randalinpony schreef:Zoals Monty Roberts ooit al opmerkte: ook zonder zweepgebruik heb je uiteindelijk een winnaar.
Daar ben ik het mee eens.
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Shona schreef:Er zitten hier nog redelijk veel mensen op Bokt die ervaring met de rensport hebben van dichtbij en het staat ook zo in de reglementen. Waar lees jij 10 keer dan? Ik heb namelijk nog nergens gelezen dat je 10 keer mag slaan, tenzij het een persoon is die het ergens loopt rond te bazuinen, want die types heb je altijd wel en zeker rond de draf- en rensport.
Judith_W schreef:Huertecilla schreef:Élke zweepslag voor ´motiveren´ is moedwillig pijn doen zonder noodzaak.
.
Een motiverende zweepslag bestaat nietdat is slaan, maar je kan de zweep zeker wel motiverend gebruiken, niet alle zweepgebruik is slaan
suuzy1988 schreef:ik snap zo ie zo niet dat mensen dat doen zon beestje slaan ik heb gezien hoe die renpaarden getraind worden echt zielig
als ze dat nou allemaal af schaffen heb je ook een gelijke waardige wedstrijden.
Judith_VB schreef:Een renpaard of draver krijgt tijdens zijn 3 minuten durende race veel minder psychisch en lichamelijk te voortduren dan een dressuurpaard in zijn proefje.
Ik trainde mijn dravers nooit met zweep of wat dan ook. Dat zie ik de dressuurprikkers niet doen. Die zitten er het liefst op met sporen en zweep en hulpteugels en rijtechnieken![]()
. Als ik er aan denk krijg ik al een zere nek. Tja lekker generaliserend he
![]()
NiNM schreef:stef schreef:Jammer dat er niet meer info wordt gegeven
Zweepgebruik zit vast aan keiharde regels. Zo mag het paard maar 3x daadwerkelijk geraakt worden. Is dit meer dan volgt een DQ. De zweep wordt ook gebruikt door het bijv langs het hoofd te zwiepen om een bariere op te bouwen, waardoor het paard niet links of rechts uit breekt (of juist wel, afhankelijk van wat de jocky wil op dat moment)
Daarnaast kan zwiepen langs de kont zeer zeker een aanmoedigend effect hebben.
Maar goed, dit topic zal wel weer verzanden in een kortzichtig "ach wat zielig" verhaal
trekruiter schreef:In de drafsport worden proppen watte in de oren gestoken,
dat dient om het natuurlijk wegvluchten te bemoedigen.
Als je met je paard op kop ligt,en je wordt ingehaald,dan trek je de proppen uit de oren(verbonden met een draadje langs de teugels).
dan hoort je paard de andere paarden plots hard achter zich aankomen,en gaat daardoor nog sneller.
Vreemd dat ze dat in de galop nog niet ontdekt hebben.
Bloempjeh_ schreef:@trekruiter
Ik leer hier ook wat, dat had ik nog nooit gehoord!
Niet echt een bijzonder nuttig onderzoek maar vind het wel prima dat er regels op staan. Wist ik ook al nietZou het niet fijn zijn om dat naar meerdere takken door te trekken?
Ik geloof ook niet dat een paard harder zijn best gaat doen door een tik van de zweep, maar als je een paard slaat is het gewoon een vluchtreactie. Als ik aan het dressuren ben, hoef ik vaak het zweepje maar gewoon er tegen te houden om haar wat vlotter te krijgen (en geloof me, mijn paard heeft in onze hele carrière geen 2 keer een zweep van dichtbij gezien bij de dressuur). Het is door de extreme gevallen dat het zo'n negatieve bijklank heeft gekregen. Ik longeer mijn paard ook met een zweep, ondanks dat ik haar daar nooit mee sla. Is dit geen mooi voorbeeld van verantwoord zweepgebruik waarbij de zweep als aanmoediging werkt? Daar hoor je nooit iemand over..
Het is niet omdat ze in seabiscuit (even voorbeeld) er op los meppen, dat het overal zo is..
_Martine_ schreef:En wat ik helemáál belachelijk vind is de 'maximaal 3 keer slaan' regel. Het is dus duidelijk dat het 'slaan' niet zo leuk is, want het mag máár 3 keerWie heeft dat bepaald? Dat voor iets 'naars' 3 keer genoeg is? Ik vind eigenlijk dat áls het duidelijk, wat dus zo is, dat het slaan met de zweep niet leuk is, omdat het máár 3 keer mag, het gewoon afgeschaft moet worden. Anders vind ik dat ze gewoon onbeperkt mogen slaan.
Belachelijk.. '3 keer'...
suuzy1988 schreef:ik snap zo ie zo niet dat mensen dat doen zon beestje slaan ik heb gezien hoe die renpaarden getraind worden echt zielig
als ze dat nou allemaal af schaffen heb je ook een gelijke waardige wedstrijden.