Nederland op vierde plek meest dieronvriendelijke landen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

marije1987

Re: Nederland op vierde plek meest dieronvriendelijke landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 12:37

Lijkt me een onderzoek waar je niet teveel waarde aan kunt hechten. Er staat niet bij om hoeveel meldingen van 'toeristen' het gaat (per land) en een reden als 'handel in tal van levende dieren via websites als Marktplaats, Speurders, Marktplaza' is niet per definitie slecht voor het welzijn. En het lijkt mij toch ook niet dat toeristen hele dagen deze websites afsneupen om te checken wat er speelt? :+

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 12:37

Quellian schreef:
Duke, elk dierenleed is vreselijk, ik praat niets goed. Maar ik zie een behoorlijk verschil tussen een varken dat niet eens kan draaien of liggen (weet niet of je die hokjes weleens irl hebt gezien en de varkens hebt horen gillen? Ik namelijk wel) en een kat die een heel woonhuis tot z'n beschikking heeft en daar lekker zijn gang kan gaan en zelfs ruimtes heeft die voor hem/haar zijn ingericht.
Buiten dat gooi je je paard ook niet los in een wei zonder omheining, waarom zou je je kat dan de straat op moeten trappen?

Ninx, boeren willen hun dieren wel buiten hebben, maar teveel dieren in de wei betekent grondverontreiniging en dat mag niet van hogerhand.
Dus voor de zoveelste keer geef ik aan dat dit leed zéker wel te voorkomen is, maar niet door de burger, maar door de hoge meneren.

Ja, dat heb ik gezien, in gewerkt. Als ik ergens voorstander van ben, dan is het wel voor groepshuisvesting van zeugen. Maar in de vleesvarkens hebben ze gewoon goede hokken waar ze imo genoeg ruimte hebben. Tuurlijk is het geen varkensparadijs. Maar het is ook geen vreselijk leed wat ik zie.
En een kat in een flat is ook geen ideale omstandigheid.

En het gaat niet alleen lukken als het van hoger hand geregeld wordt. Geloof me. Er zit een hele economie achter. Wat als de overheid gaat verplichten om diervriendelijker te gaan boeren? De overheid kan niet de slachterijen/retail verplichten die dieren af te nemen. Gaan ze gewoon importeren uit landen waar de regelgeving helemaal niet zo streng is en de dieren het vaker slechter hebben dan hier en de Nederlandse veehouderij verdwijnt omdat ze het hoofd niet boven water kunnen houden. Dit is heel kort de bocht en beknopt opgeschreven, maar zo zal het er wel op neerkomen.

En inderdaad, dan is er nog de milieuwetgeving die, zoals je terecht opmerkt, het de boeren onmogelijk maakt om dieren nog buiten te houden.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 12:38

Ik wordt toch zo godsgruwelijk moe van de bewering dat iedereen in de Randstad zijn paard maar 23 uur per dag op het hok heeft staan... Bah.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 12:40

manic schreef:
Ik wordt toch zo godsgruwelijk moe van de bewering dat iedereen in de Randstad zijn paard maar 23 uur per dag op het hok heeft staan... Bah.

Want, het is niet waar? Of want, een paard 23 uur op stal is niet zo erg?

Want ik ken genoeg voorbeelden van paarden in de Randstad die lekker de hele dag op het land staan.

Ninx

Quellian schreef:
Duke schreef:
Goh... dat geld toch ook voor het vee bij de boeren dan toch? Varkens, koeien, kippen. Ze krijgen voedsel en water. En toch wordt hier ook de 'bioindustrie' als dierenmishandeling omschreven...

Door de heren van hogerhand blijkbaar niet, anders werd het wel afgeschaft.
En geloof mij maar; het merendeel haalt ook gewoon zijn vlees bij de C1000, ondanks dat ze weten hoe dieronvriendelijk dat is.

Ik zou het stokpaardje 'heren van hogerhand' maar even parkeren en je vooral concenteren op je onderste zin: DAT is namelijk wat de intensieve veehouderij in stand houdt.
Supermarkt-lappen koop ik dus NIET.

LauwtjuhLevi

Dat wij op 4 staan en dat roemenie zelfs nog boven ons staat slaat werkelijk nergens op!
Er worden zelfs paarden en honden van roemenie naar nederland verhuisd voor een beter leven.

Ik ben daar geweest voor stage 3 weken lang bij een asiel hebben we geholpen met castratie's etc..
De toestanden van die honden waren verschrikkelijk! Meer dan 500 honden in een asiel zonder eten, die niet wegens religie ingeslapen mogen worden omdat het niet volgens de natuur mag..

Ik heb even geen woorden meer, en word er stil van!
Te krom voor woorden!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 12:41

manic schreef:

Volgens mij is deze bewering niet voorbij gekomen? Ik heb hem in elk geval niet gezien? En als jouw paard niet in die positie verkeert, dan hoef je je toch niet aangesproken te voelen? En dan nog, al hou jij je paard wel op deze manier en is dit voor jou prima, dan moet je je ook niet druk maken. Leven en laten leven.

Ninx en wie kan voorkomen dat vlees bij de C1000 wordt verkocht?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 12:42

Eleandra schreef:
Ik geloof niet dat Nederland werkelijk zoveel dierenleed kent in vergelijking met andere landen. Ik denk eerder dat wij zo hoog staan omdat er zoveel mensen zijn die melding maken van dierenleed, terwijl dat in andere landen niet opgemerkt/gemeld wordt.

precies, deze lijst in gebaseerd op meldingen en verslagen.
hoe meer meldingen des te hoger je staat.
als je bokt moet geloven staat de telefoon bij de dierenhulp-instellingen continu roodgloeiend.

dit klopt van geen kant eigenlijk.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 12:45

Poeh dat is toch wat!!!!
Al had ik verwacht dat china wel op 1 zou staan.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 12:46

manic schreef:

Wie zegt dat dan? Ik heb het hier nog niet voorbij zien komen. Ik weet wel dat het vaak als tegengepruttel wordt gebruikt door bepaalde mensen uit de Randstad omdat er gewoon (feit) minder ruimte is dan bijvoorbeeld Drenthe, Limburg etc.
Ik kom zelf uit de Randstad en mijn paard stond ook altijd buiten. Betaalde me wel blauw voor zo'n paardvriendelijkere stal, en ik heb ook al voorbij zien komen dat "mensen uit de Randstad" zo'n hoge stalprijs niet konden betalen, dus paard moest dan maar met minder genoegen nemen. En dáár begint het leed al. En ja, het zijn vaak mensen uit de Randstad die dit als reden gebruiken. Maar iedereen?!? Hm, ik heb nog niet gezien dat iemand dat beweert hier op bokt.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 12:46

manic schreef:

Mijn paard staat in de Randstad 24 uur buiten.
Maar ik moet zeggen: het 'ophokken' van paarden zie je hier wel meer dan in het noorden (waar ik van oorsprong vandaan kom).
Maar helaas beperkt het zich niet meer tot de Randstad, en zie je het steeds meer in NL... overal en nergens... helaas.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 12:51

Quellian schreef:
manic schreef:

Volgens mij is deze bewering niet voorbij gekomen? Ik heb hem in elk geval niet gezien? En als jouw paard niet in die positie verkeert, dan hoef je je toch niet aangesproken te voelen? En dan nog, al hou jij je paard wel op deze manier en is dit voor jou prima, dan moet je je ook niet druk maken. Leven en laten leven.

Ninx en wie kan voorkomen dat vlees bij de C1000 wordt verkocht?

Dat kan niemand voorkomen, en dat hoeft niet.
Het vlees dat NU aangeboden wordt zou niemand moeten kopen. Wanneer de vraag naar 'eerlijk' vlees stijgt, en men stelselmatig weigert de huidige 'troep' te kopen... kan er iets gaan verschuiven.
Niet van vandaag op morgen... dat kost tijd.

Er moet iets veranderen in de mentaliteit van mensen, een stukje meer bewustzijn... maar dat is nu juist het lastigste: het interesseert 90% van de mensheid helaas geen REET.

Resume: je zou 'in theorie' best vlees bij de C1000 kunnen kopen... mits het eerlijk geproduceerd zou zijn en jij in ruil daarvoor iets meer geld zou willen betalen.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 12:58

Jeetje, zet je toch wel aan het denken...

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 13:02

@GamblersCup: Die bewering kwam van jou zelf!

En @ Quellian, ik heb zeker wel recht om me druk daar over te maken. Ik vind het belachelijk dat ik onder een of andere demografische bevolkingsgroep geschoven wordt als het om het welzijn van mijn paard gaat en dat mag ik best zeggen hoor.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 13:02

Ninx schreef:
manic schreef:

Mijn paard staat in de Randstad 24 uur buiten.
Maar ik moet zeggen: het 'ophokken' van paarden zie je hier wel meer dan in het noorden (waar ik van oorsprong vandaan kom).
Maar helaas beperkt het zich niet meer tot de Randstad, en zie je het steeds meer in NL... overal en nergens... helaas.

en hier in het oosten staan er paarden 24/7 op stal.
terwijl je zou denken dat er hier meer ruimte is op ze naar buiten te gooien.

mensen worden wel bewuster, gezien het aantal " flextariers" , maar zolang er ook mensen zijn met weinig geld en een groot gezin ben ik bang dat we nooit helemaal van de aanbiedingslappen en kiloknallers afkomen :)

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 13:04

minikatje schreef:
Eleandra schreef:
Ik geloof niet dat Nederland werkelijk zoveel dierenleed kent in vergelijking met andere landen. Ik denk eerder dat wij zo hoog staan omdat er zoveel mensen zijn die melding maken van dierenleed, terwijl dat in andere landen niet opgemerkt/gemeld wordt.

precies, deze lijst in gebaseerd op meldingen en verslagen.
hoe meer meldingen des te hoger je staat.
als je bokt moet geloven staat de telefoon bij de dierenhulp-instellingen continu roodgloeiend.

dit klopt van geen kant eigenlijk.

Oh ik begin het te begrijpen, omdat wij dus heel veel om dieren geven en dus wat vaker een melding doen van dierenleed zijn wij gelijk een dieronvriendelijk land!
Hahaha het moet niet gekker worden.. Dan snap ik waarop alles gebaseerd is!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 13:05

Dikke onzin. Landen als China, Cambodja, enz. komen niet eens voor op de lijst. Daar is het leed echt veel erger. Of Egypte.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 13:07

manic schreef:
@GamblersCup: Die bewering kwam van jou zelf!

En @ Quellian, ik heb zeker wel recht om me druk daar over te maken. Ik vind het belachelijk dat ik onder een of andere demografische bevolkingsgroep geschoven wordt als het om het welzijn van mijn paard gaat en dat mag ik best zeggen hoor.

Ik zou je daar niet druk over maken wanneer jou geen blaam treft, dan zou ook ik me druk moeten maken...
Feit blijft dat id Randstad de vrije ruimte nihil is, en de enige vrije ruimte die er is mag niet voor paarden benut worden, EN veel eigenaren hebben andere prioriteiten... luxe faciliteiten boven welzijn bijvoorbeeld, of een zeer korte reistijd boven welzijn...

Natuurlijk blijft dit niet beperkt tot de Randstad... maar het mag duidelijk zijn dat hier nu eenmaal minder ruimte is en mensen toch perse dat paard willen... ook al is dat eigenlijk niet eerlijk.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 13:07

LauwtjuhLevi schreef:
Oh ik begin het te begrijpen, omdat wij dus heel veel om dieren geven en dus wat vaker een melding doen van dierenleed zijn wij gelijk een dieronvriendelijk land!
Hahaha het moet niet gekker worden.. Dan snap ik waarop alles gebaseerd is!

sinds er meer meldlijnen zijn, is er ook "meer" misdaad in nederland.
niet dat we opeens met zijn allen crimineler zijn, het is nu alleen bekend. ;)

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 13:08

Als je wat aan de bio industrie wilt doen zul je toch als consument je eigen verantwoordelijkheid moeten nemen. De politiek in Den Haag kan wel allerlei regels opleggen, maar aangezien we vrije handel hebben maakt dat geen moer uit voor wat er in de schappen van de supermarkt komt te liggen. Is er hier geen bioindustrie meer in NL omdat het verboden is, dan zal er altijd wel een land zijn dat wel goedkoop vlees wil produceren. Als je als consument gewoon een eerlijke prijs betaalt voor je vlees, en iedereen dat zou doen, wordt het vanzelf lonend om meer op een duurzame manier vlees te gaan produceren. Het is in dit geval echt de markt die bepaald, niet de politiek. En het is vrij makkelijk om scharrelvlees of biologisch vlees te kopen. Zelfs de C1000 heeft het ;). Het kost alleen wel wat, maar die prijs schijnt ook lager te worden als meer mensen het gaan kopen, want dan ontstaat er weer schaalvoordeel. Als je gewoon wat minder vlees eet en de goedkopere soorten vlees hoef je overigens echt niet heel veel duurder uit te zijn.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 13:09

[quote="minikatje] mensen worden wel bewuster, gezien het aantal " flextariers" , maar zolang er ook mensen zijn met weinig geld en een groot gezin ben ik bang dat we nooit helemaal van de aanbiedingslappen en kiloknallers afkomen :)[/quote]

Toch zou het de gezondheid van die mensen ook dienen wanneer ze minderen. En dan kunnen ze minder, maar kwalitatief beter vlees kopen.
In landen waar de vleesconsumptie zeer laag is, worden mensen nog steeds het oudste!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 13:10

Fleurtje100 schreef:
Als je wat aan de bio industrie wilt doen zul je toch als consument je eigen verantwoordelijkheid moeten nemen. De politiek in Den Haag kan wel allerlei regels opleggen, maar aangezien we vrije handel hebben maakt dat geen moer uit voor wat er in de schappen van de supermarkt komt te liggen. Is er hier geen bioindustrie meer in NL omdat het verboden is, dan zal er altijd wel een land zijn dat wel goedkoop vlees wil produceren. Als je als consument gewoon een eerlijke prijs betaalt voor je vlees, en iedereen dat zou doen, wordt het vanzelf lonend om meer op een duurzame manier vlees te gaan produceren. Het is in dit geval echt de markt die bepaald, niet de politiek. En het is vrij makkelijk om scharrelvlees of biologisch vlees te kopen. Zelfs de C1000 heeft het ;). Het kost alleen wel wat, maar die prijs schijnt ook lager te worden als meer mensen het gaan kopen, want dan ontstaat er weer schaalvoordeel. Als je gewoon wat minder vlees eet en de goedkopere soorten vlees hoef je overigens echt niet heel veel duurder uit te zijn.

Taterataaaaaaaaaaa!!!!!!!!!!! Goed verwoord Fleurtje100!!!

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 13:12

Voor het dertiende jaar presenteert Stichting Dierenhulp een lijst met landen waar dierenleed grootschalig voorkomt. Deze lijst komt tot stand op basis van meldingen van toeristen, dierenartsen, rapporten, mediaberichten, dieren organisaties en eigen waarneming. Met het vakantieseizoen voor de deur een graadmeter om te zien of men op die bestemmingen geconfronteerd kan worden met dierenleed.

Wat een domme domme domme mensen.

Als je dus een land bent, zonder toeristen, dierenartsen en dieren organisatie's dan is de kans dat je op deze lijst terecht komt een stuk kleiner :+

_O- Wat een achterlijk onderzoek

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 13:12

En dus zou je eigenlijk meer respect moeten hebben voor de mensen die ondanks de beperkte ruimte hun paarden toch het beste gunnen... Maar nee, keer op keer wordt dat argument uit de kast getrokken.

Genoeg mensen in het oosten die hun luxe artikelen en reistijd ook boven het welzijn van hun paard zetten hoor. Wel een vette mobiele telefoon/26 eurostar dekjes/dure scooter, maar paard met een zadel van zadelmarkt. Maar oh ja, paard staat wel dag en nacht op de wei, dus dan is het wel okay dat zijn rug naar de knoppen wordt gereden.

@sporter Precies. Kul onderzoek dus.

Ik zou me best genaaid voelen als ik geld aan die stichting had overgemaakt die vervolgens zulke onzin gaat spuien.
Laatst bijgewerkt door manic op 19-04-11 13:13, in het totaal 1 keer bewerkt

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 13:13

Ninx schreef:
[

dat weten jij en ik, maar jan klomp de ijzervlechter met vrouw en 5 kinderen misschien nog niet :)
en voor veel mensen hoort een grote lap er gewoon bij, die mentaliteit zouden ze eerst moeten aanpakken