Massale paardensterfte in Egypte door aanhoudende protesten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 12:22

[pien_2010] schreef:
Ben zelf in Egypte geweest jaren geleden en daar heb ik luxor in een koetje gezeten met een rond goed doorvoed paardje ervoor. Juist vanwege de toeristen worden de meeste paarden goed gevoerd. Dit omdat de paarden die te mager zijn door de toeristen worden geweigerd om koetsjes te trekken. Of anders gezegd, ik heb met eigen ogen gezien dat koetsiers door de toeristen geen vervoer mochten doen omdat het paard te slecht verzorgd was. In het bericht staat nu dat doordat de toeristen door de onlusten niet komen de koetsiers geen inkomen meer krijgen en de paarden niet gevoerd worden.
De gehele situatie daar is erg zorgelijk en niet alleen voor de paarden maar ook voor de kinderen die te weinig eten krijgen. door de structuur van het land is het een arm land. De toeristen brengen nog wat geld in het laadje en die sector ligt heel erg plat. Hopelijk geen voedingsbodem voor de fundamentalistische moslims. Ik hou mijn hart vast voor de mensen in dit land en voor die regio. Vind het om heel veel redenen erg zorgelijk!

Ik denk inderdaad dat dit een realistischere gang van zaken is, ookal heb je nog zo weinig verstand van dieren, je ziet echt wel of een dier mager is en/of wonden heeft, en er zijn tegenwoordig genoeg mensen die dan wel hun mond lostrekken.
En wat is er een betere manier dan een toerist die zo'n man recht in zijn gezicht zegt dat hij niet op zo'n mager scharminkel gaat zitten en vervolgens naar de buurman loopt?
Dan kun je wel allerlei lokale instatie's gaan steunen maar dan beland er een hoop geld aan de strijkstok en de meesten zullen toch niet naar dat advies willen luisteren.

Overigens vind ik die paarden waar dat jochie mee staat ook nog wel meevallen, ja dik zijn ze niet maar dat ze nu heel mager zijn valt toch ook wel mee. Het blijft wel een armoedig land en dan kun je niet verwachten dat die dieren erbij staan alsof het NL is.
En die bitten, dat is deel van de cultuur net als het rijden met lossere teugels, die mensen weten niet eens dat het anders kan.

UMayDream

Re: Massale paardensterfte in Egypte door aanhoudende protesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 12:33

Jee wat vreselijk, schrik hier echt van! Arme paarden..
Nu weet ik natuurlijk niet het fijne ervan, maar toch..

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 13:02

Triest...

Hoewel ik het bericht van [pien_2010] kan beamen. Wellicht dan wel niet in Egypte zelf, wel in Marrakeck. Daar is het vergelijkbaar. Paardjes die voor de koetsjes lopen die toeristen door de stad vervoeren. Heb daar maar weinig kreupele en ondervoedde paarden gezien. Tuurlijk gaat het niet zoals in een welvaartsland als NL waar een groot gedeelte van de paarden te dik is maar ze zagen er wél goed uit. Paarden die kreupel waren of wonden hadden werden niet gekozen door de toeristen. Elke leek kan zien of een paard wel of niet goed loopt en wonden herkennen lukt ook wel. Heb het er nog over gehad met de eigenaar van de riad waar we toen logeerden, die beaamde dit ook. Paarden zijn simpelweg de bron van inkomsten en de eigenaren hebben over het algemeen snel genoeg door dat een gezond paard = inkomsten terwijl een ziek/gewond/kreupel paard = geweigerd worden door toeristen.

Afgezien daarvan, bij elke revolutie, oorlog en opstand zijn het de weerlozen (dieren, ouderen, kinderen) die er het eerst de dupe van worden...

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 13:11

Je kunt niet alle Egyptenaren over 1 kam scheren. Er zijn mensen die wel goed voor hun dieren zorgen, net als hier in Nederland. In Tunesie waar ik ooit op vakantie was, heb ik zeer mooie en goed verzorgde paarden gezien. Netjes verzorgd, overdag in de schaduw met water en gras. De ritten werden alleen om 6 uur sochtends en na 17:oo gemaakt. Het kan wel!
Hier in Nederland staan ook paarden weg te kwijnen bij louche types, opeengepakt in schuren, in het donker, tot hun knieen in de mest.... eerst in eigenland het leed aanpakken!

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 13:18

tja, dit gebeurt overal. erg genoeg natuurlijk, maar wat wil je eraan doen?

yerevan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 13:23

Brooke Hospital geeft ook les aan kinderen hoe ze hun paarden beter kunnen verzorgen en er dan ook beter geld mee kunnen verdienen. Ben een paar keer in Jordanie bij Brooke Hospital geweest, geweldig werk doen ze daar! De mensen leren beter voor hun dieren te zorgen, ze wisten gewoon niet beter. De paarden daar zijn in een paar jaar tijd er beter uit gaan zien, nog altijd niet hoe wij het graag zouden willen zien maar het leed is een stuk minder.

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 13:25

Ik ben zelf sinds een week terug van Egypte.
Velen onder jullie vergeten dat het paard voor bepaalde mensen hun enige bron van inkomsten zijn.
Meestal worden de dieren dus wél zo goed mogelijk verzorgd, het is hun enige bezit, zonder dat paard hebben ze geen inkomen.
Na bijna 15 jaar zo'n 2 a 3x per jaar naar Egypte te gaan en daar ondersteund werk te verrichten (voor weeshuizen, gehandicapten, voor Brooke,.. we helpen waar we kunnen), weet ik dat Egypte een arm land is en de mensen het echt moeilijk hebben om rond te komen. Daardoor komt het dat sommige dieren er inderdaad slecht uit zien, omdat ze te weinig eten krijgen omdat hun eigenaars amper wat verdienen. Als het weinige geld dat ze verdienen dan nog eens wegvalt door de protesten duurt het niet lang eer die dieren nog meer vermageren en uiteindelijk verzwakken en sterven. Als je maar enkele ponden hebt ga je eerder je kinderen te eten geven dan je paard. Het is triest, maar menselijk.
Bovendien worden er wel degelijk acties georganiseerd om de mensen er op te wijzen en te stimuleren hun dieren goed te onderhouden. In Luxor wordt bv elk jaar door het Brooke een wedstrijd georganiseerd en de persoon die zijn paard het beste verzorgd (met de middelen die hij heeft) wint gratis voeder ofzo... (die wedstrijd ging vroeger door aan de terreinen van het ziekenhuis nabij Karnak).

Het inderdaad door en door triest, maar geloof mij, deze mensen zijn geen dierenbeulen en zouden niets liever willen dan hun dieren rond en gezond houden, maar soms moet je keuzes maken...

Afbeelding
Voila dit is de kaleche waarmee we meegereden hebben vorige week. Het paard is een 15 jarige merrie, Monica genaamd en de 'driver' een kind van amper 13 jaar... Maar zo gaat dat daar nu eenmaal... Hij was super trots dat hij ipv 20 LE zo'n 25 LE kreeg (omgerekend zo'n kleine 3€)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 13:34

ik denk ook dat je voorzichtig moet zijn met het vellen van een oordeel. Egypte is nederland niet. Dat de dieren sterven, is voor ons shockend, maar voor de eigenaars een regelrechte ramp- Geen ezel/paard betekent geen inkomen. Geen inkomen betekent geen eten voor het gezin. En dan zijn het dus niet meer alleen de dieren die sterven.

Een hele trieste situatie voor mens en dier. Laten we hopen dat het snel verandert...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 13:36

Ah ik vind dit echt heel triest,voor de paarden maar ook voor de mensen.Wat dat betreft hebben de mensen gelijk dat er betere leefomstandigheden moeten komen maar het is wel heel heel erg triest dat er nu zoveel paarden sterven..ik ben al donateur bij Brooke omdat ze zulke goede dingen doen maar hier kunnen zij denk ik ook weinig aan doen.Enige wat zou kunnen helpen is een inzamelingsactie of iets dergelijks..mischien.

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 13:40

Elisa2 schreef:
Enige wat zou kunnen helpen is een inzamelingsactie of iets dergelijks..mischien.

Egypte is erg corrupt dus als je het zelf niet kan gaan afleveren en erop toezien dat het inderdaad voor de paarden wordt gebruikt, heeft het geen nut. (Tenzij via brooke ofzo, maar ook die kunnen onmogelijk alle paarden in Egypte bereiken/helpen).

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 13:43

Het is heel triest... de paarden zijn onder "gewone" omstandigheden vaak al erg slecht af bij de egyptische eigenaren.. maar dan dit...

Het is fijn dat organisaties als Brooke zoveel kunnen betekenen voor gewonde en zieke dieren, maar tegen zo'n tegenvaller voor het land is natuurlijk niets opgewassen.

Ik snap ook niet dat de eigenaren veel basis-dingen zo slecht regelen. Water is er echt wel (voor niks), juist nog in deze tijd. Vuil water is met wat zand al een heel eind schoon genoeg te zuiveren. En hoeven? Die kunnen eigenaren toch prima zelf bijhouden? Dat kost ze bijna niks, maar kan ze veel opleveren. Een gezond paard geeft immers meer inkomen als een ziek paard. Met wat lap-middelen als oude doeken is slecht tuig al een stuk minder slecht te maken. Er kan zoveel, voor zo weinig, dat blijkt wel uit de voorlichting die Brooke geeft. Als de paarden over het algemeen in redelijk goede conditie zijn, dan kunnen ze een periode met veel minder eten ook veel beter doorstaan..

chamelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 13:58

Ahhh, wat vreselijk. Jammer dat je er niet 1 op kan halen en nog een mooi leven kunt geven.....

naadjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 14:39

Dierenleed.. Echt verschrikkelijk!!!!

Voor ons is het misschien niet te begrijpen deze armoede, maar als je echt voor de keus staat: eten voor jezelf of je paard.. kiest de mens daar toch meestal voor zichzelf.. en medisch hulp aan een dier is dan al helemaal niet aan de orde.

Dus ik zou zeggen alle paardenliefhebbers wordt donateur van Brooke Hospital.. die 16 euro (mag ook meer ;) ) per jaar kan je echt wel missen..
Helaas zijn niet alle dieren te redden, maar alle kleine beetjes helpen en ieder dier is er 1!!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 15:16

naadjuuuh schreef:
Dierenleed.. Echt verschrikkelijk!!!!

Voor ons is het misschien niet te begrijpen deze armoede, maar als je echt voor de keus staat: eten voor jezelf of je paard.. kiest de mens daar toch meestal voor zichzelf.. en medisch hulp aan een dier is dan al helemaal niet aan de orde.

Ik snap alleen niet dat ze de dieren dan door zoveel pijn naar de dood laten gaan. Slacht het dier dan voor die tijd...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 15:22

naadjuuuh schreef:
Dus ik zou zeggen alle paardenliefhebbers wordt donateur van Brooke Hospital.. die 16 euro (mag ook meer ;) ) per jaar kan je echt wel missen..
Helaas zijn niet alle dieren te redden, maar alle kleine beetjes helpen en ieder dier is er 1!!

Ben al donateur, :j

Wiske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 16:37

Ik ben in oktober in Egypte geweest. Ik verbaas me dan ook helemaal niet over de protesten die er zijn.
Het land is zo'n zooitje, overal ligt afval en gebouwen staan op instorten of worden helemaal niet afgebouwd.
Het is vreselijk voor de dieren en de mensen, maar die dieren zijn niet zo mager geworden van 2 weken protest maar van jarenlange ondervoeding. En dit is de druppel.

Ik hoop dat als er een nieuwe regering komt ze zich gaan in gaan zetten voor mens en dier. En niet alleen voor zichzelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 17:11

Als ik heel eerlijk ben.. Dood zijn ze daar beter af dan levend.. Zo uitgemergeld en maar toeristen rondrijden :n Das pas erg.. De lijdensweg er naar toe is helaas wel een feit :(

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 18:39

[/quote]Ik snap alleen niet dat ze de dieren dan door zoveel pijn naar de dood laten gaan. Slacht het dier dan voor die tijd...[/quote]

Een dood dier leverd niks op, deze paarden werken tot ze letterlijk dood neervallen. Geen enkele eigenaar zal zijn inkomsten vrijwillig slachten als het dier nog kan lopen, of iets wat er op lijkt...

lau4lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 18:44

Monster_tos schreef:

Ik snap alleen niet dat ze de dieren dan door zoveel pijn naar de dood laten gaan. Slacht het dier dan voor die tijd...[/quote]

Een dood dier leverd niks op, deze paarden werken tot ze letterlijk dood neervallen. Geen enkele eigenaar zal zijn inkomsten vrijwillig slachten als het dier nog kan lopen, of iets wat er op lijkt...[/quote]

en dat is ook een hele logische keuze! :j :\
die mensen zijn daar echt arm.

ja het is heel zielig, die paarden willen ook veel liever in een welvarend land als nederland staan waar ze lekker mogen rondrennen en eten. maar die mensen willen (over)leven en proberen rond te komen met het armschalige loon dat ze krijgen. ze doen echt wel wat ze kunnen voor hun dieren, want die leveren hun geld op.

tinkerkatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 19:10

Eind augustus gaan we op pad voor Brooke. We gaan geld inzamelen en de stichting naamsbekendheid geven. Het trailteam voor Brooke hoopt zo een hoop geld bij elkaar te krijgen om de stichting te steunen. We gaan rijden van Breda naar Delfzijl en we hopen veel geld te verzamelen. pb maar voor meer info of kijk op www.trailteamvoorbrooke.nl

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 19:27

Als paard kun je daar denk ik beter dood dan levend zijn
dus dit is eigelijk niet zoon heel slecht nieuws vind ik... Heb wellis de uitzending van martin en brookes hospital gezien en ik hoop eerlijk gezegt dat die mensen geen enkel paard of ezeltje meer over houden... Ookal waren die toeristen er kregen ze nog niet voldoende te eten en moesten ze met hun uitgemergelde lichaampje zware karren trekken...

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 19:28

Relaxed schreef:
Als ik heel eerlijk ben.. Dood zijn ze daar beter af dan levend.. Zo uitgemergeld en maar toeristen rondrijden :n Das pas erg.. De lijdensweg er naar toe is helaas wel een feit :(

helemaal mee eens ook

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 20:14

tinkerkatie schreef:
Eind augustus gaan we op pad voor Brooke. We gaan geld inzamelen en de stichting naamsbekendheid geven. Het trailteam voor Brooke hoopt zo een hoop geld bij elkaar te krijgen om de stichting te steunen. We gaan rijden van Breda naar Delfzijl en we hopen veel geld te verzamelen. pb maar voor meer info of kijk op http://www.trailteamvoorbrooke.nl

Ik ga Brooke pas weer steunen als ze hun geld uitgeven aan het opkopen van die arme beesten om ze allemaal humaan te euthanaseren.. |( .Dweilen met de kraan open! Beesten zijn beter af dood dan levend en levend op het randje van de dood. Ze kregen net genoeg om nog langer te kunnen lijden..

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 20:27

vanitymay schreef:
tinkerkatie schreef:
Eind augustus gaan we op pad voor Brooke. We gaan geld inzamelen en de stichting naamsbekendheid geven. Het trailteam voor Brooke hoopt zo een hoop geld bij elkaar te krijgen om de stichting te steunen. We gaan rijden van Breda naar Delfzijl en we hopen veel geld te verzamelen. pb maar voor meer info of kijk op http://www.trailteamvoorbrooke.nl

Ik ga Brooke pas weer steunen als ze hun geld uitgeven aan het opkopen van die arme beesten om ze allemaal humaan te euthanaseren.. |( .Dweilen met de kraan open! Beesten zijn beter af dood dan levend en levend op het randje van de dood. Ze kregen net genoeg om nog langer te kunnen lijden..

Hier ben ik het echt helemaal mee eens!!!!!!!!!!! *\o/*

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 20:36

Ik ga Brooke pas weer steunen als ze hun geld uitgeven aan het opkopen van die arme beesten om ze allemaal humaan te euthanaseren.. |( .Dweilen met de kraan open! Beesten zijn beter af dood dan levend en levend op het randje van de dood. Ze kregen net genoeg om nog langer te kunnen lijden..[/quote]

Hier ben ik het echt helemaal mee eens!!!!!!!!!!! *\o/*[/quote]

Dat snap ik echt niet ???? Je neemt dan het grootste gedeelte van de bevolking hun inkomsten weg, waardoor het straks geen paarden en ezels zijn die dood op de straat liggen maar kinderen!

Ik vind het absoluut vreselijk wat er met die dieren gebeurt. Maar massaal euthaniseren is pas dweilen met de kraan open. Bevolking word nog armer, waardoor er nog slechter voor de overgebleven dieren kan worden gezocht.
Deze mensen hebben kennis nodig. Kennis om te leren hoe ze voor een dier moeten zorgen. Hoogst waarschijnlijk is dat te laat voor deze dieren, maar niet voor de generatie die daarna komt.