Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Mist schreef:Miss_Ty schreef:Waarom zou een paard van 500/600 kilo het loodje leggen bij electriciteit in de grond en een mens van ong 60 kilo die er letterlijk NAAST loopt niet?
En bij zo een electriciteits-potentiaal zouden rubberen zolen i.t.t. hoefijzers toch geen verschil moeten maken?
En daarnaast stonden er aan de andere kant van de heg (halve meter breed?) ook veel mensen te kijken; alsof die allemaal goede dikke rubberen zolen aan hebben...
ik kan dat wel verklaren. Het ligt er namelijk aan met welk lichaamsdeel je onder spanning komt te staan of je overlevingskans hebt. Bij mensen zit het hart aan de linkerkant vd borstkast. Blijf je met je linkerarm/hand onder spanning staan dan gaat de stroom (die naar de aarde wil) via je linkerkant en dus je hart naar beneden naar je voeten. Pak je met je rechterhand aan spanning, dan heb je een grotere kans om het te overleven.
Een kleine schock van 220v overleven mensen meestal wel omdat er een aardlek schakelaar hoort te zitten. Die schakelaar "telt" de stroom die weggaat van de voeding en die weer terugkomt. Als daar een verschil tussen zit dat is er stroomverlies en zal de aardlek uit gaan. Dit gaat vaak in milliseconden. Overigens, mocht het je ooit gebeuren, meldt je altijd bij de spoeddienst omdat je alsnog kunt overlijden aan het aanmaken van niergif.
Bij dieren zit het hart vlakbij de benen, aan de voorkant tenminste. Stel een paard stapt met 1 voorbeen op de plek waar spanning in de grond is, dan zal de stroom via het andere been...die nog op de veilige plek staat de weg naar de aarde zoeken..via het hart. Dit is wat er ook gebeurt bij blikseminslag in een weide.
Het is overigens voornamelijk de warmte die vrijkomt bij onder spanning staan, wat de schade aanricht.
RoosIris schreef:Ik kan het filmpje uit de Op niet zien...krijg de melding dat hij gesloten is.
Op de youtube link is maar heel weinig te zien. 2 paarden die steigeren, maar geen paarden die vallen.
Elektriciteit is zo gevaarlijk...zeker als er niet goed mee om gegaan wordt!
blacknorton schreef:RoosIris schreef:Ik kan het filmpje uit de Op niet zien...krijg de melding dat hij gesloten is.
Op de youtube link is maar heel weinig te zien. 2 paarden die steigeren, maar geen paarden die vallen.
Elektriciteit is zo gevaarlijk...zeker als er niet goed mee om gegaan wordt!
er is wel een youtube filmpje (van de engelse zender) die meer laat zien dan wat op rtl te zien was. staat ergens een aantal blz terug (en misschien wel op de bbc site, ik weet niet uit me hoofd waar ik hem gezien heb)
de kabel is hoogstwaarschijnlijk kapot gegaan toen ze werkzaamheden hebben verricht aan het terrein.