Bleker vindt verplicht sociaal contact paarden te ver gaan

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 12:08

sporter schreef:
ninajojo schreef:
Het is ook niet haalbaar om overal te controleren of de dieren genoeg te eten krijgen. Wel is het zo dat als je als burger een ondervoedt dier ziet, je een melding kan maken. Dat zou dan dus ook kunnen als iemand een paard alleen ziet staan.

Ja briljant plan. De dierenbescherming word s winters al plat gebeld door mensen die het zielig vinden dat een shet zonder deken staat.

Ik quote even uit de OP:
Citaat:
De Dierenbescherming eist een verplichting voor sociaal contact.

Denk niet dat zij het erg vinden als ze gebeld worden. Ze kunnen zelf wel uitmaken wat een serieuze melding is en wat niet.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 12:08

Ik vind het heel tegenstrijdig!
Je kunt niet zomaar alle paarden bij elkaar gooien,zie je al die blessures al voor je?
Of van die afgebeten staarten of manen?
Zo liep er eentje(klein paard) bij mijn welsh-je en die beschermde hem op en top maar ondertussen trapte onze Fell zijn eigen staart uit (hij heeft een spr-staart hoor)dus op de kont omdraaien en vervolgens werdt er vel van zijn achterbeentjes getrapt ("hakken" )lopen...
Paard had echt het beste met Fell voor maar ik was er niet zo blij mee....

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 12:10

Yviertje schreef:
En wie zegt dat ik de verantwoordelijkheid voor iemands anders paard wil hebben? Of dat ik de verantwoordelijkheid van mijn paard nog een keer uit handen wil geven?

Het gaat hier over het welzijn van het paard en ik zie niet in wat het er toe doet wat een eigenaar daar van vindt. Je hoeft helemaal niets uit handen te geven als je je paard ergens op een doe het zelf stal zet met andere paarden. Net zo min dat je verantwoordelijkheid moet dragen als iemand een paard bij jouw plaats op een doe het zelf manier.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 12:12

mienmien schreef:
Freggle_Edge schreef:
En voor de honden een bewijs halen is idd ook geen overbodige luxe. ;)

Zullen we dan maar met een bewijs voor het krijgen van kinderen beginnen????

Goed idee!! :D

Tja, lastig hoor, dit soort dingen.
Teveel betutteling is niet wenselijk, maar zowel met alle soorten dieren en ook met kinderen, zouden mensen toch eens wat beter voorbereid er aan moeten beginnen.
En waar trek je de lijn, wanneer moet het in de wet en wanneer ga je uit van mensen hun gezonde verstand?
Lastige dingen zijn dit. Maar betere controle op dierenwelzijn zou wenselijk zijn.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 12:13

ninajojo schreef:
sporter schreef:

Ja briljant plan. De dierenbescherming word s winters al plat gebeld door mensen die het zielig vinden dat een shet zonder deken staat.

Ik quote even uit de OP:
Citaat:
De Dierenbescherming eist een verplichting voor sociaal contact.

Denk niet dat zij het erg vinden als ze gebeld worden. Ze kunnen zelf wel uitmaken wat een serieuze melding is en wat niet.

Nou dat kunnen ze dus helemaal niet. Helaas werken bij de dierenbescherming een stel incompetente prutsers die heel hard roepen maar weinig presteren. Daar bij kunnen ze eisen wat ze willen... Goddank wordt Bleker er ook niet warm van.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 12:18

Ik hoor andere verhalen over de DB.

Ik heb al te veel meegemaakt dat anderen niet de verantwoordelijkheid willen nemen voor andermans paard. Oftewel kijken hoe een paard zich gedraagt ivm eventuele blessures of ziektes. En ik wil gewoon geen gezeik van anderen dat ik niet goed voor hun paard ben oid.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 12:20

Ik blijf bij mijn standpunt! Als we argumenten gebruiken van... "In de natuur..." dan vind ik dat we het ook goed moeten aanpakken. Dan zouden we niet meer op onze paarden moeten rijden. Ze niet meer op een stal moeten zetten en zorgen dat er hectares aan landerijen liggen voor ze. Hoefsmeden hoeven niet meer langs te komen en DA's al helemaal niet. Want ik heb in de natuur nog nooit een paard een hoefsmid zien bellen of een DA. Wanneer ze gewond zijn, dan zouden we ze gewoon aan hun lot moeten overlaten en wanneer er ene kapot getrapt word dan moeten we maar een andere kant op kijken.

Hoe belachelijk is deze stellig? Onze paarden leven niet meer in de natuur en dat we het zo natuurlijk mogelijk houden, daar ben ik helemaal voor, maar je kan niet verwachten dat je met twee maten gaat meten. OF het zijn wilde dieren die niet afhankelijk zijn van mensen en dus ook zo behandeld moeten worden, of het zijn dieren die afhankelijk zijn van mensen en dus ook zo behandeld moeten worden.
Dit houd in dat het paard individueel moet bekeken worden en niet als groep.
Fysiek contact valt niet onder een levensbehoefte, ze gaan niet dood zonder. Heeft een paard geheel geen fysiek contact dan zal hij hier serieus onder lijden ( zoals mensen babies zelfs kunnen sterven als ze geheel geen fysiek contact krijgen), maar dit fysiek contact hoeft niet per see van een ander paard te komen. Niet elk paard staat meer zo dicht bij de natuur dat ze de behoefte hebben om een hele dag aan een ander paard te friemelen.

Yviertje

Re: Bleker vindt verplicht sociaal contact paarden te ver gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 12:24

_/-\o_

blazelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 12:26

Ik vind dat je hier niet 1 lijn kunt trekken! ik vind dat het per paard bekeken moet worden en dat is niet mogelijk door de dierenbescherming enz!
verder vind ik dat de dierenbescherming bar weinig doet voor het paardenwelzijn (ooit de DB gebeld voor een paard die niet meer kon lopen omdat hij al maanden niet naar de smid was geweest en 6 van de 7 dagen op stal stond! maar de DB deed niets omdat het paard eten, drinken en onderdak had!)
Dus vind ik dat ze eerst hun organisatie eens moeten verbeteren voordat ze regels willen gaan opleggen bij de paardeneigenaren!

Als mijn paard en ik zich aan deze regels zouden moeten gaan houden zouden we niet slagen :n hij kan namelijk met maar 1 ander paard goed overweg maar daar mag hij van de eigenaar niet mee op wei. wel ziet hoort en ruikt hij de andere paarden.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 12:47

LecyTinker, je kunt dingen ook nuanceren, er bestaat ook nog zoiets als grijs ipv alleen maar zwart of wit ;).

Uitzonderingen zijn er uiteraard altijd. In een dierenkliniek is het risico (denk aan infuus, besmetting etc) vaak te groot om paarden bij elkaar te zetten. Ja en wedstrijdpaarden dat vind ik een andere discussie WIJ kiezen er voor ONS gemak voor om ons geld te verdienen over de rug van het paard (letterlijk en figuurlijk :D) en het paard waar WIJ ons brood mee verdienen moet vervolgens inboeten aan welzijn? Beetje omgekeerde wereld denk ik zo. Daarbij zijn er genoeg topsporters die hun sportpaarden wel in de wei hebben staan met...jawel een soortgenoot ;)!!

Stef, dat is een andere discussie, misschien lopen er onnodiog veel hengsten rond :)*.

En er bestaat zoiets als pensionstalling, daar staan paarden vaak wel in kuddeverband. Als je geld hebt voor een paard aan huis, heb je ook wel geld voor een maatje }>.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 12:48

Dat zowiezo Sees :j En daar heb ik op zich geen problemen mee, maar als hengst houden betekend dat je je flink aan moet passen mbt buiten gooien etc en de hengst heeft verder geen fokplannen dan zou het bij mij toch echt hakkie takkie zijn

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 12:49

Ik sta op een pensionstalling, is weinig kuddeverband aan hoor.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 12:52

Yviertje schreef:
Ik sta op een pensionstalling, is weinig kuddeverband aan hoor.

Sociaal contact wil ook helemaal niet zeggen dat alles ineens in een kudde gegooit zou moeten worden. Zelfs al werd het wel verplicht.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 12:54

Weet ik, maar Sees zei dat er op pensionstallen paarden vaak in kuddeverband staan.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 12:56

Ik sta ook op een kleinschalige stalling op een boerderij. Er zijn acht paarden.
Er zijn 2 groepen van 6 en 2.
Dit is perfect, het is een rustige stabiele groep waar mijn paard in staat (groep van 6).
Staan de hele dag op het land.
Maar als je steeds gaat wisselen met paarden, is de groep niet stabiel meer en krijg je onrust en gedoe in zo'n groep.
Zo'n vaste groep is voor een paard gewoon het fijnst, voelt ie zich veilig, rustig en tevreden.
Dat kun je ook merken aan alle paarden hier, het zijn allerlei verschillende rassen maar allen zijn rustige, handzame en makke paarden.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 12:58

mika11 schreef:
Ik sta ook op een kleinschalige stalling op een boerderij. Er zijn acht paarden.
Er zijn 2 groepen van 6 en 2.
Dit is perfect, het is een rustige stabiele groep waar mijn paard in staat (groep van 6).
Staan de hele dag op het land.
Maar als je steeds gaat wisselen met paarden, is de groep niet stabiel meer en krijg je onrust en gedoe in zo'n groep.
Zo'n vaste groep is voor een paard gewoon het fijnst, voelt ie zich veilig, rustig en tevreden.
Dat kun je ook merken aan alle paarden hier, het zijn allerlei verschillende rassen maar allen zijn rustige, handzame en makke paarden.

Dit heeft niets te maken met in een kudde lopen. Kon ook zo'n vaste kudde, wat een klerelijers waren dat zeg. Alleen de alfa-merrie was nog een beetje normaal.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 13:04

Stef, nou daar ben ik het dus mee eens, als een paard geen fokwaarde heeft en daardoor in moet leveren op andere (in MIJN ogen) basisdingen (weidegan o.i.d.) dan maar castreren (alhoewel ik dat ook een flinke beslissing vind hoor ;)).

Yviertje, op de meeste pensionstallen staan de paarden nu eenmaal in kuddeverband ;). En in iedere kudde is wel een klier maar de sleutelwoorden zijn in mijn ogen tolerantie, acceptatie, uitproberen en met gezond verstand werken!

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 13:05

Sees, ik ben het helemaal met je eens dat er een enorm groot grijs vlak is, juist DAAROM vind ik dat het niet een WET kan worden. Dat veel paarden baat hebben bij fysiek contact, daar stem ik helemaal in mee. Daarom dat mijn paarden ook altijd samen staan en ik met alle macht probeer te vermijden dat er eentje alleen moet staan. Maar ik ben wel van mening dat er vrij veel uitzonderingen op deze wet zouden zijn en je dus weer een wet gaat creeeren met oneindig veel subwetten, waardoor het weer een onmogelijke opgave gaat zijn om deze wet te hanteren. Er zijn zo veel mogelijkheden om een paardenleven te verbeteren met andere wetten, dat ik niet geheel snap wat ze met deze willen bereiken. Een paard met bijvoorbeeld artrose staat misschien liever alleen in een weide, met een vriendje ernaast. Ik stem helemaal voor dat paarden niet alleen gehouden zouden moeten worden. Er is niets zo erg als eenzaamheid. Maar ik denk dat als we gaan kijken naar hoe verschrikkelijk veel verwaarlozing er toch nog voorkomt in europa, dat ze misschien zich beter daar eerst op kunnen gaan richten dan een "luxe" probleem aan te gaan pakken.
Zo vind ik persoonlijk dat de wet eerder 1x per jaar een DA bezoek kan verplichten ( zoals ik al eerder vermeld had) omdat op deze manier er meer controle is op het algemene welzijn van het dier, dan dat je een verplichting gaat maken mbt fysiek contact.
Paarden moeten gechipt zijn en op deze manier kan een DA bezoek gecontroleerd worden. Wanneer een DA denkt dat een paard staat te vereenzamen, dan kunenn hun hier een melding van maken en op deze manier dan de wet onofficieel nageleefd worden en hoeven de paarden die geen fysiek contact willen, hier niet lastig mee gevallen te worden.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 13:07

De kudde waar ik het over heb staat vanaf geboorte bij elkaar. Hebben allemaal dezelfde stammoeder zeg maar. Man begon met 1 merrie uiteindelijk waren dat er 10. Hoe stabiel wil je het hebben.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 13:10

Nog even en het is zover op dit topic dat een paard het beste alleen af >;)
Als een groep niet goed loopt moet je er iets aan veranderen.
Hebben wij hier ook gedaan. Kan best zijn dat bepaalde paarden niet goed met elkaar kunnen.
Daarom zijn er hier 2 groepen van 6 en 2 en gaat alles weer prima.
Ik zie zelf hoe rustig, gezond en makkelijk alle paarden zijn.
Dan kan iedereen ervan maken wat ie wil, zijn veel excuses om je paard op een bepaalde manier te houden.
Als je elke dag ziet hoe de paarden erbij lopen, zou ik niet meer minder willen voor mijn paard.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 13:13

LT, je hebt gelijk dat de haalbaarheid van iets dergelijks in twijfel getrokken kan worden hoor. Ik vind de discussie an sich iig niet slecht. De uitvoerbaarheid is een tweede. En er zijn idd dingen waar men de energie misschien beter in kan steken maar ach alle kleine beetjes helpen, toch ;)?

Yviertje, tja familie heb je ook niet voor het uitkiezen hè, vrienden wel ( :D , beetje flauw sorry...)

nijland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 13:14

capopjekop schreef:
Klijntjuh schreef:
Ik snap niet dat hier bij paarden zo op gedramd word, en voor honden zelfs een ontmoedigingsbeleid is! (2 honden is 3x zoveel hondenbelasting)

Ik vind een hond of een paard toch wel een verschil, een hond is vaak deel van het gezin en veel meer op mensen gericht dan een paard. Die ziet zijn baas maar een paar uur per dag als ie mazzel heeft.

Ik vind het regelen per wet wat ver gaan, het lijkt me geen doen om dat te moeten controleren. Helaas staan er nog veel dieren alleen. Dat zal vast ook een deel ontwetendheid zijn. Mijn eerste pony heeft ook 2 jaar alleen gestaan omdat ik er toen nog niet bij stil stond dat een paard een kuddedier is. Gelukkig staat ze nu alweer jaren samen met haar vriendjes.

Honden hebben ook behoefte aan gezelschap van eigen soortgenoten. mijn honden likken elkaar dagelijks de oren en ogen schoon, liggen samen op 1 kleed te slapen, spelen samen. ik zie mezelf toch nog niet de oren van mijn hond uitlikken :P
en ook konijnen zijn graag samen, liggen bij elkaar en poetsen elkaar.
ik denk dat we dus niet alleen naar paarden moeten kijken maar naar heel veel dieren en mensen er meer bewust van moeten gemaakt worden wat een dier nodig heeft voordat ze een dier aanschaffen. om nu ineens strenge eisen te gaan maken lijkt mij niet goed. er zullen dan paarden zijn die het beter krijgen maar ook een hele hoop die het slechter krijgen omdat de baas geen mogelijkheid heeft om aan die eisen vanwege financiele redenen of ruimte gebrek te voldoen en daarom genoodzaakt zijn het paard te verkopen.komen er nog meer paarden te koop dan dat er nu al zijn.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 13:15

Sees schreef:
Stef, nou daar ben ik het dus mee eens, als een paard geen fokwaarde heeft en daardoor in moet leveren op andere (in MIJN ogen) basisdingen (weidegan o.i.d.) dan maar castreren (alhoewel ik dat ook een flinke beslissing vind hoor ;)).

Yviertje, op de meeste pensionstallen staan de paarden nu eenmaal in kuddeverband ;). En in iedere kudde is wel een klier maar de sleutelwoorden zijn in mijn ogen tolerantie, acceptatie, uitproberen en met gezond verstand werken!

Ja sorry dit is gewoon kul. Heb je hier cijfers van? Hoeveel pensionstallen er zijn en hoeveel daarvan de paarden in kudden verband houden?

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 13:17

Mika, dus dat houd in dat iedereen verplicht is om zijn paard op stallingen te gaan zetten? Kijk, ik geloof dat dit in steden makkelijker te realiseren valt, maar op buitengebieden waar iedereen een half hectare grond heeft en zijn paard aar met liefde en respect houd, is het een ander verhaal. je kan me niet zeggen dat deze paarden niet gelukkig zijn. Fysiek contact is geen noodzaak, sociaal contact wel!

@Sees, Ik ben geheel voor de discussie, maar tegen de wet. Ik heb af en toe het idee dat ze in de politiek olifanten aan het vangen zijn, terwijl de muizen in overdaad rondrennen.
We zouden met wetten moeten komen die functioneel zijn en die haalbaar zijn. Op deze manier worden ze serieus genomen en kan er werkelijk kracht gezet worden achter deze dingen. maar wetten neergooien omdat het een goed idee LIJKT is gewoon in mijn ogen, de wereld vermoeilijken. Hoe streng word de chipwet nageleeft? Er zijn nog oneindig veel paarden en honden die niet gechipt zijn. Wanneer ze iets stellen, dan moeten ze het ook hard maken in mijn ogen. Anders is het een loze belofte.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 13:23

@nijland... ik ben benieuwd hoe ze dat fysieke contact gaan laten verlopen met paarden van de bereden politie en die van het koningshuis. Of pak-honden van de politie. Geweldig. Ik zie die al even een robbertje bridge spelen met zn alle. Pak werk honden, zijn in het algemeen honden die niet in groepsverband worden gehouden.

En dat dieren liever bij hun soortgenoten zijn, ik ben het daar niet altijd mee eens. Mijn honden verkiezen mij boven elkaar. Ze gaan veel liever met mij mee, dan thuis te blijven bij de rest. Zo ook mijn paarden, als ik in de weide kom, dan komen ze naar mij toe en verlaten de kudde. Dit zegt niet dat ze geen behoefte hebben aan de kudde. Ik wil hiermee alleen duidelijk maken dat fysiek contact niet per see van soortgenoten hoeft te komen. En ik lik idd ook niet de oren en de ogen van mn honden uit, maar ik maak ze wel schoon met een watje. En mensen zijn ook kudde dieren en toch verkies ik 100 keer liever dieren als gezelschap boven mensen.