Arabesk schreef:Ik zou wel willen weten in hoeveel van deze gevallen ook een cap werd gedragen
Dat was mijn eerste \gedachten ook ja
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
liljebo schreef:Chubby schreef:
Van welke planeet kom jij? Utopia ofzo?
Hmmmmm dat weet ik zo net nog niet....
Noem me naief, maar ik denk dat er heel wat te voorkomen is als je paard bv verstart ipv de benen neemt/bokt/steigert/wegrent en dat het te leren valt...
Alleen... hoe?
Alleen door het krijgen van een band? Is dat zo?
Of ook training? Juiste reactie aanleren?
Hoe?
H.... doe eens een boekje open, ook als het niet simpeltjes is.
Ik beweer niet snel dat iets niet mogelijk is, maar sta open om te leren.
toot schreef:Ja een cap zorgt voor veel bescherming maar heeft ook niet altijd nut. .
spicegirl schreef:cristopher reve (superman) droeg een veiligheidshelm bij zn ongeluk.heeft hem niet geholpen![]()
de cap heeft wel zn nut, maar voorkomt niet alles..
Ilja_1997 schreef:In al die tijd dat ik paardrij (en les heb) nu 6,5 jaar ben ik 4 keer gevallen waarvan ook gelijk 3 keer een hersenschudding... Ben heel blij dat ik al die keren gewoon een cap op had... zou niet willen weten wat er anders was gebeurd...
Huertecilla schreef:Kijk op mijn profiel; dat is een ervaren dekhengst; een beroepsstraatvechter met een eigen harem.
Bezoek mijn site eens.
De planeet waar ik op leef kent paarden die een ruiter als veilig ervaren, als fijn. Deze niet willen trappen noch afgooien, eerder willen beschermen.
Dat vraagt kennis, kunde en vaardigheid bij opvoeden, beleren en berijden. Heel veel tijd, kwali-tijd.
Ontbreekt dit, dan is dat niet de enige werkelijkheid, niet de enige wereld![]()
Het is héél triest met de ruiterij in vooral NL.
Het uitgangspunt is diametraal verkeerd en men weet dat niet eens. Sterker nog wíl dat helemaal niet weten.
Zet gerust een cap op doch realiseer je dat dit een extra is. Het begínt met het minimaliseren van de kans door goed ruiterschap.
Voorkomen is beter dan wellicht beschermen
Beli schreef:Neem ook aan dat HC vanaf het eerste moment dat hij met paarden in aanraking is geweest alles snapte en kon....
Cayenne schreef:@Wendy: Dus omdat andere sporten iets hogere percentages hebben, hoeven we ons geen zorgen te maken?
en dit citaat lijkt me duidelijk genoeg:Citaat:Tussen 1986 en 2009 zijn in de krantenknipselregistratie 35 dodelijke sportongevallen door hoofdletsel geregistreerd. De meeste doden vielen door paardrijden, namelijk 10.
Chubby schreef:Van welke planeet kom jij? Utopia ofzo?
liljebo schreef:Hmmmmm dat weet ik zo net nog niet....
Noem me naief, maar ik denk dat er heel wat te voorkomen is als je paard bv verstart ipv de benen neemt/bokt/steigert/wegrent en dat het te leren valt...
Alleen... hoe?
Alleen door het krijgen van een band? Is dat zo?
Of ook training? Juiste reactie aanleren?
Hoe?
H.... doe eens een boekje open, ook als het niet simpeltjes is.
Ik beweer niet snel dat iets niet mogelijk is, maar sta open om te leren.
Huertecilla schreef:De planeet waar ik op leef kent paarden die een ruiter als veilig ervaren, als fijn. Deze niet willen trappen noch afgooien, eerder willen beschermen.
Dat vraagt kennis, kunde en vaardigheid bij opvoeden, beleren en berijden. Heel veel tijd, kwali-tijd.
Ontbreekt dit, dan is dat niet de enige werkelijkheid, niet de enige wereld![]()
Het is héél triest met de ruiterij in vooral NL.
Het uitgangspunt is diametraal verkeerd en men weet dat niet eens. Sterker nog wíl dat helemaal niet weten.
Zet gerust een cap op doch realiseer je dat dit een extra is. Het begínt met het minimaliseren van de kans door goed ruiterschap.
Voorkomen is beter dan wellicht beschermen
Janine1990 schreef:Ilja_1997 schreef:In al die tijd dat ik paardrij (en les heb) nu 6,5 jaar ben ik 4 keer gevallen waarvan ook gelijk 3 keer een hersenschudding... Ben heel blij dat ik al die keren gewoon een cap op had... zou niet willen weten wat er anders was gebeurd...
Dan ben je wel hard gevallen neem ik aan?
Of ben je erg gevoelig voor een hersenschudding? Mogelijk op jonge leeftijd een hersenschudding gehad, waardoor je gevoelig bent gebleven?
Huertecilla schreef:Beli schreef:Neem ook aan dat HC vanaf het eerste moment dat hij met paarden in aanraking is geweest alles snapte en kon....
@Hyperion
Zoals je kan lezen Hyperion schrijf ik dat men gerust een helm opzet. Ik schrijf slechts dat dit niet meer mogelijk beschermd als er al wat fout gaat en kansverkleining minder risico oplevert.
Jouw springvoorbeeld is een mooie mbt het Peltzman-effect.
Veel springruiters zouden zonder helm en ringbescherming niet springen.
Zonder springen rustig rijden zonder helm is veiliger dan met helm springen.
De beschermende kleding zet aan tot risico-gedrag.
Jouw risico-keuze om zonder cap te springen kan gebaseerd zijn op een laag risico.
Álle paardrijden heeft meer risico dan niet paardrijden.
Paardrijden houdt al een keuze voor een bepaald risico in.
Wanneer jij door vaardigheid en een betrouwbaar paard met een lager risico dan jouw drempelwaarde kan springen, is de keuze voor geen cap volstrek logisch.
liljebo schreef:Ben je van mening dat het puur samenhangt met de band die je opbouwt of je paard al dan niet wegrent of train je ook specifiek op de gewenste reactie als er iets gebeurt?
Citaat:Kun je meer specifiek zijn over datgene wat je onder die opvoeding verstaat?