Oude pony uit Grubbenvorst mag niet van pensioen genieten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 16:53

yvonnedv schreef:
chimello schreef:
Het is een schrale troost dat hij nog maar een half jaar zou hebben.

mijn voormalige dierenarts zei drie jaar geleden ook dat ze het niet lang meer zou maken, en ze is er nog steeds.

Van mijn huidige dierenarts heb ik zijn privenummer en ik mag hem in geval van nood dag en nacht bellen.

Haha, ja onze hond zou ongeveer 4 a 6 jaar worden met de HD.
Beest is nu 15 en loopt nog vrolijk rond te huppelen als een jonge pup!

Trice

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 18:34

Cassidy schreef:
Op het moment dat je last hebt van klachten omdat de pony zo mager is, haal hem dan uit zicht. Ben je van dat gezeur af.

En wat dat als zou betekenen dat het pony'tje 24/7 op stal moet staan omdat er bijvoorbeeld geen andere weide mogelijk is?
Dan valt heel bokt weer over het feit dat het dier de godganse dag in stal staat....

Nogmaals er is al een paar keer gemeld dat al die klachten echt niet de enige reden was om het pony'tje te laten inslapen.
Mensen WILLEN of KUNNEN dit op één of andere manier niet lezen ofzo...

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 20:27

Trice schreef:
Cassidy schreef:
Op het moment dat je last hebt van klachten omdat de pony zo mager is, haal hem dan uit zicht. Ben je van dat gezeur af.

En wat dat als zou betekenen dat het pony'tje 24/7 op stal moet staan omdat er bijvoorbeeld geen andere weide mogelijk is?
Dan valt heel bokt weer over het feit dat het dier de godganse dag in stal staat....

Nogmaals er is al een paar keer gemeld dat al die klachten echt niet de enige reden was om het pony'tje te laten inslapen.
Mensen WILLEN of KUNNEN dit op één of andere manier niet lezen ofzo...

indd schijnt erg moeilijk te zijn.

paddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 20:51

ik vind dat een pony van 30 jaar er niet zo uit hoeft te zien, ook al is zijn gebit versleten.
ik ben misschien wel de enige hier, maar ik vind de pony wel te mager.
ik heb een rusthuis en ik heb ze vaak zo bij mij binnen zien komen, maar als ik ze na een half jaar weer bekijk,
dan herken je de paarden meestal niet weer terug.
dat is hetzelfde als mensen hier komen kijken en dan tegen mij zeggen van: ik dacht dat oude paarden/pony's altijd mager waren.
dat is dus onzin.
tuurlijk hun bespiering valt weg, maar daarom hoeven ze nog niet mager te zijn en als deze pony in z'n zomervacht zou zitten is het dier
echt veels te mager.
maar ja dat is mijn mening.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 21:07

gootje12 schreef:
Als je goed kijkt wat een paard nodig heeft en aandacht aan tanden en de juiste voeding besteed, hoeft een paard niet mager te worden.

Als de tanden er al uitgegroeit zijn, dan valt daar ook geen aandacht meer aan te besteden. Uiteraard moet wat er nog wel is goed bijgehouden worden. Goede voeding doet veel, maar niet alles. Als het paard de voedingsstoffen uit de voeding niet meer opneemt, dan kun je voeren wat je wilt, maar op gewicht gaat het paard dan niet meer komen.

paddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 21:38

dat is onzin.
daar gaan de meeste mensen dus de fout in.
en ik spreek echt uit ervaring.
ik heb paarden bij mij op stal staan en op stal gehad die helemaal geen kiezen meer hadden.
en die we op stal gehad hebben zijn niet dood gegaan van de honger en ook niet van koliek.
want waarom zouden ze dan in de zomermaanden dan weer zo op knappen als ze 24/7 op het land staan.
juist omdat ze het gras nog wel kunnen eten en ze dan hun voedingsstoffen wel weer binnen krijgen.
dus je moeten ze dan eten geven waardoor ze dan in de wintermaanden ook aan hun voedingsstoffen komen.
en het is lang puzzelen voor mij geweest, maar ik heb geen enkel oud paard bij mij op stal staan die zo mager is dan dat deze pony was.
en bij mij zijn ze zelfs nog ouder.
mijn oudste is 34 en dan 31 en 8 van 28/29 jaar.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 23:37

daantjuhhh schreef:
Ik heb hem expres achter het huis gezet totdat hij weer toonbaar was.

Tja als ik die mogelijkheid had zou ik dat ook doen maar niet iedereen heeft de mogelijkheid om een paard uit het zicht te zetten.

Mijn wei ligt achter mijn woning op de hoek van een provinciale weg en is vanaf alle kanten zichtbaar moet ik dan schuttingen ofzo neer gaan zetten?

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 23:42

;(
Ik vind hem er nog onwijs goed uit zie voor zijn leeftijd en zolang hij nog geniet..
Dat was ook 1van de redenene waarom mij oudje altijd een deken op had.. die was 34 en is sinds 13 januari op de groene weide

charlotte_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 23:44

verschrikkelijk! Maar altijd beter dan je hele leven in manege lessen meerijden en dan dood neervallen met een beginner op je rug! (Is echt gebeurt!)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 00:51

yvonnedv schreef:
daantjuhhh schreef:
Ik heb hem expres achter het huis gezet totdat hij weer toonbaar was.

Tja als ik die mogelijkheid had zou ik dat ook doen maar niet iedereen heeft de mogelijkheid om een paard uit het zicht te zetten.

Mijn wei ligt achter mijn woning op de hoek van een provinciale weg en is vanaf alle kanten zichtbaar moet ik dan schuttingen ofzo neer gaan zetten?

Ik zeg ook:

Ik heb!!!

Rixt95

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 13:51

Ik kan het besluit goed begrijpen.. Iedereen probeerd de juiste keuze te maken!
Dat moeten we begrijpen. Wij hebben thuis ook een dame van 32jr. en de merrie ziet er ong. precies zo uit als dit paard.

Ook wij hebben hier problemen mee gehad, 't is een schimmel dus hij is ook nog een heeeeeel zwart van modder, maar onze merrie loopt tussen alle jonge paarden in. 't valt daarom misschien minder op?

Nogmaals, iedereen probeerd zo goed mogelijk te handelen en dat moeten omstandigers respecteren
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 27-03-11 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Lettertype aangepast

paddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 17:25

dit wordt toch een eeuwige discussie.
maar een oud paard hoeft er niet zo uit te zien, ook niet als ze de 30 zijn gepasseerd
of ze moeten al cushing ofzo hebben, dan is het een ander verhaal.
daar blijf ik bij.
een jong paard voeren is heel wat anders dan een oud paardje voeren.
ze hebben ander voer nodig en hier gaat heel wat tijd in zitten.
en daar hebben heelveel mensen geen tijd en zin in.
meer wil ik er ook niet over zeggen.

mamendt

Re: Oude pony uit Grubbenvorst mag niet van pensioen genieten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 17:36

Ik ga verder niet in de discussie mee over hoe een paard op leeftijd er uit zou moeten zien.....ik ken die eigenaar vd de ponie persoonlijk en ik weet voor de volle 100% dat ze alles voor de ponie gedaan hebben wat in hun macht lag...aran was gewoon compleet op...harstikke versleten.....ben blij dat hem eventueel lijden in de toekomst bespaard is gebleven en dat hij een vlugge dood heeft gekregen...in het echt zag hij er slechter uit als op de foto....letterlijk vel over been..

paddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 19:18

mamendt schreef:
Ik ga verder niet in de discussie mee over hoe een paard op leeftijd er uit zou moeten zien.....ik ken die eigenaar vd de ponie persoonlijk en ik weet voor de volle 100% dat ze alles voor de ponie gedaan hebben wat in hun macht lag...aran was gewoon compleet op...harstikke versleten.....ben blij dat hem eventueel lijden in de toekomst bespaard is gebleven en dat hij een vlugge dood heeft gekregen...in het echt zag hij er slechter uit als op de foto....letterlijk vel over been..

oh dat geloof ik graag dat ze er alles aangedaan hebben, maar ik kan me er zo aan ergeren dat er mensen zijn die dan zeggen van;
het is een oude pony en ik vind hem er nog redelijk goed uitzien, hij was uitgemergeld en ik ben blij dat de eigenaren hebben besloten
om hem naar de eeuwige groene weides te brengen.
daar heb ik respect voor.

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 19:59

paddy precies!!!!! Dit is in het belang van aran gedaan...en daar heb ik ook heel veel respect voor!!! Want het is en blijft een zeer moeilijke beslissing!

Janique22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 09:08

Wow, 15-04-2010 mijn oudje in laten slapen, als ik niet beter wist, zou ik zeggen dat dit zijn broertje is.
IK weet niet hoe oud mijn Mister Ed was, maar hij komt zeker in de buurt.
Ook wij kregen wel eens reacties dat hij zielig was, ook al was hij kerngezond en kreeg hij genoeg te eten..
Wel kwam hij soms niet meer zelf overeind en moesten we hem helpen.
Hij liep samen met zijn 23 jaar oude vriendje in de wei, toen deze verlamd raakte, hebben we ze tegelijk in laten slapen.
Ik denk dat hij ook misschien nog een jaartje had geleefd, maar nu heeft hij zijn vriendje niet hoeven te misschien &
Galloperen ze samen over de wolken! :+:

summer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 19:26

Normaal reageer ik niet zo snel op berichten, maar kan me nu niet inhouden. Ik vind het jammer dat veel mensen (zonder verstand) altijd een oordeel klaar hebben. Mijn DA zegt altijd zolang een paard nog eet en niet verpieterd in een hoekje gaat staan, laat hem dan genieten. Ik heb zelf voor een beslissing gestaan jaren geleden. Niet helemaal als dit verhaal, maar wel inslapen of niet beslissing. Mijn paard had haar hoefbeen gebroken (in 1998). Ik heb de keuze gemaakt om er voor te gaan. Ze leeft nu nog steeds en is heel gelukkig. Zolang een paard niet lijdt, vind ik niet dat je hem moet laten inslapen omdat anderen denken dat het wel zo is!

paddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 22:20

nou sorry hoor, maar deze pony had zeker geen leuk leven meer.
als een pony zo vel over been is dan lijd het echt van de honger.
in jouw situatie is het toch wel wat anders.
mijn merrie heeft toen ze 5 maand oud haar achterbeen gebroken en zij leeft nu ook nog.
maar dan hebt je het over pijn wat op den duur toch verdwijnt en dan kun je bij zo'n pony niet zeggen.
ze nemen paarden in beslag die er nog beter uit zien.
ik ben blij dat de mensen in kwestie er voor gekozen hebben om hem uit zijn ellendige situatie te verlossen.
ook al het wel iets eerder gemogen, maar daar heb ik respect voor, want het is en blijft altijd een moeilijke beslissing.

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 22:24

Jeetje, ik vind die pony er nog redelijk best uitzien! Heb al stukken erger gezien hoor.
Edit: ik zie net de reactie van Memendt.

Dan nog zou ik me niet laten beinvloeden door anderen. Als je zelf zeker bent dat die pony zich goed voelt en nog kan genieten, waarom dan niet? Anderen (die er mss geen snars van weten) hoeven toch niet te beslissen? Ik zou een bordje gehangen hebben: Deze pony is hoogbejaard en geniet hier van zijn oude dag. Hij staat onder controle bij een DA en zal zeker niet onnodig lijden.
En dan moet iedereen zn snater maar houden.

Marietje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 22:29

Misschien ben ik dom ofzo maar ik snap het niet!
Waarom moeten die mensen de ponie inslapen omdat andere klagen? Maar die bellen toch de AID en de DB.. die weten dan zelf toch ook wel owh dat is dat adress en dan kunnen ze toch gewoon aan de telefoon zeggen dank u wel voor uw melding, we weten dat deze ponie oud en gezond is. Daarom zal hij daar blijven genieten van het leven totdat hij rustig zal inslapen OID.

Vind het raar dat ze hem maar laten inslapen omdat iedereen klaagt...

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 22:42

Wat sneu voor de pony en eigenaar. Als zo'n dier 30 wordt is dat niet voor niets!
Ook hier hebben we hetzelfde. Ook hier staat de 36 jarige pony langs een weg waar veel fietsers langskomen. Elke keer moet je weer uitleggen dat het een oude pony is (doorgezakte rug, geen kiezen meer en het ondergebbit staat naar voren, de vacht is ropperig en hij is niet super dik). Ook hier al de DB gehad. Nou begrijp ik niet dat de DB niet gezien had dat het een oude pony betrof. Dit dier krijgt slobber te eten omdat ie hooi en gras niet meer kan kauwen. Maar ze doet het prima. Helaas heeft poown luizen gekregen deze winter en was de vacht daardoor niet echt mooi en had ze plekken op de hals. Hier is de Da al een aantal keren voor geweest. Die zegt ook: dat een ony nog zo oud MAG worden is al heel mooi en ze doet het nog goed. Geen reden om in te laten slapen. Maar de reactie van de DB verwonderde mij nog het meest: goh, is het al een oude pony?? (je zou zeggen dat ze dit toch behjoren te zien). Verder vind ik het prima als ze komen. Dat houdt in dat ze het werk serieus nemen. Maar aan de kunde mag nog wel wat gedaan worden.

Trice

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:02

quintusgl schreef:
Maar de reactie van de DB verwonderde mij nog het meest: goh, is het al een oude pony?? (je zou zeggen dat ze dit toch behjoren te zien). Verder vind ik het prima als ze komen. Dat houdt in dat ze het werk serieus nemen. Maar aan de kunde mag nog wel wat gedaan worden.

Het zijn natuurlijk geen dierenartsen. Wat ze hebben is een basis opleiding en een EHBO diploma voor dieren, en een enorm groot hart voor dieren.

t-spoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 17:19

Mijn pony, van 5, staat bij Paddy in het rusthuis, niet op rust maar omdat haar verzorging zo enorm goed is. Ik heb nog geen enkele stal getroffen waar de verzorging zo optimaal is, wel 1 die er in de buurt kwam. En t is echt waar, geen enkel oudje daar is mager, en ze komen, op 1 of 2 na, allemaal prachtig uit hun wintervacht, zelfs die met cushing. En ze komen daar inderdaad binnen, mager slechte vacht noem maar op, en echt waar na een half jaar komt vaak de reactie dat ze m niet meer herkennen en er bijna weer op willen stappen. dus alleen al vanwege haar expertise op het gebied van oude paarden sluit ik me bij haar aan, een oud paard hoeft niet mager te zijn!

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 14:16

t-spoon schreef:
Mijn pony, van 5, staat bij Paddy in het rusthuis, niet op rust maar omdat haar verzorging zo enorm goed is. Ik heb nog geen enkele stal getroffen waar de verzorging zo optimaal is, wel 1 die er in de buurt kwam. En t is echt waar, geen enkel oudje daar is mager, en ze komen, op 1 of 2 na, allemaal prachtig uit hun wintervacht, zelfs die met cushing. En ze komen daar inderdaad binnen, mager slechte vacht noem maar op, en echt waar na een half jaar komt vaak de reactie dat ze m niet meer herkennen en er bijna weer op willen stappen. dus alleen al vanwege haar expertise op het gebied van oude paarden sluit ik me bij haar aan, een oud paard hoeft niet mager te zijn!

Een gewoon mens hoeft ook niet dik of mager te zijn en toch zijn we allemaal verschillend.... ik zie een hoop oudere dieren die mager op de rug zijn en een verschrikkelijke dikke buik hebben....Zet tevens alle opa's en oma's van dezelfde leeftijd naast elkaar ze zullen stuk voor stuk allemaal verschillend zijn qua dikte.

Dus vind dit niet opgaan.