Korte weidegang tegen hoefbevangenheid niet erg effectief

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 12:33

Safest time to graze: early morning; after a night when the minimum temperature was above 40°F (5°C); on grass that is in a vegetative stage of growth (leaves, not heads) and the grass is under no stress from lack of water or nutrients. Under overcast or shaded conditions, sugar buildup should be slower. A long stretch of cloudy weather will further decrease NSC levels

Bron: Safer Grass[/quote]

Vraag me af of dit ook geldt voor voor grote delen van ons land waar in de meeste gevallen een overvloed is aan water en voedingsstoffen voor het gras,ook ,s nachts

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 13:45

In de zomer kennen we genoeg periodes die erg droog zijn, vooral gebieden op hoger gelegen zandgrond kunnen daarmee te maken hebben. Vergeet niet dat gras maar erg oppervlakkig wortelt en daardoor snel vocht tekort komt. En gras dat niet voldoende water heeft|krijgt, gaat 'stressen' en vormt daardoor hoge fructaangehaltes.

Wat voeding betreft: dit onderschrijft het belang om weiland toch regelmatig te bemesten. Als er niet voldoende voeding in de bodem zit gaat gras in de overlevingsstand en ook daardoor stijgen de fructaangehaltes. Eén of twee keer per jaar bijmesten is niet verkeerd. En eens in de drie-vier jaar een bodemonderzoekje laten doen is verstandig.
Daarbij is het van belang dat de bodemonderzoeker op de hoogte is van het feit dat het weiland voor paarden gebruikt wordt!

madelene

Re: Korte weidegang tegen hoefbevangenheid niet erg effectief

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 15:11

als je het zo leest en er over nadenkt dan klinkt het eigenlijk wel erg raar..."gestressed gras"..ik zie het al helemaal voor me.. grassprietjes op de bank bij de psychiater.. haha.

(sorry even grapje tussendoor)

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 19:53

p_ponypaard schreef:
zoals ik al eerder vermelde maak een paddock paradijs! (http://www.paddockparadijs.nl) echt de uitvinding.... je maakt rond om je wei een pad en in het midden gras.... als het frucraan laag is mogen ze even op het gras, of ik verzet de paaltjes een stuk (dus strook begrazing) ik heb zelf maar z'n 1400 4m grond en er toch echt iets leuks van kunnen maken! gewoon met lint en prikpaaltjes.... iedereen kan het maken en het kost je bijna niks! wees creatief en het paardenwelzijn gaat met sprongen vooruit! ik vind het z'n goed bedacht idee en ik zie er zelf de goede resultaten van! paarden moeten nu lopen voor hun eten en drinken, lopen lekker rond te snuffelen ipv de hele dag suf aan 1 berg hooi te kauwen

Ideaal uiteraard! zou ik ook het liefste doen.
Helaas ben ik afhankelijk van de pensionstal waar ik sta, dus niet mogelijk.
Ben allang blij dat ik na overleg met mn stalbaas van de zomer mn eigen paddockje krijg voor mn mini, zodat hij toch lekker naar buiten kan :)

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 21:15

@Karin_deB.... ja dat is dan idd lastig.... dan gewoon zo veel mogelijk leuke dingen voor hem maken in de paddock! in het topic paddock paradijs staan veel leuke dingen :)

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 21:24

p_ponypaard schreef:
@Karin_deB.... ja dat is dan idd lastig.... dan gewoon zo veel mogelijk leuke dingen voor hem maken in de paddock! in het topic paddock paradijs staan veel leuke dingen :)

Ja precies, had het graag anders gezien maar hier in de omgeving is gewoon lastig.
Ben allang blij dat mn stalblaas bereid is om speciaal voor mij een paddock te maken :)
En inderdaad tzt zal ik daar een goed gaan lezen en wat leuke tips meepikken.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 01:47

Ik woon op de beste kleigrond van Nederland (zeggen ze in de Hoeksche-Waard) en ik heb twee paddocks met die beroemde klei.
Als het regent is het een bagger zooitje, maar nu we weer een droge en wat warmere periode hebben laat ik de paarden erop.
Er staat wat onkruid op en ook wat graspolletjes.
De paarden zijn de hele dag bezig om wat eetbaars te vinden.
Dus beweging krijgen ze nu.
Daarnaast worden ze gewoon bijgevoerd volgens het geldende stal regime.

Lijkt mij een goed systeem tegen hoefbevangenheid.