PartoutZ schreef:Ja natuurlijk. We gaan alles afslachten
Zeker een derde zou daardoor geholpen worden. Zo erg is het.
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
_Amigo schreef:Sharani schreef:Ik zou wel eens willen weten hoe ze de eisen onderbouwen. Bij sommige dingen is het duidelijk, maar b.v. waarom schaad je het welzijn van je paard als je de pluimen uit zijn oren knipt?
En hoe gaan ze het invoeren, het probleem met de stalmaat is niet makkelijk op te lossen.
Dan loopt het water de oren in

PartoutZ schreef:En wat versta jij onder paarden die lijden?
Huertecilla schreef:PartoutZ schreef:En wat versta jij onder paarden die lijden?
Ik neem aan dat je vraagt naar het kriterium wat leidt to een kwantificatie van een derde?
Dat is het kriterium ´stereotype gedrag´.
Wanneer een paard stereotype gedrag ontwikkelt is er sprake van een aanhoudende situatie van grensoverschreidend suboptimaal welzijn.
Ikzelf vind dit al veel te triest en vind dat de universele vrijheden van het gedomesticeerde dier als leidraad genomen moeten worden.
Dit dan paardspecifiek invullen vanuit de ethologie van het paard.
Wat daar uit komt is dan een gegeven een paardhouder aan moet voldoen.
Hoe dan zou moeten of wat dat kost is een afgeleide, geen reden voor compromis met welzijnscriteria.
Normaal is een paard wat zicht gedraagt zoals in het Equid Ethogram - McDonnell is vastgelegd.
Alles minder is suboptimaal.

Huertecilla schreef:tita schreef:het paradepaardje van Amsterdam kan nu mooi dichtmet hun stands en geen weidegang
en?
Beter dood dan lijden.
Hoewel ´jullie´ daar niet aan willen is naar schatting een derde van de paarden in NL beter af dood dan zoals ze nu leven.
joyce B schreef:Sappos schreef:Minimaal drie maal per dag ruwvoer, wie gaat dat betalen?
deze opmerking snap ik niet helemaal...
Hoe zo wie gaat dat betalen? Heb je het over de kosten van het ruwvoe? (lijkt me logisch dat je voldoende moet voeren), of over diegene die het moet geven wanneer jij er niet bent?
Het gaat er toch niet om hoe vaak per dag je je paard ruwvoer geeft, als er steeds voldoende ruwvoer aanwezig is?
Ik voer ook niet 3x per dag, maar de bakken en netten zijn vrijwel nooit helemaal leeg... Wie gaat er dan moeilijk doen over of ik 1x, 2x of 3x per dag die bakken bijvul?
Dat soort dingen wordt pas belangrijk als paarden heel lang zonder eten staan...