Paard overleden na wegzakken in modderige wei

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

maranx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 20:14

Zoiets de je je dier toch niet aan!!

VinandoW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 20:14

x_tico schreef:
Ook ik ken deze mensen persoonlijk. En ik weet wel 100% zeker, dat de mensen zich absoluut 100% voor de paarden inzetten.

Waarom hebben ze dan niks aan deze situatie gedaan, als je weet dat je oude paard ziek in de kou staat. Vooral als je een wat ouder paard hebt dan ook nog 24/7 buiten staat neem ik aan dat je er regelmatig gaat kijken. Als je ziet dat dat paard daar ligt dan zou er toch een knop moeten omgaan. Ik weet niet hoelang hij daar in de modder heeft gelegen?
Laatst bijgewerkt door VinandoW op 18-01-11 20:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 20:16

karijn schreef:
Celticpony: ken je deze mensen nu wel of niet?
Feiten zijn:
* paarden zijn veel te mager in vergelijking tot de conditie waarin ze verkeerden toen ze van de zomer daar kwamen te staan. Lijkt mij een duidelijk teken dat ze onvoldoende te eten kregen. Een ouder paard heeft al meer nodig om in goede conditie te blijven. Een paard dat verzwakt is, mist de spierkracht om onder deze omstandigheden overeind te komen zodra hij gaat liggen. Komt daar dan nog een hoop stress bij, dan is hij op sterven na dood.
* een aantal paarden stond dag en nacht tot aan de knieën in de kleiblubber, een aantal paarden waaronder een paar veulens hadden de mogelijkheid te schuilen in een schuilstal in een ander gedeelte van de wei.
Mijn conclusie: deze mensen hebben geen kaas gegeten over het houden van paarden...

Knappe feiten van iemand die er 2 X langs is gereden :)

i_risss schreef:
geerke schreef:
wat ik niet begijp is dat er verschillende meldingen zijn geweest en en DB gewoon niets deed?
Waarom zitten ze er dan?
Dat zou nou eens aan de grote klok gehangen moeten worden...instanties die lekker zitten te vergaderen en ondertussen gaan er dieren dood,worden er kinderen misbruikt en worden er kinderen vermoord door ouders...en iedereen was op de hoogte maar niemand deed wat.

Ik wil het handelen van de dierenbescherming niet goedpraten, maar de laatste tijd hoor je veel van meldingen over paarden in de modder die er 'zielig' uit zien, en dat er uiteindelijk niks aan de hand blijkt te zijn. Ik snap best dat zoiets niet altijd serieus over komt, maar nu zien we maar weer dat een kijkje nemen geen kwaad kan.

En dat wil dan dadelijk alle paarden gaan controleren en houders een diploma laten halen.... terwijl ze de helft maar serieus nemen.
Zal datdadelijk een klachten regenen als er meer paarden buiten lopen in de blub/sneeuw of kale weides om de benen te strekken.

Moet trouwens zeggen dat 1 van mijn weides ook overnacht een een modderbad is veranderd... water kan niet weg, vorst gedeeltelijk uit de grond, plof regen erop en je hebt een moerasachtige omgeving...

Toekie schreef:
Mensen, de dierenbescherming kan pas écht iets betekenen op het moment dat de wet het toelaat. Dáár zit het grootste probleem

Nee hoor, de wet is er nu ook heel duidelijk in (anders hadden ze het dier niet kunnen laten inslapen en wat er geen procesverbaal opgemaakt.
De max maten voor een box hadden aan deze ellende niets veranderd.

Steffi_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 20:17

In een ander artikel bij 'home' hier op bokt kan je lezen dat het paard een schuilstal en gedeeltelijk droge wei had. Er stond dat hij nierziekte had en daardoor heel zwak was en toen gaan liggen is bij zijn voerbak waar toen juist een modderpoel was.
Erg voor het paard maar de eigenaren kunnen er denk ik niet echt veel aan doen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 20:17

x_tico schreef:
Ook ik ken deze mensen persoonlijk. En ik weet wel 100% zeker, dat de mensen zich absoluut 100% voor de paarden inzetten.

maar alleen iets te lang wachten met inslapen :Y)

VinandoW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 20:23

geerke schreef:

Een beetje paardenmens zou een paard als dit een lekker warm jasje aantrekken gezien de leeftijd, omdat hij verzwakt is en zich dus waarschijnlijk slecht zelf warm kon houden. Pensionstal overwegen, betere zorg bieden of in laten slapen. Een ziek verzwakt paard laat je niet verpieteren.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 20:27

VinandoW schreef:
Een ziek verzwakt paard laat je niet verpieteren.

Nee en dan ook nog zeggen dat het paard zelf dood wilde 8)7

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 20:31

misschien konden die mensen niet beslissen over of het wel of niet ingeslapen kon worden.

oke ze moeten voor dat dier zorgen maar om nou gelijk te zeggen dat ze dat niet goed gedaan hebben zonder dat je dat zelf gezien hebt. ze overdrijven zoiezo altijd met die verhalen alles word 10 x zo erg gemaakt als het is maar dan wil ik het niet goed praten maar je kan toch niet oordelen over iets wat je niet met eigen ogen hebt gezien!

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 20:37

VinandoW schreef:
geerke schreef:

Een beetje paardenmens zou een paard als dit een lekker warm jasje aantrekken gezien de leeftijd, omdat hij verzwakt is en zich dus waarschijnlijk slecht zelf warm kon houden. Pensionstal overwegen, betere zorg bieden of in laten slapen. Een ziek verzwakt paard laat je niet verpieteren.

ben ik helemaal mee eens...

als mijn paard nierfalen heeft laat ik en niet van pure ellende doogaan, dan trek ik zelf de stekker er uit, als in inslapen....

en das wel t minste wat een dier mag verwachten van zijn eigenaar.

Eleonora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 20:40

Rianneke schreef:
VinandoW schreef:

Ja net of het paard zelfmoord wilde plegen?
Adje heeft daar vast gelegen en raakte op, de dierenarts hebben hem een kans gegeven en omhoog getild met zijn alle maar de dierenarts zei al: als hij nu weer gaat liggen laten wij hem inslapen. En dat deed hij, zegt genoeg toch? Hij was gewoon heel erg achteruit gegaan en was natuurlijk al ENORM mager en vel over bot, want ik ken hem en weet precies hoe hij er uit zag.
Sneu voor Adje, maar beter dat hij nu lekker rust heeft. Want de plannen waren om met Adje (25 en nierfalen) op wedstrijd te gaan ;)

nl_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 20:47

Eleonora_ schreef:
Rianneke schreef:
[quote="VinandoW"

Ja net of het paard zelfmoord wilde plegen?
Adje heeft daar vast gelegen en raakte op, de dierenarts hebben hem een kans gegeven en omhoog getild met zijn alle maar de dierenarts zei al: als hij nu weer gaat liggen laten wij hem inslapen. En dat deed hij, zegt genoeg toch? Hij was gewoon heel erg achteruit gegaan en was natuurlijk al ENORM mager en vel over bot, want ik ken hem en weet precies hoe hij er uit zag.
Sneu voor Adje, maar beter dat hij nu lekker rust heeft. Want de plannen waren om met Adje (25 en nierfalen) op wedstrijd te gaan ;)[/quote]
wtf^^^
Ik denk juist als je paard aan niet valen lijd dat je hem binnen zou zetten deken om [die van mij overigens ook zónder niervalen gewoon binnen met dit weer!] en dan kijken hoe het gaat ,en als het paard last heeft er een eind aan laten maken,,, toch?

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 20:50

nl_t schreef:
Ik denk juist als je paard aan niet valen lijd dat je hem binnen zou zetten deken om [die van mij overigens ook zónder niervalen gewoon binnen met dit weer!] en dan kijken hoe het gaat ,en als het paard last heeft er een eind aan laten maken,,, toch?

Ik zou daar idd ook voor kiezen... Maar blijkbaar zijn er ook paardeigenaren die daar anders over denken.

JoyceWeb

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 20:55

Ja net of een paard ervoor kiest om daar in de modder te gaan liggen en dood te gaan? Ga toch weg joh, dat beest heeft daar misschien wel heel de nacht gelegen, want toen een voorbijganger hem zag dacht hij dat ie dood was en toen hij nog een oor zag bewegen heeft hij 112 gebeld.
Nou een paard wat er voor kiest om zelf dood te gaan, heeft echt niet meer zo'n vechtersmentaliteit hoor, die houdt het geen uren vol, en die houdt het zeker niet vol als ze hem eruit slepen en nog proberen rechtop te zetten, dus wat een onzin zeg, Adje wilde zelf dood.
Ik heb mijn paard daar weggehaald en toen stond Adje er ook nog. Vreselijk mager, terwijl hij in de zomer absoluut niet mager was!! Wel vreemd, want toen was hij ook al ziek, maar toen was hij er net, en dus nog vol en niet MAGER!!!!!
Je kan er van maken wat je wilt, ze zijn gewoon niet goed verzorgd en dan dat stukje in de stem zeg, met die foto, zet er gewoon de foto op van toen Adje in de modder lag, ipv een foto van de zomer!!!
Ik heb wel een foto van toen Adje in de modder lag!!!!

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 20:56

Rianneke schreef:
nl_t schreef:

Ik zou daar idd ook voor kiezen... Maar blijkbaar zijn er ook paardeigenaren die daar anders over denken.

Ja... |o en die denken nog dat ze goed doen ook ;( Zielig paard

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 20:56

Hun excuses vind ik ook niet echt mooi... Een paard op leeftijd met nierfalen, waar de kans op een deftig leven klein is laat je niet zomaar gewoon sterven in de modder. Het praat hun manier van paarden houden helemaal niet goed, integendeel: het maakt het alleen maar erger!

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 20:58

JoyceWeb schreef:

Daar kan je wel een deel aan zien hoe lang hij erin heeft gelegen en of tie heeft gevocht.

Love_Nola_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 21:26

Djilna schreef:
Hoe weten ze zeker dat het dier verzwakt was door het modderbad? Misschien was het wel al ziek (oke daar had ook wat aan gedaan moeten worden ;) ) en kon het daarom niet meer opstaan. Ik denk dat we nu te weinig feiten hebben om een goede conclusie te kunnen trekken.

Indd het paard was ook ziek, erg jammer dat er zo over word gepraat

Love_Nola_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 21:28

x_tico schreef:

Dat doen ze zeker.. helaas weten sommige dat niet

Eleonora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 21:28

JoyceWeb schreef:

En dit zal het bewijzen!
We hebben foto's van Adje in de modder, van de vermagerde paarden en hoe de wei er op DIT moment uit ziet (niet in de zomer). Genoeg bewijs!

Eleonora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 21:30

Love_Nola_xx schreef:
x_tico schreef:

Dat doen ze zeker.. helaas weten sommige dat niet

Ook Britt had vertrouwen in ze maar die weet nu ook hoe het zit.

Steph ga aub niet zeggen dat ze goed zijn geweest voor de paarden, webster is het levende voorbeeld daar van.
En ga met ook niet vertellen dat ze er alles aan gedaan hebben de modder te verminderen door bijv zand, hout snippers ect want ook dat hebben ze niet gedaan.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 21:33

Moderatoropmerking:
Kunnen we zaken als bewijzen en andere uitspraken aan de instanties overlaten? Het is niet de bedoeling dat hier een rechtzaak plaats gaat vinden.

Love_Nola_xx

Re: Paard overleden na wegzakken in modderige wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 21:35

Hoor je mij dat zeggen dan? Het is al te ver gegaan, en dat is al even genoeg.

Eleonora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 21:38

Aangezien ik niets mag plaatsen over bewijzen, heb ik wel foto's voor de mensen die twijfels hebben over deze situatie > PB!!

se7entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 21:39

@ eleonora; Nou stuur maar dan.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 21:42

Ik ken de situatie niet, maar als het inderdaad gebeurt is zoals de eigenares zegt, heeft ze in mijn ogen niets misdaan. Oke ze had hem misschien moeten laten inslapen, maar misschien was er hoop op beterschap en is ie in korte tijd erg achteruit gegaan zonder dat ze het wist. Ik spreek het niet goed ofzo, maar ik wil maar even zeggen dat het misschien niet gegaan is zoals iedereen hier zegt, want blijkbaar stond iedereen erbij toen het gebeurde..
Ik heb ook een merrie en een jaarling die in de modder staan, ze hebben wel een ruime schuilstal en een stuk dat we met zand verhard hebben, ze hebben ook geen deken aan, dus dat is dan mishandeling? Ik denk dat paarden sterk genoeg zijn om zonder deken rond te lopen. Oke mijn ene merrie die erg vermagerde heb ik wel op stal gezet, misschien was de eigenares dit ook van plan. Maar in deze periode is het echt niet makkelijk om een stalletje te vinden hoor, ik kan er van meespreken..