Ruiter ernstig gewond, paard overleden bij paardenprocessie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 18:36

Natuurlijk ligt het niet aan het evenement. Dat is al een jarenlange traditie (en zo zijn er nog veel meer met paarden) en nooit hoor je er iemand over. Pas als 1 mevrouw misschien een vergissing heeft begaan om haar paard mee te laten doen, hoor je opeens wel iedereen.
Maar gelukkig dat de rest van de mensen in Nederland, die een paard bezit, nooit zo onverstandig zal zijn en gelukkig geen fouten maakt.

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 18:38

Ibonn schreef:
Het is een hele lange traditie die hoort bij Pasen en mensen die ernaar gaan kijken, horen zich daaraan aan te passen. Het zou zonde zijn als zo'n traditie zou verdwijnen door reacties van "oningewijden" die weer allerlei regels willen toepassen op iets dat al letterlijk eeuwen goedgaat. Processies lopen nu eenmaal door dorpskernen waardoor je dichtbij de paarden komt maar er is nog altijd zoiets als eigen verantwoordelijkheid voor jezelf en je kinderen. En hou je er niet van, blijf dan vooral weg of doe er niet aan mee !!

Oningewijden? Dat komt een beetje creepy over bij mij maar goed, dat ligt ongetwijfeld aan mij 8-)

Verder heb ik met verbazing naar het filmpje gekeken. En dan heb ik niet eens zo op de paarden zelf gelet, maar het geheel.

Even kort samengevat. Vele honderden mensen en kinderen die op een kleine afstand met slechts een lintje ertussen staan te kijken naar een grote kudde op hol geslagen paarden (wat dat is het gewoon) met nog meer mensen erop zonder cap. De paarden kunnen nergens heen behalve rechtdoor óf het publiek in...En dan kun je wel roepen dat het ieders eigen verantwoordelijkheid is, maar mensen weten nu eenmaal niet altijd wat een paard kan aanrichten, die verantwoordelijkheid kunnen mensen niet nemen. Ik begrijp inderdaad ook niet dat dit nog kan anno 2011 :n

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 18:40

_Rhiannon_ schreef:
Ik snap dat dit traditie is, maar ik zie een stoppelveld achtige ondergrond, publiek incl. kleine kinderen achter niet meer dan een lintje en mensen zonder helm of cap voorbij komen.
Het gaat vast al jaren goed, maar ik krijg toch een beetje de bibbers als ik dit zo zie.

Dat het paard daar overlijdt is heel akelig, maar dat had ook tijdens een galopje in de wei kunnen gebeuren.
Helaas gebeurt het tijdens dit evenement en is er iemand zwaar gewond geraakt, ik hoop dat ze er bovenop komt.

en ze komen er ook valk langs.. ik weet niet van zon kerel steeds roept.. naam van een kind ofzo.. die iets niet mag doen ofzo?

ik vind het er niet veilig uitzien.. een paard kan ook achterui trappen..

en die ondergrond?

blijft een ongeluk. je weet niet waarom ze mee deed.. of dat dier nou 21 of 30 was.

zal wel meerdere combinaites zijn.

dat op de kop met die benen zo, lijkt mij stuiptrekkingen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 18:40

De paarden zijn echt niet op hol geslagen. Anders konden de ruiters niet hun paarden stoppen, toen het ongeluk gebeurde.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 18:42

Loes'sCorner schreef:
@Lusitana, je idee is nu wel duidelijk je hoeft neit iedereen af te vallen die er anders over denkt net zols dat iedereen respect hoort te hebben voor jou mening :j

Ik kom met feiten en rationele conclusies, vele anderen slechts met emoties en ongefundeerde conclusies, die gebaseerd zijn op eigen normen. Dat is niet "iedereen afvallen die er anders over denkt" , maar slechts waarheden naar voren brengen die toevallig verschillen van de punten die uit emotioneel standpunt naar voren worden gebracht. ;)

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 18:42

Welk paard is op hol geslagen? Vind het er leuk en rustig uitzien..(muv het dode paard dat verder dus blijkbaar weinig tot niets met de traditie op zich te maken heeft) Tja 300 paarden bij elkaar, kans groot natuurlijk dat er daar 1 van iets mankeert, kwestie van kansberekening..treurig voor de amazone, hoop dat ze het goed maakt!

(paard was wel echt per direct dood zo te zien, ligt al bijna te stuiptrekken voordat hij de grond raakt...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 18:43

mika11 schreef:
nooit hoor je er iemand over.

Mmmh, dat is omdat er nu een dodelijk slachtoffer is gevallen, dat het nieuws België en Nederland rondgaat.
Maar hier in de buurt staat de processie toch wel bekend (of berucht ;) )
Ik weet nog dat vroegah toen ik een klein meisje er verhalen de ronde deden op de manege. Over paarden die als vliegen vallen en alleen de moedigste en beste ruiters de meet halen. Natuurlijk zijn die verhalen flink uitvergroot en onwaar, maar de basis van die verhalen is dat niet. Vorig jaar waren ook twee Haflingers gevallen, gelukkig zonder veel erg. Het is geen mietjesevenement waar je zo even met je paard aan meedoet. Je krijgt ook niet voor niets een medaille wanneer je zeven maal op rij meedoet.

Ik vind het een hele mooie traditie en ik zou zeker niet willen dat het verboden wordt, maar sommige mensen zouden beter bij de rest langs de kant wachten.

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 18:45

vanitymay schreef:
Vind het er leuk en rustig uitzien..

Dan heb jij een héél ander beeld van leuk en rustig dan ik, laten we het daar op houden :Y) Ik ben blij dat er bij het filmpje stond wanneer het gebeurde, want daardoor kon ik kiezen om dat stuk niet te bekijken. Ben daar niet zo van.
Laatst bijgewerkt door RoosvanBlue op 25-04-11 18:48, in het totaal 2 keer bewerkt

Woody2015

Re: Ruiter ernstig gewond, paard overleden bij paardenprocessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 18:47

@Lusitana, soms is het juist goed dat er vanauit emotie word geoordeeld, soms niet daar heb je gelijk in.
Ik laat het in het midden nu, hoop dat er snel goed nieus over de vrouw naar buiten komt, rug breken is niet niks....

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 18:49

Ik hoop van harte dat dit meisje er weer bovenop komt en het is heel triest dat ze zo haar paard moet verliezen.

Helaas is het wel zo dat met dit soort evenementen er een groot deel gelegenheidsruiters zijn omdat het zo leuk
is om mee te doen. Menig paard wordt voor dit soort evenementen ongetraind van stal gehaald en dat in combinatie
met dit warme weer :n

marissa119

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 18:50

Miss_Zimron,
je haalt de woorden uit mijn mond _/-\o_

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 18:51

Ah joh, nooit zelf een rengalopje gepakt op een zandpad met een groep? Of op het strand? Er kan altijd iets misgaan ongeacht de ondergrond of hoeveelheid mensen/ dieren.. krijg er helemaal zin in als ik dit zo zie!

_Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 18:51

Tragisch ongeval, vreselijk voor zowel ruiter als paard.

Ga verder niet mee met de meningen/speculaties over het ongeluk en het evenement zelf, maar wil toch nog even 1 ding opmerken, iets wat ik (volgens mij?) nog niet tegen ben gekomen in dit topic.

Super hoe de man/vrouw, die (schijnbaar?)tegen de slachtoffers aanrijd en vervolgens zelf er af valt, reageert!
Staat onmiddelijk weer op, houdt zijn/haar paard ook vast om een op hol geslagen paard te voorkomen in zo'n mensenmassa, maar weet ondertussen ook andere ruiters te waarschuwen voor hetgeen wat er gebeurt, waardoor hun meer tijd hebben om te reageren/uit te wijken dan wanneer ze het paard en ruiter zelf pas op de grond zagen.
Denk dat hij/zij hier nog een aantal tragische ongelukken heeft weten te voorkomen :j

Ben verder niet bekend met dit evenement, zal er dus ook verder niet op in gaan, maar vond het bovenstaande toch ook wel het noemen waard in dit topic!

Het is een tragisch ongeval en ik wens de ruiter en naasten veel sterkte!

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 18:54

vanitymay schreef:
Ah joh, nooit zelf een rengalopje gepakt op een zandpad met een groep? Of op het strand? Er kan altijd iets misgaan ongeacht de ondergrond of hoeveelheid mensen/ dieren.. krijg er helemaal zin in als ik dit zo zie!

Jazeker wel op het strand, maar niet op een pad. En niet met een groep paarden die elkaar niet kennen, en mensen die er zo dicht op staan. Dát stoort mij aan het hele beeld. Heeft niets te maken met wat er gebeurd is, puur mijn mening over het geheel.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 18:54

Roosje1987 schreef:
Oningewijden? Dat komt een beetje creepy over bij mij maar goed, dat ligt ongetwijfeld aan mij 8-)

Verder heb ik met verbazing naar het filmpje gekeken. En dan heb ik niet eens zo op de paarden zelf gelet, maar het geheel.

Even kort samengevat. Vele honderden mensen en kinderen die op een kleine afstand met slechts een lintje ertussen staan te kijken naar een grote kudde op hol geslagen paarden (wat dat is het gewoon) met nog meer mensen erop zonder cap. De paarden kunnen nergens heen behalve rechtdoor óf het publiek in...En dan kun je wel roepen dat het ieders eigen verantwoordelijkheid is, maar mensen weten nu eenmaal niet altijd wat een paard kan aanrichten, die verantwoordelijkheid kunnen mensen niet nemen. Ik begrijp inderdaad ook niet dat dit nog kan anno 2011 :n

Oningewijden zijn leken, meer niet, niks creepy aan, dat ligt dus idd aan jou. Een leek oordeelt meer vanuit zijn gevoel dan vanuit kennis, want die is er (nog) niet.
Paarden gaan niet zomaar publiek in, maar kiezen voor de open ruimte, zeker als dat rechtdoor is en ze op snelheid zijn. Er is een enorme ruimte voor hen, dus waarom zouden ze plots afslaan ofzo?
Dat mensen geen cap dragen heeft verder nergens mee te maken. Organisatie kan dat gaan verplichten bv, maar om daarom een evenement maar af te keuren????

@Loes'scorner, er is niks mis met uit je emotie reageren, maar je moet begrijpen dat er verschil kan zijn tussen hoe het echt is en hoe dingen voor jezelf voelen en dat het handiger is om een mening te vormen op feiten en gefundeerde meningen dan op een pagina vol emoties van mensen. Vandaar dat het wel nuttig is dat er ook rationele posts bij komen te staan in dit topic.
Natuurlijk is iedereen aangeslagen, en boos dat zoiets kan gebeuren, dat is altijd de eerste reactie bij iets schokkends.
Het is triest dat er een paard is omgekomen en het is verschrikkelijk dat er iemand zwaar gewond is afgedragen, maar het evenement zelf kan daar niks aan doen...
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 25-04-11 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 18:55

Verschrikkelijk. Hopelijk herstelt de vrouw goed. Sneu voor het paard dat hij zo aan z'n einde moest komen. Ziet er op het filmpje idd erg uit maar paard was al ver weg nog voor het op de grond neerkwam. Bij een hartaderbreuk is het *baf* weg, vallen en stuiptrekken zijn nog wel mogelijk maar het bewustzijn is al lang weg.

Over de processie zelf, gaat idd al jaren goed. Het was droog dus het veld lag er niet zwaar bij (aantal jaren geleden hebben ze de galop afgelast omdat het teveel geregend had en de grond te zwaar was, zo ondoordacht is het allemaal niet). Aan het filmpje te zien was het best nog een gecontroleerd tempo. Dat er hier en daar eens een paard iets fermer moet teruggenomen worden, sja dat is dan maar zo. Beter zo dan dat ze ongecontroleerd ergens heen vliegen. Moesten de ruiters hun paarden niet onder controle hebben dan stonden ze ook niet met z'n allen ter plekke stil toen het ongeval gebeurde.
Het is geen dressuurwedstrijd op een gladgestreken biljartpiste en een gemiddeld paard kan idd wel wat meer aan dan dat.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 18:57

Thioro schreef:
Verschrikkelijk. Hopelijk herstelt de vrouw goed. Sneu voor het paard dat hij zo aan z'n einde moest komen. Ziet er op het filmpje idd erg uit maar paard was al ver weg nog voor het op de grond neerkwam. Bij een hartaderbreuk is het *baf* weg, vallen en stuiptrekken zijn nog wel mogelijk maar het bewustzijn is al lang weg.

Over de processie zelf, gaat idd al jaren goed. Het was droog dus het veld lag er niet zwaar bij (aantal jaren geleden hebben ze de galop afgelast omdat het teveel geregend had en de grond te zwaar was, zo ondoordacht is het allemaal niet). Aan het filmpje te zien was het best nog een gecontroleerd tempo. Dat er hier en daar eens een paard iets fermer moet teruggenomen worden, sja dat is dan maar zo. Beter zo dan dat ze ongecontroleerd ergens heen vliegen. Moesten de ruiters hun paarden niet onder controle hebben dan stonden ze ook niet met z'n allen ter plekke stil toen het ongeval gebeurde.
Het is geen dressuurwedstrijd op een gladgestreken biljartpiste en een gemiddeld paard kan idd wel wat meer aan dan dat.

AMEN _/-\o_

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 18:58

_Astrid schreef:
Tragisch ongeval, vreselijk voor zowel ruiter als paard.

Ga verder niet mee met de meningen/speculaties over het ongeluk en het evenement zelf, maar wil toch nog even 1 ding opmerken, iets wat ik (volgens mij?) nog niet tegen ben gekomen in dit topic.

Super hoe de man/vrouw, die (schijnbaar?)tegen de slachtoffers aanrijd en vervolgens zelf er af valt, reageert!
Staat onmiddelijk weer op, houdt zijn/haar paard ook vast om een op hol geslagen paard te voorkomen in zo'n mensenmassa, maar weet ondertussen ook andere ruiters te waarschuwen voor hetgeen wat er gebeurt, waardoor hun meer tijd hebben om te reageren/uit te wijken dan wanneer ze het paard en ruiter zelf pas op de grond zagen.
Denk dat hij/zij hier nog een aantal tragische ongelukken heeft weten te voorkomen :j

Ben verder niet bekend met dit evenement, zal er dus ook verder niet op in gaan, maar vond het bovenstaande toch ook wel het noemen waard in dit topic!

Het is een tragisch ongeval en ik wens de ruiter en naasten veel sterkte!

Dit was ook idd mijn gedachte toen ik het filmpje zag. Ruiter bleef (tenminste zoals ik het in het filmpje zie) erg rustig en kalm en deed wat er gedaan moest worden. Knap kan ik je vertellen want om zo te kunnen handelen in zo'n situatie is niet niks.

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 19:05

Lusitana schreef:
Oningewijden zijn leken, meer niet, niks creepy aan, dat ligt dus idd aan jou. Een leek oordeelt meer vanuit zijn gevoel dan vanuit kennis, want die is er (nog) niet.

Ah...Ik intepreteerde dit ietsje anders. Zal een verschil in taalgebruik zijn dan :)

Lusitana schreef:
Dat mensen geen cap dragen heeft verder nergens mee te maken. Organisatie kan dat gaan verplichten bv, maar om daarom een evenement maar af te keuren????

Dat is niet het enige waarop ik mijn mening baseer zoals je in mijn bericht kunt lezen. Ik keur verder het evenement ook niet af, maar de uitvoering zou toch wel wat aangepaster kunnen in dit tijdperk.

Verder zijn paarden dieren, die kunnen altijd iets onvoorspelbaars doen, zeker als ze in zo'n tempo gaan zullen ze best wat makkelijker een paar meter opzij springen. En meer is dan niet nodig om een toeschouwer te kunnen raken.

En ach, misschien denk ik ook teveel in 'wat als...' maar dat komt vanzelf in je systeem als je maar vaak genoeg verrast wordt.

unlimited1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 19:05

heb maar met 1 iemand te doen en dat is het paard!!!!! gewoon overbodig. dit zouden ze moeten verbieden!

Miss_Zimron

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 19:10

marissa119 schreef:
Miss_Zimron,
je haalt de woorden uit mijn mond _/-\o_

De waarheid kan soms hard klinken maar tis nu eenmaal zo... Tis heel erg dat er zoiets is moeten gebeuren...

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 19:12

Zonde dat het zo moest lopen. Helaas zie je op paard-gerelateerde evenementen wel vaker dit soort ondoordachte dingen gebeuren. Zowel de organisatie, als deelnemers, als publiek zijn verantwoordelijk voor een stukje (eigen) veiligheid. (Maar van publiek kun je onkunde verwachten, de organisatie hoort daar rekening mee te houden door linten ruim te zetten of waarschuwingen te plaatsen oid én zij horen er voor te zorgen dat deelnemers veilig mee doen en bijvoorbeeld een cap(!) dragen. Geen cap = niet mee doen.)

Verder; paarden zijn inderdaad geen mietjes. Theorie is helemaal goed doordacht, maar tegenwoordig worden paarden dusdanig gehouden dat ze lang niet altijd meer zo taai en weersbestendig zijn als in het wild. Én dat paarden op andere paarden ingesteld zijn klinkt ook aannemelijk, maar vaak is het zo dat ze in dergelijke situaties elkaar alleen maar meer en meer opfokken. Als er buiten een paard schrikt van een graskabouter, schrikt de andere vaak ook spontaan. Of als er tijdens de clublessen eentje uit zijn plaat gaat, wordt de rest ook onrustig of gaat zelfs meedoen.

Maar goed, Als het dus daadwerkelijk om een gepensioneerd, bejaard paardje gaat, vind ik het ook schandalig om het beestje dan ineens een dergelijke rit voor de kiezen te gooien.
Uiteraard wens ik de eigenaresse niks ergs toe en ik hoop ook dat het weer goed komt met haar, 't is natuurlijk wel een erg harde les voor haar op deze manier.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 19:18

Montreux schreef:
Moet zeggen dat ik toch schrik van het filmpje. Een stel idioten die hun paarden over een knolleveld heenjakkeren en dan de meesten nog zonder een cap of wat ook. Zoals het eruit ziet heeft lang niet iedereen zijn paard of pony onder controle. Nee ik snap de zin niet van deze processie en dat alleen voor de lol van de mens. Neemt niet weg dat het ongeluk zeer tragisch is. Ik hoop dat de ruiter er weer bovenop komt en er niets aan over zal houden. Voor het paard is het triest dat het op deze manier aan zijn einde moest komen. RIP paard!

IK heb het filmpje net ook gezien en vind dit een zwaar overtrokken reactie. Ik zie helemaal geen idiote ruiters die over een knollenveld heen jakkeren. Ik zie allemaal ruiters die hun paard prima onder controle hebben en de ondergrond...jeetje een paard kan wel wat hebben zeg het zijn geen mietjes.
De caps: dat is ook een organisatorisch probleem. Organisatie zou dit moeten verplichten, daarnaast moet je zelf weten of je zo'n ding op je hoofd zet tijdens zo'n evenement. Lijkt me niet meer dan logisch als je hier aan deelneemt.

Verder zijn alle evenementen voor de lol van de mens. Kunnen we net zo goed alle concoursen ook afschaffen.

Ik vond het echt een kut gezicht dat stervende paard en heb dan ook geen goed woord over als paard daadwerkelijk ongetraind mee deed met dit evenement op zo'n respectabele leeftijd. Waar zit je verstand?

Mylady_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 19:21

Normaal reageer ik niet snel op dit soort berichten, maar nu is er toch iets dat ik kwijt moet.

Ten eerste vraag ik mij af hoevelen onder jullie ooit al daar zijn geweest? Ik heb er één of twee zien voorbij komen en dat waren dan ook degenen bij wie ik mij aansluit (bv Lusitana). Aan de anderen zou ik willen vragen net te snel te oordelen als je het enkel van op een filmpje kent.

Ten tweede: het niet dragen van een cap is volledig eigen verantwoordelijkheid. Genoeg wedstrijdruiters die tijdens het inrijden er ook geen op hun hoofd hebben (springwedstrijden, 20 man in een kleine bak, ... minstens even gevaarlijk).

Ten derde: De processie is inderdaad een uur door het dorp met een aantal paarden naast elkaar. Niets vermoeiend aan, elk verkeersmak paard moet dit perfect kunnen. Vervolgens drie toertjes galop rond het altaar. Slechts de minderheid doet mee, op minder dan 10 minuten gedaan, de eerste 10 springen er vandoor maar daarna is het een zeer deftig tempo, in mijn ogen ook niet het zwaarste wat een paard moet doen. Uiteindelijk gaan de paarden nog wat verderop om gewijd te worden. Hier hebben de meesten juist schrik, zoals al vernoemd werd van die wc-borstel waar een hoop water uit komt. Alles samen bekeken, is dit dus helemaal niet zo vermoeiend! Volledig mee akkoord dat het warm was, maar die wedstrijdruiters doen deze dagen hun paarden meer zweten ;-)

Ten vierde: In verband met de veiligheid. Op twee à drie plaatsen zijn er aan de cirkel uitgangen van een 10-tal meter. Indien het dus onmogelijk zou zijn een paard tegen te houden, kan deze perfect veilig uit de cirkel gestuurd worden. De kans dat daar een paard in de menigte vliegt, schat ik op nihil.

Ten vijfde: Een droog stoppelveld ... onze paarden zijn niet van porselein hoor! Zo'n ondergrond kunnen ze perfect aan. Vorig jaar is de galop niet doorgegaan wegens te nat en dus niet verantwoord. De organisatie denk echt wel aan de paarden!

Als er nog vragen zijn ... Ik ben daar geweest!! Dit jaar was ik er niet bij en heb het ongeval dus niet gezien (in mijn ogen verkeerde plaats, verkeerd moment), maar ik ken de situatie er wel.

Wesseltje

Re: Ruiter ernstig gewond, paard overleden bij paardenprocessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 19:44

Wat een heftig filmpje, moest even flink slikken, en dat is heel zacht uitgedrukt..
Arm dier..

Ik neem aan dat je niet ongetraind aan zo'n evenement mee doet, en dat ook nog in de volle zon en de nodige stress die erbij komt kijken? Daarbij al helemaal niet met een ouder paard die even uit de wei wordt getrokken.. Maar goed of dat waar is?

Hopelijk herstelt de amazone goed.