Uitsluiting Adelinde en Parzival op WEG mogelijk onterecht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 02:11

Vudress schreef:
Arabesk schreef:
Bloed uit mond, been, kont of weet ik veel = gewoon NIET meedoen

Dus met een kapotgeschuurde staart of een schram op het hoofd kun je je proefje niet uitrijden? :=

Citaat:
Je paard is STUK, en waardoor maakt niet uit. Ik snap niet dat een trainer als Sjef hier uberhaupt nog over in discussie gaat.

Goh, een politiek spelletje? :+

Jeetje neem het niet zo lettelijk, het is toch logisch dat je word uitgesloten als je ergens bloed bij een paard ziet! :Y)

Mahitri

Re: Uitsluiting Adelinde en Parzival op WEG mogelijk onterecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 09:25

Dat je in eerste instantie wordt uitgesloten lijkt mij prima maar daarna laat je het onderzoeken en krijgt een combinatie, mits het onschuldig blijkt te zijn, nogmaals de kans de proef te rijden.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 09:42

Cayenne schreef:
[Een woordvoerder van de KNHS: "Op het moment van de uitsluiting van Adelinde Cornelissen en Jerich Parzival waren wij niet op de hoogte dat deze regel helemaal niet bestaat. Zij hadden dus nooit uitgesloten mogen worden. We zullen contact opnemen met de FEI en met hen bespreken wat onze volgende stap zal zijn."

Citaat:
waren wij niet op de hoogte dat deze regel helemaal niet bestaat
Wanneer wel ?? :(:)

Men kan nu wel de vinger naar de FEI opsteken, maar nu blijkt dat de KNHS, een uitvoerend orgaan van de FEI, niet eens weet wat regelementen zijn en zij zullen nu wel eens met het vingertje komen, terwijl zij het zijn die mede verantwoordelijk zijn voor de diskwalificatie !!
Het blijft gewoon een sport voor amateurs. ;(

Scum schreef:
Maar dat was hier niet het geval. Hij heeft zich op zijn tong gebeten....

Wat is/ kan de oorzaak zijn dat een paard zich op de tong bijt?
Te volle mond.? ;)

Afbeelding

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 13:15

Het patriottisme van sommige bokkers verbaast mij erg. Een paard dat zo uit de mond bloedt als Parzival toen tijdens de proef moet gewoon uitgesloten worden. Maar ik denk dat omdat het een Nederlandse kanshebber op de medaille was, dat veel bokkers nu een beetje toleranter zijn.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 13:17

Gini schreef:
Het patriottisme van sommige bokkers verbaast mij erg. Een paard dat zo uit de mond bloedt als Parzival toen tijdens de proef moet gewoon uitgesloten worden. Maar ik denk dat omdat het een Nederlandse kanshebber op de medaille was, dat veel bokkers nu een beetje toleranter zijn.

Das flauwekul natuurlijk. Een wondje in de mond waar iets bloed uitkomt kan door het speeksel veel erger doen overkomen dan het in werkelijkheid is en bovendien denk ik dat als dit een Duitse, Amerikaanse, Engelse, Spaanse of wie dan ook overkomen was daar net zoveel ophef ober geweest zou zijn en dat ook hier in Nederland en op bokt mensen dezelfde mening gehad zouden hebben.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 13:19

Gini schreef:

Ik denk dat je de situatie niet goed meegekregen hebt. Er was nauwelijks bloed en een minuscuul wondje op de tong, echter vermengd met een schuimende mond lijkt het heel wat.

Wij stellen overwegend dat er een dierenarts naar had moeten kijken en niet alleen en jury vanaf de kant, zeker gezien de belangen die op het spel stonden

En ja het lijkt me legitiem om fier op zulke nationale combinaties te zijn

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 15:07

Je mag natuurlijk fier zijn, toen ik het desbetreffende ogenblik op tv zag heb ik waarschijnlijk even ontgoocheld naar de tv zitten staren en tegen zitten sputteren als menig ander Nederlander. Maar de waarheid gebiedt mij te zeggen dat ik dit niet echt een "beetje" bloed vond. Dit vond ik toch al een quasi serieus bloedende mond ('quasi' want het kan idd nog erger).
Dressuur is een jurysport + er is de regel dat de jury combinaties mag uitsluiten wanneer het welzijn van het paard in gedrang komt. Deze jury heeft op dat moment beslist dat het welzijn van het dier in gedrang was (net zoals ze een pirouette en een passage beoordelen, volgens het reglement, beoordelen ze het welzijn).
Natuurlijk is een jury niet almachtig en kan je als ruiter zijnde verhaal gaan halen, tegendeel bewijzen, jury hun fout laten erkennen, jouw gelijk halen etc etc, maar dan wel meteen. Na x aantal maanden nog met een klacht op de proppen komen, vind ik (persoonlijk) een beetje belachelijk.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 15:15

Gini schreef:
Je mag natuurlijk fier zijn, toen ik het desbetreffende ogenblik op tv zag heb ik waarschijnlijk even ontgoocheld naar de tv zitten staren en tegen zitten sputteren als menig ander Nederlander. Maar de waarheid gebiedt mij te zeggen dat ik dit niet echt een "beetje" bloed vond. Dit vond ik toch al een quasi serieus bloedende mond ('quasi' want het kan idd nog erger).
Dressuur is een jurysport + er is de regel dat de jury combinaties mag uitsluiten wanneer het welzijn van het paard in gedrang komt. Deze jury heeft op dat moment beslist dat het welzijn van het dier in gedrang was (net zoals ze een pirouette en een passage beoordelen, volgens het reglement, beoordelen ze het welzijn).
Natuurlijk is een jury niet almachtig en kan je als ruiter zijnde verhaal gaan halen, tegendeel bewijzen, jury hun fout laten erkennen, jouw gelijk halen etc etc, maar dan wel meteen. Na x aantal maanden nog met een klacht op de proppen komen, vind ik (persoonlijk) een beetje belachelijk.

De klacht komt na aanleiding van het onderzoek door een paardenblad hierdoor zijn de ogen geopend in dressuurland. De klacht zal niets meer uit gaan halen voor Adelinde en Parzival maar het is wel zaak dat hier aandacht voor gevraagd word met het oog op de toekomst.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 15:17

Daar ga ik helemaal met je in mee!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 15:23

Gini schreef:
Deze jury heeft op dat moment beslist dat het welzijn van het dier in gedrang was (net zoals ze een pirouette en een passage beoordelen, volgens het reglement, beoordelen ze het welzijn).
Natuurlijk is een jury niet almachtig en kan je als ruiter zijnde verhaal gaan halen, tegendeel bewijzen, jury hun fout laten erkennen, jouw gelijk halen etc etc, maar dan wel meteen.

Die mogelijkheid was er op dat moment niet en Adelinde zal redelijk knock out geweest zijn, waardoor ze minder adequaat gereageerd heeft. Dus is het goed dat men dit onderzoekt en er regels voor opstelt.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 15:30

Tsja, achteraf kijk je een koe in de kont. Als ze had mogen doorrijden en er was later in de media gekomen dat Parzival een bloedende verwonding in de mond had die door de vingers werd gezien, zou hier nu iedereen over elkaar heen gebuiteld zijn om om het hardst te roepen wat voor dierenbeulen professionele dressuurruiters wel niet zijn en dat het welfare beleid van de FEI van geen kant deugt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 15:40

sarabande schreef:
Gini schreef:
Deze jury heeft op dat moment beslist dat het welzijn van het dier in gedrang was (net zoals ze een pirouette en een passage beoordelen, volgens het reglement, beoordelen ze het welzijn).
Natuurlijk is een jury niet almachtig en kan je als ruiter zijnde verhaal gaan halen, tegendeel bewijzen, jury hun fout laten erkennen, jouw gelijk halen etc etc, maar dan wel meteen.

Die mogelijkheid was er op dat moment niet en Adelinde zal redelijk knock out geweest zijn, waardoor ze minder adequaat gereageerd heeft. Dus is het goed dat men dit onderzoekt en er regels voor opstelt.

Het is ook de taak van bondscoach om op dat moment adequaat en doortastend te handelen, maar ook dat is niet gebeurd. Deze geschiedenis zit vol met hadden-ze-maars en gedane zaken nemen geen keer. Het is wel fijn voor Adelinde dat anderen er achteraan zijn gegaan, nu hoeft zij alleen te bedenken of ze wil reageren of niet. Reputatiemanagement kun je dat noemen en dat doet ze goed.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 15:59

Lovely schreef:
Reputatiemanagement kun je dat noemen en dat doet ze goed.

Dat haar reputatie geschaad was had ik niet meegekregen eigenlijk.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 16:49

easygoing schreef:
Gini schreef:
De klacht komt na aanleiding van het onderzoek door een paardenblad hierdoor zijn de ogen geopend in dressuurland. De klacht zal niets meer uit gaan halen voor Adelinde en Parzival maar het is wel zaak dat hier aandacht voor gevraagd word met het oog op de toekomst.

Men vergeet denk ik 1-ding..De beelden gaan de gehele wereld over, mede als promotie van de paardensport en neem van mij aan dat niet elke kijker de conclusie zal trekken.
oh het is een beetje rood zijn lipstick loopt uit. |( :(:)

Afbeelding

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 16:54

Dus omdat de mensen te bekrompen zijn om het commentaar van de tv-verslaggever goed tot zich te nemen worden deelnemers van zo'n grote wedstrijd maar aan de kant geschoven?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 17:06

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 18:16

sarabande schreef:
Lovely schreef:

Dat haar reputatie geschaad was had ik niet meegekregen eigenlijk.

Dat beweert ook niemand.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 18:20

Bekijk dan ook even deze foto. Het gaat om dit miniscule wondje.

Afbeelding

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 18:36

ik vind het heel dubbel..
Aan de ene kant kan je het ook niet maken om een ruiter door te laten rijden zonder te kijken waar het vandaan komt!
Ik vind de eerste foto wel schrikbarend.. en wat had er gebeurd als Adelinde wel door mocht rijden?

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 18:47

Zou je dan even willen aanhalen wie in dit topic zegt dat ze haar proef had moeten doorrijden?

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 18:49

Geen idee wie, maar het gaat om de titel: Uitsluiting Adelinde en Parzival op WEG mogelijk onterecht.

En daar heb ik het zelf over!

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 19:12

DDW1190 schreef:
Geen idee wie, maar het gaat om de titel: Uitsluiting Adelinde en Parzival op WEG mogelijk onterecht.

En daar heb ik het zelf over!

Dan had ze na onderzoek gewoon over nieuw moeten starten dan is ze niet uitgesloten maar er is wel uitgesloten dat het paard dusdanig verwond is dat het niet meer bereden kan worden.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 19:32

Lovely schreef:

:)) Reputatiemanagement? Haha, dat werkt net even wat anders. Meestal ben je dan heel goed bereikbaar voor commentaar.

Appy_Powerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 21:40

Miniscuul of niet: Het is geen porem als een paard bloed uit zijn mond. En zoals ik al eerder schreef: Het totale plaatje moet er normaliter netjes en verzorgd uit zien. Haren netjes gevlochten, zadel en hoofdstel netjes gepoetst, een spierwitte rijbroek aan. Proefje afmaken prima, maar dan wel met punten-aftrek: het totale plaatje ziet er niet netjes en verzorgd uit.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 21:49

Appy_Powerr schreef:
Miniscuul of niet: Het is geen porem als een paard bloed uit zijn mond. En zoals ik al eerder schreef: Het totale plaatje moet er normaliter netjes en verzorgd uit zien. Haren netjes gevlochten, zadel en hoofdstel netjes gepoetst, een spierwitte rijbroek aan. Proefje afmaken prima, maar dan wel met punten-aftrek: het totale plaatje ziet er niet netjes en verzorgd uit.

Dit is niet te voorkomen als het tijdens je proef gebeurd en is heel wat anders dan strontvlekken op een schimmel of vlekken op je broek. Vind het een ander verhaal als het paard al met bloed de ring in komt.