende bloedlijn waar ik echt blij van werd. Hij deed braaf z'n oefeningen, netjes en strak en niks minder 'professioneel' dan de anderen, maar met het vuur nog in de ogen. Die hadden er duidelijk plezier in.
Een andere hengst, oude bekende op wedstrijden en zeer geroutineerde 'crack' liet dezelfde oefeningen zien, maar van zijn blik kon echt wel janken, daar was gewoon 'niemand meer thuis'...
Dat verschil is - als je het kunt en wilt zien - echt wel aanwezig.
Laatst bijgewerkt door Francis op 26-05-11 19:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 19:30

Hier wordt echt even niet goed van.
In elke tak van sport heb je zoiets wel maar dat geruk en gepluk en op de bakrand zetten om te stoppen terwijl de officials niet ingrijpen... nee die zullen het normaal vinden.

Het laatste filmpje, dat hoofd van dat paard.. helemaal dizzy. %)

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 19:33

kleinvosje schreef:
nickynicole schreef:
Je zal maar als goed sportpaard op de wereld gezet worden en moeten presteren op deze manier...... Ik hoop zeker dat dit soort dierenmishandeling aangepakt wordt voor ALLE takken binnen de paardensport.

@ cowgirl: Ik heb geen verstand van western maar jouw verhaal zet me wel aan het denken. Ik heb ook wel eens een artikel gelezen over het vastzetten van jonge paarden met stelling naar links/rechts om ze te leren nageven. Daar had ik toen ook al een naar gevoel bij...

Maar wat ik net zo erg vind is dat er op het moment van het filmpje niemand ingrijpt! Ik zelf kan mijn mond niet houden hoor als ik dit soort dingen zie in de ring. Een dier heeft geen stem, laten wij dat dan doen.

Ga jij als onbekend en onbelangrijk persoon even tegen een topper zeggen dat hij het niet goed doet?

Nee zeker niet, daarvoor zijn officials in de wereld geroepen.. En de mede wedstrijd ruiters die zich eraan storen. En waarom zou je niets kunnen zeggen tegen iemand die hoger rijd? Waar stopt die grens dan? Het gaat om het algemene begrip dat je best iemand mag aanspreken op zijn/haar gedrag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 19:33

he bah :(

en dan die palomino arme ding snap niet dat ze niet even bokken had die lui er al lang afgebokt

mika11

Re: Oproer op internet door trainingsfilmpjes Reining *video*

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 19:35

Die mensen die zaten te kijken (ringmeesters of zo?) keken er totaal niet van op.
Het zal dus wel heel gewoon voor ze zijn dat het zo gebeurt.
Wel een slecht teken eigenlijk.

UnlimitedS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 19:36

Francis schreef:
Als je goed naar paarden kunt kijken en ze écht in de ogen kijkt kun je dit bij de westernrassen zeker ook zien.
Ik heb een paar jaar terug nog een keer op een hengstenshow gelopen waar dekhengsten gepresenteerd werden en daar liep een Duitse hengst van een heel bekende bloedlijn waar ik echt blij van werd. Hij deed braaf z'n oefeningen, netjes en strak en niks minder 'professioneel' dan de anderen, maar met het vuur nog in de ogen. Die hadden er duidelijk plezier in.
Een andere hengst, oude bekende op wedstrijden en zeer geroutineerde 'crack' liet dezelfde oefeningen zien, maar van zijn blik kon echt wel janken, daar was gewoon 'niemand meer thuis'...
Dat verschil is - als je het kunt en wilt zien - echt wel aanwezig.

Dat verschil zie ik inderdaad wel Francis maar ik zie het niet terug in het totaal plaatje, sterker nog, de afgebeulde dieren blijven zo slaafs veel constanter als de dieren die een eerlijke opleiding hebben gehad.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 19:40

ben ik ff trots om recreant te zijn.
Ik zou me doodschamen als ik prof was en zo moest rijden........

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 19:41

_Zsazsa_ schreef:
Voor de meeste mensen, Rollkur worden zowel in de springsport als dressuursport en westernsport gebruikt.
Op hoog niveau draait het allemaal om geld, en meer niet. Jammer dat mensen echt denken dat topsport zo vriendelijk is.
Adelinde rijd met stale vuisten, anky in de rollkur, springruiters bareren nog meer dan je denkt en de western doet dit.
Ik kijk hier echt niet van op. Hoe banketstaaf het er ook uit ziet. Alle paarden die bokt zo bewonderd, of dat nou okidoki, salinero, parcival, westernpaarden of wie dan ook is, worden zo getraint. Voor vriendelijkheid en halsje aaien moet je niet in de prof wereld gaan kijken.
Het draait daar om grof geld. En daarbij staat training voorop, en die af en toe niet mals.

Ik zeg niet dat de paarden mishandeld worden, maar ze krijgen het zeker zwaar voor de kiezen.

Hoog nivo????

Waar ik het in mijn post over had was basis, pure basis. En dan ook nog eens in een een tijd waar westerrijden amper bekend was.
Anky had net haar doorbraak met Bonfire.

En vervolgens krijgen wij allerlei artikelen om ons hoofd geslingerd dat met bit rijden schadelijk is voor het paard. Boekjes vol horror foto's van kapotte kaakbotten en lagen.
Ik weet nu waar die foto's vandaan komen.
Laatst bijgewerkt door Cowgirl op 26-05-11 19:44, in het totaal 2 keer bewerkt

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 19:41

Citaat:
Toch geen wonder dat die quarters er vaak zo futloos en dood uitzien.

Dat is ook een indruk waar ik me niet van kan ontdoen in de westernsport. Die wedstrijdpaarden zijn vaak zo'n robots. Lopen hun rondje of staan te suffen waar ze geparkeerd worden maar een levendige blik zie je niet vaak.

Rijd zelf geen western maar ben met westernrijdende vrienden wel op westernstallen (redelijk grote/succesvolle) geweest en heb daar toen ook al discutabele trainingsmethoden gezien.
Jong paard moet aan bit en druk op bit wennen. Paard wordt opgezadeld, redelijk strak afgebonden naar links of rechts (lees neus bij de stijgbeugel ongeveer) en zo in de roundpen gedropt. Beestje begint als een gek rondjes te draaien maar laten hem zo rustig staan. Na een halfuurtje komen ze eens kijken. Beestje andere kant opgebonden en zo nog een halfuurtje laten staan/draaien.
Na het rijden werden de paarden vaak opgezadeld ergens geparkeerd. Met een beetje pech opgezadeld en afgebonden op stal gedropt. Logica was dat het paard dan kon 'nadenken' over de les, pas na een tijdje nadenken/bezinnen werd het afgezadeld.
Paarden die wat 'moeilijk' waren, werden 'buiten de uren' eens extra getraind.
Reininglessen die eruit bestonden om het paard een uur lang van de ene muur naar de andere te jagen, leren stoppen was dat.
Zagen met shanks. Was een keer een meisje dat trots haar nieuwe bit demonstreerde, de scharen konden onafhankelijk bewegen waardoor ze 'subtieler' de hulpen kon doorgeven. 'Bewijs' was dan dat het paard niet meer nee liep te schudden tijdens het rijden maar nu 'mooi' afgebogen liep.
Kettingen als bitten, sporen die aan de binnenkant een extra scherp puntje hebben (ok die ruiter werd wel gedisqualificeerd toen dat op wedstrijd gevonden werd), zweepgebruik waar je misselijk van wordt. En dan heb ik het nog niet over de producten die toegediend werden zodat ze 'nice and easy' waren op wedstrijd. Op wedstrijden haalden deze stallen prijs na prijs binnen.

Ik vind western op zich wel interessant en heb ook al trainers gezien die wel echt correct trainen, maar daar waar het echt om de wedstrijden ging heb ik toch niet zo'n mooie dingen gezien. Het gewenste resultaat was er wel, maar de manier waarop ...

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 19:42

Wat een kunst zeg! het paard heeft geen keus. Geen wonder dat ze zo vroeg versleten zijn. Afschuwelijk! En dan die officials die doen alsof ze niets zien. Bah! :(

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 19:42

Topsport is nooit leuk voor een paard en het gaat hier bijna in 90% van de gevallen zo aan toe, achter de schermen, die mensen hebben hun paard niet voor hun plezier, maar om te winnen, koste wat het kost.
Je kan mij niet vertellen dat paarden het leuk vinden om in een gedwongen houden oefeningen te doen, het allemaal wijken voor pijn/ druk. Als paard lief doet wat ie gevraagd word krijgt ie wijnig pijn/druk hoe je het wilt noemen.
En deze manier van rijden in welke sport dan ook is wel de snelste trainingsmethode om een hoog nivo te behalen en daar draait het om, koste wat het kost, en ach dat paard tja die moet het maar accepteren is waarschijnlijk hun denkwijze.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 19:44

Pfffff, nou... als het zo moet, hou dan maar op. Tsjonge zeg! :n

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 19:47

kleinvosje schreef:
nickynicole schreef:
Maar wat ik net zo erg vind is dat er op het moment van het filmpje niemand ingrijpt! Ik zelf kan mijn mond niet houden hoor als ik dit soort dingen zie in de ring. Een dier heeft geen stem, laten wij dat dan doen.

Ga jij als onbekend en onbelangrijk persoon even tegen een topper zeggen dat hij het niet goed doet?

Vast niet...Zou denk ik ook niet heel veel uitmaken voor die topper, die steekt daar vast een vinger voor op. Maar die lui in die hoge stoeltjes die ietwat verveeld om zich heen zitten te kijken? Die moeten toch wel bij machte zijn om daar iets mee te doen? Doen die alsof hun neus bloedt omdat het om toppers gaat of is het zo normaal dat het niet opvalt?

Ik rij zelf western maar no way dat ik het hart zou hebben om zo in de snufferd van mijn verzorgpaard te gaan rukken (denk dat ik dan sneller dan het licht van het erf geschopt wordt, en terecht, en is het niet door het paard zelf danwel door de eigenaar). Ben meer van de langzame maar duurzame manier...dan maar geen wereldkampioen...Maar wel een vrolijk paard dat nog af en toe eens wil mee discussieren over de dagplanning. Ik verzorg een nu 20jarige QH merrie die heel veel is, maar allerminst doods. Mevrouw spatterde vanochtend nog door de bak als een halvegare stuiterbal.
Vind het vreselijke beelden waarbij ik plaatsvervangend pijn in mijn mond krijg. Dat tegen muren aan laten rennen (plaatsvervangende hoofdpijn) en dat spinnen (moet dat zo lang? tijdens een wedstrijd is het toch ook hooguit iets van vier de ene en vier de andere kant op?) kende ik al, net als dat aan één kant opbinden van een paard, maar deze kwellerij is weer wat nieuws...

Yep, westernrijden kan, jammergenoeg, net zo gemeen zijn als welke andere discipline ook en daaruit blijkt maar weer dat het niet de sport an sich maar de mens en zijn ego is die er een zooitje van maakt...
Is het niet gewoon hoog tijd dat de paarden(top)sport in z'n algemeen eens goed naar zichzelf kijkt en zich gaat afvragen waar ze mee bezig zijn? Hoe verdedig je dit, en andere duistere praktijken, in hemelsnaam naar buiten toe?

Verto

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 19:48

Walgelijk. Volgens mij zijn die mensen nogal gefrustreerd en puur berust op macht over het paard :(

Ik weet niet of het helpt, maar bij dit soort filmpjes op youtube stem ik altijd duim omlaag, markeer ik de video als ongepast en vink ik aan: "dierenmisbruik". Hopelijk helpt dat!

spettertjuh

Misschien is het een idee om gewoon deze tak van sport en net zoals alle andere takken van de topsport met de paarden, te boycotten!!!!!!!
Dit is waarschijnlijk de enigste manier om deze vreselijke trainingen te voorkomen in elke tak van de paardesport. Geen publiek en mensen die ohhh's en ahhhh's roepen bij Anky enz. dan is het snel over hoor.

Je hebt nu eenmaal mensen met paarden en paardemensen en driemaal raden tot welke groep deze meneer hoort |o

Inky_devil

Ik moet eerlijk zeggen dat deze beelden niet nieuw zijn voor mij.
Op een stal waar ook western getrained werd door bekende namen, waar ik eerst veel kwam omdat mijn verzorgpaard er stond. Gingen ze net zo met de paarden om. Heb ze zelfs naast het paard zien lopen met een correctional (dier was overduidelijk bang) en het zo hard in de mond getrokken dat het dier ging steigeren en het werd toen het overeind stond achterover getrokken dat het met zadel en al achterover klapte. " in amerika zijn ze nog veel harder " zeggen ze dan en hij moet het maar leren om niet te steigeren. Helaas, hopelijk wordt er ooit nog iets aan gedaan.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 19:51

Misschien moet het prijzengeld maar eens omlaag.
Is de drang om te winnen ook minder.

Rotte appels zeer zwaar beboeten. Deze vent zou van mij echt een levens lang verbod hebben op wedstrijden, gaat ie voor zijn geld maar op kantoor zitten.

monikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 19:53

eenitraM schreef:
Wat grappig..

Waar had ik ook alweer gelezen dat DRESSUUR-ruiters aan rolküren doen/zagen en trekken?

Pfff..

Ik snap je opmerking maar dit is net zo erg hoor. Je doet nu net alsof dit dan ook maar normaal moet zijn altans zo vind ik deze opmerking wel overkomen. Ik vind het gewoon verschikkelijk dat dit gebeurt. Welke tak van de paardensport het ook is. Ik kan me ook gewoon niet voorstellen dat mensen zo hun paard kunnen rijden ( en daarbij bedoel ik dus ook de mensen van de rollkuren ect.

michaelally

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 19:55

omg zo erg, het is totaal niet nodig bij dat paardje om zo te rukken aan de teugels, en zo tegen een muur aan botsen hoort ook niet, hij wil alleen willen, en afreageren, hij houd totaal niet van paarden

Lottegold

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 19:56

ik vind dit echt zielig gewoon. heb zin om die vent echt van dat paard af te trekken. arm beest!