Minimaal 4 uur beweging voor paarden per dag

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 10:21

Bandida schreef:
Brainless schreef:
Net zoals toen met de kistkalveren, legbatterijkippen en varkens.

Als het op geld aan komt zijn paarden ook maar beesten. En beesten ook maar dingen (die je op kan eten).
Gewoon realiteit hoor.

Klopt, is beroerd voor sommige mensen, maar het is wel zo.
Over 30/40 jaar kan niemand het meer voorstellen dat er in 2000 mensen waren die het normaal vonden dat paarden wel 23 uur in een stal van 3x3 konden staan.
Net zoals nu over de stands.
Vroeger stonden de werkpaarden ook de hele winter in een stand. Nu kun je daar niets meer bij voorstellen.

Net zoals de melkkoeien, deze stonden ook de hele winter met hun kop vast.
Boeren moesten ook maar zien hoe ze het deden toen de regels veranderde en ze meer ruimte moesten hebben.

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 10:21

Varekaj schreef:
10m² is 3,5mx3,5m. Wordt leuk, zowat alle standaardboxen die je te koop vindt of op pension zijn 3x3 omdat dat jarenlang de norm was. Kan je goed hebben dat iemand net z'n hele pension heeft gerenoveerd en nette stallen heeft van 3x3, mag die de hele boel weer gaan uitbreken. Die zal dat dan ook wel mooi laten voor wat het is en wat anders gaan doen.
En zo ken ik redelijk wat plekken waar ze nette 3x3 hebben, waar de paarden happy zijn maar die nu dus even zouden mogen bouwvakkertje spelen. Al een keertje bedacht wat voor kostenplaatje daar voor een stal aanhangt?

En er staat dat ze 4u moeten bewegen. Nou, voor sommige dubieuze pensions is dat dan weer ideale excuus om de paarden minimaal 4u in de les te stoppen. Want ja, dan bewegen ze toch ook? En de rest van de dag vrolijk in dat stalletje gaan doorbrengen. Zet daar tralies bij als tussenwand, en zo voldoen ze aan "sociaal contact".

Creativiteit genoeg hoor bij dat soort mensen.

_/-\o_

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 10:22

Bandida schreef:
Cer schreef:
Nee hoor, slachten is helemaal niet zielig. Maar tot nu toe mag je je paard houden op deze manier, en er zijn mensen die dat doen, best veel, wat moeten zij met hun paard? En het ligt er helemaal aan hoe 'men' die 4 uur ingevuld ziet. Buiten? Vrije beweging? Lessen lopen?

Van de stalhouder eisen dat de paarden minstens overdag samen buiten staan, of een andere stal zoeken. Wat voor stal heeft er nu zelfs geen ruimte om overdag de paarden buiten te zetten? Daar kan ik me zelfs niets bij voorstellen (maar ik woon dan ook in België). Zo'n stal heeft toch gewoon geen recht van bestaan..

Daar ben ik het ook helemaal mee eens. Iedereen weet toch dat een paard buiten hoort, dus als je dat de paarden niet kan bieden moet je gewoon geen bedrijf opstarten.

Ruga

Vadalma schreef:
Deze bedrijven moeten dan maar tegen de grond?

Ja. Als je wettelijke minimumeisen niet kan invullen moet je er tussenuit. Is ook gewoon oneerlijk ten opzichte van stalhouders die zwaar investeren in méér dan minimum leveren.

Cer

MamboBeach schreef:
Maar er moet een moment zijn en komen dat die regels ingesteld gaan worden, dus het is dan nooit een goed moment. Op de manier die jij aangeeft, hoe wil je dat dan controleren? Dan krijg je ook nog eens scheve gezichten, dat paard wel minimaal 4 uur per dag buiten en de rest niet.
Lijkt me heel logisch, 4 uur vrije beweging in paddock of land en daarnaast je 'ding' doen.

Welke manier geef ik aan? Ik geef geen manier aan...

Als jou dat logisch lijkt, moeten ze dat zo opschrijven. Want nu is die 4 uur beweging niet gedefinieerd. Als dat daadwerkelijk paddock cq weidegang wordt, betekent dat nog meer slachtpaarden.

Qua invoerings moment.. sja.. een gedeelte natuurlijk laten afvloeien, niet meer bijfokken (!!) en als men een paard verkoopt / afmaakt mag er geen nieuwe meer komen of je moet kunnen aantonen dat je aan de eisen voldoet (die vooralsnog niet helder lijken te zijn).

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 10:24

Mijn paard staat ook niet in een stal van 3,5 bij 3,5, maar ze heeft het prima naar haar zin. Ze staat toch meer dan de helft van de dag heerlijk buiten. Grotere stallen maken zie ik dan het nut ook niet van in. Je kan beter er voor zorgen dat de pensionhouders investeren in goede paddocks.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 10:26

Brainless schreef:
Klopt, is beroerd voor sommige mensen, maar het is wel zo.
Over 30/40 jaar kan niemand het meer voorstellen dat er in 2000 mensen waren die het normaal vonden dat paarden wel 23 uur in een stal van 3x3 konden staan.
Net zoals nu over de stands.
Vroeger stonden de werkpaarden ook de hele winter in een stand. Nu kun je daar niets meer bij voorstellen.

Net zoals de melkkoeien, deze stonden ook de hele winter met hun kop vast.
Boeren moesten ook maar zien hoe ze het deden toen de regels veranderde en ze meer ruimte moesten hebben.

Klopt, weet ik ook nog! Zo stonden ze ook bij mijn oom aan de ketting, dat was toen heel normaal en wist je niet beter. Dan is het nu toch alleen maar fijn dat deze dieren alleen maar meer bewegingsvrijheid hebben.

Het argument dat de paarden het best naar hun zin hebben in hun stal van 3 bij 3... Heeft je paard dat verteld? Of zeg je dat om zelf geen schuldgevoel te hebben? ;)
Mijn paard stond namelijk ook heel lang en vaak op stal maar heb me daar ook echt nooit fijn bij gevoeld.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 10:27

Gaat er op neer komen dat paarden houden nog veel duurder wordt dan het nu al is. Pensions worden bijna dubbel zo duur en mensen kunnen dat gewoon niet meer betalen.
Ik zit er ook over te denken om alles op te ruimen, hoe gek ik ook met ze ben.

Shirley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 10:28

Hmmm.. In de winter, als het sneeuwt, moeten de paarden ook 4 uur naar buiten? Vind ik echt levensgevaarlijk :=

MamboBeach

Cer, ik doel op dit gedeelte, daar borduurde ik even op voort:

Voor de nieuwe aanwas ben ik helemaal voor.. maar wat doe je met de bestaande, dat vraag ik me echt af. Er zijn mensen die al weet ik hoeveel jaren een paard hebben, en die moeten dat dier straks inleveren voor de slacht of de export.

Suzanne F.

Shirley_ schreef:
Hmmm.. In de winter, als het sneeuwt, moeten de paarden ook 4 uur naar buiten? Vind ik echt levensgevaarlijk :=

Zonder ijzers niet hoor. Of goed sneeuwbeslag.

joliene

MamboBeach schreef:
Het argument dat de paarden het best naar hun zin hebben in hun stal van 3 bij 3... Heeft je paard dat verteld? Of zeg je dat om zelf geen schuldgevoel te hebben? ;)
Mijn paard stond namelijk ook heel lang en vaak op stal maar heb me daar ook echt nooit fijn bij gevoeld.

Heb je het nu tegen mij?

Brainless

Shirley_ schreef:

Hoezo gevaarlijk?

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 10:30

En goed ook! :j

Vind 4 uur nog te weinig maargoed.
Laatst bijgewerkt door Elamor op 10-05-11 10:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Dinopino

4 uur buiten ... 6 uur buiten ..... Blijft dan toch minimaal 18 uur voor een paard over dat ie als loopdier zich in een box van stel 4 x 4 mag bewegen. Wouw, die 4 uur zullen er dan vast voor zorgen dat ie zoveel beweging heeft gehad dat hij vervolgens 18 uur bekaf in zijn stal ligt. En een paard 4 uur in een zandpaddock zetten garandeerd ook niet dat ie beweegt. Alleen wanneer de rest binnenstaat zal zijn verlatingsangst hem wel tot bewegen dwingen.;-).

Blijf erbij....regels zijn niet belangrijk, maar mensen voorlichten wel.

sneeuw is gevaarlijk heb je nooit dat filmpje gezien met die paarden die met sneeuwballen gooien ;-)
Laatst bijgewerkt door Dinopino op 10-05-11 10:31, in het totaal 1 keer bewerkt

MamboBeach

Cer schreef:
MamboBeach schreef:
Maar er moet een moment zijn en komen dat die regels ingesteld gaan worden, dus het is dan nooit een goed moment. Op de manier die jij aangeeft, hoe wil je dat dan controleren? Dan krijg je ook nog eens scheve gezichten, dat paard wel minimaal 4 uur per dag buiten en de rest niet.
Lijkt me heel logisch, 4 uur vrije beweging in paddock of land en daarnaast je 'ding' doen.

Welke manier geef ik aan? Ik geef geen manier aan...

Als jou dat logisch lijkt, moeten ze dat zo opschrijven. Want nu is die 4 uur beweging niet gedefinieerd. Als dat daadwerkelijk paddock cq weidegang wordt, betekent dat nog meer slachtpaarden.

Qua invoerings moment.. sja.. een gedeelte natuurlijk laten afvloeien, niet meer bijfokken (!!) en als men een paard verkoopt / afmaakt mag er geen nieuwe meer komen of je moet kunnen aantonen dat je aan de eisen voldoet (die vooralsnog niet helder lijken te zijn).

Wat heeft (bij)fokken er mee te maken?
Al heb ik 3 papierloze veulens en ik houdt ze op de juiste manier, is er toch helemaal geen probleem? En als er overschot is, gaan ze naar de slacht. Ik begrijp werkelijk niet wat het fokken met dit beleid te maken heeft?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 10:31

joliene schreef:
Grotere stallen maken zie ik dan het nut ook niet van in. Je kan beter er voor zorgen dat de pensionhouders investeren in goede paddocks.

Ja dat is zo. Ik ben er zelf aan het bouwen van 4x3,5, en die gaan voornamelijk dienen als hooiopslag (en noodbox dus) ;)
De paarden zelf 'wonen' in een paddock met huisje en schaduwboom.

En zo vergezocht is dat niet voor grote stallen, ik kom net over de grens in Duitsland iedere keer verschillende bedrijven tegen (+50 paarden) die volledig zo ingericht zijn. Paddocks als stal en weides voor de zomer. Boxen alleen voor bij problemen, en meestal een grote binnenhal zodat je het jaar rond kan bezig zijn met je paard. En dat is dan wat aan luxe voor de eigenaars voorzien is.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 10:32

Het fokken heeft imo te maken met het verminderen van het paardenbestand wat niet verhandelbaar is.
Maar inderdaad, fokken voor de slacht is ook een optie :j

Paardenburgers :9

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 10:32

joliene schreef:
MamboBeach schreef:

Heb je het nu tegen mij?

Nee hoor :) tegen Varekaj.

joliene

Re: Minimaal 4 uur beweging voor paarden per dag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 10:34

@ Mambobeach, oke. :)

MamboBeach

Cer schreef:
Het fokken heeft imo te maken met het verminderen van het paardenbestand wat niet verhandelbaar is.
Maar inderdaad, fokken voor de slacht is ook een optie :j

Paardenburgers :9

Okay :) ik zie die link niet want ik denk dan, op de juiste manier houden en anders slachten.

Zijn paardenburgers lekker ja? ;)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

@Suzanne F. Duur? Is maar net hoe je het bekijkt. Ken iemand die ze altijd buiten heeft staan, ze is 100 euro per maand kwijt aan hooi, dan af en toe natuurlijk nog entingen, ontwormen, een van de twee moet af en toe naar de smid, de ander heeft altijd perfecte hoeven, maar verder niks. Dat noem ik niet duur hoor. :D

Nee sorry als je dit echt een slecht plan vind heb je het wezen paard niet begrepen en denk ik dat het verstandig is om een andere hobby te zoeken waarin je je competitiedrang ook kwijt kunt. Schaken ofzo, heel leuk en veel goedkoper toch? :j

TolineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 10:35

mijn merrie staat ook 24/7 buiten dus ook voor ons is die 4 uur makkelijk haalbaar!

Shirley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 10:36

Brainless schreef:
Shirley_ schreef:

Hoezo gevaarlijk?

Omdat onze paarden thuis staan en we alleen een buitenbak hebben.
Als we ze daarnaartoe brengen zullen ze over tegels met sneeuw moeten. Als het onder het sneeuw glad is, is de kans groot dat ze uitglijden. Daarnaast zijn ze niet de rustigste en zullen ze rennend en vliegend door de bak heen gaan met alle gevolgen van dien.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 10:36

MamboBeach schreef:
Zijn paardenburgers lekker ja? ;)

Vermoedelijk weet iedereen dat al, want in een gemiddelde frituurhamburger... ;)
Puur: nee
Pure paardenhamburger lijkt me echt iets om zo ver mogelijk weg te exporteren :D