Wielrenners ten val door geschrokken paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Alarm_wlkp

Re: Wielrenners ten val door geschrokken paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 14:21

Paarden staan daar niet meer. Het was een klein uur rijden naar en als je afhankelijk bent van iemand anders van vervoer ga IK niet de moeite doen om heel vroeg of rond etenstijd te gaan hé :).
Maar heb geen zin in verdere discussie, dus verlaat ik dit topic voor ik iets verkeerd ga zeggen ;)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 14:55

Ik ga nu ook met de trailer naar het bos, omdat ik weet dat ik hier (vooral in de vakantieperiode) redelijk wat auto's met caravan tegenkom.
Ik wil nl niet het risico lopen dat mijn paardje tegen een caravan aan schopt of met mij de plomp in gaat.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 15:04

Vjestagirl schreef:
_Alarm_wlkp schreef:
Ik heb mijn paard goed genoeg onder controle! ;) Enkel is dit een minpuntje van haar.
En zoals ik al zei, je gaat het veel te ver zoeken, teveel scenario's stel je op.
Ken jij dan een paard dat NOOIT verschiet of lelijk doet?! Nou laat maar zien dan ;) !

Ja, dat paard ken ik. Ik heb t niet overigens, maar ik ken wel paarden die idd overal naar gaan staan kijken en die alles prima vinden.

Mijn paard kan niet tgegen drukte, dat is haar minpuntje. Dus kom ik niet op drukke plekken, om ongelukken te voorkomen.

En de scenario's zijn reëel. Zeker als die lui in peloton fietsen kan het zijn dat er achter ze iets gebeurd, of dat ze even met iemand anders in gesprek zijn.

Als ze daar volgens de verkeersregels in peloton mogen rijden :) .... want zover ik weet mogen fietsers alléén met maximaal 2 naast elkaar fietsen míts het overige verkeer niet gehinderd wordt. En ook voor hen geldt heel simpel: anticiperen op het overige verkeer, net als voor ruiters. En ik moet in de 30 jaar dat ik buiten rondhobbel de eerste nog tegenkomen die niet het gebaar voor "rustiger" herkent. Negeren is in dit geval iets anders....

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 15:11

Het is natuurlijk netjes als mensen luisteren naar jouw `ga langzamer` teken.
Maar wettelijk zijn ze dat niet verplicht, en ten tweede willen vaak ruiters dan dat iemand ze stapvoets inhaalt terwijl een bestuurder 30 al zacht genoeg vindt.

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 15:12

Erg vervelend natuurlijk dat dit gebeurt is. Maar uit eigen ervaringen vind ik dat wielrenners denken dat de hele weg voor hun is.
Niet allemaal natuurlijk maar het gros fietst zonder een singaal te geven geluidloos langs, tja en dan kan een paard wel eens schrikken...en dan durven ze ook nog boos te zijn.
Op een fietspad mogen geen ruiters rijden, maar ik vind het soms niet verantwoord om over de weg te rijden, automobilisten die ongeduldig worden en gaan toeteren...dan ga je liever het fietspad op. Ik vind dat er wel wat meer rekening gehouden mag worden met ruiters en paarden.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 15:16

op de foto's te zien gaat het hier om een fietspad, als ruiter mag je niet eens op het fietspad komen.
Ik vind dat een aantal mensen erg asociale reacties in dit topic plaatst. "Eigen schuld dat ie hoofd letsel heeft" "Zulke debielen heb ik geen medelijden mee".
Beide partijen zoude IMO wat meer rekening met ELKAAR moeten houden.
Ik zelf rij veel buiten, maar ben ook een fanatieke wielrenner ( ook in club verband.) Ik kom hier in de buurt weinig asociale wielrenners tegen, asociale ruiters helaas wel veel.
Ik heb op de fietsclub al een aantal x een info avond gehouden over hoe om te gaan met paarden in het verkeer. De "race-debielen" kwamen in grote getalen aanzetten omdat ze heel graag wouden weten hoe ze hiermee het beste om konden gaan. En het heeft effect gehad!

Dus ik zou zeggen, ga in gesprek met elkaar als je je er zo druk overmaakt. Wat respecht over en weer zou helemaal niet zo ongepast zijn.

Ik hoop dat het letsel van de wielrenner meevalt :)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 15:17

Brainless schreef:
Het is natuurlijk netjes als mensen luisteren naar jouw `ga langzamer` teken.
Maar wettelijk zijn ze dat niet verplicht, en ten tweede willen vaak ruiters dan dat iemand ze stapvoets inhaalt terwijl een bestuurder 30 al zacht genoeg vindt.

Het ligt voor mij geheel aan de omstandigheden. Als een auto met heel hoge snelheid aankomt, dan sein ik dmv meer op de weg te gaan rijden en het teken te maken, dat er op prijs gesteld wordt dat er langzamer gereden wordt. Zodra er vaart verminderd wordt ben ik ook weer opzij. Als er iets rustig nadert dan sein ik niet eens. Wat ik wel áltijd doe, is even mijn hand opsteken als teken van dank dát er geremd is of rustig gepasseerd. Niemand hoeft mij stapvoets in te halen, maar met 80 km per uur ook liever niet. Wettelijk ben ik ook vast soms iets niet verplicht (denk aan voorrang verlenen aan een kudde wielrijders als ik van rechts kom), maar er is ook nog zoiets als beleefd met elkaar omgaan, rekening houden met elkaar enzo. :)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 15:19

roxiie schreef:
op de foto's te zien gaat het hier om een fietspad, als ruiter mag je niet eens op het fietspad komen.
Ik vind dat een aantal mensen erg asociale reacties in dit topic plaatst. "Eigen schuld dat ie hoofd letsel heeft" "Zulke debielen heb ik geen medelijden mee".
Beide partijen zoude IMO wat meer rekening met ELKAAR moeten houden.
Ik zelf rij veel buiten, maar ben ook een fanatieke wielrenner ( ook in club verband.) Ik kom hier in de buurt weinig asociale wielrenners tegen, asociale ruiters helaas wel veel.
Ik heb op de fietsclub al een aantal x een info avond gehouden over hoe om te gaan met paarden in het verkeer. De "race-debielen" kwamen in grote getalen aanzetten omdat ze heel graag wouden weten hoe ze hiermee het beste om konden gaan. En het heeft effect gehad!
Dus ik zou zeggen, ga in gesprek met elkaar als je je er zo druk overmaakt. Wat respecht over en weer zou helemaal niet zo ongepast zijn.

Been there, done that, have the t-shirt en ben er geen hout mee opgeschoten... :) Ik ben er zelfs oa voor van stal verhuisd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 15:23

Ik heb op basis van dit topic mijn eigen wielervereniging aangeschreven en er komt een artikel (dat ik ga schrijven) in ons clubblad en daarna als er animo voor is een informatieavond.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 15:27

roxiie schreef:

Er is ook al een paar keer genoemd dat de ruiter op het ruiterpad naast het fietspad reed ;)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 16:34

Vjestagirl schreef:
Nee, niet opsluiten, maar alternatieve routes nemen. Dus niet door dat populaire stuk bos waar het op zondag stikt van de mountainbikers, maar misschien juist heel 's morgens vroeg gaan, of rond etenstijd. Of langs wegen rijden die (bijvoorbeeld door de bestrating) niet populair zijn bij wielrenners.

In mijn ogen komt dit over alsof de wielrijders vrij spel moeten hebben, en de ruiters zich volledig aan moeten passen. Waarom zou ik andere routes moeten gaan volgen? Zij kunnen óók rekening houden met de rest van de wereld. Zou wat zijn zeg... iedereen aan de kant, want er komen wielrijders aan.

Nooit van mijn leven. Aanpassingen van beide kanten ja, maar ik me volledig aanpassen aan hen, nooit. Zij hebben net zo goed de verkeersregels in acht te nemen als de andere weggebruikers, en ja daar schaar ik mezelf ook onder.

vjseegers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 18:27

Ben het met het laatste bericht van Breghje voor een deel eens.
Als de omgeving niet geschikt is voor je sport of je sport veel overlast veroorzaakt aan anderen, dan dient degene die de overlast veroorzaakt een alternatief te zoeken. Net zoals ik niet ga paardrijden door een drukke winkelstraat of dwars door een evenement, verwacht ik van wielrenners (of andere sporters) die zich hier in de omgeving niet zonder veel hinder voor anderen kunnen uitleven met hun sport dat zij een alternatief zoeken. Vwb wielrenners: ga naar een wielerbaan of wellicht naar de IJsselmeerpolders waar nog voldoende ruimte is. Dan worden wederzijdse irritaties en ongelukken vermeden.
Om heel eerlijk te zijn......heb soms ook wel 's de neiging gehad om het rempedaal van mijn auto te vergeten als er weer 's een groep wielrenners gewoon doorkleunt door het stoplicht of gewoon voorrang neemt..... Nooit echt gedaan natuurlijk

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 18:31

Ik vind niet dat wielrenners de wereld voor zich hoeven te hebben. Maar ik vind wel dat als je wéét dat wielrenners vaak snel zijn, snel dichtbij komen, en niet altijd optijd (kunnen) reageren, dat het ontzettend onverstandig is om te gaan rijden in gebieden waar veel wielrenners komen als je paard slaat. Je gaat ook niet rijden in een gebied waar veel kinderen komen als je weet dat je paard kinderen slaat.

Wielrenners zouden ook van paarden kunnen zeggen dat we maar in de bak moeten blijven vjseegers, of dat we maar op de hei moeten gaan zitten. Dat zou hun oplossing kunnen zijn voor wederzijdse irritaties en ongelukken...

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 18:40

Ik ben het volledig met vjseegers eens.

Als ik wéét dat er ergens veel wielrijders zijn ga ik die wegen niet mijden, om de doodeenvoudige reden dat als ik gebruik wil maken van een openbare weg ik daar volledig het recht toe heb. Net als zij, en ook zij hebben zich dan aan de geldende verkeersregels te houden.

Als ze niet op tijd kunnen reageren, zouden ze daar iets op moeten vinden. Net zoals wij ons paard onder controle horen te hebben, horen zij hun fiets onder controle te hebben.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 18:42

Ja, en als je op de openbare weg rijdt heb je je voertuig volledig onder controle te hebben. Als je paard naar wielrenners slaat heb je hem niet onder controle.

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 18:42

manic schreef:
Ik ben benieuwd wat er uit het onderzoek komt. Toevallig was ik zaterdag zelf met mijn paard in Noordwijk en viel het me al op hoe hard sommige wielrenners soms rijden. De paarden horen ze vaak helemaal niet aankomen en schrikken dan als ze ineens aan alle kanten voorbij flitsen.

Hopelijk valt de schade voor iedereen mee

Ik wil net zeggen, hier worden we gek van de wielrenners en hun associale gedrag. Schreeuwen, gillen als ze eraan komen, en vaart minderen ho maar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 18:46

Xantaatje: anderen ergeren zich juist als de wielrenners stil zijn als ze voorbij komen... zo zie je maar, ieder z'n meug.

vjseegers: inderdaad:
vjseegers schreef:
Als de omgeving niet geschikt is voor je sport of je sport veel overlast veroorzaakt aan anderen, dan dient degene die de overlast veroorzaakt een alternatief te zoeken.

Daar ben ik het helemaal mee eens. Ruiters die dus denken op het fietspad te mogen rijden, hun paard daar te laten schijten zonder het op te ruimen, en zich dan te ergeren aan wielrenners... of erger nog, ruiters die bewust de weg op gaan met een paard dat slaat... dienen dus een alternatief te zoeken.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 19:14

Ffortuna schreef:
Xantaatje: anderen ergeren zich juist als de wielrenners stil zijn als ze voorbij komen... zo zie je maar, ieder z'n meug.

vjseegers: inderdaad:
vjseegers schreef:
Als de omgeving niet geschikt is voor je sport of je sport veel overlast veroorzaakt aan anderen, dan dient degene die de overlast veroorzaakt een alternatief te zoeken.

Daar ben ik het helemaal mee eens. Ruiters die dus denken op het fietspad te mogen rijden, hun paard daar te laten schijten zonder het op te ruimen, en zich dan te ergeren aan wielrenners... of erger nog, ruiters die bewust de weg op gaan met een paard dat slaat... dienen dus een alternatief te zoeken.

Aangezien het nog over mijn paard gaat in verband met het slaan. Als een paard schrik heeft op de baan hoe maak je hem dan verkeersmak?! *zucht*
Mijn paard heeft een "trauma" opgelopen door van die wielrenners en dat krijgt ge er niet zomaar uit. Maar ik ga daar NIET voor thuisblijven! ;)
En als je op het zandpad bent en er naast een fietspad ligt die ook nog eens als voetpad word gebruikt en daar dus plaatsgebrek is.
De wielrenners hun keel openzetten naar de voetganger die bijna een hartaanval krijgen en opzij springen (letterlijk!) en toevallig tegen mijn paard aanbotsen.
Dat is NIET mijn probleem maar hun probleem. Moeten ze maar niet zo belachelijk doen ;) (die wielrenners hé)

Ansofie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 19:37

interessante discussie hier!

Vind het dubbel, en beide 'partijen' hebben zo hun gelijk.
Als je een paard hebt dat een mogelijk risico vormt (wat elk paard is in mijn ogen, zelfs de bomproof paarden, het zijn en blijven dieren) zou ik zelf persoonlijk gevaarlijke situatie's proberen te mijden
(zoals al door meerdere aangegeven), maar het gaan wandelen uitsluiten zou ik ook niet eerlijk vinden.
Zoek dan een iets rustigere, minder gevaarlijke weg. Je kan nog altijd kans hebben op een botsing met wielrenners,
maar probeer dan de situatie zo goed mogelijk in te schatten en als het gaat zo goed mogelijk aan de kant te gaan.

Vind zeker niet dat de wielrenners vrij spel moeten hebben, en het is ook moeilijk om wielrenners in 1 woord uit te spreken, je hebt mensen die wel opletten en begrip hebben,
en van die bende's die denken dat heel de weg van hun alleen is en helemaal niet opletten.
Zou een stuk fijner zijn als hun ook wat begrip konden opbrengen als hun ook effectief zien/horen dat er gevraagd word voor op te letten/snelheid te minderen,
maartja, zo willen zoveel mensen zoveel! ;)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 20:03

Vjestagirl schreef:
Ja, en als je op de openbare weg rijdt heb je je voertuig volledig onder controle te hebben. Als je paard naar wielrenners slaat heb je hem niet onder controle.

En als de wielrijder met alle geweld en persé vlak langs een andere verkeersdeelnemer wil passeren ipv zijn eigen snelheid aanpassen en dus vervoermiddel niet onder controle heeft valt dat mijns inziens ook niet onder gewenst sociaal gedrag. Zeker niet als hij niet naar een waarschuwing luisterd. Nogmaals, wie zijn billen brandt....

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 20:08

Breghje schreef:
Vjestagirl schreef:

En als de wielrijder met alle geweld en persé vlak langs een andere verkeersdeelnemer wil passeren ipv zijn eigen snelheid aanpassen en dus vervoermiddel niet onder controle heeft valt dat mijns inziens ook niet onder gewenst sociaal gedrag. Zeker niet als hij niet naar een waarschuwing luisterd. Nogmaals, wie zijn billen brandt....

Die wielrijder heeft net zo veel recht om zijn eigen tempo aan te houden als jij...

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 20:13

Vjestagirl schreef:
Breghje schreef:

Die wielrijder heeft net zo veel recht om zijn eigen tempo aan te houden als jij...

En dan heeft hij ook het recht dusdanig vlak langs me te rijden dat ie bijna mijn stijgbeugel meeneemt? En niet even de moeite neemt iets rustiger aan te komen zoeven? Als hij vindt dat hij daar recht op heeft, dan heeft mijn paard recht op haar persoonlijke ruimte én het handhaven daarvan, en mogen wij de volgende keer dat we een kudde wielrijders tegenkomen daar in volle galop doorheen racen, gezien ik daar dan ook recht op heb. Allemaal volledig gecontroleerd uitgevoerd uiteraard.

Volgens mij is sociaal wenselijk gedrag ook iets heel erg fijns. Bij álle weggebruikers. :)

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 20:17

Dus dan heb ik ook het recht om in keiharde stuivende rengalop langs een druk pad met fietsende families te scheuren (en daarbij even tegen een kinderstuurtje te stoten met mijn beugel)?! Ik neem aan van niet toch. Ik vind het in ieder geval normaal om mijn paard terug te nemen naar stap of hooguit een zeer rustig sukkeldrafje als ik iemand passeer.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 20:20

Breghje schreef:
Vjestagirl schreef:

En dan heeft hij ook het recht dusdanig vlak langs me te rijden dat ie bijna mijn stijgbeugel meeneemt? En niet even de moeite neemt iets rustiger aan te komen zoeven? Als hij vindt dat hij daar recht op heeft, dan heeft mijn paard recht op haar persoonlijke ruimte én het handhaven daarvan, en mogen wij de volgende keer dat we een kudde wielrijders tegenkomen daar in volle galop doorheen racen, gezien ik daar dan ook recht op heb. Allemaal volledig gecontroleerd uitgevoerd uiteraard.

Volgens mij is sociaal wenselijk gedrag ook iets heel erg fijns. Bij álle weggebruikers. :)

Dan moet er wel ruimte zijn om je ruimer te passeren. Ook wielrenners moeten op de goede weghelft blijven op de autoweg, en op het fietspad is er vaak niet veel ruimte (en paarden zijn brééééd). Eventjes de berm in gaan, wat je met een paard wel kunt en met een wielerfiets van ze lang zal ze leven niet, zorgt dat zij er langs langs kunnen en dat jouw paard zich niet bang hoeft te voelen. Dat is goed ruitergedrag. Je hoort op de eerste plaats al niet op dat fietspad thuis met je paard. Dat je ervoor kiest omdat het veiliger voor jou is is prima, maar dat wil niet zeggen dat je het récht hebt, en dat wil niet zeggen dat je het daarmee voor anderen minder veilig mag maken.

Ruimte kun je trouwens ook opeisen (zweepje n klein stukje uitsteken), lang niet iedereen snapt dat een paard anders reageerd dan een auto of een brommer. Een auto heeft geen persoonlijke ruimte, en een wielerrijder probeert zo kort mogelijke lijnen te rijden...

vjseegers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 22:16

@vjestagirl: Volgens mij is het je niet helemaal duidelijk dat het gebied waar we het hier over hebben zeer dichtbevolkt is en de recreatiegebieden heel vol zijn op mooie dagen. Daarom moeten mensen zich aan de regels houden. Een wielerrijder probeert zo kort mogelijke lijnen te rijden......prima maar binnen de regels van het verkeer en fatsoen. En als dat niet kan....jammer dan, dan maar geen persoonlijk record...ofzo. Hetzelfde geldt voor mij met m'n paard: ik dien ook de ruiterpaden te volgen en niet dwars door het bos te banjeren en wandelaars en spelende kinderen te hinderen omdat ik even snel een bak koffie wil gaan halen. Het kan hier domweg gewoon niet: teveel mensen en te weinig ruimte.
Alleen als iedereen zich aan de regels houdt kunnen we allemaal genieten.