Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Jiggy777 schreef:Het is maar net hoe je het bekijkt. Fokkers kunnen ook lichtere types gaan fokken juist omdat de zwaardere niet meer zo erg in trek zijn, wat zonde is maar je kunt niet alles houden als hobbyfokker.

. Citaat:DE situatie is nu als volgt:
De Newp hengsten zijn opgenomen in het aparte NEWP register van het GRP, en mogen alle merries dekken ( ook GRP merries). Deze vier hengsten zijn daarmee directe concurrenten ( of collega's) geworden van de GRP hengsten die een veel zwaarder en duurder keuringstraject hebben afgelegd ( hoe zo rechtsongelijkheid ? ) Twee van deze hengsten zijn ook nog opgenomen op de laatste hengstenkeuring in het GRP stamboek terwijl dat bij één hengst eigenlijk medisch niet mogelijk was volgens de huidig geldende regels.. Op advies van de inspecteur heeft het bestuur toen besloten om ( vanwege de lieve vrede ??) dat toch te doen. De onderbouwing van dat besluit lijkt zeer discutabel.Een andere jonge GRP hengst is wel goedgekeurd en heeft echter niet voldaan aan alle medische keurings eisen. (ontstaan door comminucatie storingen) . Het bestuur heeft tav deze hengst besloten om over dat probleem heen te stappen en de hengst volledig goed te keuren. ( de hengst zal ongetwijfeld ook een klinische keuring met goed gevolg doorstaan)
karuna schreef:De zoveelste rasvereniging waar dus veel geruzie is over het type. het zou idd zonde zijn als ook daar het zwaardere type ondergesneeuw gaat worden boven de slankere uitvoering. Ergens kan ik het me wel voorstellen als er inderdaad nei eerlijk is gehandeld met goedkeuringen.
De fries en tinker en haflinger zijn al genoemd als steeds slanker wordend ras. Daar kan er een bij de merens. Het oud franse type merens is bijna uitgestorven in Nederland, de meesten die hier nu rondlopen zijn langer, slanker, groter en veel ieler dan het oorsponkelijke type. In de tijd dat we onze merens nog hadden was daar veel geruzie over. Waren en franse keurmeesters in nederland op een keuring werden alleen de zwaardere types hoog geprimeerd en de nederlandse types kwamen jammelijk onderaan of werden zelfs afgekeurd als niet rastypisch. Bij nederlandse keurmeesters was het precies andersom. Daar is heel veel heibel over geweest maar helaas in mijn ogen heeft de nederlandse tak gewonnen.
Maar ook bij honden ed komt dit gesteggel voor. Heel lang geleden is zelfs de kleine rasvereninging van de amerikaans canadees witte herder opgedeelt in 2 verenigingen vanwege het fokbeleid.
NatasjavE schreef:Ik snap niet zo goed wat alerlei andere, " slanker" wordende, rassen in deze disscussie moeten.
Het gaat nog steeds over de Groninger. Er is volgens mij nog niet eens een discussie rondom het type. Het gaat om de keuringseisen dacht ik.
Citaat:Zij verwijten het stamboekbestuur de regels te overtreden en weigeren hun hengsten nog beschikbaar te stellen voor een ras dat in hun ogen wordt gedegradeerd.
Het conflict komt voort uit de jarenlange strijd tussen liefhebbers van het klassieke, zware (werk)paard en zij die door kruisingen een meer modern rijpaardtype willen fokken. De vier hengstenhouders hekelen de inspecteur van het stamboek, die in hun ogen een te modern rijpaardtype voorstaat.
orion456 schreef:Ileagra: leuk dat je Orion aanhaalt. Ik ben zijn eigenaresse en inderdaad tot mijn grote spijt heb ik hem geruind. Maar daar gaat het nu niet over. De inspecteur heeft mij nog gebeld dat hij het zo zonde vond dat ik hem liet ruinen en was er echt geen andere oplossing voor, want hij was toch wel een van de beste nieuwe jonge hengsten! Helaas plaatsen ze de jonge hengsten nooit, dus je weet niet waar jouw paard staat. Blijkbaar vonden ze hem toch wel de beste, maar er wordt dan verder ook niks aan gedaan om de 'beste' te behouden. Ik heb geen aanbiedingen gehad van merriehouders die met Orion zouden willen fokken of iemand die hem graag zou willen behouden voor de fokkerij als hengst en hem dus willen kopen. Wat mij duidelijk maakte dat het zwaardere type toch niet zo in trek is als ik dacht. Wat ik erg jammer vind.
Maar als ik al dat gekibbel zo hoor is het misschien maar beter ook dat Orion geen hengst meer is, want daar hou ik helemaal niet van om daar tussen te komen zitten als hengstenhouder.......
tellom schreef:Echt Wel
En je moet rekening houden met sommige groningers dat ze pas na 6 a 7 jaar uitgegroeid zijn
tellom schreef:Ik weet niet wie je bent maar je schrijft Echt Wel als je het goed wilt schrijven.
En ik weet niet hoe met met jullie fokkerij zit maar bij ons zit er ook altijd een merrie achter met familie