Retera: 'Pensionstalhouders moeten een diploma gaan halen'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

luve_rozes

Re: Retera: 'Pensionstalhouders moeten een diploma gaan halen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 11:22

Ik vind deze stelling twee kanten hebben. De ene kant zijn de mensen die stallen bij een pensionhouder die er buiten beste bedoelingen, geen verstand op na houdt van paarden houden, en voor die mensen zou het wel goed zijn.

De andere kant is, er zijn ook pensionhouders die er een terdege goede kennis op na houden, die verder gaat dan schone stallen en op tijd voeren, maar ook goede management qua weidebeheer, winnen van ruwvoer, samenstelling krachtvoer, gezondheid paard, probleem herkenning gezondheid paard ed, en die treffen dus ook regelmatig hele dwarse paardeneigenaren.

En ik kan je vertellen; het doet die mensen vaak pijn, als ze zo hun best doen de bij hen ondergebrachte paarden gezond te houden, en de eigenaar werkt niet mee, en je ziet het paard berg afwaarts gaan.

Als zo'n papier dan verplicht wordt (en daar zal een serieuze pensionhouder over zuchten, maar zal ook bedenken, het onderscheid mij wel van de minderen), waar ligt dan de uiteindelijke verantwoording, wie wordt er op de vingers getikt, als er iets fout gaat?

En dan voor de minder serieuze pensionhouder:
Wie zegt dat als iedereen het papiertje haalt, het ruwvoer niet dermate slechte kwaliteit kan hebben, dat er toch problemen ontstaan? Of dat men zich houdt aan de geleerde regeltjes?

Dit voorstel loopt in veel meer takken uiteen, dan alleen een diploma.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 19:57

Anya schreef:
Ik kan me voorstellen dat je met minder kennis van paarden wellicht meer gebruik wil maken van 'gecertificeerde pensionhouders'. Maar ik heb van de certificering van de FNRS geen gezondere paarden of beter lessen gezien (zoals Wendy al aangeeft).

De sectorraad had het verzonnen kunnen hebben om de niet-gecertificeerde concurrentie uit te schakelen.

Eindelijk iemand die het begrijpt!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 21:15

Wanneer ben je eigenlijk pensionstal? Zijn daar regels voor?

Of valt iedere boer die 2 boxen verhuurt nu onder pensionhouder?

Wellicht domme vraag, maar ik heb echt geen idee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 22:43

Ik vind dat het wel belang kan hebben.

Stel: je paard krijgt koliek, de uitbater ziet het niet/herkent het niet en belt geen DA, belt jou niet, laat je paard zo onwetend hele dag staan. En je moet het naar de kliniek brengen omdat de eigenaar het fout heeft ingeschat.

Zonder dat diploma heb je niks om je op te verhalen: je bent immers vrij om te kiezen waar je gaat, en je kan niet aantonen dat de uitbater in de fout is gegaan door het niet herkennen van de symptomen.
Als hij dat papiertje wél heeft, en je paard sterft, dan kan je dat wél gaan verhalen, er wordt immers geacht dat hij op de hoogte is van de symptomen en dat hij correct moet kunnen handelen dus ook DA bellen in zo'n geval.

Of je paard gaat door de draad. Zonder papier kan je niet aantonen dat de uitbater verantwoordelijk is voor eventuele opgelopen schade, omdat hij het zag als klein wondje en geen DA heeft gebeld.
heeft die dat attest wel, dan kan je hem daarop aanspreken omdat van hem verwacht wordt te weten wat een ernstige wond is die hechting nodig heeft of DA-zorg. Of dat ie toch zelf eerste hulp kan toepassen en jou bellen als eigenaar!

Ergens kan het dus wel een richtlijn geven in ernstige gevallen waarvan het paard en de eigenaar dupe zijn door onkunde van de uitbater. Nu is dat zowat onmogelijk om aan te tonen, met zo'n papier heb je toch heel wat meer in handen...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 22:47

Dan is het net zo goed niet aan te tonen hoor... en jij wilt er dus een amerikaanse claimcultuur van gaan maken? Dan mogen de stallingsprijzen ook wel wat omhoog, om de claims te kunnen betalen :')

Gefeliciteerd met je verjaardag trouwens :)

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 22:49

of ze zorgen ervoor dat er geen claims hoeven te komen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 22:55

Dat gaat je niet lukken :') Er is altijd wel een mafkees die bedenkt dat het een idee is om een pensionhouder aan te klagen omdat zijn eigen paard door de draad heen gaat, buiten schuld van wie dan ook om. Paarden zijn dieren, die leven nou eenmaal en doen soms onverwachte dingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 22:59

Het is niet de bedoeling om claims te kunnen gaan aantonen, het kan ook in het voordeel van de uitbater zijn vb als hij de DB inschakeld omdat 1 van zijn klanten zijn paard niet de zorg geeft die het verdient, of onvriendelijk mee omgaat.
Hij heeft dan ook een stok achter de deur dat hij wel degelijk de kennis heeft om in te schatten waar de grens ligt, of hoort te liggen.

Beide partijen kunnen er elkaar het leven mee zuur maken natuurlijk, maar het kan voor beiden ook een voordeel zijn.
De klant heeft ergens een soort zekerheid dat zijn paard in goede handen is, de uitbater heeft het voordeel dat hij mistoestanden kan helpen aankaarten en zo de paardensport + houden van paarden kan verbeteren met punt op welzijn. Dan denk ik vnl aan paarden in groep zetten, sociaal contact voorzien, toeziend oog, goede voeding en onderdag, loopmogelijkheid...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 23:04

Dat is dus juist het gevaar van dergelijke oplossingen: het geeft, zoals anderen ook al zeiden geen enkele garantie dat je paard er wel of niet goed staat....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 23:05

maar je kan het wel sneller aankaarten :)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 23:12

Daar geloof ik helemaal niets van. Je kunt dingen aankaarten omdat je erover begint. Niet meer en niet minder.

Het grappige van dit topic vind ik dat mensen hier roepen op regels en bijbehorende diploma's of cursussen. Terwijl één van de grootste items is dat Nederland teveel regels kent en teveel overheid om die regels te handhaven. Als je het aan sommige mensen hier overlaat, dan is er zo maar een verdubbeling van de regeltjes en heb je ook een dubbel aantal controleurs en handhavers nodig.

Ik zou zeggen: neem je verantwoording als eigenaar en kies een geschikte stalling.
Heb je de kennis niet: ga die dan ophalen. Zo zuiveren de verrotte pensionhouders vanzelf wel uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 00:54

Nou, als er meer controleurs moeten komen, komt er ook meer bewustzijn van het houden van paarden, gaat niet elke idioot met een schuur een pensionstal uitbaten, en wie weet komt dat de paarden dan ook wel ten goede!

En hoe meer controleurs, hoe meer werkgelegenheid :Y) Heb je dat ook al weer opgelost.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 00:59

Dan moeten de controleurs eens komen zonder dat vooraf aan te kondigen dat zou al een hoop schelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 01:09

Als een controleur komt op bijvoorbeeld manège, dan kan die ofwel de uitbater berispen/feliciteren, ofwel de eigenaar.
Als alle paarden er netjes bijstaan behalve dat ene, dan weet die ook wel hoe de vork in de steel zit, en dient de eigenaar erop aangesproken te worden. Is het merendeel nogal "slecht voorzien" dan kan je er wel van uitgaan dat de pensionhouder niet echt goed bezig is.

Bij een privépension kunnen ze kijken naar aanbod: is het volpension dan ligt dat bij de uitbater, is het halfpension en vallen de vuile gedeeltes onder de hoofding "taak vd eigenaar" dan kunnen ze alweer die erop aanspreken.
Als daar dan nota van wordt gemaakt en de gegevens worden verwerkt, kan je ook beter beeld krijgen hoe het nou eigenlijk echt zit: heeft die stal een slechte naam omdat ze zelf niks doen, of omdat ze gewoon klanten aantrekt die er flink met de pet naar gooien?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 01:11

Varekaj met alle respect, je hebt geen idee van de implicaties van wat je hier nu roept

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 01:11

Tja, ik vindt de controles niet zo veel waard nu. Dan wordt er altijd grote schoonmaak gehouden ed.

Net als alle maten die worden aangegeven, ken toch een hoop bedrijven die niet aan eisen voldoen en toch sterren dragen. FNRS was zelf ook niet zo blij zei die man die toen bij ons kwam.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 01:12

Ik sta bij een boer die acht boxen verhuurt en ook verder goed voor de paarden zorgt.
Zou dit ook onder de pensionstalling vallen die een diploma moeten hebben,
of is dit een grijs gebied?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 01:12

En Varekaj, wat een onzin. Wij bieden beiden aan. Als klanten te beroerd zijn hun stal te mesten doen of wij dat tegen betaling, of ze gaan ergens anders stinken. :+

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 01:13

Chaos schreef:
Wanneer ben je eigenlijk pensionstal? Zijn daar regels voor?

Of valt iedere boer die 2 boxen verhuurt nu onder pensionhouder?

Wellicht domme vraag, maar ik heb echt geen idee.

Weet niemand dit??

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 09:34

Belasting technisch is er wel iets, iedere boer, en ook particulier, maar bij boeren iig, loopt een boekhouding, en hij moet dus elke investering, en uitgave verantwoorden. Je hebt natuurlijk inkomsten en uitgaven, en hoort die op te geven. Bij particulieren weet ik het niet precies, of je je opgeeft bij de Kvk als pensionhouder/paardenhouder, of dat die verplichting bestaat. Het is nl een beetje ingwikkeld gebied nog, en heeft dan voornamelijk te maken met de BTW tarieven zoals ik het altijd heb begrepen, het verlenen van een dienst, etc, en de hoge en lage BTW tarieven. Veel blijft er imo niet over, van deze tak, meer een quite spelen op eventuele eigen paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 10:05

Chaos schreef:
En Varekaj, wat een onzin. Wij bieden beiden aan. Als klanten te beroerd zijn hun stal te mesten doen of wij dat tegen betaling, of ze gaan ergens anders stinken. :+

Chaos: Hier in de buurt is dat jammer genoeg anders, ik zou persoonlijk net hetzelfde zeggen als jij: ofwel zorg je voor je paard als je halfpension wil, ofwel donder je maar op. Maar dat heb je hier niet. Hier laten ze de paarden gewoon zo staan, laten hooguit even langs de neus weg vallen "goh er kan wel een vers laagje stro in" als de eigenaar er is en verder zwijgen ze als de pest, want het brengt op. Een klant is een klant, en als het schuift, mooi.
En zo zit het hier vol met dat soort pensionhouders zie je. Als ze er ergens op aangesproken zouden worden, zou dat wel helpen.

Natuurlijk zitten er een hoop nadelen aan zo'n papier: de tijd die erin kruipt, de kosten, de gevolgen en de verantwoordelijkheden... Als elke pensionhouder nou gewoon een beetje zijn best doet, en de eigenaars ook zodat het leefmilieu voor de paarden goed is, dan HOEFT dat er ook niet te komen. Maar je hebt er veel van die niksnutten tussen, en die verzieken de boel wel, doen hun eigen ding met dan al de rest tot gevolg zoals verwaarloosde paarden, onkunde, manke/gewonde paarden...

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 10:47

Er zullen best hele foute pensionhouders zijn, je hebt overal foute mensen. Maar dit soort topics haalt ook vaak de mensen naar boven die wat te klagen hebben. De rest hoor je niet.

Ik zou pensionhouders zelf wel eens willen horen....Mijn vriendin runt een pension, en die heeft een paar paardenlui daar staan....Je snapt niet dat die paarden hebben. En je kunt ze aanspreken, maar ze weten het zelf veel beter. Je kunt ze bv vertellen waarom de paarden nu nog niet het land opgaan (koude nacht temperatuur=fructaan, + er moet voor het zomer seizoen gras zijn + er is net mest uitgereden) maar nee, zij willen.En zo komen er legio zaken voorbij. Na 2 jaar lang ondanks de hogere kosten de stalprijs 5e verhogen, mennnn, het dak gaat eraf. En bellen als het dier wat mankeert? Geloven ze je gewoon niet. Het zal wel meevallen.

Het zijn daar maar een paar, maar ook bij haar ouders vind je ze er tussen.

Dus; laat de pensionhouders ook eens aan het woord. Jammer dat er schijnbaar weinig van hen op Bokt bewegen, of, ze kunnen zich niet uitspreken omdat er klantjes op Bokt zitten?

En als het diploma er komt, denk ik niet dat je zomaar mag ingrijpen als pensionhouder als er iets verkeerd gaat, kan me voorstellen dat je dat wel wilt, voordat de schuld bij jou komt. Maar als je dan een DA belt, heb jij hem wel gebeld, zonder toestemming. Wie betaald de rekening?

manonalberts

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 10:55

Vind het idee opzich niet zo heel slecht.

Ik zie steeds vaker 'oudere' boeren die stoppen met de varkens of koeien die een paar paardenstallen bouwen. Alleen weet ik niet of je dit onder een pensionstal moet zien.
Bij een pensionstal zie ik echt een mooie stal gericht op paarden met een hoop faciliteiten, dan zeg ik ja.
Als je ervoor kiest om je paard goedkoop bij een boer te zetten, weet je vtv dat je niet veel kennis hoeft te verwachten

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 11:03

Ik zie het eerder andersom. Ik zou er eerder voor kiezen mijn paard bij een boer te zetten dan bij een 'mooie' pensionstal.

Boeren zijn bekend met vee. Paarden zijn hoe je het ook wendt of keert ook vee. Boeren hebben vaak weinig oog voor luxe, en al zeker niet voor de luxe van de ruiters. Maar wel oog voor de paarden.

Zo hebben wij wel een binnenbak, maar geen kantine gelukkig. Zo zijn de stallen niet echt mooi om te zien, maar wel ruim genoeg met voldoende stro, zo komen de paarden bij ons iedere dag zomer en winter in een groep buiten. Is er wel een wasplaats maar geen stapmolen of solarium. Daar zitten paarden niet op te wachten, de eigenaren vaak wel. Zo is het aantal paarden beperkt, integenstelling tot pensionstallen die rustig 100 paarden hebben staan.

Nee, geef mij die boer maar ;) :D

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 11:11

Ik ben het er ook niet mee eens dat boeren geen verstand van paarden zouden hebben, en ik denk dat de meeste boeren zich heus wel verdiepen in het paard, niet rijtechnisch, maar wel voedertechnisch. Ze hebben massa's kennis over het winnen van hooi, en het weide beheer.

En dan hangt het er maar net van af, op wat voor pension je terecht komt. Dus niet die van zo'n boer, dan dus een particulier, met weinig weide, dus verplicht tot inkoop bij een boer, dus imo duurder?Of wel weide, maar niet de apparatuur voor het bewerken, dus imo weer afhankelijk, dus duurder?