Kamer wil verbod voor gecoupeerde paarden op tentoonstelling

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

safari

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 20:25

hmmm, eindelijk
MAAR!
oppassen dat er niet nog meer trekpaarden op de slacht komen.
EN
opscheren of kort knippen wel toestaan want die staart kan echt te zwaar zijn. Mijn paardje kan hem niet optillen bij het plassen als haar staart te lang is. Een staart die zo zwaar is heb je ook niks aan bij de vliegen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 21:46

sflj schreef:
Hoezo niet de fokkers, stamboek en eigenaren de schuld geven?! Zij zijn toch degenen die een gecoupeerd paard kopen of laten couperen? :n
En ik kan er niet bij dat iemand een verminkt lichaam mooi(er) vindt! De paarden op die foto's missen gewoon een ledemaat! :r Straks verzint er iemand dat paarden met 3 poten wel mooi(er) zijn en gaan we poten amputeren, een stamboek oprichten waarbij het 'hoort' een beest op 3 poten enz. (maar dat zal wel weer overdreven gevonden worden... :roll: )

Maar dat is stamboek eigen. Vergelijk het huidige rijpaard nou eens met het rijpaard van vroeger, de huidige haflinger met die van vroeger, de huidige shet met die van vroeger, etc etc etc

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 01:51

Hoezo stamboek eigen?
Je kunt de staart ook gewoon opbinden of innetten als er een praktisch bezwaar is.
Als de staart te zwaar is, dan kun je die uitdunnen en/of eens goed wassen.
Couperen is een schoonheidsingreep (smaken verschillen) maar buiten al, een vorm van mishandeling.
Bij honden is het al jaren verboden, waarom niet bij paarden? Toen het verbod voor honden werd ingevoerd, zag je ook allerlei onzin de revue passeren.

troi

Re: Kamer wil verbod voor gecoupeerde paarden op tentoonstelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 08:12

Maar nadat de regels waren doorgevoerd zag je in not time geen boxers zonder staart meer! Werkt dus echt heel goed.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 09:04

safari schreef:
hmmm, eindelijk
MAAR!
oppassen dat er niet nog meer trekpaarden op de slacht komen.
EN
opscheren of kort knippen wel toestaan want die staart kan echt te zwaar zijn. Mijn paardje kan hem niet optillen bij het plassen als haar staart te lang is. Een staart die zo zwaar is heb je ook niks aan bij de vliegen.

Als ze een goede regeling maken vanaf een bepaalde geboortedatum, denk ik dat je dat eerste kunt voorkomen.
Dat 2e zou misschien ook kunnen komen doordat ze al zo lang worden gecoupeerd, dat de ontwikkeling van die spieren weer tijd nodig heeft.
Ik betwijfel of dat laatste (toestaan van (erg) kort knippen) wel gewenst is voor het ras, juist omdat er nog een hoop overblijven die wel hun staart kunnen optillen zonder problemen. Dan fok je die zwakte er eerder uit.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 10:06

maXcomX schreef:
Hoezo stamboek eigen?

Omdat stamboeken beslissen hoe dieren eruit zien.
Zo kwam de fries bijv vroeger ook in bruin en vos voor, maar het stamboek heeft bepaald dat ze alleen maar zwart mogen zijn.
Dus als je als stamboek zegt: Dit mag niet, dán los je iets op. Eerder niet

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 11:18

Maar wanneer er geen gecoupeerde paarden meer op de keuring mogen komen dan kan er geen keuring meer worden gehouden omdat je dan echt belachelijk weinig aanmeldingen krijgt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 11:21

onzin Kim. Als je nu invoert dat paarden die geboren zijn na (ik noem maar even wat) 1 april 2011, sluit je dus alleen gecoupeerde veulens uit

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 11:21

Ja als je dat nu invoert ja. Maar zoals de titel luid: Kamer wil verbod voor gecoupeerde paarden op tentoonstelling dan ga ik er vanuit dat ze alle gecoupeerde paarden willen wegbannen. Maar dat zal dan wel aan mij liggen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 11:29

Dat blijkt nergens uit het bericht en dergelijke regels worden zowiezo nooit met terugwerkende kracht ingevoerd

brentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 13:15

EINDELIJK de regering gaat zich ERGENS mee bezig houden... *\o/*

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 13:25

Kim14 schreef:
Ja als je dat nu invoert ja. Maar zoals de titel luid: Kamer wil verbod voor gecoupeerde paarden op tentoonstelling dan ga ik er vanuit dat ze alle gecoupeerde paarden willen wegbannen. Maar dat zal dan wel aan mij liggen.

Gefasserd instellen. Eerste 5 jaar mogen de nu reeds gecoupeerde nog komen. Maar alles geboren na 1 januari 2011 niet meer(met gecoupeerde staart)
Over 5 jaar ook niet meer de gecoupeerde.
+ een gecoupeerde kan nooit meer dan een 2e premie krijgen(hoe goed deze ook is.)

Als het stamboek dat laatste nou eens 10 jaar geleden zelf had ingevoerd...

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 13:28

De reactie van de eigenaar van mijn verzorgpaarden: Als dit doorgevoerd wordt kan het stamboek wel opgedoekt worden, want dan stoppen ee heleboel fokkers met hun knollen. Ik denk dat het stamboek dat ook inziet en niet wil meewerken aan hun eigen ondergang...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 13:32

bromfiets schreef:
De reactie van de eigenaar van mijn verzorgpaarden: Als dit doorgevoerd wordt kan het stamboek wel opgedoekt worden, want dan stoppen ee heleboel fokkers met hun knollen. Ik denk dat het stamboek dat ook inziet en niet wil meewerken aan hun eigen ondergang...

Het stamboek had moeten vooruit zien dat dit er aan zou komen.
Door in te stellen dat een paard wat gecoupeerd is nooit boven een MET staart kan eindigen op de keuring hadden ze veel eerder met zachte dwang kunnen zorgen dat de fokkers eerder en vanzelf naar de goede richting zouden gaan.

Als dit het einde van van het Nederlandse trekpaard zou betekenen hebben ze dat vooral over zichzelf afgeroepen.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 13:36

Daar heb je gelijk in, maar dat hebben ze nu eenmaal niet gedaan. Dat dat een verkeerde keus is geweest kun je nu niks meer aan doen.

Maar ik hoor veel verhalen aan van fokkers die bij mijn verzorgpaarden over de vloer komen en ik denk dat er echt nog maar weinig overblijven. Ik zou dan als overheid eerder een beloning uitreiken als ze de staart er aan laten, om een drastische verkleining van de populatie te voorkomen. Ik denk niet dat het enkel verbieden de goede oplossing is, wat dan blijft er gewoon weinig tot niets over.

dakota2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 14:17

Yes,
Eindelijk misschien word t afhakken afgeschaft!
Als trotse bezitter van een trekpaard met staart,kan ik geen negatieven dingen ontdekken aan het hebben van dr staart!
Ook de mijne is gekocht van een oude boer en die deed er ook niet aan mee (het couperen)
Hij zei:als je het perse wil,moet je het zelf regelen!
Maar wij hebben juist gekozen voor het natuurlijke plaatje :)
Ik heb wel altijd gehoord dat nederlandse trekpaarden ook gewoon in nederland gecoupeerd worden,maar dan door buitenlandse dokters die een rondje maken door ons land en op verzoek nederlandse paarden couperen.....maar dat heb ik ook weer van anderen!
Sommige praten over kort knippen/scheren vd staart wortel,maar dat is toch ook niet handig voor de vliegen!
We wachten af of de wet er door komt???

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 14:30

Sorry hoor, maar als een stamboek over de kop gaat omdat de staart er niet meer afgehaald mag worden.... dan is het wel héél ernstig met het stamboek gesteld en dan ben ik héél blij dat ik niet van dat stamboek lid ben. want dergelijke "liefhebbers" wil ik niks mee te maken hebben :n

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 14:45

Maar zo zit het helaas wel in elkaar.... Of je het nou liefhebbers noemt of niet en of je er wel of geen lid van bent. Dat wil trouwens niet zeggen dat ik het goedkeur he, voordat je mij daarvan verdenkt :)

Anouk91

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 15:17

NatasjavE schreef:
bromfiets schreef:

Het stamboek had moeten vooruit zien dat dit er aan zou komen.
Door in te stellen dat een paard wat gecoupeerd is nooit boven een MET staart kan eindigen op de keuring hadden ze veel eerder met zachte dwang kunnen zorgen dat de fokkers eerder en vanzelf naar de goede richting zouden gaan.

Als dit het einde van van het Nederlandse trekpaard zou betekenen hebben ze dat vooral over zichzelf afgeroepen.

Zou het aan de staart liggen dan, dat het paard lager wordt geprimeerd dan het 'gecoupeerde'paard? Hm nee dat maak je mij niet wijs. Een goed trekpaard met staart komt ook op de keuring, jaren geleden was er zelfs een goedgekeurde hengst met een lange staart. En op de hengstenkeuring jl. was er ook 1 'lang staart' maar werd gewoon afgekeurd voor zijn niet correcte exterieur en bewegingen. Ik denk als die dat wel gehad had, dat wel goedgekeurd werd...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 15:45

Ik zeg niet dat het aan de staart ligt.
Ik zeg dat paarden met staart standaard boven die zonder staart zouden moeten eindigen. Gewoon om een signaal af te geven dat je dit soort dierenmishandeling niet meer accepteerd

Anouk91

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 19:52

Nee, dat vind ik niet. Dan zou je een paard die slechter kwa beweging, of in zijn benen(groot problemen bij dit ras) voor een paard zette die dat wel goed heeft.. klopt ook niet helemaal..

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 20:02

Antoiinette schreef:
Nee, dat vind ik niet. Dan zou je een paard die slechter kwa beweging, of in zijn benen(groot problemen bij dit ras) voor een paard zette die dat wel goed heeft.. klopt ook niet helemaal..

Nou...binnenkort mogen ze helemaal niet meer op de keuring verschijnen...

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 20:03

NatasjavE schreef:
Antoiinette schreef:

Nou...binnenkort mogen ze helemaal niet meer op de keuring verschijnen...

Bedoel dit niet aanvallend, maar waar lees jij dat het al rond is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 20:04

Gelijk hebben ze... ik weet dat het traditie is enzo maar een staart zit niet voor niets aan een paard. Is toch vreselijk als ze geen vliegen kunnen verjagen omdat ze geen staart hebben ???

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 20:09

Kim14 schreef:
Bedoel dit niet aanvallend, maar waar lees jij dat het al rond is?

Dat is het nog niet...maar het zou wel goed zijn.
Waarom zou iedereen zich aan de regels moeten houden maar deze boertjes niet?

Van mij mogen ze dit overigens Europa breed aanpakken dat er in Frankrijk ook niet meer gecoupeerd mag worden.