Jaarlijks 1.100 hoofdblessures door uitvoeren paardensport

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 14:03

Arabesk schreef:
Ik zou wel willen weten in hoeveel van deze gevallen ook een cap werd gedragen

Dat was mijn eerste \gedachten ook ja

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 14:05

liljebo schreef:
Chubby schreef:

Van welke planeet kom jij? Utopia ofzo?

Hmmmmm dat weet ik zo net nog niet....
Noem me naief, maar ik denk dat er heel wat te voorkomen is als je paard bv verstart ipv de benen neemt/bokt/steigert/wegrent en dat het te leren valt...
Alleen... hoe?
Alleen door het krijgen van een band? Is dat zo?
Of ook training? Juiste reactie aanleren?
Hoe?
H.... doe eens een boekje open, ook als het niet simpeltjes is.
Ik beweer niet snel dat iets niet mogelijk is, maar sta open om te leren.

Kijk op mijn profiel; dat is een ervaren dekhengst; een beroepsstraatvechter met een eigen harem.
Bezoek mijn site eens.

De planeet waar ik op leef kent paarden die een ruiter als veilig ervaren, als fijn. Deze niet willen trappen noch afgooien, eerder willen beschermen.
Dat vraagt kennis, kunde en vaardigheid bij opvoeden, beleren en berijden. Heel veel tijd, kwali-tijd.
Ontbreekt dit, dan is dat niet de enige werkelijkheid, niet de enige wereld :)*

Het is héél triest met de ruiterij in vooral NL.
Het uitgangspunt is diametraal verkeerd en men weet dat niet eens. Sterker nog wíl dat helemaal niet weten.

Zet gerust een cap op doch realiseer je dat dit een extra is. Het begínt met het minimaliseren van de kans door goed ruiterschap.
Voorkomen is beter dan wellicht beschermen :)*

Janine1990

Re: Jaarlijks 1.100 hoofdblessures door uitvoeren paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 14:06

Nou HC, het ontbreekt je in ieder geval niet aan zelfvertrouwen...

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 14:10

Neem ook aan dat HC vanaf het eerste moment dat hij met paarden in aanraking is geweest alles snapte en kon....
Niet Iedereen is direct een prof!
Ruiterschap is ook ervaring!! wel handig om dat beschermt op te doen

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 14:25

kohtje schreef:
Arabesk schreef:

Denk de meeste van die zonder .

Beetje snel veroordeeld.
Ik heb ook hoofdletsel gehad terwijl ik een cap droeg (die gescheurd was, moet je nagaan hoe het was geweest zonder cap)

Janneke_Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 14:26

het valt anders wel op dat het aantal gevallen in de loop van de jaren gedaalt is (als je op de link klikt kun je t zien) maar t zijn er natuurlijk altijd nog te veel!

Chilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 14:31

ik heb zelf een behoorlijke klapper gemaakt met middagje Eerste Hulp als gevolg, mijn cap was in deze mijn redding (grote krassen erop van hoeven, stel dat je die over je schedel krijgt!) paard is over me heen gerend en op de borstkas gestaan. Draag nu altijd een cap! Maar ja, laatst had iemand juist letesel door de cap. Zelfde als met autogordel, je hoort soms: 'dat ik m niet droeg, was mijn redding' . Ik heb m weer elke keer op, alleen een goedpassende cap is wel een pre!

Anonieempiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 14:44

ik hoor ook bij de statestieken, en de cap is mn redding geweest! na die val kon ik m weggooien omdat ie door midden gebroken was anders had dat denk ik mn schedel geweest

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 14:51

Dat paardrijden dit risico met zich meebrengt, wist ik wel.
Ik ben meer verrast door andere dingen die ik in het onderzoek lees:

hoofdletsel bij zwemmen....uhm...??? Staat nog boven paardrijden ook.
Is dat dan door met het hoofd op de bodem te duiken? Of is het bij waterpolo door een klap van een ander? Dat staat niet uitgelegd. Is het überhaupt bij het echte sporten met zwemmen, of geldt dit in zijn algemeenheid bij ongevallen in het zwembad (dus ook op de woensdagmiddag bij het vrij zwemmen).

En al lezend vroeg ik me eigenlijk af waarom schaatsers geen helm hoeven te dragen en wielrenners wel.

Asjemenauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 14:53

toot schreef:
Ja een cap zorgt voor veel bescherming maar heeft ook niet altijd nut. .

spicegirl schreef:
cristopher reve (superman) droeg een veiligheidshelm bij zn ongeluk.heeft hem niet geholpen :n
de cap heeft wel zn nut, maar voorkomt niet alles..

Nee dat klopt, het dragen van een cap kan niet voorkomen dat je je nek breekt. Het helpt ook weinig tegen het breken van andere botten weet ik uit eigen ervaring. Maar dat een cap het grootste gedeelte van de klap absobeert ... halleluja wat een uitvinding.

Een vriendin van mij heeft niet zo heel gek lang geleden maanden in het ziekenhuis gelegen nadat zij haar paard naar het weiland had gebracht. Paard schrok, zij kreeg een been van het paard tegen haar schedel. Haar schedel had een groot gapend gat, meid heeft weken in coma gelegen. Onzeker was of ze het halen zou en helemaal onduidelijk was hoe ze hieruit zou komen. Gelukkig is alles goed gekomen.

Laat mijn stalgenoten maar lachen als ik mijn cap opzet als ik mijn paard ga poetsen ...
Als je eenmaal zoiets van dichtbij hebt gezien en meegemaakt dan bestaat er geen twijfel meer over het nut van een cap.
Ik zou ook never nooit niet als ik zwanger ben op een paard stappen of wat dan ook. Liever safe dan sorry
Laatst bijgewerkt door Asjemenauw op 05-04-11 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 14:54

_Hyperion_: Bij het shorttrack schaatsen zijn helms wel verplicht ;)

Ik vraag me af, in hoeverre de geregistreerde ongevallen zijn gebeurd bij recreatievelingen dan wel door steevaste beoefenaars...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 14:57

Zelfs het braafste dier kan de gekste dingen doen uit plotselinge angst oid.
En er zit een groot verschil tussen paarden met veel temperament en paarden met weinig temperament.
Zou je die eigenlijk helemaal niet meer moeten rijden dus?

Als het druk is op de snelweg heb je ook meer kans op een ongeluk.... ookal rij je zelf nog zo netjes.
Cap is altijd een aanrader en beschermt ook niet altijd.. zo kun je nog wel uren door filosoferen :P

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 14:57

@ HC: goed kunnen rijden en verstand van zaken hebben ten aanzien van het natuurlijk gedrag van een paard en daar op correcte manier mee omgaan, beperken een hoop risico's.... helemaal met je eens.

Edoch...het beste paard struikelt wel eens...en ook dan kun je hard terecht komen.
Met springen loop je ook meer risico. Je kunt nog zo goed kunnen rijden, op het moment dat het paard de achterste balk van een oxer er af springt en er zelf op landt en dan onderuit gaat....ben je ook nergens meer met je rijkunst...

Ik vind dat ieder zelf moet inschatten wat de risico's zijn. Maar vooral niet moet gaan piepen als het misgaat op een risico dat je bewust genomen hebt.
Ik rijd ook wel zonder cap. Zie mijn homepagefoto op mijn website. Bewust risico genomen.

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 15:02

In al die tijd dat ik paardrij (en les heb) nu 6,5 jaar ben ik 4 keer gevallen waarvan ook gelijk 3 keer een hersenschudding... Ben heel blij dat ik al die keren gewoon een cap op had... zou niet willen weten wat er anders was gebeurd...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 15:04

Ilja_1997 schreef:
In al die tijd dat ik paardrij (en les heb) nu 6,5 jaar ben ik 4 keer gevallen waarvan ook gelijk 3 keer een hersenschudding... Ben heel blij dat ik al die keren gewoon een cap op had... zou niet willen weten wat er anders was gebeurd...

Dan ben je wel hard gevallen neem ik aan?
Of ben je erg gevoelig voor een hersenschudding? Mogelijk op jonge leeftijd een hersenschudding gehad, waardoor je gevoelig bent gebleven?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 15:08

Huertecilla schreef:
Kijk op mijn profiel; dat is een ervaren dekhengst; een beroepsstraatvechter met een eigen harem.
Bezoek mijn site eens.

De planeet waar ik op leef kent paarden die een ruiter als veilig ervaren, als fijn. Deze niet willen trappen noch afgooien, eerder willen beschermen.
Dat vraagt kennis, kunde en vaardigheid bij opvoeden, beleren en berijden. Heel veel tijd, kwali-tijd.

Het uitgangspunt is diametraal verkeerd en men weet dat niet eens. Sterker nog wíl dat helemaal niet weten.

Zet gerust een cap op doch realiseer je dat dit een extra is. Het begínt met het minimaliseren van de kans door goed ruiterschap.

Ik ken je profiel ;) en ik mijn vraag komt puur voort uit interesse
(misschien verkeerd begrepen?)

Ik weet ook dat je dit in veel topics noemt, maar mis eigenlijk meer helderheid.
Dus stel ik de vraag nog een keer.

Ben je van mening dat het puur samenhangt met de band die je opbouwt of je paard al dan niet wegrent of train je ook specifiek op de gewenste reactie als er iets gebeurt?

Kun je meer specifiek zijn over datgene wat je onder die opvoeding verstaat? Doel je dan op grondwerk? Schriktraining misschien? of zijn er meer zaken die je meeneemt?

Dat het tijd kost, ligt voor de hand. Dat geldt voor ieder soort training, wil je het goed doen, lijkt me.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 15:10

Beli schreef:
Neem ook aan dat HC vanaf het eerste moment dat hij met paarden in aanraking is geweest alles snapte en kon....

Je moet niet rennen voor je kan lopen.

In de ruiterij echter geeft me go voor de woh betrouwbaar veilig is, stapt men op voor men veilig kan afstappen en het liefts met een een paard wat net zo groen is als de ruiter.

@Hyperion
Zoals je kan lezen Hyperion schrijf ik dat men gerust een helm opzet. Ik schrijf slechts dat dit niet meer mogelijk beschermd als er al wat fout gaat en kansverkleining minder risico oplevert.
Jouw springvoorbeeld is een mooie mbt het Peltzman-effect.
Veel springruiters zouden zonder helm en ringbescherming niet springen.
Zonder springen rustig rijden zonder helm is veiliger dan met helm springen.
De beschermende kleding zet aan tot risico-gedrag.

Jouw risico-keuze om zonder cap te springen kan gebaseerd zijn op een laag risico.
Álle paardrijden heeft meer risico dan niet paardrijden.
Paardrijden houdt al een keuze voor een bepaald risico in.
Wanneer jij door vaardigheid en een betrouwbaar paard met een lager risico dan jouw drempelwaarde kan springen, is de keuze voor geen cap volstrek logisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 15:11

Cayenne schreef:
@Wendy: Dus omdat andere sporten iets hogere percentages hebben, hoeven we ons geen zorgen te maken? :+

en dit citaat lijkt me duidelijk genoeg:
Citaat:
Tussen 1986 en 2009 zijn in de krantenknipselregistratie 35 dodelijke sportongevallen door hoofdletsel geregistreerd. De meeste doden vielen door paardrijden, namelijk 10.

In 23 jaar tijd 10 doden door hersenletsel bij het paardrijden, dat is niet veel als je het afzet tegen het aantal paardensporters in Nederland.

Asjemenauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 15:13

Chubby schreef:
Van welke planeet kom jij? Utopia ofzo?

liljebo schreef:
Hmmmmm dat weet ik zo net nog niet....
Noem me naief, maar ik denk dat er heel wat te voorkomen is als je paard bv verstart ipv de benen neemt/bokt/steigert/wegrent en dat het te leren valt...
Alleen... hoe?
Alleen door het krijgen van een band? Is dat zo?
Of ook training? Juiste reactie aanleren?
Hoe?
H.... doe eens een boekje open, ook als het niet simpeltjes is.
Ik beweer niet snel dat iets niet mogelijk is, maar sta open om te leren.

Huertecilla schreef:

Sorry hoor
Natuurlijk zijn er mensen die het omgaan met dieren in hun bloed hebben zitten en die wonderen kunnen verrichten met training van hun paard.
Maar een paard blijft een paard en een dier blijft een dier. Al train je je suf ... het zal hun DNA niet veranderen.
Daarbij bljft de stelling ook niet overeind staan als bijv een goed opgevoed paard naast een werkelijk fantastische begeleider loopt die net even haar moment niet heeft en dus de oplettendheid ontbeert en te laat reageert op moment supreme ... ja ja 100% veilig plan heb je daar hoor.

Ik ben maar mens, ik maak ook fouten. Mijn dier is en blijft een dier, geen robot.

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 15:17

Janine1990 schreef:
Ilja_1997 schreef:

Dan ben je wel hard gevallen neem ik aan?
Of ben je erg gevoelig voor een hersenschudding? Mogelijk op jonge leeftijd een hersenschudding gehad, waardoor je gevoelig bent gebleven?

De eerste keer viel ik erg hard, toen was ik een jaar of 8, de keer daarna minder, had toen ook een lichte hersenschudding en 4 maanden geleden toen viel ik ook weer vreselijk hard. Herinnerde me niet veel meer van wat ik die dag heb gedaan :=

Gevoelig ben ik er nu zeker voor.. Cap is hier altijd op :)

natascha44

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 15:21

Ik heb vorige week hoofdletsel (lees+ dik blauw oog) opgelopen met mijn paard..
Ik kreeg een onbedoelde kopstoot..

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 15:24

Arabesk schreef:

idem! heb alles even doorgelezen, maar word nergens vermeld. Jammer!

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 15:27

Huertecilla schreef:
Beli schreef:

@Hyperion
Zoals je kan lezen Hyperion schrijf ik dat men gerust een helm opzet. Ik schrijf slechts dat dit niet meer mogelijk beschermd als er al wat fout gaat en kansverkleining minder risico oplevert.
Jouw springvoorbeeld is een mooie mbt het Peltzman-effect.
Veel springruiters zouden zonder helm en ringbescherming niet springen.
Zonder springen rustig rijden zonder helm is veiliger dan met helm springen.
De beschermende kleding zet aan tot risico-gedrag.

Jouw risico-keuze om zonder cap te springen kan gebaseerd zijn op een laag risico.
Álle paardrijden heeft meer risico dan niet paardrijden.
Paardrijden houdt al een keuze voor een bepaald risico in.
Wanneer jij door vaardigheid en een betrouwbaar paard met een lager risico dan jouw drempelwaarde kan springen, is de keuze voor geen cap volstrek logisch.

Ik snap wat je bedoelt.
Ben het ook met je eens.
Achter de geraniums zitten is ook minder risico dan gewoon te leven...

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 15:28

Interessante cijfers wel. Maar die cap, tsja.. Ik zou het ook wel willen weten. Al heb ik ooit iemand zien vallen mét cap, en die heeft er een zwaar hersenletsel aan over gehouden. Ook met cap kan je erg lelijk vallen.

Zo heeft elke sport wel iets gevaarlijks vind ik..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 15:29

liljebo schreef:
Ben je van mening dat het puur samenhangt met de band die je opbouwt of je paard al dan niet wegrent of train je ook specifiek op de gewenste reactie als er iets gebeurt?

Wat het paard na schrik doet is inderdaad specifiek te trainen.
Uiteraard is het vertrouwen in de veiligheid van de ruiter cruciaal doch daaróp is er veel te conditioneren.

De ruiter dient zichzelf ook te conditioneren: op ontspannen bij/na schrik; níet alles vast.
In vertrouwen geven en niet schrikbekrachtigen.

Dat het paard bij een onverhoopte val van de ruiter niet van deze wegrent is omdat het de ruiter als veiligste plek ervaart. Dat moet je wel eerst verdienen door dit te laten erváren.

In het geval van mijn héngst komt daar nog bij dat hij mij wil beschermen. Dat is een stukje extra persoonlijke band en persoonlijkheid van hem.
Dat is eígenlijk ongewenst gedrag en daar wordt gericht aan gewerkt.

Citaat:
Kun je meer specifiek zijn over datgene wat je onder die opvoeding verstaat?

Het meest cruciale is dat het paard de ruiter als prettig gezelschap ervaart en deze graag bij zich heeft.
Stap twee is dat de ruiter zorgt dat ´het gevraagde´ de moeite waard is; dat het paard wíl wat de ruiter wil.
Feitelijk gewoon manipuleren. Je doet dat echter met positief motiveren ivp met dwang. Je krijgt wat je beloont. Heel betrouwbaar onvergelijkbaar niet hetzelfde als de inverse van afdwingen door straffen/niet straffen.

Het hoe/wat staat gratis op mijn site.
Ik geef verder in principe geen les.