Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Ibonn schreef:Het is een hele lange traditie die hoort bij Pasen en mensen die ernaar gaan kijken, horen zich daaraan aan te passen. Het zou zonde zijn als zo'n traditie zou verdwijnen door reacties van "oningewijden" die weer allerlei regels willen toepassen op iets dat al letterlijk eeuwen goedgaat. Processies lopen nu eenmaal door dorpskernen waardoor je dichtbij de paarden komt maar er is nog altijd zoiets als eigen verantwoordelijkheid voor jezelf en je kinderen. En hou je er niet van, blijf dan vooral weg of doe er niet aan mee !!
_Rhiannon_ schreef:Ik snap dat dit traditie is, maar ik zie een stoppelveld achtige ondergrond, publiek incl. kleine kinderen achter niet meer dan een lintje en mensen zonder helm of cap voorbij komen.
Het gaat vast al jaren goed, maar ik krijg toch een beetje de bibbers als ik dit zo zie.
Dat het paard daar overlijdt is heel akelig, maar dat had ook tijdens een galopje in de wei kunnen gebeuren.
Helaas gebeurt het tijdens dit evenement en is er iemand zwaar gewond geraakt, ik hoop dat ze er bovenop komt.
Loes'sCorner schreef:@Lusitana, je idee is nu wel duidelijk je hoeft neit iedereen af te vallen die er anders over denkt net zols dat iedereen respect hoort te hebben voor jou mening
mika11 schreef:nooit hoor je er iemand over.
)vanitymay schreef:Vind het er leuk en rustig uitzien..
Ik ben blij dat er bij het filmpje stond wanneer het gebeurde, want daardoor kon ik kiezen om dat stuk niet te bekijken. Ben daar niet zo van.

vanitymay schreef:Ah joh, nooit zelf een rengalopje gepakt op een zandpad met een groep? Of op het strand? Er kan altijd iets misgaan ongeacht de ondergrond of hoeveelheid mensen/ dieren.. krijg er helemaal zin in als ik dit zo zie!
Roosje1987 schreef:Oningewijden? Dat komt een beetje creepy over bij mij maar goed, dat ligt ongetwijfeld aan mij![]()
Verder heb ik met verbazing naar het filmpje gekeken. En dan heb ik niet eens zo op de paarden zelf gelet, maar het geheel.
Even kort samengevat. Vele honderden mensen en kinderen die op een kleine afstand met slechts een lintje ertussen staan te kijken naar een grote kudde op hol geslagen paarden (wat dat is het gewoon) met nog meer mensen erop zonder cap. De paarden kunnen nergens heen behalve rechtdoor óf het publiek in...En dan kun je wel roepen dat het ieders eigen verantwoordelijkheid is, maar mensen weten nu eenmaal niet altijd wat een paard kan aanrichten, die verantwoordelijkheid kunnen mensen niet nemen. Ik begrijp inderdaad ook niet dat dit nog kan anno 2011
Thioro schreef:Verschrikkelijk. Hopelijk herstelt de vrouw goed. Sneu voor het paard dat hij zo aan z'n einde moest komen. Ziet er op het filmpje idd erg uit maar paard was al ver weg nog voor het op de grond neerkwam. Bij een hartaderbreuk is het *baf* weg, vallen en stuiptrekken zijn nog wel mogelijk maar het bewustzijn is al lang weg.
Over de processie zelf, gaat idd al jaren goed. Het was droog dus het veld lag er niet zwaar bij (aantal jaren geleden hebben ze de galop afgelast omdat het teveel geregend had en de grond te zwaar was, zo ondoordacht is het allemaal niet). Aan het filmpje te zien was het best nog een gecontroleerd tempo. Dat er hier en daar eens een paard iets fermer moet teruggenomen worden, sja dat is dan maar zo. Beter zo dan dat ze ongecontroleerd ergens heen vliegen. Moesten de ruiters hun paarden niet onder controle hebben dan stonden ze ook niet met z'n allen ter plekke stil toen het ongeval gebeurde.
Het is geen dressuurwedstrijd op een gladgestreken biljartpiste en een gemiddeld paard kan idd wel wat meer aan dan dat.
_Astrid schreef:Tragisch ongeval, vreselijk voor zowel ruiter als paard.
Ga verder niet mee met de meningen/speculaties over het ongeluk en het evenement zelf, maar wil toch nog even 1 ding opmerken, iets wat ik (volgens mij?) nog niet tegen ben gekomen in dit topic.
Super hoe de man/vrouw, die (schijnbaar?)tegen de slachtoffers aanrijd en vervolgens zelf er af valt, reageert!
Staat onmiddelijk weer op, houdt zijn/haar paard ook vast om een op hol geslagen paard te voorkomen in zo'n mensenmassa, maar weet ondertussen ook andere ruiters te waarschuwen voor hetgeen wat er gebeurt, waardoor hun meer tijd hebben om te reageren/uit te wijken dan wanneer ze het paard en ruiter zelf pas op de grond zagen.
Denk dat hij/zij hier nog een aantal tragische ongelukken heeft weten te voorkomen
Ben verder niet bekend met dit evenement, zal er dus ook verder niet op in gaan, maar vond het bovenstaande toch ook wel het noemen waard in dit topic!
Het is een tragisch ongeval en ik wens de ruiter en naasten veel sterkte!
Lusitana schreef:Oningewijden zijn leken, meer niet, niks creepy aan, dat ligt dus idd aan jou. Een leek oordeelt meer vanuit zijn gevoel dan vanuit kennis, want die is er (nog) niet.

Lusitana schreef:Dat mensen geen cap dragen heeft verder nergens mee te maken. Organisatie kan dat gaan verplichten bv, maar om daarom een evenement maar af te keuren????

Montreux schreef:Moet zeggen dat ik toch schrik van het filmpje. Een stel idioten die hun paarden over een knolleveld heenjakkeren en dan de meesten nog zonder een cap of wat ook. Zoals het eruit ziet heeft lang niet iedereen zijn paard of pony onder controle. Nee ik snap de zin niet van deze processie en dat alleen voor de lol van de mens. Neemt niet weg dat het ongeluk zeer tragisch is. Ik hoop dat de ruiter er weer bovenop komt en er niets aan over zal houden. Voor het paard is het triest dat het op deze manier aan zijn einde moest komen. RIP paard!