Idee voor rijden met poepzak valt niet goed bij ruiters

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Danielle_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 16:30

hondenpoep is denk ik wel viezer dan paardenpoep,
een paardendrol is gewoon verteerd gras... :x
Maar ik snap wel dat mensen het vies vinden.

Alleen als ik een buitenrit zou maken neem ik normaal geen bezem mee om het aan de kant te schuiven,
en om het met je voet te doen is ook niet zo fris:S

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 16:36

Danielle_R schreef:
hondenpoep is denk ik wel viezer dan paardenpoep,
een paardendrol is gewoon verteerd gras... :x Maar ik snap wel dat mensen het vies vinden.

Alleen als ik een buitenrit zou maken neem ik normaal geen bezem mee om het aan de kant te schuiven,
en om het met je voet te doen is ook niet zo fris:S

als een paard net ontwormd is kunnen de drollen zeer gevaarlijk zijn voor andere dieren als katten en honden door de resten die er dan in de drollen zitten

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 16:42

Tijdens een rondje nieuwbouw doen we het zo:
Let verder niet op het geluid oid.

Als het te ver is om met de kruiwagen op de fiets op lopend, dan word het in de gooit geschoven.
En als er een klein bermpje is, gaan we daar al in rijden.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 16:49

Citaat:
het is een ander verhaal als je iets mankeert waardoor je niet in staat ben om makkelijk op of af je paard te stappen dan wanneer het een gebrek aan opvoeding van je paard is!

no offense.

Dat is wat ik de hele tijd probeer uit te leggen Mister01
Dat ik door een stevige beperking in spieren en gewrichten a.g.v. ziekte van Lyme niet meer zomaar op kan stappen. Dat dat voor meer mensen met een beperking geldt.

Dat dit volgens sommigen in dit topic betekent dat je dan niet meer buiten zou mogen rijden.
Omdat je niet makkelijk van je paard af komt om poep op te ruimen. En omdat je niet veilig buiten zou kunnen rijden.
En dat vind ik dus flauwekul.

thysvisscher

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 16:51

Bij ons lopen de paarden met een SteedAppleCatcher (op z'n Hollandsch: poepzak) in de trainingsmolen en dat gaat super hoor! een enkel paard krijgt wat plekjes met weinig haar, maar het is een prima oplossing!

En ik ben toch wel van mening dat als je niet terug op je paard kan klimmen na het in de berm schoppen van je mest, je nog niet de omheinde rijbaan had mogen verlaten..... :j
Als je paard wat heeft, of als je iemand te hulp zou moeten schieten: "oooh sorry, maar dan moet ikzelf naar huis lopen, dus euh vraag de volgende passant maar om hulp......" dat KAN toch niet?? De reden daarvoor is niet van belang wat mij betreft!
Laatst bijgewerkt door thysvisscher op 19-03-11 16:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 16:53

Jans schreef:
Als ik de reacties zo lees, dan is het een omgeving met nagenoeg geen uitrijmogelijkheden en moet je dus praktisch altijd over de weg. Waarom rij je dan recreatief buiten? Dan is het logisch dat er poep op de wegen komt, maar een recreatief buitenrijder heeft hopelijk verzekeringstechnisch het ruiterbewijs gehaald en kan ten aller tijden op en afstappen..

Ruiterbewijs is onzin, kan je halen met een braaf paard en vervolgens buiten gaan rijden met een ander, waarmee je wel problemen hebt.
Verzekerings technisch heb je ook totaal geen ruiterbewijs nodig, goede WA verzekering is voldoende.
En niet recreatief buiten rijden als je over de weg moet? Waarom niet?
Ik kan uren door de polders hier zwerven, dat is allemaal over de weg.
Erger nog, met Sjol pantoffel ik dwars door de stad, ter recreatie, Sjol vind het enig, beetje rondneuzend rond stappen.
Uiteraard rij ik ook graag in een bos of op het strand, maar niet overal is die mogelijkheid en kan je op andere manieren recreatief buiten rijden.
Ben dan wel zo iemand met een vuilniszak op zak.
Dan heb je het zo opgeruimd!

Voor de ik kan niet afstappers, zou ik zeggen, rij later even terug met je fiets of auto en ruim je rotzooi op.

Anya

Re: Idee voor rijden met poepzak valt niet goed bij ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 16:55

Ik vraag me echt af of sommige ruiters zich wel echt goed laten informeren. Een ruiterbewijs is niet nodig om verzekerd te zijn. Verzekerd ben je via je WA-verzekering. Het ruiterbewijs levert een volkomen onzinnige extra koppelverkoop met een extra verzekering die je normaal gesproken gewoon hoort te hebben.
Verder is het ruiterbewijs alleen verplicht in een beperkt aantal gebieden in Nederland.

Tenslotte heb ik ruiters gezien in het bezit van een ruiterrijbewijs die letterlijk een gevaar op de weg zijn. Omdat je een ruiterbewijs op ieder paard kunt halen, zegt niets over een andere combinatie ruiter en paard ;)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 16:56

De niet afstappers doen dat al Sjolvir :j

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 16:58

Anya schreef:
Citaat:
het is een ander verhaal als je iets mankeert waardoor je niet in staat ben om makkelijk op of af je paard te stappen dan wanneer het een gebrek aan opvoeding van je paard is!

no offense.

Dat is wat ik de hele tijd probeer uit te leggen Mister01
Dat ik door een stevige beperking in spieren en gewrichten a.g.v. ziekte van Lyme niet meer zomaar op kan stappen. Dat dat voor meer mensen met een beperking geldt.

Dat dit volgens sommigen in dit topic betekent dat je dan niet meer buiten zou mogen rijden.
Omdat je niet makkelijk van je paard af komt om poep op te ruimen. En omdat je niet veilig buiten zou kunnen rijden.
En dat vind ik dus flauwekul.

even heel erg off topic, maar wat doe jij dan bv als er iets in je paard zijn hoef zit?
de gehele weg ernaast blijven lopen?
ik kan me voorstellen dat mensen met een beperking daar ook een hele kluif aan hebben.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 16:58

Het is ook erg jammer bij mijn verzorgpaard was er achter een parkje.
Waar niet alleen de stal van mijn verzorgpaard liep (lees een stalletje met 3 paarden)
maar ook iedereen uit de buurt die paard(en) heeft.

Uiteindelijk moesten wij verhuizen van de gemeente omdat de mensen in het parkje
last hadden van de paardenmest. Ze waren er heilig van overtuigt dat het bij ons
vandaan kwam. Op een zaterdag en zondag zo gek als dat ik was, gingen we het
parkje langs, om ALLE mest op te ruimen. Ookal was het niet van ons. Maar we wilde
graag ons plekje behouden. Het heeft helaas niet geholpen.

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 17:09

ik snap best dat ze tegen de poepzakken zijn
maar hier lopen net zo veel paarden als honden op de weg/stoep en hebben hier ook vaak paardenpoep liggen.. en opzich maak ik mij er niet echt druk om (ben paarden poep net als menige hier wel gewent) maar vind het niet echt netjes.. en inderdaad, de situaties wat je ervan kan krijgen.. ongevallen, nee even afstappen en opruimen en anders inderdaad even later terug komen en alsnog opruimen

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 17:16

ruiterbewijs zegt niet veel, alleen dat je op dat moment op dat paard de boel onder controle hebt, kan op een ander paard en als het waait bv wel heel anders zijn, verder moet je als je naar de ruiterpaden gaat bijna altijd wel een stukje door een woonwijk heen, helemaal is dit niet te voorkomen

Catty67

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 17:22

Ik woon in (boeren-)dorp, Eemnes, heel vlakbij de manege.
Als er groepen naar buiten gaan, dan gaat er totdat ze op het pad naar de hei komen, altijd iemand mee die de poep opruimt van het fietspad waar ze dan overheen moeten.
De privé-ruiters die ook hier af en toe gewoon door woonwijk stappen heb ik de poep nog nooit zien opruimen.
Nu vind ik dat zelf niet zo'n probleem hoor, veel minder vies dan hondenpoep en bovendien veel groter.
Een hondendrol wil je nog wel 'ns in gaan staan omdat je 'm niet zag, da's met paardenmest toch wel even anders.

Het idee van een paard een poepzak ombinden vind ik echt ridicuul. Ruiters zouden ook 'ns over hun route na kunnen denken... waar is mest evt echt hinderlijk en waar valt het wel mee ;)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 17:50

Laten we ons maar druk gaan maken over echte slechte dingen en niet over een keutel op straat!
Ik gooi liever een spijkermat uit voor die randdebielen die met 80kmh door een dorp scheuren! :(
Dat men zich daar maares om bekommerd hoe je zulke mafkezen kunt afremmen!

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 17:51

Ik heb nog steeds geen voorbeelden gelezen waarbij het noodzakelijk is om af én weer op te stappen.
Mest kan later op geruimd worden, hekken kunnen moeilijk zijn om te openen van het paard. Als mijn paard iets eng vind blijf ik er toch echt liever opzitten, want mocht ze er vandoor gaan ga ik tenminste mee. En blijf ik niet met lege handen achter, wat ook weer gevaren op levert. Mocht mijn paard moeten mest op de weg en zit ik erop dan zal ik proberen dit voor dat het uberhaupt de grond raakt in de berm of wegkant te laten belanden.
Tuurlijk stap ik af om te controleren of er iets in haar hoeven zit als ze kreupelt en kan ik daarna weer opstappen. Maar dan nog stap ik dan liever eerst naar huis dan dat ik op de weg ga staan k*tten om te kijken wat er aan de hand is.
Ruiterbewijs is ook in mijn ogen niet voldoende om aan te tonen dat je veilig naar buiten kan en ook die verantwoordelijkheid kan dragen. Ik heb geen ruiterbewijs, maar probeer wel altijd rekening te houden met mijn medeweggebruikers. Uit ervaring, en ik denk dat vele deze zullen delen, weet ik dat je medeweggebruikers dit niet zo vaak doen.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 17:55

funnyhorses schreef:
Laten we ons maar druk gaan maken over echte slechte dingen en niet over een keutel op straat!
Ik gooi liever een spijkermat uit voor die randdebielen die met 80kmh door een dorp scheuren! :(

Is ook irritant, maar dan moet je andere dingen niet belachelijk gaan maken. Voor hardrijders kan je drempels, flitsers plaatsen. Ik zie ze niet zo snel een paardentoilet neerzetten. :+ Of in bepaalde straten een schep en bezem bv naast de strooizoutbakken.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 18:02

Dat is ook idee, sjorsie. Die staan er bij ons in het dorp ook zat.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 18:20

sjorsie schreef:
funnyhorses schreef:

Is ook irritant, maar dan moet je andere dingen niet belachelijk gaan maken. Voor hardrijders kan je drempels, flitsers plaatsen. Ik zie ze niet zo snel een paardentoilet neerzetten. :+ Of in bepaalde straten een schep en bezem bv naast de strooizoutbakken.

Hier zijn er dus mensen met een sneeuwschuiver in hun tuin, voor ons, de ruiters!
En nog verrekt de helft het om op te ruimen.

cassandra84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 18:47

Gewoon een hele simpele oplossing ruiter- en menpaden al is het maar in de berm daar kan niemand over zeuren. Ik weet in een dorp is het lastig, maar toch de beste oplossing een fietspad maken ze ook. Om ergens te komen moet je vaak eerst over de weg dan kunnen mensen wel gaan klagen, maar zeg dan tegen de gemeente kom met een goede oplossing.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 18:48

In die tijd dat men elkaar gek loopt te klagen over hoe OH ZO ERG het toch is om een paardendrol te zien liggen op straat kan het ook opgeruimd worden.
Weetje wat het is!Nederlanders zijn te verwent,niemand kan meer iets hebben,zij het van een strontje of een ander persoon,overal word iets achter gezocht.
Nederland is er goed in om met een vinger te wijzen naar een ander maar zelf es de klauwen uit de mauwen steken dat zit er niet aan.

De wereld vergaat van alle zooi wat er in de lucht word gegooid,de zeeën raken vergiftigd,in Japan geven de mensen al bijna licht van alle straling,en waar hebben wij het over?Over een keuteltje op straat!Om te huilen zo'n houding!

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 18:52

Hier ook een ponybezitster uit Zoeterwoude...
Ik snap heel goed dat paardenmest een overlast is.
Vooral als het niet in de goot of berm ligt.

Ik en BR's ruimen het altijd op, maar sommigen kunnen dat dus niet... (mijn menig daarover meld ik maar even niet...)

In Zoeterwoude is vooral overlast in het dorp richting de rijvereniging.
Als optie hebben de ruiters genoemd om het pad wat langs het dorp loopt, maar wel bij de rijverening uit komt te laten verlichten. Ben benieuwd of daar wat meegedaan wordt.
Het is op dat pad zo stikdonker dat je er 's avonds niet veilig kan rijden.
Als dat nou verlicht wordt, is een groot deel van de problemen al opgelost.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 18:53

funnyhorses schreef:
In die tijd dat men elkaar gek loopt te klagen over hoe OH ZO ERG het toch is om een paardendrol te zien liggen op straat kan het ook opgeruimd worden.
Weetje wat het is!Nederlanders zijn te verwent,niemand kan meer iets hebben,zij het van een strontje of een ander persoon,overal word iets achter gezocht.
Nederland is er goed in om met een vinger te wijzen naar een ander maar zelf es de klauwen uit de mauwen steken dat zit er niet aan.

De wereld vergaat van alle zooi wat er in de lucht word gegooid,de zeeën raken vergiftigd,in Japan geven de mensen al bijna licht van alle straling,en waar hebben wij het over?Over een keuteltje op straat!Om te huilen zo'n houding!

waar maak jij je dan druk om, zeg dan niets

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 18:55

Mister01 schreef:
even heel erg off topic, maar wat doe jij dan bv als er iets in je paard zijn hoef zit?
de gehele weg ernaast blijven lopen?
ik kan me voorstellen dat mensen met een beperking daar ook een hele kluif aan hebben.

Afstappen, hoef uitkrabben en lopen tot eerstvolgende bankje, hek, grote steen. Paard goed parkeren, opstappen.
In De Lutte liggen vrij veel van die grote Bentheimer zandsteenstukken. En nee dat doe ik liever niet, want ik loop niet heel erg best. Maar als het moet kan ik wel een stukje lopen. Afstappen wegens een paardendrol zal ik niet gauw doen. In de bebouwde kom rij ik met de auto terug, buiten de bebouwde kom niet. Het is hier geen item in de buurt. Er ligt gemiddeld meer koeienvla op de weg als die verweid worden of naar stal terug gaan dan paardendrollen.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 18:57

sjorsie schreef:
funnyhorses schreef:

waar maak jij je dan druk om, zeg dan niets

Of ik wel of niks zeg bepaal ik zelf!
Dank u!

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 19:00

Nienke1990 schreef:
Zoeterwoude is een klein dorpje met naar mijn mening veel ruiters, maar natuurlijk ook niet-ruiters.
Toen ik nog lid was van vereniging Jeanne d'Arc, was er een lang wandelpad met fijngemalen schelpjes voor wandelaars. Hier reden vaak paarden (ruiters) op en mestten daar met regelmaat. Toen werd hier wat van gezegd, en terecht. Er was immers genoeg berm naast dit schelpenpad. Ook op het fietspad ernaast werd gevraagd of wij ruiters de mest aan de kant wilden schuiven.

Maar dit is een vrij lange weg van de vereniging Jeanne d'Arc, langs stal de Nieuwe Uithof, naar de kant van Zoeterwoude-Rijndijk (wel een stukje Zoeterwoude alsnog). Ik weet niet hoe dit in het dorpje zelf zit met het mestoverlast.

Ben benieuwd naar de uitslag!

Inmiddels is daar een ruiterpad aangelegd, maar zo slecht dat hij vaak niet te berijden valt...