Onderzoek: dressuurpaarden ondervinden de meeste stress

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 23:20

Lijkt me ook wel logisch dit onderzoek... De dressuurpaarden worden vaak ook stressvol genaakt omdat ze vaak/soms niet meer zien dat een dressuurbaan of worden weg gehouden van spannende/andere dingen...

Voor mij maar weer bevestiging maar niet teveel dressuur te rijden :))

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 23:21

Ik dacht alleen maar: Hihi, die foto!!! _O-

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 23:26

alexonline schreef:
Zeer begrijpelijk.
Wat te denken van 'tegenstrijdige' hulpen die een dressuurpaard krijgt te verwerken door 'foutjes' van de ruiter?
=
springruiters maken geen 'foutjes'? :+

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 23:35

Is toch al eerder geplaats een soortgelijk artikel? Niet echt verassend, het is bij vele paarden af te lezen in de ring dat er spanning is. Evenals dat er steeds meer springpaarden toch gespannen door de ring lopen en hindernissen nemen door communicatiefouten van de ruiter, zonde, denk dat de mensen die op een paard stappen eerst maar eens moet leren samenwerken met het paard en een harmonie moet vinden in het rijden, zo houden beiden partijen er plezier aan.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 23:43

Cowgirl schreef:
Het werk wat de paarden doen is veel te eenzijdig en te prestatie gericht. I Elke dag dezelfde rondjes, het zelfde ritueel , dezelfde lessen, uur in de stapmolen... :z .
Neem die beesten een keer mee op pad, ga eens naar het bos of laat hem eens lekker uitrazen op het strand.
IK denk dat daarom de stress bij eventing paarden vele malen minder is...deze paarden doen veel afwisselende dingen.

Denk voor al het prestatie gerichte funest is voor de paarden. Ik ben van mening dat de dressuur er is voor een paard, en niet anders om. Dus wedstrijden rijden is niet mijn doel, maar een uitstapje om te kijken waar we trainings technisch staan.

Anoniem

Re: Onderzoek: dressuurpaarden ondervinden de meeste stress

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 00:26

Grappig dat iedereen denkt dat het is door de eentonigheid, ik denk namelijk dat het bij de manier van 'trainen' ligt. Het zo snel mogelijk hoog niveau behalen..

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 00:30

Ik snap niet dat er gezegd word dat dit 'verrassend' is op een sarcastische manier.
Ik kan me voorstellen dat er bij springpaarden ook stress genoeg ontstaat (het opjagen naar (hoge) hindernissen, korte wendigen, snel snel snel ) .
Of een simpel manege paard dat geen drol begrijpt wat de ruiter wilt en steeds een ander die iets anders vraagt..

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 00:45

Arabesk schreef:
verrassend :7

Héél verrassend :7

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 01:25

Achja, zo lang er sprake is van lol met je knol als in lol samen met je knol zal er minder stress zijn. Dieren die op hoog niveau gereden worden, ik kan me voorstellen dat trainers daarvan het lmjk concept uit het oog zijn verloren. Het gaat dan toch om veel geld. Het verschil tussen spring en dressuurpaarden kan ik ergens nog wel volgen. Een dressuurpaard moet de gehele proef netjes en gedisciplineerd doen wat er gevraagd wordt, een springpaard zie je aan het eind nog een sprintje trekken. Dat is natuurlijk om een snelle tijd te rijden, maar een dier kan dan ook ontspannen door in te spannen.

Kajanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 01:31

Nu nog een onderzoek wie het meeste stress hebben de dressuurruiters of de springruiters :D

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 01:51

Roos_s schreef:
Lijkt me ook wel logisch dit onderzoek... De dressuurpaarden worden vaak ook stressvol genaakt omdat ze vaak/soms niet meer zien dat een dressuurbaan of worden weg gehouden van spannende/andere dingen...

Voor mij maar weer bevestiging maar niet teveel dressuur te rijden :))

Klopt, dressuurpaarden worden vaak weggehouden van spannende zaken. Als men daar nu eens een andere houding in zou durven nemen, zou dat ten goede kunnen komen van de sport maar ook het welzijn van het paard.
Onze paarden zien wij graag regelmatig een bosrit maken, lekker de benen strekken en het hoofd leeg maken. Als onze paarden dat niet gegund wordt, staan ze niet op het juiste adres.

Op de grote stallen gaan de paarden ook regelmatig mee naar buiten, zelfs de meest kostbare paarden wordt dat gegund.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 01:57

Kajanus schreef:
Nu nog een onderzoek wie het meeste stress hebben de dressuurruiters of de springruiters :D

Daar weet ik het antwoord op *\o/*

Springruiters.... Want als je springruiters laat dressuren vallen ze bijna in slaap en als je dressuurruiters laat springen vallen ze al bijna flauw bij de gedachte alleen al. :D

21deees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 02:21

sta er ook niet echt van te kijken. Hoevaak zie je op concoursen dat springpaarden ergens gewoon langs op lopen en een dressuurpaard daar moeilijk over doet

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 02:22

_O- Jaa... Watjes zijn het.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 03:54

piezze schreef:
Ja weet je, ik ga ook naar de keuring met een veulen. Nou als iets stressvol is. Heel egoistisch van mij dan.
En dressuur, als het goed is doe je dat juist om je paard beter, sterker, soepeler en ontspannenner te maken. Als je paard helemaal onspannen en los is in zijn lijf, kan je zelf ook veel fijner rijden. Ik denk alleen dat iedereen de naam dressuur gebruikt alleen dat er velerlei manieren zijn om dressuur te beoefenen. Mensen zijn van nature egoistisch. Waarom zou je anders ing vredesnaam op een paard willen rijden? (een mens heeft zelf toch benen)

Klopt, paard moet mij fatsoenlijk kunnen dragen met gebruik van de juiste spieren en hij moet recht zijn. Dat is een middel om daarna lekker te kunnen crossen, springen, rondtrekken, stierevechten, koeienhoeden etc met je paard. :D

Helaas hebben veel mensen het in hun hoofd gevat dat dressuur een doel op zichzelf is. En dan ook vooral het plaatje waarbij de gymnastische bedoeling vergeten wordt...

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 04:10

Ach, ik denk dat je het zo moet zien: Er is geen wezen zonder gebrek. Het is gewoon een menselijk streven om zonder gebrek te leven. Hoeveel mensen hebben geen enkel gebrek? En waarom zou een paard dan geen gebreken mogen hebben, wat is er op tegen om met een gebrek te leren leven of sporten?
Eigenlijk is het wel triest dat we aan dieren zulke hoge eisen stellen, terwijl we zelf in velerlei opzicht minkukels zijn en vaak net de trap omhoog kunnen vinden met vetzucht of andere welvaartskwaaltjes.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 10:01

Ja dressuur ruiter wat gaan jullie daar nu aan doen?

Miss het doel van de dressuur terug gaan halen?
Volgens mij kun je ook hoger op komen als er minder stres is , alleen dat duurt iets langer,
Maar uiteindelijk kom je er ook en waarom een paard perse in 1 jaar naar het Z toe willen rijden.

IK ben het ook wel met cowgirl eens , geef je paard ook een wat anders te doen,
Maar helaas zie je te veel paarden nog 24 u per dag op stal en als ze moet werken worden ze echt in een houding gedwongen, dat alleen wekt al heel veel stres , laat staan wat de paarden op een maneg moeten doorstaan en nog erger op wedstrijd terrein en dat allemaal voor de ruiter, die zelf vol met stres zit en dat nog eens extra bevestigd aan het paard dat het wel heel erg eng is.
Maar ja denk dat we dit allemaal allang weten, daar was dit onderzoek niet voor nodig, maar wat worden er aan gedaan?
Het word waarschijnlijk weer af gedaan als onzin en dat is jammer, hoop dat zeker de mensen op bokt eens goed hun ogen openen en gaan zien hoe ze hun paard rijden en wanneer er stres is of wanneer je paard in verzet komt dat is ook stres en het belangrijkste dat jij als ruiter vaak die gene ben die de stres brengt, miss toch wat meer naar de signalen luisteren die je paard geeft, denk dat we dan al een eind in de goeie richting zitten en al heel veel paarden wat gelukkiger uit hun ogen gaan kijken , want ga maar eens op een gemiddeld wedstrijd terrein lopen en kijk eens in de ogen van die paarden die daar met een gestreste op gefokte nerveuze ruiter op de rug hun proefje moeten doen.

calemity_jane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 10:11

gek zeg de meeste ruiters die erop zitten zien er ook zo hysterisch en gestresst eruit!!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 10:14

maXcomX schreef:
Arabesk schreef:
verrassend :7

Héél verrassend :7

Goh... dat was nou echt een conclusie die ik niet had zien aankomen zeg... :7

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 10:22

Weet je waar ik nou benieuwd naar ben, naar het niveau van deze paarden en ruiters.

Ik denk namelijk dat een topsportpaard minder stress heeft dan een basispaard...(om de categorieën maar even een stempel te geven)
Het paard dat met hangen en wurgen een L of M proef door wordt geduwd, dat die stress heeft staat voor mij als een paal boven water. Maar de echte sportpaarden, op hoger niveau, die veel beter getraind zijn, met doorgaans veel betere ruiters erop, en die vooral veel beter in de gaten worden gehouden en dus niet door hoeven lopen met spierpijn, slechte tanden of opspelende blessures, daar twijfel ik over.

Kortom dit onderzoek is, imo, zo paard, ruiter en omstandigheden afhankelijk dat je er helaas nog weinig over kunt zeggen.
En daarmee bedoel ik dus niet dat dit onderzoek voor deze groep paarden niet goed is uitgevoerd (zie eerder gevoerde discussie, dat snap ik wel) maar alleen dat je imo, als dit onderzoek echt duidelijke resultaten moet geven, dat je dan zowel goede als minder goede ruiters moet gebruiken, kijken wat hen invloed is, paarden gebruiken die wel en niet binnen staan, paarden met en zonder aanleg, zodat je al die categorieën kunt vergelijken...dan lijkt het me een boeiend onderzoek!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 10:45

Dat denk ik ook Esther! Bedacht het me net in de bus, maar om het nu op mijn telefoon te vertellen ging me nu niet lukken. Blij dat ik niet als enige zo denk.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 11:10

midgie schreef:
Ja dressuur ruiter wat gaan jullie daar nu aan doen?

Miss het doel van de dressuur terug gaan halen?
Volgens mij kun je ook hoger op komen als er minder stres is , alleen dat duurt iets langer,
Maar uiteindelijk kom je er ook en waarom een paard perse in 1 jaar naar het Z toe willen rijden.

IK ben het ook wel met cowgirl eens , geef je paard ook een wat anders te doen,
Maar helaas zie je te veel paarden nog 24 u per dag op stal en als ze moet werken worden ze echt in een houding gedwongen, dat alleen wekt al heel veel stres , laat staan wat de paarden op een maneg moeten doorstaan en nog erger op wedstrijd terrein en dat allemaal voor de ruiter, die zelf vol met stres zit en dat nog eens extra bevestigd aan het paard dat het wel heel erg eng is.
Maar ja denk dat we dit allemaal allang weten, daar was dit onderzoek niet voor nodig, maar wat worden er aan gedaan?
Het word waarschijnlijk weer af gedaan als onzin en dat is jammer, hoop dat zeker de mensen op bokt eens goed hun ogen openen en gaan zien hoe ze hun paard rijden en wanneer er stres is of wanneer je paard in verzet komt dat is ook stres en het belangrijkste dat jij als ruiter vaak die gene ben die de stres brengt, miss toch wat meer naar de signalen luisteren die je paard geeft, denk dat we dan al een eind in de goeie richting zitten en al heel veel paarden wat gelukkiger uit hun ogen gaan kijken , want ga maar eens op een gemiddeld wedstrijd terrein lopen en kijk eens in de ogen van die paarden die daar met een gestreste op gefokte nerveuze ruiter op de rug hun proefje moeten doen.

is er een reden voor het over één kam scheren van alle dressuurruiters of komt dat gewoon gemakkelijker uit?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 11:15

Anne_GTI schreef:
Kajanus schreef:

Daar weet ik het antwoord op *\o/*

Springruiters.... Want als je springruiters laat dressuren vallen ze bijna in slaap en als je dressuurruiters laat springen vallen ze al bijna flauw bij de gedachte alleen al. :D

ik val toch echt niet flauw bij het idee van springen :+
een heel parcours kan mijn rug helaas niet meer aan :+ jonges wat een veralgemeningen.

en gek, mijn springgefokte en opgeleide idioot schrikt van het minste terwijl mijn op en top dressuur pony volgens mij niet eens weet wat schrikken in houdt :+

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 11:18

Ik vraag me af of dit onderzoek wel '' eerlijk '' is uitgevoerd.
Paarden zijn allemaal individuelen. Allemaal hun eigen karakter, allemaal hun eigen eigenschappen.
Er is geen paard hetzelfde.
Het ene paard vind iets wel stressvol, het andere paard kan dit prima handelen.
Ik denk dat als je een goed onderzoek wil doen dat je dan groep paarden moet hebben met allemaal hetzelfde karakter en dat in twee groepen verdelen, het ene dressuur andere een andere takt, dat het dan eerlijk wordt onderzocht. Helaas bestaat dit NIET.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 11:25

wemkelover schreef:
Ik vraag me af of dit onderzoek wel '' eerlijk '' is uitgevoerd.
Paarden zijn allemaal individuelen. Allemaal hun eigen karakter, allemaal hun eigen eigenschappen.
Er is geen paard hetzelfde.
Het ene paard vind iets wel stressvol, het andere paard kan dit prima handelen.
Ik denk dat als je een goed onderzoek wil doen dat je dan groep paarden moet hebben met allemaal hetzelfde karakter en dat in twee groepen verdelen, het ene dressuur andere een andere takt, dat het dan eerlijk wordt onderzocht. Helaas bestaat dit NIET.

_/-\o_ _/-\o_