Twee paarden vallen dood neer in Engelse race

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Re: Twee paarden vallen dood neer in Engelse race

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 19:58

Jeetje :oo Probeer al de hele tijd het filmpje te openen maar dan loopt mijn computer radicaal vast, is dat bij meerdere zo? Was benieuwd naar meer informatie namelijk. -O-

DiekeC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 20:00

Die arme dieren... :n

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 20:00

Jeetje wat een bizar nieuws!
Ben benieuwt naar de uitkomsten van het onderzoek.
Heel bizar dit...

freyatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 20:03

wat raar

loveFlicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 20:04

JJane schreef:
Spooky zeg

Dat kan je wel zeggen!
best zielig eigenlijk!! ;(

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 20:09

Arme paardjes. Walgelijk als dit met opzet is gebeurd!
Ben toch wel erg benieuwd wat het nou precies was..

SpeedyLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 20:11

wat naar om tezien zeg!
Wel raaar, arme diertjes!

wimthuiswerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 20:50

ik zit te denken om de hoeven van paarden wellicht ook met een rubber schoenzool te voorzien. Dat kan geen electrisch geleiden. Dat had deze 2 paarden vermoedelijk gered. Maar dan hadden mensen die daar stonden toch ook last moeten hebben gehad?

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 20:52

EngeltjeS schreef:
Jeetje, wat een naar nieuws :oo hopelijk word de dader gepakt!

uh...... de dader is waarschijnlijk een kapotte stroomkabel. En ik heb nog nooit een stroomkabel voor de rechter zien staan?

dakpan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 21:03

wat vreselijk voor die paarden..

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 21:08

Ik snap het ook niet helemaal; als het een stroomschok was, zouden er toch meer mensen/paarden last van moeten hebben gehad?!
Het is wel heel zielig voor de paarden, maar ook voor de jockeys (gelukkig zaten ze er niet al op)

Roosii3jJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 23:26

Wil de rensport niet in de grond boren, maar er gebeuren genoeg "rare" dingen in de rensport.. Heb zelf 1,5 jaar renpaarden gereden en heb daar heel veel geleerd.. En ik weet hieruit ook dat het allemaal enorm stressvol is voor die beesten! Zou me niets verbazen als ze aan het hartstilstand zijn gestorven..
(Helaas is me engels niet zo goed om alles te lezen) :P
Ben erg benieuw ook!

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 00:19

Zoiets is ooit een keer eerder gebeurd. In het buitenland op een ruiterpad waar een electriciteitshuisje langs stond. Als de grond vochtig was geleidden de ijzers de stroom, waardoor er op die plek paarden ineens dood neervielen. Mensen wandelen vaak met rubberen zolen, en bovendien maken wij anders aarde. Bij paarden gaat het circuit recht door het hart, waardoor dit soort dingen nogal snel fataal zijn, bij mensen schijnt dit iets anders te zijn. Wel echt vreselijk nieuws zeg!

Trice

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 11:01

Mist schreef:
Miss_Ty schreef:
Waarom zou een paard van 500/600 kilo het loodje leggen bij electriciteit in de grond en een mens van ong 60 kilo die er letterlijk NAAST loopt niet?
En bij zo een electriciteits-potentiaal zouden rubberen zolen i.t.t. hoefijzers toch geen verschil moeten maken?
En daarnaast stonden er aan de andere kant van de heg (halve meter breed?) ook veel mensen te kijken; alsof die allemaal goede dikke rubberen zolen aan hebben...

ik kan dat wel verklaren. Het ligt er namelijk aan met welk lichaamsdeel je onder spanning komt te staan of je overlevingskans hebt. Bij mensen zit het hart aan de linkerkant vd borstkast. Blijf je met je linkerarm/hand onder spanning staan dan gaat de stroom (die naar de aarde wil) via je linkerkant en dus je hart naar beneden naar je voeten. Pak je met je rechterhand aan spanning, dan heb je een grotere kans om het te overleven.
Een kleine schock van 220v overleven mensen meestal wel omdat er een aardlek schakelaar hoort te zitten. Die schakelaar "telt" de stroom die weggaat van de voeding en die weer terugkomt. Als daar een verschil tussen zit dat is er stroomverlies en zal de aardlek uit gaan. Dit gaat vaak in milliseconden. Overigens, mocht het je ooit gebeuren, meldt je altijd bij de spoeddienst omdat je alsnog kunt overlijden aan het aanmaken van niergif.

Bij dieren zit het hart vlakbij de benen, aan de voorkant tenminste. Stel een paard stapt met 1 voorbeen op de plek waar spanning in de grond is, dan zal de stroom via het andere been...die nog op de veilige plek staat de weg naar de aarde zoeken..via het hart. Dit is wat er ook gebeurt bij blikseminslag in een weide.

Het is overigens voornamelijk de warmte die vrijkomt bij onder spanning staan, wat de schade aanricht.

Klinkt iig wel erg logisch...

Maar wat een ongelooflijk drama.... Arme dieren, ik hoop dat de paarden die het overleefd hebben niet alsnog aan dit voorval overlijden. Ik las ergens iets over niergif die wordt aangemaakt bij een electrocutie...

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 13:16

Twitchy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 13:34

echt heel erg allemaal... lijkt me zo verschrikkelijk als dit met je paard gebeurd!

mel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 14:02

Jeetje wat een verhaal weer! :n

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 15:01

Naar filmpje zeg, is er wat uit de autopsie gekomen? Of ik heb ik er weer eens overheen gelezen?

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 15:04

nee onderzoek is nog vol in gang.
volgens de bbc-site en de site van de racebaan hebben ze de kabel opgraven en is die nu bij electra bedrijf om het verder te onderzoeken.
laatste annoucement van de racebaan was gister. waar in ook staat dat ze het onderzoek verder afwachten maar er wel boven op zitten.

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 15:19

Bedankt, ben erg benieuwd.
Word nu wel bang van onze kabels die onder de grond lopen, al zit daar natuurlijk een stuk minder stroom op.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 15:22

Ik kan het filmpje uit de Op niet zien...krijg de melding dat hij gesloten is.

Op de youtube link is maar heel weinig te zien. 2 paarden die steigeren, maar geen paarden die vallen.

Elektriciteit is zo gevaarlijk...zeker als er niet goed mee om gegaan wordt!

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 15:29

RoosIris schreef:

Op de youtube link is maar heel weinig te zien. 2 paarden die steigeren, maar geen paarden die vallen.

er is wel een youtube filmpje (van de engelse zender) die meer laat zien dan wat op rtl te zien was. staat ergens een aantal blz terug (en misschien wel op de bbc site, ik weet niet uit me hoofd waar ik hem gezien heb)

de kabel is hoogstwaarschijnlijk kapot gegaan toen ze werkzaamheden hebben verricht aan het terrein.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 15:33

blacknorton schreef:
RoosIris schreef:

er is wel een youtube filmpje (van de engelse zender) die meer laat zien dan wat op rtl te zien was. staat ergens een aantal blz terug (en misschien wel op de bbc site, ik weet niet uit me hoofd waar ik hem gezien heb)

de kabel is hoogstwaarschijnlijk kapot gegaan toen ze werkzaamheden hebben verricht aan het terrein.

Dat filmpje heb ik gezien, maar zie alleen 2 steigerende paarden..

Dat kabels stuk gaan bij werkzaamheden is niet zo raar...maar dan doe je daar toch wat aan?

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 15:47

klopt je ziet ze alleen steigeren (rtl stopte hier) vervolgens vallen en vervolgens weer doorlopen. je ziet de paarden welke dood zijn niet neervallen. die zie je alleen op foto onder een groot zeil.

ze hebben niet op het stuk zelf gegraven en de kabel stuk gestrokken. maar is gebeurt bij oppervlakke werkzaamheden of graaf werkzaamheden in de buurt. overigs begreep ik uit het verhaal ook dat die kabel daar heel lang al ligt en ze het op de tekening moesten nagaan of er wat lag. dus ik denk niet dat ze bijvoorbaat hadden geweten dat de kabel er lag en dus verwacht hadden dat door de gewone preparaties van de racebaan en omgeving dit zou kunnen gebeuren.

denk dat we tot eind van de week moeten wachten hoe dit afloopt.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 17:32

Voor zover ik begreep was het ook een kabel die al tijden buiten gebruik was, maar vroeger wel gebruikt was.
Alleen is het tegenstrijdig als je de berichten over werkzaamheden leest: het ene bericht zegt duidelijk dat er geen werkzaamheden zijn geweest, het andere duidelijk van wel... Nou ja, ze zullen het wel tot op de bodem uitzoeken, dit willen ze natuurlijk nooit meer daar laten gebeuren.