Zweepgebruik bij renpaarden blijkt volkomen zinloos

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 14:43

randalinpony schreef:
Zoals Monty Roberts ooit al opmerkte: ook zonder zweepgebruik heb je uiteindelijk een winnaar.

Daar ben ik het mee eens.

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 18:03

Ik vind het op zich een interessant onderzoek, maar ik ben wel benieuwd naar hoé ze het getest hebben. Je zou in principe hetzelfde paard 2 keer moeten laten racen, een keer met en een keer zonder zweep.. Maarja, wat nou als een paard 1 van de 2 dagen z'n dag niet heeft. Er zijn téveel factoren waardoor een paard de ene keer sneller of langzamer gaat, met of zonder zweep.
En dan heb je het nog maar over 1 paard. Dus dan moeten ze ik weet niet hoeveel proef-paarden en jockeys gebruikt hebben, om die mogelijkheid tot die verschillende omstandigheden uit te sluiten.

Ook is de term 'zweepgebruik' té algemeen, vind ik. Maar dat is al genoeg besproken in dit topic.
En wat ik helemáál belachelijk vind is de 'maximaal 3 keer slaan' regel. Het is dus duidelijk dat het 'slaan' niet zo leuk is, want het mag máár 3 keer _O- Wie heeft dat bepaald? Dat voor iets 'naars' 3 keer genoeg is? Ik vind eigenlijk dat áls het duidelijk, wat dus zo is, dat het slaan met de zweep niet leuk is, omdat het máár 3 keer mag, het gewoon afgeschaft moet worden. Anders vind ik dat ze gewoon onbeperkt mogen slaan.
Belachelijk.. '3 keer'...

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 20:09

Shona schreef:
Er zitten hier nog redelijk veel mensen op Bokt die ervaring met de rensport hebben van dichtbij en het staat ook zo in de reglementen. Waar lees jij 10 keer dan? Ik heb namelijk nog nergens gelezen dat je 10 keer mag slaan, tenzij het een persoon is die het ergens loopt rond te bazuinen, want die types heb je altijd wel en zeker rond de draf- en rensport.

Ik weet bizar weinig van de Nederlandse rensport en regels, dat volg ik niet. Maar jockey's in Australië mogen de laatste 100 meter onbeperkt slaan, in Engeland zijn de regels wat complexer en mag je ong 16x per race slaan maar onder strike regels (paard eerst de zweep laten zien, slecht één slag per gallopsprong etc.). Kortom, volgens mij is de regel die hier in Nederland is, waar je slechts 4x per race mag slaan, niet universeel.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben een grote rensport liefhebber, maar daarom kunnen er soms best kanttekeningen gemaakt worden. Ik denk persoonlijk dat je het beste kan luisteren naar de jockey's zelf, in Australië zijn ze twee jaar geleden in staking gegaan toen het zweepgebruik werd beperkt omdat het voor hun te gevaarlijk werd. Dit besluit is toen ook teruggedraaid. Wat je wel ziet is dat er een nieuwe soort zweep gebruikt wordt, één mag een zachte buitenkant. Deze zweep doet geen zeer, en heeft ongeveer het zelfde effect als een paard slaan met een knuffel, maar de zweep blijft geschikt om als communicatiemiddel te functioneren. Een win win situatie dus.

Liezewies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 23:18

Judith_W schreef:
Huertecilla schreef:
Élke zweepslag voor ´motiveren´ is moedwillig pijn doen zonder noodzaak.
.

Een motiverende zweepslag bestaat niet :+ dat is slaan, maar je kan de zweep zeker wel motiverend gebruiken, niet alle zweepgebruik is slaan

Als mijn merrie zo 1 van haar dagen heeft en zoals een echte merrie soms kan doen, blokkeert op mijn been. Er naar durft stampen of bijten terwijl ik erop zit, kan ze inderdaad een mep van de zweep op haar achterste krijgen.

ilse86

Re: Zweepgebruik bij renpaarden blijkt volkomen zinloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 10:05

Ja, maar dat is anders dan een renpaard in een race die zich al uit de naad loopt. Zo'n dier doet niks verkeerd. Jouw merrie in dit geval wel. Als mijn paard me probeert te bijten, krijgt ie ook wel een flinke tik.
Maar er is slaan en slaan vind ik. Ik rij ook wel met zweep (dressuur), maar mijn zweep is meer een aanwijsstok dan een martelwerktuig als je snapt wat ik bedoel.

suuzy1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 12:12

ik snap zo ie zo niet dat mensen dat doen zon beestje slaan ik heb gezien hoe die renpaarden getraind worden echt zielig
als ze dat nou allemaal af schaffen heb je ook een gelijke waardige wedstrijden.

suuzy1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 12:15

over het slaan van je paard als hij iets doet ben ik het ook eens maar je heb slaan en slaan ik vind rammen met een stok in het wilde westen niet kunnen een tik als hij bijt of iets doet wat niet mag moet kunnen een merrie voet haar veulen ook zo op ze bijt het of geeft het een duw als het iets doet wat niet kan of mag en inderdaad de zweep moet je als hulp middel gebruiken om dingen net even duidelijker aan te geven maar dat moet al werken met een lichte aanraking.

macke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 14:23

suuzy1988 schreef:
ik snap zo ie zo niet dat mensen dat doen zon beestje slaan ik heb gezien hoe die renpaarden getraind worden echt zielig
als ze dat nou allemaal af schaffen heb je ook een gelijke waardige wedstrijden.

Waar heb je dat gezien?? Volgens mij klets je uit je... Renpaarden hoeven alleen maar te galoperen en verder niet daar is niets mis mee dat doen ze ook in de natuur en daar komt nog bij dat ze niet in piaffe enpassage over de baan hoeven..

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 14:30

Ja, want je bent echt slecht als je je paard leert passageren.... Dus...
Je maakt mij net wijs dat paarden zoveel galopperen in de natuur, tenzij ze worden aangevallen. Maar goed. Maar das weer een heel andere discussie.

jesterrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 15:32

Judith_VB schreef:
Een renpaard of draver krijgt tijdens zijn 3 minuten durende race veel minder psychisch en lichamelijk te voortduren dan een dressuurpaard in zijn proefje :+ .
Ik trainde mijn dravers nooit met zweep of wat dan ook. Dat zie ik de dressuurprikkers niet doen. Die zitten er het liefst op met sporen en zweep en hulpteugels en rijtechnieken :( :( . Als ik er aan denk krijg ik al een zere nek. Tja lekker generaliserend he :j ;)

hoezo alles over 1 kam scheren. Ik ken genoeg mensen (oa mezelf) die nooit met sporen rijden, en af en toe de zweep?

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 15:35

@ joopie, regels wbt rensport zijn inderdaad niet universeel.
Maar dat heb je in de andere takken van de paardensport ook met veel regels niet.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 16:42

Ik straf een paard nooit met een zweep. Voor mij is het alleen een extra correctiemiddel als
ze bijv. niet doorbuigt op mijn been. Klein tikje bij van Hey, let eens op, dat been moet opzij.
Gaat het been opzij? "Goedzo, braaaf.." *aai*

Het is niet voor niets dat vanaf het M niet meer met zweep gereden mag worden. De basis
van aan het been gereden zijn moet er dan toch echt wel inzitten.

Tuurlijk heb ik ooit weleens mijn vorige paard een paar flinke dajakkers over zijn kont gegeven
als hij met zijn gepuber keihard door de bak heen ging, jolig hinnikend met zijn hoofd op en
neer aan het gooien was en met 4 benen de lucht in vloog. Overigens was dat niet om me
er af te werken maar hij had niet door dat ik op zijn rug zat (ik woog toen nog niets) Toen
was het ook niet om hem te straffen, maar om hem vooruit te krijgen want hij was door de
eigenaar voor mij al sufgereden aan de spoor. En ik mocht 1,5 jaar zonder sporen rijden om
hem beter aan het been te krijgen. Joepie :P

Wat betreft de rensport.. nja.. weinig verstand van.. maar zo'n zachte zweep klinkt mij al
prima.. het is toch een heel andere sport dan dressuur of springen.

trekruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 18:55

In de drafsport worden proppen watte in de oren gestoken,
dat dient om het natuurlijk wegvluchten te bemoedigen.
Als je met je paard op kop ligt,en je wordt ingehaald,dan trek je de proppen uit de oren(verbonden met een draadje langs de teugels).
dan hoort je paard de andere paarden plots hard achter zich aankomen,en gaat daardoor nog sneller.
Vreemd dat ze dat in de galop nog niet ontdekt hebben.

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 19:37

@trekruiter

Ik leer hier ook wat, dat had ik nog nooit gehoord!

Niet echt een bijzonder nuttig onderzoek maar vind het wel prima dat er regels op staan. Wist ik ook al niet :P Zou het niet fijn zijn om dat naar meerdere takken door te trekken?
Ik geloof ook niet dat een paard harder zijn best gaat doen door een tik van de zweep, maar als je een paard slaat is het gewoon een vluchtreactie. Als ik aan het dressuren ben, hoef ik vaak het zweepje maar gewoon er tegen te houden om haar wat vlotter te krijgen (en geloof me, mijn paard heeft in onze hele carrière geen 2 keer een zweep van dichtbij gezien bij de dressuur). Het is door de extreme gevallen dat het zo'n negatieve bijklank heeft gekregen. Ik longeer mijn paard ook met een zweep, ondanks dat ik haar daar nooit mee sla. Is dit geen mooi voorbeeld van verantwoord zweepgebruik waarbij de zweep als aanmoediging werkt? Daar hoor je nooit iemand over..
Het is niet omdat ze in seabiscuit (even voorbeeld :) ) er op los meppen, dat het overal zo is..

Chaddie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 20:28

NiNM schreef:
stef schreef:
Jammer dat er niet meer info wordt gegeven
Zweepgebruik zit vast aan keiharde regels. Zo mag het paard maar 3x daadwerkelijk geraakt worden. Is dit meer dan volgt een DQ. De zweep wordt ook gebruikt door het bijv langs het hoofd te zwiepen om een bariere op te bouwen, waardoor het paard niet links of rechts uit breekt (of juist wel, afhankelijk van wat de jocky wil op dat moment)
Daarnaast kan zwiepen langs de kont zeer zeker een aanmoedigend effect hebben.

Maar goed, dit topic zal wel weer verzanden in een kortzichtig "ach wat zielig" verhaal

:j

HELEMAAL WAAR!

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 20:30

ik heb ergens opgevangen door de krachtinspanning en de adrealine die vrij komt de paarden niet eens zoveel vernemen van de zweep?

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 20:53

trekruiter schreef:
In de drafsport worden proppen watte in de oren gestoken,
dat dient om het natuurlijk wegvluchten te bemoedigen.
Als je met je paard op kop ligt,en je wordt ingehaald,dan trek je de proppen uit de oren(verbonden met een draadje langs de teugels).
dan hoort je paard de andere paarden plots hard achter zich aankomen,en gaat daardoor nog sneller.
Vreemd dat ze dat in de galop nog niet ontdekt hebben.

Tuurlijk kennen ze het wel, maar het wordt eigenlijk nooit toe gepast.
Volgens mij is het zelfs verboden maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 20:54

Bloempjeh_ schreef:
@trekruiter

Ik leer hier ook wat, dat had ik nog nooit gehoord!

Niet echt een bijzonder nuttig onderzoek maar vind het wel prima dat er regels op staan. Wist ik ook al niet :P Zou het niet fijn zijn om dat naar meerdere takken door te trekken?
Ik geloof ook niet dat een paard harder zijn best gaat doen door een tik van de zweep, maar als je een paard slaat is het gewoon een vluchtreactie. Als ik aan het dressuren ben, hoef ik vaak het zweepje maar gewoon er tegen te houden om haar wat vlotter te krijgen (en geloof me, mijn paard heeft in onze hele carrière geen 2 keer een zweep van dichtbij gezien bij de dressuur). Het is door de extreme gevallen dat het zo'n negatieve bijklank heeft gekregen. Ik longeer mijn paard ook met een zweep, ondanks dat ik haar daar nooit mee sla. Is dit geen mooi voorbeeld van verantwoord zweepgebruik waarbij de zweep als aanmoediging werkt? Daar hoor je nooit iemand over..
Het is niet omdat ze in seabiscuit (even voorbeeld :) ) er op los meppen, dat het overal zo is..

AMEN

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 11:03

Dit onderzoek is in Australie gehouden en als het klopt dat een jockey daar de laatste 100 meter onbeperkt mag slaan dan snap ik inderdaad dat dan de uitslag is dat zweepgebruik geen zin heeft als een paard bijvoorbeeld 20 keer een tik zou krijgen. Het geeft zichzelf al helemaal en kan alleen nog maar verzuurd raken. Denk zelfs dat zoveel zweepgebruik niet motiverend werkt voor de volgende koers.

Maar als dit onderzoek hier in NL gehouden zou worden ben ik ervan overtuigd dat je kunt zien dat één of twee tikken wel verschil uit zouden kunnen maken.
Paard kan dan net even verder aangespoord worden om zijn neusje eerder over de finish te krijgen dan zijn 'buurman'.

Jammer dat dat niet uit het artikel te halen is en eerlijk gezegd ben ik niet helemaal op de hoogte van de regels in Australie.

Denk wel dat het jammer is dat je via bokt geen karwats kan voelen. Denk dat dat ook al veel vooroordelen weg zal nemen.
Ik heb liever 10 slagen met een karwats dan één met een dressuurzweep ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 11:12

_Martine_ schreef:
En wat ik helemáál belachelijk vind is de 'maximaal 3 keer slaan' regel. Het is dus duidelijk dat het 'slaan' niet zo leuk is, want het mag máár 3 keer _O- Wie heeft dat bepaald? Dat voor iets 'naars' 3 keer genoeg is? Ik vind eigenlijk dat áls het duidelijk, wat dus zo is, dat het slaan met de zweep niet leuk is, omdat het máár 3 keer mag, het gewoon afgeschaft moet worden. Anders vind ik dat ze gewoon onbeperkt mogen slaan.
Belachelijk.. '3 keer'...

Niet om je persoonlijk aan te vallen, maar in je profiel rijd jij zelf volgens mij ook met zweep... waarom dan, als je er zo tegen bent :?

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 15:10

Ik zeg niet wat ik van de zweep vind, maar wat er gesuggereerd wordt in de regel dat er 3 keer geslagen mag worden. Ik bedoel, dat er dus een maximum voor is. Er staat in dat stukje niks over wat ik van een zweep vind. :)
Ik vind het gebruik van een zweep prima, maar als het niet nodig is, liever niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 15:17

Je zegt zelf "Ik vind dat als het duidelijk is dat het slaan met de zweep niet leuk is, het gewoon afgeschaft moet worden". Waarom dat alleen voor de rensport gelden en niet voor jou?

Ik zie de logica van je beredenering niet in- het lijkt me logisch dat zweepgebruik, evenals bijv. spoorgebruik niet direct 'leuk' voor een paard is. In welke tak van de sport dan ook. Dan is het toch JUIST goed dat de rensport daar zulke duidelijke regels voor heeft? In tegenstelling tot bijv. de springsport, waar paarden wel eens bij iedere hindernis een (rake) klap krijgen, of dressuursport, waarbij je vaak genoeg de sporen om de pas in de zij geduwd ziet worden..

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 15:26

Je begrijpt mij verkeerd. Ik heb niets gezegd over míjn mening over het gebruik van de zweep. Dat "Ik vind dat als het duidelijk is dat het slaan met de zweep niet leuk is, het gewoon afgeschaft moet worden", is om aan te geven dat er met die maximaal 3 keer slaan, een middenweg is gezocht.
Ik bedoel dus, ik vind het ráár dat er een regel voor is en ik vind het helemáál niet beter dat de rensport daar wél regels voor heeft. OMDAT, doordat er een regel voor is; maximaal 3 keer, er dus aangegeven wordt, dat daar een maximum voor nodig is, wat ik vertaal naar; dat het dus niet leuk is voor het paard.

Daarom vind ik dat je óf gewoon onbeperkt zou mogen meppen en het anders volledig afgeschaft moet worden. Zo'n 'middenweg' met maximaal 3 keer is om gewoon iedereen tevreden te houden en daarom vind ik het beter dat er bij de andere takken van de paardensport geen regels voor zijn, zodat er niet omheen gedraaid wordt.

Nogmaals; ik zeg dus níks over het gebruik van de zweep.. zie je dat?

PoucyWouce

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 17:52

Of het zielig is of niet, daar oordelen de onderzoekers niet over. Het is zinloos....

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 18:54

suuzy1988 schreef:

Ik denk niet dat een wedstrijd gelijkwaardiger word , kun je die theorie uitleggen?