Elf konikpaarden overleden door het afschotbeleid van SBB

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 16:31

Miracle_ schreef:
Zo'n dier heeft zeker een prachtig leven gehad, maar daar gaat het nu niet om. Het gaat er om dat ze die dieren afschieten omdat het niet in de hand gehouden kan worden, en het vlees word niet eens gebruikt.

Niet meer eens.
Het afschietbeleid geldt voor de zwakkere en oude dieren.
Was er een natuurlijke vijand, waren ze bijna in dezelfde volgorde gedood.
Het vlees, waarvan jij zegt dat het niet meer gebruikt wordt,
komt weer terug in de natuur.
Wat weer unieke habitats oplevert voor plant en dieren.
Ik zie het dan ook niet als een verlies alleen omdat ik me tanden er niet in kan zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 16:32

piloe4ever schreef:
Mindim schreef:
Zou geweldig zijn als dat zou kunnen, ze gaan het alleen niet doen en daar was de kous mee af volgens de tweede kamer, klaar.

ben blij dat je het toch geweldig zou vinden :)

maar verder, nee, we leven in een vrije democratie en we hoeven echt geen ja en amen te zeggen op alles wat de politiek ons opdringt. niks klaar! op de lange termijn moeten ze met dit huidige beleid ook gezonde dieren gaan afschieten (waarschijnlijk doen ze dit al, maar dat hangen ze niet aan de grote klok) om het aantal te beperken. ze moeten wel overgaan op castreren anders loopt het uit de hand. en nogmaals voor iedereen die het over "natuurijk" heeft: Er is niets natuurlijks aan, aan onze "natuurgebieden". Het is hier veel te beperkt voor de dieren voor een mensonafhankelijk ecosysteem.

Ik heb in het hele topic nog niet anders beweerd hoor :D Ik vind dat zorgplicht voor deze dieren moet gelden en vind het hele oostvaardersplassenbeleid ondoordacht. In vorige topics kun je dat ook terug vinden, heb menig beleid aangeschreven om helderheid en heb van de meeste instanties keurig reactie ontvangen.
Maar helaas moet je nu roeien met de riemen die je hebt en in dan vind ik op het ogenblik afschot van zwakke dieren de beste optie. de politiek onderneemt verder gewoon niets en dan kun je niet zo veel.

Gezonde dieren worden elke dag afgeschoten en vaak ligt een stukje van zo'n gezond dier op je bord elke dag, daar heb ik persoonlijk een stuk meer moeite mee.
Ik ben het helemaal met je eens dat het hier te klein is voor een mensonafhankelijk ecosysteem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 16:39

piloe4ever schreef:
spatter schreef:
euhh, en al die kalfjes, biggetjes en kuikens die maar in enorme aantallen gefokt worden voor jou bordje
die krijgen ook een kogeltje bij de slager en eet jij met smaak op

zaak is dat het vlees wel gebruikt wordt
ik weet bijna zeker dat die herten echt wel opgehaald worden, paarden worden misschien wat moeilijker, zullen ze veulens moeten schieten, die passen nog in een landrover

het gaat hier om paarden. paarden die niet voor afschieten gefokt worden (of toch stiekem wel?). dan moeten ze daar ook eerlijk over zijn en zich niet voordoen als een "natuurlijk" project dat wij als belastingbetaler moeten bekostigen.

De koeien worden ook afgeschoten hoor, maar das minder erg?

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 16:40

slokkie schreef:
Miracle_ schreef:
Zo'n dier heeft zeker een prachtig leven gehad, maar daar gaat het nu niet om. Het gaat er om dat ze die dieren afschieten omdat het niet in de hand gehouden kan worden, en het vlees word niet eens gebruikt.

Niet meer eens.
Het afschietbeleid geldt voor de zwakkere en oude dieren.
Was er een natuurlijke vijand, waren ze bijna in dezelfde volgorde gedood.
Het vlees, waarvan jij zegt dat het niet meer gebruikt wordt,
komt weer terug in de natuur.
Wat weer unieke habitats oplevert voor plant en dieren.
Ik zie het dan ook niet als een verlies alleen omdat ik me tanden er niet in kan zetten.

Ow maar ik zie het ook absoluut niet als verlies omdat ik het vlees niet kan eten, ik eet niet eens paardenvlees. :)
En ik bedoel dat het vlees niet gebruikt word voor menselijke doeleinden..

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 16:41

piloe4ever schreef:
Adil schreef:
He, wordt er toch wat gedaan, fantastisch!!!

het is toch griezelig dat mensen dit "fantastisch" vinden? ;(

Als het alternatief een dier met een serieus gebrek weken laten lijden is......

Een keer een hert gespot met een stuk ijzerdraad om zijn nek.
Bij de boswachter gemeld en die heeft hem geschoten.
Dat vind ik beter dan zo'n dier een maand lang elke dag een stukje meer dood zien gaan.
In die optiek is het fantastisch.

Bellex

Re: Elf konikpaarden overleden door het afschotbeleid van SBB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 16:43

een beetje jammer dat ze dit gewoon langs de spoorlijn doen en ik dus al 2 herten en een paard afgeschoten heb zien worden. Leuk hoor SBB, wat nou als er een kind in de trein zit :x

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 16:45

knabbelgirl schreef:
een beetje jammer dat ze dit gewoon langs de spoorlijn doen en ik dus al 2 herten en een paard afgeschoten heb zien worden. Leuk hoor SBB, wat nou als er een kind in de trein zit :x

Dat meen je niet??? :oo

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 16:47

jup... Je moet natuurlijk weten wat je ziet, maar toch! Volgens mij is dat trouwens wel om te voorkomen dat ze moeten opjagen ofzo, dus dat snap ik heel goed hoor. Maar ja :o
T was wel aan het begin van de winter dat ik dit zag dus misschien is het inmiddels veranderd :)

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 16:50

knabbelgirl schreef:

Dan ziet ie een dier net iets sneller door zijn hoeven zakken dan wanneer ie zou gaan slapen.
Het is niet alsof er 5 kilo tnt ontploft en het dier uiteen gereten wordt.
En in Nederland wordt ook echt niet met mitrailleur gejaagd.

:)

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 16:51

Dat weet ik ook wel, maar toch :n zou niet mijn keus zijn :o

beaversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 16:53

Geboorte beperking vind ik n betere oplossing :j
Beter dan liggen kuttuh in een kudde.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 16:53

slokkie schreef:
knabbelgirl schreef:

Dan ziet ie een dier net iets sneller door zijn hoeven zakken dan wanneer ie zou gaan slapen.
Het is niet alsof er 5 kilo tnt ontploft en het dier uiteen gereten wordt.
En in Nederland wordt ook echt niet met mitrailleur gejaagd.

:)

Overdrijven is ook een vak :D
Voor een kind kan dat erg schokkend zijn.. En dier valt niet altijd rustig neer als het beschoten word. Geheel afhankelijk van de schutter en de situatie. Ik zou het niet willen zien hoor. :n

beaversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 16:57

Schieten gaat snel.... Trein gaat ook snel....
Wat denk je nou precies te zien???

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 17:04

Johh... er worden allemaal koeien/ schapen etc. gefokt om gedood/ opgegeten te worden en dan is het zielig. Deze dieren hebben wel vrij geleefd. Relativeren.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 17:10

astridastrid schreef:
Johh... er worden allemaal koeien/ schapen etc. gefokt om gedood/ opgegeten te worden en dan is het zielig. Deze dieren hebben wel vrij geleefd. Relativeren.

Je zegt het precies goed. Die dieren worden gefokt om op te eten. Die paarden niet, zinloos dus om ze geboren te laten worden om te sterven.

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 17:46

Diablo schreef:
astridastrid schreef:

Je zegt het precies goed. Die dieren worden gefokt om op te eten. Die paarden niet, zinloos dus om ze geboren te laten worden om te sterven.

Kans en lot.
De kans dat ze een leven frank en vrij kunnen leven, het lot dat ze
op dat moment niet levensgeluk kunnen tonen hoe wij natuur zien.

Zoals ik je dierenwereld lees moet het alleen economisch goed zijn,
anders mag het niet bestaan.
Mussen eet je niet, moeten die ook maar gesteriliseerd?
Mensen kunnen een heel leven aanwijsbaar niet nuttig zijn.
Deze ook maar voor het kraambed verwijderen?

Ben ik hier de enige die hoopt op een mutatie die kan spreken al is die kans in mijn leven nihil?
We laten deze natuur zijn gang gaan met uitzondering van de grote enge vleeseters.
DAAR is Nederland echt te klein voor.
:Y)

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 18:01

Wij fokken thuis géén melkkoeien om op te eten, het is een gunstige bijkomstigheid dat een koe óók nog gebruikt kan worden voor het vlees. Net zoals legkippen, fokzeugen en óók paarden.

Jagen, of de wildstand beheren is naar mijn mening een prima oplossing om te zorgen dat andere dieren óók door de winter komen. Elf konikpaarden, hoeveel lopen er eigenlijk nog?

Lightielight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 18:18

Mindim schreef:
Lightielight schreef:
vraag me eigenlijk af hoe dat is..een dier afschieten en dan nog wel een dier dat "lijkt" op een huisdier en een polpulair huisdier...een paard...... is misschien toch anders dan het afschieten van een "wild"dier....

Ik vind lijden voor de andere dieren even erg. Men vind dat een zielig hert mag worden afgeschoten, maar een een paard in het zelfde gebied niet, terwijl ze er beide hetzelfde (hert nog erger) voorstaan. Das een beetje meten met 2 maten.

Ik meet niet met twee maten...vraag me alleen af hoe dat voor degene zou zijn om een paard af te schieten..... een jager is over het algemeen meer "gewend"om herten e.d. a te schieten dan een paard.... mij hoor je niet zeggen dat ik het minder zielig vind voor een hert o.i.d....

Isegrim

Re: Elf konikpaarden overleden door het afschotbeleid van SBB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 18:41

Wordt het vlees van die dieren ook ergens verkocht? Of schieten ze verzwakte dieren waar weinig vlees meer aan zit? :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 18:51

Isegrim schreef:
Wordt het vlees van die dieren ook ergens verkocht? Of schieten ze verzwakte dieren waar weinig vlees meer aan zit? :P

Nou, ze zijn een hongerdood aan het sterven, dus vul zelf in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 18:54

Lightielight schreef:
Ik meet niet met twee maten...vraag me alleen af hoe dat voor degene zou zijn om een paard af te schieten..... een jager is over het algemeen meer "gewend"om herten e.d. a te schieten dan een paard.... mij hoor je niet zeggen dat ik het minder zielig vind voor een hert o.i.d....

Laat ik het anders zeggen, hadden er alleen herten en runderen gelopen, had er geen haan naar gekraaid. Maar omdat men in elk paard praktisch een huisdier ziet, reageert men.

Ik eet dieren uit natuurgebieden, dat heb ik liever dan een daarvoor gefokt dier :D Wanneer ze dode dieren laten liggen, heeft de rest van de in het gebied levende dieren er ook nog wat aan in de winter.

Loopt er een trein door de Oostvaardersplassen? Dat wist ik dan weer niet.

dakhilah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 19:42

Sky_As schreef:
maar hebben ze dan ook echt gekeken naar zieke dieren, of hebben ze gewoon maar wat afgeschoten?
ik ben toch eerder voor het castreren van wat hengsten....of misschien zelfs juist wel wat merries steriliseren....en dieren evt. overplaatsen naar een ander gebied, maar dat zal ook wel de nodige stress met zich meebrengen.

Toch vind ik het nog steeds niet eerlijk. Wij hebben de dieren in deze positie gebracht....en de dieren hebben er leed van (afgeschoten of natuurlijk dood door honger).
Wij hebben ervoor gezorgd dat ze in een gebied zitten wat eigenlijk te klein is, waar ze zich niet voldoende kunnen verplaatsen om aan genoeg eten te komen.

Misschien moeten ze hier in Nederland eens op langer termijn gaan denken ipv "oww kijk, dat staat leuk, een paar wilde paarden in de vrije natuur"

Mee eens :j

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 19:43

Mindim schreef:
Isegrim schreef:

Nou, ze zijn een hongerdood aan het sterven, dus vul zelf in.

Ik neem aan dat ze afschieten om de aantallen te beperken. En dat ze niet afschieten op het moment dat een dier toch al bijna doodgaat van de honger? Dan voorkom je niet echt veel lijden.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 19:45

Mindim schreef:
Ik eet dieren uit natuurgebieden, dat heb ik liever dan een daarvoor gefokt dier :D

Dat zou ik ook wel willen, dan heeft het tenminste nog nut dat die dieren zich daar voortplanten. Maar begrijp ik uit jouw post nu goed dat de afgeschoten Koniks opgegeten worden door de mens?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 19:48

piloe4ever schreef:
Adil schreef:
He, wordt er toch wat gedaan, fantastisch!!!

het is toch griezelig dat mensen dit "fantastisch" vinden? ;(

Nee, het is veel beter de dieren langzaam te laten lijden door ze laten sterven van de honger :))

Het schieten mag dan wel niet de ideale oplossing zijn, maar wel de snelste, efficienste en meeste logische om dit moment. Castratie lost het huidige probleem, namelijk "overbevolking", niet op, afschieten doet dit wel.

Dat jij het griezelig vind, dat moet jij weten, ik ben opgegroeit met het idee dat jagen iets natuurlijks en goeds is...En dat wild beter smaakt dan vlees uit de supermarkt ;)
Laatst bijgewerkt door Adil op 04-02-11 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt