Voor 1 mei duidelijkheid over welzijnsplan voor paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 13:41

PartoutZ schreef:
Ja natuurlijk. We gaan alles afslachten :roll:

Zeker een derde zou daardoor geholpen worden. Zo erg is het.

Sharani

_Amigo schreef:
Sharani schreef:
Ik zou wel eens willen weten hoe ze de eisen onderbouwen. Bij sommige dingen is het duidelijk, maar b.v. waarom schaad je het welzijn van je paard als je de pluimen uit zijn oren knipt?

En hoe gaan ze het invoeren, het probleem met de stalmaat is niet makkelijk op te lossen.

Dan loopt het water de oren in :Y)

Ik bedoel niet de oren binnenin kaal knippen, maar de uitstekende pluim afknippen. Want zo begrijp ik de regel, dat je er helemaal niet meer aan mag komen.

Rumpleteaser

Even los van de discussie over paardenwelzijn:

Er wordt in dit topic gesuggereerd dat de Dierenbescherming met haar notitie een
soort regels opstelt waaraan je wettelijk moet voldoen. Dat is natuurlijk niet zo.
Wetgeving in Nederland wordt op een vaststaande manier vastgesteld.

Ik vraag me wel af wat de status is van het 'paardenbesluit'. Is dit een voorzetje
voor 'echte' wetgeving? Hoe verloopt dan het vaststellen hiervan politiek gezien?

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 13:52

Huertecilla schreef:
PartoutZ schreef:

En wat versta jij onder paarden die lijden?

fokfanaat

Re: Voor 1 mei duidelijkheid over welzijnsplan voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 13:54

paarden die in de wei niet altijd beschikking hebben over een schuilgelegenheid.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 13:55

Wat ik overigens wel merk de afgelopen 3 jaar, is dat in de vakbladen de aandacht voor paardenwelzijn wel veel groter is.
Dus wat betreft voorlichting naar de achterban en het bereiken van zoveel mogelijk paardenhouders (lezers In de Strengen, De hoefslag, Paard&Sport, Ros, Bit, etc. etc.) zijn ze (sectorraad) echt wel hun afspraken nagekomen en wordt er vrijwel elke aflevering op 1 of andere manier aandacht aan geschonken.

Afgelopen winter ook weer meerdere bladen gelezen met tips over "hoe krijg ik mijn paard goed de winter door"... Met tips en adviezen over extra beweging, ruwvoer, tegen verveling etc. zelfs op de jeugdpagina's.

artikelen die ik me kan herinneren van de afgelopen jarenover onderwerpen die meerdere keren aanbod kwamen:
belang goede hoefverzorging, gebitsverzorging, passend zadel/harnachement, werk fysio/spierproblemen, weideonderhoud, giftige planten, verschillende artikelen over voeren en ruwvoer, gezonde huisvesting, training, trainingsopbouw, blessures, preventie en behandeling, etc.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 18-02-11 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Miepp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 13:56

God zeg, die dierenbescherming slaat werkelijk door, wat een sneue regels staan ertussen :=

De eigenaar van het paard moet geregistreerd zijn bij de registrerende instanties.
Welke instanties? Nog meer geld uit de zak klopperij..
Komop zeg, de helft is ook niet te controleren.

Mijn paard wíl in de winter niet eens 4 uur lang buitenstaan....

En @ Huertecilla, ben je niet erg dramatisch bezig... een derde van de paarden beter af dood dan waar ze nu zijn?
Ben wel erg benieuwd hoe jij die situatie van die paarden dan ziet

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 14:03

PartoutZ schreef:

Ik neem aan dat je vraagt naar het kriterium wat leidt to een kwantificatie van een derde?

Dat is het kriterium ´stereotype gedrag´.

Wanneer een paard stereotype gedrag ontwikkelt is er sprake van een aanhoudende situatie van grensoverschreidend suboptimaal welzijn.

Ikzelf vind dit al veel te triest en vind dat de universele vrijheden van het gedomesticeerde dier als leidraad genomen moeten worden.
Dit dan paardspecifiek invullen vanuit de ethologie van het paard.
Wat daar uit komt is dan een gegeven een paardhouder aan moet voldoen.
Hoe dan zou moeten of wat dat kost is een afgeleide, geen reden voor compromis met welzijnscriteria.

Normaal is een paard wat zicht gedraagt zoals in het Equid Ethogram - McDonnell is vastgelegd.
Alles minder is suboptimaal.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 14:03

fokfanaat schreef:
paarden die in de wei niet altijd beschikking hebben over een schuilgelegenheid.

Helaas wordt dit niet overal toegestaan... Denk dan nog dat een paard het buiten zonder schuilvoorziening het buiten beter heeft dan binnen de gehele dag op stal.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 14:10

maar dat is dus dan ook verboden, in de lente de mooie verse weides op zit er niet meer in, ook voor de opfok niet....

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 14:11

Nee, dus zitten we met een probleem...

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 14:12

Huertecilla schreef:
PartoutZ schreef:

Ik neem aan dat je vraagt naar het kriterium wat leidt to een kwantificatie van een derde?

Dat is het kriterium ´stereotype gedrag´.

Wanneer een paard stereotype gedrag ontwikkelt is er sprake van een aanhoudende situatie van grensoverschreidend suboptimaal welzijn.

Ikzelf vind dit al veel te triest en vind dat de universele vrijheden van het gedomesticeerde dier als leidraad genomen moeten worden.
Dit dan paardspecifiek invullen vanuit de ethologie van het paard.
Wat daar uit komt is dan een gegeven een paardhouder aan moet voldoen.
Hoe dan zou moeten of wat dat kost is een afgeleide, geen reden voor compromis met welzijnscriteria.

Normaal is een paard wat zicht gedraagt zoals in het Equid Ethogram - McDonnell is vastgelegd.
Alles minder is suboptimaal.

Ik bedoelde meer gewoon in de zin van huisvesting enz. (in meer concretere zin)
Wanneer lijdt een paard volgens jou zo erg dat het afgemaakt moet worden?

Er zijn ook zat mensen die lijden door hun omstandigheden..
Moeten we die dan ook maar slachten? (zwervers e.d.)

Miss moet er ook maar eens een wet komen over het houden van kinderen.
Ook zoiets! Want ook die leven soms een leven wat echt niet kan :n

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 14:14

Huertecilla schreef:
PartoutZ schreef:

Prijs van paardenvlees gaat dan ook naar benenden en miss in de toekomst moet je ervoor betalen om je paard te laten slachten...

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 14:23

De tekst in het Paardenbesluit klopt nog steeds niet!

Zie artikel 3 lid 4, daarin wordt verwezen naar lid 2. En artikel 3 lid 2 maar ook artikel 2 passen niet/ sluiten niet aan bij de tekst van artikel 3 lid 4. Ze moeten nl in artikel 3 lid 4 verwijzen naar lid 3 ipv lid 2 !!!!

Zojuist met de LID gebeld en een mail naar de DB.
De LID zag nu ook de fout! Dat daar iemand uit het gewone volk voor nodig is om een kloppend Paardenbesluit op te stellen!!!! _O-
Snap niet dat iedereen er daar overheen heeft gelezen. :')

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 14:57

Volgens mij ben ik 1 van de weinige die het wel goed vindt.
Ik vindt het schandalig hoe sommige paarden gehouden worden.
Vaak omwille van de sport. Mijn inziens kiest een paard daar zelf nooit voor en moet je daar als ruiter/eigenaar iets voor terug doen en dat is je paard paard laten zijn.
Okey sommige dingen heb ik natuurlijk ook mijn twijfels bij maar het is in ieder geval een goed begin om dingen vast te leggen en mensen daar op te wijzen als er iets niet helemaal in orde is.
Daarbij schuilstal verplichten ben ik helemaal voor daar zal de gemeente hoe dan ook zeker aan mee moeten werken hoe en wat dat zal allemaal nog wel komen.
Daarbij gaat alles over het welzijn. Als de eigenaar kan aantonen dat door een of andere regel het welzijn van het paard erop achteruit gaat val je dus onder de uitzonderingen.
Ik zag hier namelijk ook wat over het afspenen dat sommige 6 maand te lang vinden of het gewoon weg niet zolang kan. Als jij kan aantonen dat de merrie kwa gezondheid zo achteruit gaat en de DA bevestigd dit lijkt me dat helemaal geen probleem.

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 15:12

Huertecilla schreef:
tita schreef:
het paradepaardje van Amsterdam kan nu mooi dicht :j met hun stands en geen weidegang

en?

Beter dood dan lijden.

Hoewel ´jullie´ daar niet aan willen is naar schatting een derde van de paarden in NL beter af dood dan zoals ze nu leven.

Jij reageerd wel erg dubbel zeg... Vorig jaar heb ik mijn paard af moeten laten maken omdat hij leed aan artrose, daar heb je zo'n ruzie over gemaakt. En nu is een derde van de paarden beter af als ze dood zijn ?????????????????

Sorry hoor maar je bent wel erg tegenstrijdig al zeg ik hetzelf

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 15:16

joyce B schreef:
Sappos schreef:
Minimaal drie maal per dag ruwvoer, wie gaat dat betalen?

deze opmerking snap ik niet helemaal...
Hoe zo wie gaat dat betalen? Heb je het over de kosten van het ruwvoe? (lijkt me logisch dat je voldoende moet voeren), of over diegene die het moet geven wanneer jij er niet bent?

Het gaat er toch niet om hoe vaak per dag je je paard ruwvoer geeft, als er steeds voldoende ruwvoer aanwezig is?
Ik voer ook niet 3x per dag, maar de bakken en netten zijn vrijwel nooit helemaal leeg... Wie gaat er dan moeilijk doen over of ik 1x, 2x of 3x per dag die bakken bijvul?
Dat soort dingen wordt pas belangrijk als paarden heel lang zonder eten staan...

Nee meer op veel pensionstallen wordt maar 2x per dag gevoerd, gaat niet om de kosten van het kuil maar meer om de mensen die moeten voeren. Ik voer zelf 2x per dag gewoon en 2 van mijn pony's krijgen gewoon onbeperkt hooi dus daar zit het probleem zeker niet }:0

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 15:21

In zekere zin ben ik het ook wel eens met het besluit, idd schrik je van bepaalde omstandigheden en dat moet veranderen. Maarrrr... het is hier zo van het ene uiterst in het andere, daar kan ik me boos om maken. Nu word helemaal nergens naar gekeken, als een eigenaar week na week zijn paard laat staan en je belt de dierenbescherming, dan krijg je sorry mevrouw, hier kunnen wij niks aan doen. En vervolgens gaan ze je verplichten om je paard minimaal 4 uur vrije beweging te geven.

Ik ben van mening dat dit door de betreffende instanties niet controleerbaar is en het weer 1 grote geldklopperij word.

SteffieA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 15:23

Oke er staan best goede dingen in maar verder slaat de dierenbescherming erg door vind ik.

Wat dacht je van:

5. Het spenen van een veulen gebeurt niet eerder dan 6 maanden na de geboorte
van het veulen. Het veulen wordt op geleidelijke wijze gespeend.

Er staat in allerlei boeken (ook geschreven door een DA) dat het spenen van een veulen misschien noodzakelijk is eerder te doen dan 6 maanden (niet eerder dan 4 maanden) omdat de merrie bijvoorbeeld opnieuw drachtig is en zo te weinig voor haarzelf, veulen en embryo overhoud.
Daarbij het veulen op geleidelijke wijze spenen? Daarvan is niet vastgesteld dat dit beter zou zijn voor merrie en veulen. Want de dieren worden elke dag opnieuw gescheiden van elkaar en weer bij elkaar terug gezet. Of het beter is of niet durf ik niet te zeggen.

Of:
7.1 De minimumleeftijd waarop paarden in training worden genomen is 3 jaar.
Voor het zadelmak maken ben ik het daar mee eens. Maar dat wil niet zeggen dat als het dier 2,5 is en het is winter en echt heel slecht weer zodat ze niet naar buiten kunnen rustig aan een halstertje longeren kwaad zou kunnen.
Daarbij hoe willen ze dit doen met de Hengstenkeuring dan?

En zo las ik nog wel het een en het ander.
Zoals ik al zei er staan positieve dingen in maar ze moeten niet doorslaan. Het is Greenpeace niet.

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 15:28

Als ik het besluit lees zijn er maar bar weinig paarden die in NL worden gehouden die aan alle voorschriften van het besluit voldoen of kunnen voldoen. (incl die van mezelf) ;)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 15:34

Ze slaan wel een beetje door denk ik en daarbij, wie gaat dit allemaal controleren?

Amytj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 15:40

en hoe willen ze dit allemaal gaan controleren.. Als ik mijn paard zn oren uitscheer en ik zet een oornetje op zie je dr nog niks van, sommige dingen vind ik zeker goed maar in andere dingen draven ze echt een beetje door. Als ik mijn pony op de wei zet vind ze het leuk voor hooguit 2 uur daarna gaat ze alleen maar rennen omdat ze naar binnen wil moet ik dr dan maar 4 uur buiten laten staan omdat het moet? Bij mij valt dat onder de categorie dierenleed.
Laatst bijgewerkt door Amytj op 18-02-11 15:41, in het totaal 1 keer bewerkt

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 15:41

Nanda schreef:
Als ik het besluit lees zijn er maar bar weinig paarden die in NL worden gehouden die aan alle voorschriften van het besluit voldoen of kunnen voldoen. (incl die van mezelf) ;)

Idd en dat is ook praktisch onmogelijk om te controleren

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 15:57

In principe vind ik het meer dan prima dat er richtlijnen worden opgesteld over het houden van paarden. Elk paard heeft bepaalde basisbehoefte en heeft daar ook recht op.
Dat gezegd hebbende zie ik echt niet in hoe dit geimplementeerd gaat worden. Gaan er adviseurs op pad? Wat zijn de consequenties als een eigenaar hier niet aan voldoet? Gaan de gemeentes
Goed dat ze er mee bezig zijn, maar ik zie dit in dit overgereguleerde landje nog niet heel snel tot uitvoering komen.

Stephanie_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 16:16

Leuke opsomming van ergernissen in de paardenwereld, maar een totaal niet haalbaar besluit.
Ze vergeten dat een besluit toetsbaar moet zijn. Hoewel er leuke pogingen worden ondernomen om een en ander te omschrijven is het veels te algemeen en voor veels te veel interpretatie vatbaar. Wat is 'voldoende' ruwvoer, wat is 'deskundige' trainingsmethoden, wat is 'verzorging afgestemd op individueel dier', etc.
Enorm veel jurisprudentie lijkt mij op basis van dit besluit onontkoombaar. Daar zit niemand op de wachten. Zeker niet de overheid. Lijkt me dan ook dat dit besluit linea recta de prullenbak in verdwijnt.