Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Marion71 schreef:M_D_H schreef:als je je niet beter verdiept in het chippen en de gevolgen en het brandmerken en de gevolgen kun je hier beter niet mee praten
je bent duidelijk zeer pro-chippen en anti-brandmerken, zelfs zo erg dat je de keiharden feiten etc van tafel veegt... beetje jammer
Handig om te roepen dat jij er meer van weet dan ik. In de eerste plaats weet je dat helemaal niet. In de tweede plaats roep je wel wat, maar dé argumenten waarom ontbreken.
Juist omdat ik me erin verdiept heb, sta ik er zo in. Als ik mijn Oldenburgse merrie mét brandmerk en chip zie, zegt het brandmerk me helemaal niks over haar identiteit. Dat doet de chip wel. Ik ben niet pro-chippen, ik vind het 't beste van niks. Da's iets heel anders.
Maar kom maar op, en bewijs me het nut en de waarde van brandmerken.

Sonja_vRdan schreef:doet jouw paard dat wel, maar jouw paard is niet representatief voor de rest van de paarden , de meeste paarden zullen bij angst/pijn weg willen en niet blijven staan ,
Lamar schreef:Sonja_vRdan schreef:doet jouw paard dat wel, maar jouw paard is niet representatief voor de rest van de paarden , de meeste paarden zullen bij angst/pijn weg willen en niet blijven staan ,
Ook weg van hun moeder? Want ik zie steeds de moeder bij het veulen staan op de filmpjes. Denk juist eerder dat het veiligheid bij de moeder zoekt ipv dat het daarvan weg zou willen rennen.
Vjestagirl schreef:Brandmerken niet fraude gevoelig? Sinds je niet alle informatie over een paard op zijn kont kunt branden, en het dus altijd een systeem is wat uit cijfers, letters en wat tekens bestaat is het altijd fraude gevoelig. Van 1en kun je 7ens maken, van een 3 een mooie 8. Een paard groeit, dus wat er nu keurig opstaat als een 5 kan er over een paar jaar best uitzien als een 6. Om het goed te kunnen lezen moet je het stuk kont scheren, ook lang niet altijd wenselijk...
Citaat:Alane schreef:
Er zijn vele fabels in de omloop over transponders, het onklaar kunnen maken mbv van een fotocamera tot aan magnetronstralen of het bijplaatsen van een 2e transponder. Maar er wordt over gesproken maar wordt niet aangetoond.
M_D_H schreef:ooit wel eens gehoord van moeder instincten?
een moeder zal haar veulen ten alle tijden willen beschermen, dus als het veulen echt zo van slag zou zijn geweest van het brandmerken(wat ik ernstig betwijfel maar goed) dan zal de merrie echt wel geprobeerd hebben haar veulen te beschermen

Lamar schreef:Stress bij chippen en brandmerken
5 maart 2010
Veroorzaakt het brandmerken meer pijn en stress bij paarden dan chippen?
Onderzoeksdoel
Veroorzaakt het brandmerken meer pijn en stress bij paarden dan chippen?
Onderzoeksresultaat
Na het brandmerken vertoonden de paarden meer aversie dan na het chippen. De huid rondom het brandmerk is ook aanzienlijk gevoeliger in vergelijking met de huid rondom de microchip. Er was aanzienlijk meer warmte en zwelling. Verder was de hartslag zowel op het moment van het branden en chippen erg hoog maar gelijk na chippen daalde de hartslag terwijl deze bij het branden nog minstens 5 minuten na het branden erg hoog was.
Onderzoeksuitvoering
Zeven paarden werden geobserveerd tijdens het chippen en het brandmerken. De omstandigheden waren bij alle paarden hetzelfde. Ook werd er een situatie gecreëerd waarbij er niet gechipt of gebrand werd, zgn. placebo situatie. Elke procedure werd opgenomen op video en vier onderzoekers bekeken en analyseerden onafhankelijk van elkaar de reacties van de paarden. Verder werd de klinische toestand van paarden nauwlettend in de gaten gehouden gedurende de zeven dagen na de behandeling.
Extra info
In de Europese wetgeving staat dat alle paarden geïdentificeerd moeten worden. Brandmerken was jarenlang de manier om een paard te identificeren. Tegenwoordig gaat dat met de microchip of DNA onderzoek.
Bron
(paardenkennisbank)
‘Evaluation of pain and inflammation associated with hot iron branding and microchip transponder injection in horses.’
C Lindegaard, Dorte Vaabengaard, MT Christophersen, CR Ekstøm, J Fjeldborg.
cristinaa schreef:Als ik die "chipvideo" zie lijkt het wel alsof het betreffende paard van te voren een kalmeringmiddel ingekregen heeft. Mijn paarden hebben nog nooit zo suf erbij gestaan bij het chippen!

M_D_H schreef:niet verder kijken dan je neus lang is?
of bedoel je dat niet?