TV: Vanavond de "Nieuwe Paardenwet" bij Uitgesproken WNL

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:49

weule schreef:
dat is ook de reden dat ik hierop ga (proberen) af te studeren (met name op wetgeving qua ruimtelijke ordening, wat minder op de welzijnseisen qua weidegang, dat sluit niet aan bij mijn studie) maar ik studeer dus wel af voor/namens de sectorraad, vooral omdat ook vanuit de sector de informatie en adviezen worden verzameld, men wil wel iets, alleen wat is de beste (minst slechte) weg, dat is de grote vraag. en die ga ik gedeeltelijk proberen te beantwoorden de komende maanden/half jaar.

1 ding is zeker, het is niet wit en niet zwart, de middenweg is grijs en daar moet de oplossing gezocht worden.

Ik vind het dan weer bijzonder dat de sectorraad het nodig vindt om er nu weer een afstudeerder op te zetten. Zo ingewikkeld is het allemaal niet, en met alle respect hoor, maar de sectorraad heeft geen enkele verantwoordelijkheid over de wetgeving in de ruimtelijke ordening. Het klinkt mij eerder in de oren als dat de sectorraad op deze manier aan het zoeken is naar excuses voor het feit dat ze nog steeds niet met een goed advies hebben kunnen komen. Want een goed advies zal waarschijnlijk de economische belangen van de sectorraad schaden. De sectorraad waarin de kleine paardenhouder bijvoorbeeld niet eens in vertegenwoordigd is en op geen enkele manier in staat is om de paardensector goed te vertegenwoordigen.

En als je er dan toch op afstudeert, bekijk dan meteen eens hoe het voornemen van de overheid om minder regels te hanteren in de praktijk wordt gebracht. Want dat valt in ieder geval op een aantal andere gebieden zwaar tegen. Ja, de wetgeving verdwijnt, maar daar komen apv's, toezichthouders etc voor terug.

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:51

tamary schreef:
weule schreef:
stel dat een stal van 3,5 bij 3,5 verplicht wordt en paardenhouder 1 voldoet exact aan deze maat, heeft een dichte stal, donker, slecht geventileerd en hierin 20 stallen, vieze lucht, ammoniak etc..., maar hij voldoet aan de 'bouw-regels'. Paardenhouder 2 heeft stallen van 3,25 bij 3,25 maar heeft veel lichtinval, goed stalklimaat, frisse lucht en meer te zien voor de paarden, maar voldoet dus niet aan de 'bouw-regels'. stalhouder 1 zou mogen, stalhouder 2 niet, maar ik weet wel waar mijn paard stond als ik moest kiezen..

daarmee wil ik het probleem aangeven van het ontzettend grote aantal regeltjes de combi maakt het zo lastig....

Niet zo heel lastig. Je hebt gewoon weg een bepaalde afmeting nodig per box, aantal m3 luchtverversing en aantal m2 lichtinval. Dat is allemaal op te meten en daar zijn dus ook simpel minimale eisen aan te hangen. In bovenstaand geval voldoen dan dus beide stallen niet aan de regels.

wilde schatting van mij is dat nu 5% van de stallen in NL aan deze regels zouden voldoen.....
dus op korte termijn is sluitende regelgeving niet haalbaar naar mijn idee.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:55

weule schreef:
wilde schatting van mij is dat nu 5% van de stallen in NL aan deze regels zouden voldoen.....

Overgangsperiode zal er toch komen, was met de huisvestingseisen voor koeien en varkens ook zo. Je ben alleen de pineut als je na invoering wil gaan bouwen en hogere kosten krijgt ivm de nieuwe regels.
Laatst bijgewerkt door tamary op 12-01-11 14:56, in het totaal 1 keer bewerkt

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:55

Wendy schreef:
Ik vind het dan weer bijzonder dat de sectorraad het nodig vindt om er nu weer een afstudeerder op te zetten. Zo ingewikkeld is het allemaal niet, en met alle respect hoor, maar de sectorraad heeft geen enkele verantwoordelijkheid over de wetgeving in de ruimtelijke ordening. Het klinkt mij eerder in de oren als dat de sectorraad op deze manier aan het zoeken is naar excuses voor het feit dat ze nog steeds niet met een goed advies hebben kunnen komen. Want een goed advies zal waarschijnlijk de economische belangen van de sectorraad schaden. De sectorraad waarin de kleine paardenhouder bijvoorbeeld niet eens in vertegenwoordigd is en op geen enkele manier in staat is om de paardensector goed te vertegenwoordigen.

En als je er dan toch op afstudeert, bekijk dan meteen eens hoe het voornemen van de overheid om minder regels te hanteren in de praktijk wordt gebracht. Want dat valt in ieder geval op een aantal andere gebieden zwaar tegen. Ja, de wetgeving verdwijnt, maar daar komen apv's, toezichthouders etc voor terug.

kleine paardenhouder is vaak via de knhs/sportbond alsnog vertegenwoordigd in de secorraad. Daarnaast is/zijn er gewoon weinig of verschillende regels. elke gemeente is anders in beleid of heeft geen beleid, wat ik moet/ga doen is gewoon inventariseren wat er is aan beleid, wat er is gedaan met de handreiking van de sectorraad (over ruimtelijke ordening) en of er de laatste 2/3 jaar verandering zijn die verder onderzoek nodig maken. of wellicht een aanvulling op de regels, dit alles om de leden/paardenhouders te adviseren op het gebied van ruimtelijke ordening, om ze bewust te maken van de regels, maar ook om overheden te stimuleren met regels/beleid te komen.

het is immers van de zotte dat je in gemeente A een rijbak van 20/60 mag leggen buiten het bouwblok, terwijl gemeente B nog niet eens een rijbak toestaat van 20/40 op het bouwblok, om maar te zwijgen over de omheining, lichtmasten etc.... Uniformiteit hierin is nodig, regels werken pas als ze helder, controleerbaar en duidelijk zijn.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:56

tamary schreef:
weule schreef:

Overgangsperiode zal er toch komen, was met de huisvestingseisen voor koeien en varkens ook zo.

Kan je nagaan hoe triest het gesteld is met de paardenverblijven in ons land!!!! ;(

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:57

Twiggy2008 schreef:
tamary schreef:
[quote="weule"
[/quote
Overgangsperiode zal er toch komen, was met de huisvestingseisen voor koeien en varkens ook zo.

Kan je nagaan hoe triest het gesteld is met de paardenverblijven in ons land!!!! ;(

of de regels wellicht niet kloppen ;)

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:57

tamary schreef:
weule schreef:

hier in de omgeving voldoen volgens mij alle stallen wel aan voldoende weidegang (mits paddocks in de winter ook meetellen) dus ik denk dat het wel meevalt met die 5% :)

weule

Re: TV: Vanavond de "Nieuwe Paardenwet" bij Uitgesproken WNL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:59

@ piera, heb het niet over weidegang/paddocks, puur over stalgrootte in dit geval.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:03

weule schreef:
kleine paardenhouder is vaak via de knhs/sportbond alsnog vertegenwoordigd in de secorraad. Daarnaast is/zijn er gewoon weinig of verschillende regels. elke gemeente is anders in beleid of heeft geen beleid, wat ik moet/ga doen is gewoon inventariseren wat er is aan beleid, wat er is gedaan met de handreiking van de sectorraad (over ruimtelijke ordening) en of er de laatste 2/3 jaar verandering zijn die verder onderzoek nodig maken. of wellicht een aanvulling op de regels, dit alles om de leden/paardenhouders te adviseren op het gebied van ruimtelijke ordening, om ze bewust te maken van de regels, maar ook om overheden te stimuleren met regels/beleid te komen.

het is immers van de zotte dat je in gemeente A een rijbak van 20/60 mag leggen buiten het bouwblok, terwijl gemeente B nog niet eens een rijbak toestaat van 20/40 op het bouwblok, om maar te zwijgen over de omheining, lichtmasten etc.... Uniformiteit hierin is nodig, regels werken pas als ze helder, controleerbaar en duidelijk zijn.

Dat bedoel ik dus. Gaat niet gebeuren. Kijk alleen al naar de ontwikkelingen van bijvoorbeeld de jeugdzorg, gaat van provincie naar gemeenten. In het kader van de WMO krijgen de gemeenten ook steeds meer bevoegdheden gecombineerd met beleidsvrijheid om hun eigen regels te maken.
De trend op dit moment is decentralisering. De rijksoverheid hevelt bevoegdheden over naar de gemeenten en stelt alleen nog maar kaders. Gemeenten krijgen op allerlei gebieden steeds meer beleidsvrijheid, wat inhoudt dat ze hun eigen regels mogen maken, zelf bepalen hoe ze hun budget inzetten, binnen de kaders die de rijksoverheid daarvoor aangeeft. Enne, het maken van geen regels is ook een vorm van beleid he...
Het is een mooi onderwerp om op af te studeren, maar als je denkt dat een dergelijk onderzoek ook maar enigzins een bijdrage gaat leveren aan verbetering van de situatie denk ik echt dat je verkeerd voorgelicht bent. Jouw onderzoek zal alleen maar gaan gelden als een van de excuses die de sectorraad gaat gebruiken waarom ze niet met een advies komen.

Het is trouwens een illusie om te denken dat de KNHS kan fungeren als een vertegenwoordiger van de kleine paardenhouder. Ook daar is lang niet iedereen bij aangesloten (recreanten, westernruiters, treccers).

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:03

Piera, ik ken hier maar weinig echt fijne, lichte, frisse boxen en ken helaas ook weinig stallingen met voldoende vrijheid/beweging/sociaal contact voor paarden. Het is hier een ramp om een echt goede stalling voor je paard te vinden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:04

Piera, ik ken hier (omgeving 't Gooi/Utrecht) maar weinig echt fijne, lichte, frisse boxen en ken helaas ook weinig stallingen met voldoende vrijheid/beweging/sociaal contact voor paarden. Het is hier een ramp om een echt goede stalling voor je paard te vinden.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:05

Twiggy2008 schreef:
Piera, ik ken hier (omgeving 't Gooi/Utrecht) maar weinig echt fijne, lichte, frisse boxen en ken helaas ook weinig stallingen met voldoende vrijheid/beweging/sociaal contact voor paarden. Het is hier een ramp om een echt goede stalling voor je paard te vinden.

Dat is hier in Twente niet anders trouwens. Ook al zou er meer ruimte moeten zijn dan in de regio van twiggy.

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:05

ik heb ook nergens gezegd dat de KNHS alles ruiters/paardenhouders dekt, die illusie heb ik bij lange na niet.
geen regels is inderdaad ook beleid, vraag is of dat goed beleid is (ga ik natuurlijk onderzoeken)
en ik ben duidelijk genoeg voorgelicht, het voorstel onderzoek komt namelijk ook van mijzelf en sloot aan bij de wensen van hun.
En ik merk aan jou dat je er eigenlijk geen voorstander van bent als er vanuit de sector pogingen worden ondernomen om meer informatie te krijgen, dan wel een aanpak te willen opstellen? of heb ik dat mis?

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:07

Twiggy2008 schreef:

Misschien krijg ik hier in de omgeving (veluwe/gelderse vallei) ook wel een te positief beeld. Alleen de boxgrootte zou soms aangepast kunnen worden. Des te meer reden voor duidelijk richtlijnen of gewoon een wet.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:09

Wendy schreef:
Twiggy2008 schreef:

Dat is hier in Twente niet anders trouwens. Ook al zou er meer ruimte moeten zijn dan in de regio van twiggy.

Dat is toch op z'n zachtst gezegd apart? Bij jou is veel meer ruimte.... Overigens is hier (waar ik woon) ook ruimte, hoor. Weilanden zat, allemaal grotendeels leeg, ook in de zomermaanden. En nee, is niet per definitie landbouwgrond. Ik heb vrienden die gewoon een aantal hectare land over hebben en niet weten wat ze ermee moeten. Om maar een voorbeeld te geven. Ze hebben niets met paarden of ander vee. Ik mag er zo gratis en voor niets staan, alleen mis ik daar weer een bak en andere faciliteiten. Maar zou me een hoop geld schelen. ;)

Piera, ik ken bijna alle stallingen in de buurt bij mij..... Echt, je wil het niet weten wat je tegen komt.....

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:09

Twiggy2008 schreef:

Als je nu het woord "box" eens loslaat als huisvesting is er heus wel wat te vinden.
Voorbeeld tussen 't gooi en Utrecht in http://www.stalhilverzicht.nl/index.php?actie=fotos&dir=aktiefstal/
We zullen naar andere dingen moeten kijken en het "paard in een hokje" los moeten gaan laten..... want naar mijn mening zitten we daar veel te veel in vast geroest.

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:10

Wanneer men puur en alleen naar afmetingen van stal gaat kijken denk ik dat er nog niet heel veel vooruitgang is. Het zit hem in de gehele combinatie van stalling weidegang en vrijheid.

Ik wil wedden dat controleur bij mij schrikt omdat er 1 kwpn-er samen met 1 shet in een stal van 3x3 staan. Heb ze ook wel ieder in 1 stal gezet, met als gevolg dat ik meteen de DA kon bellen want de merrie werd zo hysterisch dat ze meteen een slokdarmverstopping kreeg. Ohh wat zielig 3x3 en met zijn tweeen... maar dan vergeten we even dat ze 364 dagen per jaar buiten lopen mits het weer het toelaat op 2.2 ha land. Oftewel zeer gelukkige paarden die helemaal niet binnen willen staan, genoeg sociaal contact hebben.
Moet ik dan voor vaak die ene nacht per jaar ( oud en nieuw) de stallen gaan verbouwen? Moet ik ze dan maar gaan scheiden omdat de wet dat zo zegt?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:14

Janine_L schreef:
Twiggy2008 schreef:

Als je nu het woord "box" eens loslaat als huisvesting is er heus wel wat te vinden.
Voorbeeld tussen 't gooi en Utrecht in http://www.stalhilverzicht.nl/index.php?actie=fotos&dir=aktiefstal/
We zullen naar andere dingen moeten kijken en het "paard in een hokje" los moeten gaan laten..... want naar mijn mening zitten we daar veel te veel in vast geroest.

Ja, die ken ik ook, staat achter mijn huis. ;)
Dat is een voorbeeld van hoe het ook kan, inderdaad, maar dit is een zeldzaamheid, Janine!!!
Ik had het ook over zijn algemeenheid. Overigens vind ik de boxen bij Hilverzicht die ook aangeboden worden, zonder hit-actiefstal, dus wel te donker. ;)

Het woord 'box' heb ikzelf allang los gelaten. Ik hou de mijne lekker buiten.

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:15

Ben ik dan de afgelopen tijd alleen maar bij die 5 % van de stallen geweest? Qua grootte kan ik zo niet 123 meteen weten, maar te kleine stallen waren het zeker niet. Ruim opgezet (hoge plafonds of ramen bovenin), altijd dagelijks weidegang of paddocks, veel licht binnen (grote open deuren) en netjes onderhouden (geen pislucht).

Ik geloof dat er zeker verbetering moet komen, maar bij ons in de omgeving zie ik toch echt weinig stallen waar ik het idee heb dat de dieren echt in een onwaardige stal staan! Zeker als ze vaak naar buiten kunnen. Ik vind de grootte van de stal wel van belang, maar zéker ook het naar buiten/los kunnen en het kudde gedrag. Volgens mij staan paarden nog liever in een kudde in iets te kleine stallen, dan alleen in een hele grote!!!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:16

@weule: De 'sector' heeft al zoveel pogingen ondernomen om meer informatie te verkrijgen om op basis daarvan een aanpak op te stellen, en het is ze in al die jaren gewoon niet gelukt. Ik heb geen banden met de sectorraad, maar als buitenstaander krijg je dan snel het idee dat het vast zit op de economische belangen van diezelfde sector. Ze zullen immers niet snel met een advies komen wat hun eigen belangen schaadt.
En daarom vind ik het prima als een andere partij het stokje overneemt en wél met een voorstel komt. Maar ook van de dierenbescherming ben ik geen uitgesproken fan trouwens. Want daar is vaak de kennis over paarden behoorlijk ver te zoeken.
Het enige wat ze hoeven te doen is met een richtlijn te komen. De uitvoerbaarheid is iets voor de rijksoverheid om uit te zoeken en om te zetten in werkbare wetgeving.
Ik heb een aantal jaar geleden trouwens meegewerkt aan een onderzoek van de gemeente Enschede wat zich met name focuste op de inrichting van het buitengebied en de paardenhouderij. Zoiets. Als het je interesseert kan ik het boekje met de resultaten wel eens opzoeken.

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:17

Sorro schreef:
Wanneer men puur en alleen naar afmetingen van stal gaat kijken denk ik dat er nog niet heel veel vooruitgang is. Het zit hem in de gehele combinatie van stalling weidegang en vrijheid.

Ik wil wedden dat controleur bij mij schrikt omdat er 1 kwpn-er samen met 1 shet in een stal van 3x3 staan. Heb ze ook wel ieder in 1 stal gezet, met als gevolg dat ik meteen de DA kon bellen want de merrie werd zo hysterisch dat ze meteen een slokdarmverstopping kreeg. Ohh wat zielig 3x3 en met zijn tweeen... maar dan vergeten we even dat ze 364 dagen per jaar buiten lopen mits het weer het toelaat op 2.2 ha land. Oftewel zeer gelukkige paarden die helemaal niet binnen willen staan, genoeg sociaal contact hebben.
Moet ik dan voor vaak die ene nacht per jaar ( oud en nieuw) de stallen gaan verbouwen? Moet ik ze dan maar gaan scheiden omdat de wet dat zo zegt?

Dit bedoel ik. Het blijven dieren, dus verschillende situatie, dus het blijft mensenwerk ipv regels om dit in goede banen te leiden. Voorlichting (ook ter plaatste) is echt pas het eerste stapje wat hen zou kunnen helpen. Regels blijven star en kunnen niet naar persoonlijke situaties kijken!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:18

's Winters zie ik hier in de hele omgeving (Veluwe) weinig paarden in het weiland. Toch zijn er veel paarden in deze streek.
Boeren/eigenaars willen hun weiland goed houden voor de komende zomer.

Paarden staan dus w.s. overdag buiten in de paddock.
Dit kan ook prima.

Maar als je een grote handelsstal/manege/pensionstal hebt met 30 of meer paarden.
Waar moet je die overdag buiten laten?

Vooral op een handelsstal heb je telkens wisselende paarden dus die kun je niet lukraak bij elkaar zetten.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:19

Ik weet nu al hoe het gaat hier,
alle pony's in de kralen, kunnen onze paarden niet meer naar buiten :\
Denk je dat de pony's hier blij zullen zijn als ze naar buiten mogen? Nou echt niet, die krijg je niet zomaar de stands uit, moet je zelfs een beetje terug 'jagen'!
Daarna moeten ze nog naar de wei, nou daar gaan ze half omdraaiend/stilstaant heen en dan staan ze steeds bij het hek :=

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:21

bumper schreef:
Ik weet nu al hoe het gaat hier,
alle pony's in de kralen, kunnen onze paarden niet meer naar buiten :\
Denk je dat de pony's hier blij zullen zijn als ze naar buiten mogen? Nou echt niet, die krijg je niet zomaar de stands uit, moet je zelfs een beetje terug 'jagen'!
Daarna moeten ze nog naar de wei, nou daar gaan ze half omdraaiend/stilstaant heen en dan staan ze steeds bij het hek :=

Ik denk dat de pony's de stands niet uit willen omdat ze weten dat ze aan het werk moeten.

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:21

Wendy schreef:
@weule: De 'sector' heeft al zoveel pogingen ondernomen om meer informatie te verkrijgen om op basis daarvan een aanpak op te stellen, en het is ze in al die jaren gewoon niet gelukt. Ik heb geen banden met de sectorraad, maar als buitenstaander krijg je dan snel het idee dat het vast zit op de economische belangen van diezelfde sector. Ze zullen immers niet snel met een advies komen wat hun eigen belangen schaadt.
En daarom vind ik het prima als een andere partij het stokje overneemt en wél met een voorstel komt. Maar ook van de dierenbescherming ben ik geen uitgesproken fan trouwens. Want daar is vaak de kennis over paarden behoorlijk ver te zoeken.
Het enige wat ze hoeven te doen is met een richtlijn te komen. De uitvoerbaarheid is iets voor de rijksoverheid om uit te zoeken en om te zetten in werkbare wetgeving.
Ik heb een aantal jaar geleden trouwens meegewerkt aan een onderzoek van de gemeente Enschede wat zich met name focuste op de inrichting van het buitengebied en de paardenhouderij. Zoiets. Als het je interesseert kan ik het boekje met de resultaten wel eens opzoeken.

zeker weten interesse, ben net begonnen, dus zit nu nog vooral in de fase van theorie/methodologie en informatieverzameling....

wat de rest betreft heeft dit ook andere oorzaken, maar daar kan/ga ik niet verder op in hier, is teveel offtopic en niet echt relevant.