Veterinair verbiedt brandmerken veulen tijdens Equitana

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 10:50

Zal er nog eventjes een schepje bovenop doen: ik vind een brandmerk bij een paard mooi!
Dit, omdat je in een oogopslag kunt zien, in welk stamboek het paard staat ingeschreven.

Het branden op zich stelt niet veel voor. Het ijzer is niet roodgloeiend. Eerst zijn het de haren die weg schroeien, daarna raakt het pas de huid. En het zijn hooguit twee secondes. Er is geen veulen die er van in de stress raakt. Soms is er zo licht gebrand, dat je het merk bijna niet kan zien. Soms moet het daarom over, al ze worden opgenomen in het hoofdstamboek.
Verder denk ik, dat het niet alleen maar dierenwelzijn is, dat tegen brandmerken is.
Het is voor enkele stamboeken wel beter, dat er geen brandmerken meer zijn.Het is namelijk duidelijk
zichtbaar, dat een hengst dan eigenlijk thuishoort in een ander stamboek. Pronken met andermans veren, is zonder brandmerk veel makkelijker. Stukje politiek dus.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 10:50

Marion71 schreef:
M_D_H schreef:
als je je niet beter verdiept in het chippen en de gevolgen en het brandmerken en de gevolgen kun je hier beter niet mee praten ;)
je bent duidelijk zeer pro-chippen en anti-brandmerken, zelfs zo erg dat je de keiharden feiten etc van tafel veegt... beetje jammer ;)

Handig om te roepen dat jij er meer van weet dan ik. In de eerste plaats weet je dat helemaal niet. In de tweede plaats roep je wel wat, maar dé argumenten waarom ontbreken.

Juist omdat ik me erin verdiept heb, sta ik er zo in. Als ik mijn Oldenburgse merrie mét brandmerk en chip zie, zegt het brandmerk me helemaal niks over haar identiteit. Dat doet de chip wel. Ik ben niet pro-chippen, ik vind het 't beste van niks. Da's iets heel anders.

Maar kom maar op, en bewijs me het nut en de waarde van brandmerken.

ik zei niet dat ik er meer van wist :)
ik zei dat als je er geen verstand van had je je beter niet in de discussie kunt mengen ;)
zowiezo gaat het er niet om of ik er wel of niet verstand van heb...
ernstig kinderachtige opmerking weer ;)
overgens, bij jou komen er helemaal geen argumenten bij, het enige wat je roept is: "dat is niet waar" of "wat een onwaarheden allemaal" dat zijn echt de beste argumenten die ik ooit gehoord heb :roll:

bij chippen breng je een vreemd voorwerp in het lichaam, het lichaam is gemaakt om buitenstaanders weg te werken uit het lichaam...
ik weet niet of je ooit een paard hebt gezien die een reactie krijgt op het chippen?
ik wel... meerdere keren zelfs, en ik kan je vertellen dat is dus echt niet grappig!
brandmerken is vele malen minder pijnlijk dan die reactie die ze van het chippen kunnen krijgen!
maar ook brandmerken is niet volledig fraude gevoelig, net als chippen...
het beste is om een identiek niet te frouderen systeem te nemen die makkelijk te controleren is...
want ik hoef jullie denk ik niet te vertellen dat het chipnummer erg makkelijk te controleren is :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 10:58

Sonja_vRdan schreef:
doet jouw paard dat wel, maar jouw paard is niet representatief voor de rest van de paarden , de meeste paarden zullen bij angst/pijn weg willen en niet blijven staan ,

Ook weg van hun moeder? Want ik zie steeds de moeder bij het veulen staan op de filmpjes. Denk juist eerder dat het veiligheid bij de moeder zoekt ipv dat het daarvan weg zou willen rennen.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 11:02

Lamar schreef:
Sonja_vRdan schreef:
doet jouw paard dat wel, maar jouw paard is niet representatief voor de rest van de paarden , de meeste paarden zullen bij angst/pijn weg willen en niet blijven staan ,

Ook weg van hun moeder? Want ik zie steeds de moeder bij het veulen staan op de filmpjes. Denk juist eerder dat het veiligheid bij de moeder zoekt ipv dat het daarvan weg zou willen rennen.

ooit wel eens gehoord van moeder instincten?
een moeder zal haar veulen ten alle tijden willen beschermen, dus als het veulen echt zo van slag zou zijn geweest van het brandmerken(wat ik ernstig betwijfel maar goed) dan zal de merrie echt wel geprobeerd hebben haar veulen te beschermen ;)

2heavenly

Re: Veterinair verbiedt brandmerken veulen tijdens Equitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 11:10

ik vind een brandmerk wel mooi en speciaal

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 11:16

MDH ik denk dat dat wel meevalt, wij leren immers onze veulens ook aan dat aanraken en beetpakken niet eng is. dan hebben wij heel veel steun aan de moeder die daar gewoon rustig bij blijft omdat het al honderd keer is gebeurd. terwijl het veulen soms erg bang reageerd. ik denk dat dat dan ook voor brandmerken zou kunnen gelden. moeders heeft het al honderd keer zien gebeuren met haar veulens dus ze kijkt er niet meer van op of om.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 11:17

Brandmerken niet fraude gevoelig? Sinds je niet alle informatie over een paard op zijn kont kunt branden, en het dus altijd een systeem is wat uit cijfers, letters en wat tekens bestaat is het altijd fraude gevoelig. Van 1en kun je 7ens maken, van een 3 een mooie 8. Een paard groeit, dus wat er nu keurig opstaat als een 5 kan er over een paar jaar best uitzien als een 6. Om het goed te kunnen lezen moet je het stuk kont scheren, ook lang niet altijd wenselijk...

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 11:18

Vjestagirl, was dat een reactie op mij?
zo ja dan zou ik het stuk nog maar eens over lezen :)

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 11:27

Vjestagirl schreef:
Brandmerken niet fraude gevoelig? Sinds je niet alle informatie over een paard op zijn kont kunt branden, en het dus altijd een systeem is wat uit cijfers, letters en wat tekens bestaat is het altijd fraude gevoelig. Van 1en kun je 7ens maken, van een 3 een mooie 8. Een paard groeit, dus wat er nu keurig opstaat als een 5 kan er over een paar jaar best uitzien als een 6. Om het goed te kunnen lezen moet je het stuk kont scheren, ook lang niet altijd wenselijk...

Als een brandmerk verandert is kom je daar snel genoeg achter als je het verrifieerd bij een achterliggende instantie. Een chip kun je niet veranderen, maar wel een nieuwe even inbrengen. En als je hem dan verrifieerd klopt het wel, terwijl het misschien een gestolen paard is... kom je nooit achter ...

En om te voorkomen dat cijfers op elkaar gaan lijken door de jaren heen heb je vast ook wel een systeem... Je hoeft ze niet altijd te scheren, en als jij graag zeker wil zijn of het niet vertrouwt maakt deert dat scheren ook niks...

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 11:32

zolang een chip en paspoort geen eigendoms bewijs zijn zie ik niet het nut van de chip
daarbij leuk hoor ivm medicatie maar zolang dingen als ontwormen niet word geregistreerd op die chip
en andere medicatie met wachttijd is dat ook een nonsens reden
heel simpel paarden uitsluiten voor consumptie of de slachtpaarden chippen oid
niet gechipt minimaal 6 maanden geleden geen slachtvlees

heb mijn handen ooit verbrand .. ja heeft erg lang zeer gedaan
heb ooit 3e graads brandwond aan mijn been gehad , nooit last van gehad

heb 2 tatoos .. bij de ene deed het heel erg zeer de andere merkte ik niet eens dat ze al klaar waren voelde beetje kietellen thats it

loop al meer dan 6 maanden met een "infuus" met een "draadje" die ergens in de buurt voorbij mijn hart eindigd
ja , t gaatje jeukt wel eens ..verder is dat echt wel te verdragen , merk je der weinig van
infuus in mijn hand was iedere keer weer een ramp , hoogst irritant

tig biopties zijn der bij mij afgenomen , op verschillende plekken
geloof me ene plek voel je amper andere ga je het liefste door de grond

zover ik weet kan je vriesmerken niet vergelijken met wegbranden wrat
weet het wel zeker , bij vriesmerken paard zag ik amper reactie ook niet nadien
vond het wel 'handig" je kon het nummer al van ver lezen
er is ooit een wrat weggestipt .. nouwwww geef mij maar weer een geboorte
had ik minder en minder lang last van
liep sinds een uur na de geboorte van mijn zoon weer vanalles te doen
na het wegstippen 2 weken niet.. man wat deed dat zeer
terwijl je anderen hoort dat je der niks van voelt..

maw lokatie en dat wat je gewent bent is een referentie kader die veel mensen hier gebruiken
vind ik een gevaarlijk iets .. en de opmerking over het brandmerken van slaven vind ik helemal kant nog wal slaan

voorlopig zie ik absoluut geen nut aan het gehele indentieficerings plicht niet
zolang je daar geen eigendom mee kan bewijzen
ben erg fel tegen eigenvreemde opjecten in een lijf behalve als dat echt niet anders kan
(nieuwe knie oid ) ja .. heb hele "gekke"dingen zien gebeuren met chips
echt een voorstander van branden ben ik ook niet , maar als je tussen 2 kwaden zou moeten kiezen
werd dat toch branden .. samen met de kleur wervels ruin/hengst merrie kom je dan een heel eind

Citaat:
Alane schreef:
Er zijn vele fabels in de omloop over transponders, het onklaar kunnen maken mbv van een fotocamera tot aan magnetronstralen of het bijplaatsen van een 2e transponder. Maar er wordt over gesproken maar wordt niet aangetoond.

heb je meer maals uitgenodigd bij mij thuis 2 dieren te komen checken
jaren geleden was de 1e x sindsdien regelmatig
omdat jij "zeggen uit 1e hand" niet geloofde
nooit een reactie van jou op gehad

beide dieren zijn ondertussen overleden dus hoeft ook niet meer

maar wat wil je dan .. je roept dit al jaren maar neh ..
als je de kans hebt pak je die ook niet aan

wat wil je dan wat mensen doen om het te bewijzen ??
hebt meermaals de kans gehad om met je eigen ogen / lezer etc het te checken
maar nee .. je hebt jaren lang de kans gehad om zelf te zien dat het dus wel a mogelijk is b gebeurt
nu kan het hier iig niet meer om de simpele redenen dat de betreffende dieren ondertussen er niet meer zijn

lijkt er erg sterk op dat je het niet wilt weten

hoe gaat dat riedeltje ook al weer dat iemand iets nog niet wil geloven of zien als het recht voor diens neus gebeurt ?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 11:37

niet verder kijken dan je neus lang is?
of bedoel je dat niet?

wollie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 11:42

ik vond dat toen onze paarden nog een brandmerk kregen veel rustiger waren dan toen een aantal jaren later de chip erin moest.
vind brandmerken helemaal niet verkeerd.
Wel vind ik dat je uiteindelijk aan een chip meer hebt door de informatie die er bij hoort.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 11:46

M_D_H schreef:
ooit wel eens gehoord van moeder instincten?
een moeder zal haar veulen ten alle tijden willen beschermen, dus als het veulen echt zo van slag zou zijn geweest van het brandmerken(wat ik ernstig betwijfel maar goed) dan zal de merrie echt wel geprobeerd hebben haar veulen te beschermen ;)

De merrie heeft vaak ook geleerd dat als ze in de buurt van haar baasje begint te schoppen en bijten ze er ongenadig van langs krijgt omdat dit door het mensenbaasje niet wordt geaccepteerd. De merrie is, zoals ze hier op bokt altijd zeggen, "opgevoed".

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 11:49

ja, en diezelfde merrie zal zich nog weinig van haar baasje aantrekken als haar veulen in gevaar is ;)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 11:49

Ik ben PRO brandmerken.

Mijn paarden, veulens, hebben meer gereageert op het chippen dan bij het brandmerken. Als het juist gedaan worden, EN het veulen gewend is om in de hand stil te staan, dan is het zo gedaan met geen hinder.

Een mooie brandmerk geeft aan dat je met Stamboek geregistreert paard te maken heeft en dat met bijvoorbeeld een iris-scan of DNA als identificatie middel is veel diervriendelijke dan een stukje electronica in je halsspieren rond te moeten dragen.

Trouwens, volgens het EU-wetgeving aangaande paarden identificatie, zijn DNA met een brandmerk aanvaardbaar! Zo ook de iris-scan en freeze-branding! Deze alternatieven worden vermeld in de wet.

Van al deze alternatieven is iris-scan de enige die 100% zekerheid biedt en niet fraude gevoelig is ... raar maar waar: het is ook de meest diervriendelijk van ALLE identificatie middelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 11:57

Moeder heeft ook geleerd dat bij baasje geen gevaar is.
Ik vraag me af of een veulen dat nog nooit eerder geprikt is ook zal flippen als er onverwachts ineens een naald in zijn kont wordt gestoken. Als hij niet weet wat een naald is zal hij ook niet van tevoren gaan stressen. Jammer dat dat nog nooit is onderzocht.

kim456

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 12:03

Ik denk dat iedereen er vooral op tegen is omdat veel mensen denken dat het dier er pijn van heeft. Terwijl mijn paard ook altijd ontzettend onrustig word van chippen! |(

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 12:16

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 12:24

Zoals ik in het vorige brandmerktopic ook al plaatste.... hoe verklaren de pro-brandmerkers deze uitslag dan?

Lamar schreef:
Stress bij chippen en brandmerken
5 maart 2010
Veroorzaakt het brandmerken meer pijn en stress bij paarden dan chippen?

Onderzoeksdoel

Veroorzaakt het brandmerken meer pijn en stress bij paarden dan chippen?

Onderzoeksresultaat
Na het brandmerken vertoonden de paarden meer aversie dan na het chippen. De huid rondom het brandmerk is ook aanzienlijk gevoeliger in vergelijking met de huid rondom de microchip. Er was aanzienlijk meer warmte en zwelling. Verder was de hartslag zowel op het moment van het branden en chippen erg hoog maar gelijk na chippen daalde de hartslag terwijl deze bij het branden nog minstens 5 minuten na het branden erg hoog was.

Onderzoeksuitvoering
Zeven paarden werden geobserveerd tijdens het chippen en het brandmerken. De omstandigheden waren bij alle paarden hetzelfde. Ook werd er een situatie gecreëerd waarbij er niet gechipt of gebrand werd, zgn. placebo situatie. Elke procedure werd opgenomen op video en vier onderzoekers bekeken en analyseerden onafhankelijk van elkaar de reacties van de paarden. Verder werd de klinische toestand van paarden nauwlettend in de gaten gehouden gedurende de zeven dagen na de behandeling.

Extra info
In de Europese wetgeving staat dat alle paarden geïdentificeerd moeten worden. Brandmerken was jarenlang de manier om een paard te identificeren. Tegenwoordig gaat dat met de microchip of DNA onderzoek.

Bron
(paardenkennisbank)
‘Evaluation of pain and inflammation associated with hot iron branding and microchip transponder injection in horses.’

C Lindegaard, Dorte Vaabengaard, MT Christophersen, CR Ekstøm, J Fjeldborg.

Dan begrijp ik niet waarom die hartslag zo hoog blijft als er niks aan het handje is???

cristinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 12:26

Vroeger werden mijn Duitse veulens gebrand. Ze bewogen zich nog niet eens op het moment dat het gebeurde. Het duurde 1 seconde!. Totaal geen stress . Nu moeten ze gechipt worden...Dat gaat wel effe anders. Vaak tot bloedens toe.Veulens die verschieten ervan. Wat zou jezelf liever hebben.... een stuk glasvezel in je lijf gespoten met een dikke naald ....of een seconde een sigarettenpeukje tegen je been? Nou ik kies dan meteen voor een een sigarettenpeuk :j

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 12:28

Marjolein schreef:
Sjors493 schreef:
ik vind dat het moet stoppen, dieremischandeling, stres vol, enz! STOP BRANDMERKEN

Heb je ooit een paard gebrandmerkt zien worden?

ja

cristinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 12:31

Als ik die "chipvideo" zie lijkt het wel alsof het betreffende paard van te voren een kalmeringmiddel ingekregen heeft. Mijn paarden hebben nog nooit zo suf erbij gestaan bij het chippen!

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 12:37

cristinaa schreef:
Als ik die "chipvideo" zie lijkt het wel alsof het betreffende paard van te voren een kalmeringmiddel ingekregen heeft. Mijn paarden hebben nog nooit zo suf erbij gestaan bij het chippen!

zullen ze ook wel gehad hebben. als ze reklame maken en dan paard gaat wild doen dan maken ze geen goed reklame en denken de mensen dat ze pijn hebben en dan willen ze het niet meer.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 12:48

Hmm, de ervaring die ik ermee heb gehad is niet anders dan dit paard. En toen hebben ze toch echt geen kalmerings middelen gehad.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 12:55

M_D_H schreef:
niet verder kijken dan je neus lang is?
of bedoel je dat niet?

neh iets in de trand van "je zou het nog niet herkennen als je der over zou struikellen "zoiets

-
waarom laat men het niet over aan de eigenaar
als iemand der zonodig een chip in wil plaatsewn moet die dat vooral niet laten

het doel van de indentificatie plicht is me nog steeds niet duidelijk gemaakt

ja .. tegen gaan van fraude bij knhs wedstrijden :+
(het een fantastische reden als je geen wedstrijden wilt rijden en tja joh die fraudeurs lopen toch wel een keer tegen de lamp)
(als zij zich goed voelen door een ander paard te rijden en daardoor winnen jeah boeiend )

heel simpel .. regels vallen of staan door de mensen die ze zouden moeten volgen
zolang er regels zijn zijn er al mensen die zich er niet aan houden en mensen die zonodig
daar middellen voor willen instellen om angst achter als je het niet doet dan regels in te stellen

we zijn het er toch ook al meer dan 2000 jaar overeens dat we niet zullen stelen :+
alles vanaf een mag niet hoor tot handjes er af hebben nog niet geholpen

- iemand zei iets over wandellende chips en bloedbanen .. chips gaan niet wandellen door aders
(gelukkig niet was het nog gevaarlijker..) maar doordat lijf zegt he dat ding hoort daar niet

als iemand zonodig het (onnodige- daar eind doel nog niet aangetoond is ) risico wilt nemen om te chippen brandmerken dna
of juist niet prima .. zolang iemand maar de KEUZE heeft zoals bepaald in de eu richtlijnen
ipvd roomser dan de paus belgie of nederland regels
Laatst bijgewerkt door nickyu op 22-03-11 12:57, in het totaal 1 keer bewerkt