Politie in verdediging na doodschieten van loslopend paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 02:34

jeetje, wat erg.
zomaar een paar paarden doodschieten zeker?
iets verdovendskan miss ook helpen?
nou, die eigenaren zullen wel kwaad zijn.

vaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 02:35

agenten wisten misschien ook niet helemaal meer wat ze moesten doen ..

ben ik dan de enige die er zo over denkt dat de veiligheid voor de mensen on the highway belangrijker is dan de 2 paarden.
het zou je maar gebeuren dat je met 120 km per uur op een paard klapt, dat overleef je niet denk ik.
Laatst bijgewerkt door vaa op 08-01-11 02:37, in het totaal 1 keer bewerkt

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 02:36

Tja dat kan maar bel dan een dierenarts of veearts voor die vraag. maar ja

vaa

Re: Politie in verdediging na doodschieten van loslopend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 02:38

helaas is het al gebeurd, en daarbij moet je natuurlijk ook snel handelen.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 02:40

Nee, idd das waar.
Maar om ze dan meteen dood te gaan schieten?
Moeten die agenten dan ook aan de eigenaren gaan betalen?
Nee, ze wisten misschien niet meer wat ze moesten doen, maar laat ze dan gewoon de eigenaars ophalen, om te kijken of die ze misschien kunnen vangen. En of andere hulp inschakelen.

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 02:40

Circel schreef:
Zullen het dier niet zomaar hebben doodgeschoten. Wellicht ontstond er een gevaarlijke situatie?

Liever paard dood dan paard op snelweg.

En er zijn geen andere opties dan even 18 kogels door een paard heen te schieten?

Sorry hoor :n

Gebruik dan inderdaad een verdovings geweer of iets. Vind dit een zwaar overdreven actie..

En pas na een paar minuten neervallen.. Dmv 18 kogels valt hij ook niet binnen 2 minuten neer hoor.

Je ziet het toch wel is met meerdere grote dieren die ontsnapt zijn (olifant bv), en door de bewoonde wereld heen rennen.
Ook dan wordt er vaak een verdovings geweer gebruikt, waarom was daar nu ineens 'geen tijd voor'..
Een olifant kan net zo gevaarlijk zijn. Of nog wel gevaarlijker..

X_Michelle_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 07:35

Circel schreef:
ruiter1992 schreef:
al was het een gevaarlijke situatie, dan zie ik het nut er nog niet van in om het paard dood te schieten. Of je nu een verdovingspijl schiet of een dodelijke kogel, het paard valt in allebei de gevallen neer.

Maar in het eerste geval valt het dier pas na een paar minuten neer. Kan net teveel zijn.

ja, maar het in het geval van de pistool ook, 18 kogels!!!!

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 08:55

iejoor62 schreef:
Te walgelijk en in mijn ogen onbekwaam handelen...wat een paniek moet er bij die paarden geweest zijn (en pijn) en als ze al 3 uur bezig waren om ze te vangen, hadden die paar minuten dat een verdoving gaat werken er ook nog wel bijgekund.

Amen!

Het zal je paard maar wezen!

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 10:15

Leeuwen kun je ook niet heel dichtbij komen in Afrika, maar worden ook gewoon met verdovingspijl geschoten. En als ze al een paar dagen loslopen zal er tijd genoeg zijn geweest dat te bedenken.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 10:19

aangezien iedereen hier over verdovingsgeweren etc begint wil ik even reageren. Ik heb hier min of meer ervaring mee. Mijn pony liep dec 2009 ook los dankzij een onverantwoordelijke verzorgster. Ze is toen op een gegeven moment de oprit van de N206 opgerent (was al donker) waar een motoragent haar gelukkig heeft kunnen keren. Had dit niet het geval geweest en was ze doorgerent was ze ook afgeschoten. Heel hard maar wel de waarheid. Als ze daar aangereden zou zijn door een auto met een snelheid van 100 km dan was niet alleen het paard dood maar ook inzittenden. Ik hou veel van mijn peerd en was ook behoorlijk geschokt door de mededeling maar liever alleen mijn pony dan ook nog mensen. Agenten zijn ook mensen, ze hebben 45 min achter mijn pony aangezeten. D.a. bellen is ook niet zo simpel want het dier verplaatst zich toch ook steeds dus waar laat je hem dan heenkomen. Agenten waren ook heel heel blij dat ze het niet hadden hoeven doen. Ze hebben bij mij echt alles gedaan wat ze konden om het zonder ongelukken te laten verlopen. Enige die letsel hadden waren de agenten zelf!

wat ik hiermee dus wil zeggen, oordeel niet zo makkelijk over een paar mensen die heus wel hun best gedaan zullen hebben maar uiteindelijk een keus hebben moeten maken tussen dierenlevens en mensenlevens

Inky_devil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 11:33

Walgelijk, Als je toch besluit om die dieren af te schieten haal er dan tenminste een professioneel jager bij die het dier met 1 schot uit kan schakelen maar niet 18 kogels door een paard heen schieten. Gewoon een slachtparty.
En inderdaad als ze al zo lang bezig zijn hadden ze het beter kunnen organiseren of in ieder geval een diervriendelijkere methode kunnen bedenken.

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 11:50

Jammer dat velen de moeite niet nemen om alles even goed door te lezen.

Er is al uitgelegd dat alle opties besproken waren en dit de enige keus was.
Dat de schutters onbekwaam zouden zijn, vind ik heel knap dat mensen die nooit geschoten hebben kunnen zeggen.
Voor mijn werk moet ik ook regalmatig schieten, en kan je zeggen dat het op een behoorlijk bewegend "doel" op een flinke afstand, niet makkelijk is !
Zeker niet als je niet rustig de tijd hebt !

Het is jammer dat de paarden zijn doodgeschoten en dat het bij die ene zo lang heeft geduurd, maar dat hebben die schutters ook niet zo gewild.

Als de paarden mensen in gevaar brengen moet er gekozen worden, hoe vervelend ook.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 11:54

waar hebben deze gasten hun schietbrevet gehaald :? je had heeeeeeeel makkelijk de paarden op afstand kunnen verdoven, dat lijkt mij de meest logische verklaring. Als dit mijn ontsnapte paarden waren geweest kon de politie daar een gigantische rechtzaak verwachten. Dit is toch geen manier om een paard uit het verkeer te houden :?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 11:57

Ik vind het heel speciaal en eigenlijk verontrustend dat ze in drie dagen tijd geen loslopende dieren kunnen vangen (en dan maakt het voor mij niet of het paarden, koeien, honden, herten,....zijn). En met vangen bedoel ik niet persoonlijk naar een dier toelopen en een touw rond de nek slaan, daarmee bedoel ik een beveiligde en gecontroleerde omgeving injagen.
Hoe vangen ze wilde dieren in Afrika en wilde paarden in Amerika? Iedereen kent toch wel die trechters van hekken die ze maken en dan vliegen ze met helikopters achter de te vangen dieren aan. Hier kunnen ze de helikopters gewoon vervangen door mensen.
De weg kan je beveiligen door zulke hekken te plaatsen en zo kan je meteen ook telkens het gebied kleiner maken.

Goed, dit voorval is nu gebeurd, jammer maar ze hadden waarschijnlijk geen andere keuze. Ik vind dat hier wel wat over gebrainstormd mag worden voor andere oplossingen in de toekomts.
Ik kan er gewoon niet bij dat de 21e eeuwse Westerse mens totaal niet in staat is om een loslopend dier levend te vangen. Onze technologie en onze kennis staan toch verder.

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 12:16

Ik vind het afschuwelijk!!
tegenwoordig gaat het alleen maar om mensen veilig te houden, als ze op de snelweg waren en ze al 3 uur/3 dagen bezig waren om die dieren te vangen hadden ze net zo goed het verkeer stil kunnen laten zetten en een DA erbij gehaald met verdoving, de agenten in engeland kunnen niet goed schieten aangezien ze geen goede opleiding krijgen daar, omdat ze bijna altijd zonder vuurwapen rond lopen op straat...
ik vind het echt een domme typische mensen actie, als de mensen maar veilig zijn, dan maakt het niet uit of er levende wezens worden vermoord
die arme beesten zijn opgejaagd waardoor ze helemaal in paniek waren en dan ook nog is 15 schoten voordat ze lagen en dan ook nog leven en pas na 5 min. nog eens 3 kogels door je kop krijgen....
lekker einde hoor, ze moeten politieagenten volgende keer ook maar is verdovingspijlen meegeven, misschien hoeven er volgende keer dan geen dieren te lijden.

Bacardyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 12:34

ik vind het toch echt erg,
echt niet normaal. zet die snelweg af ofzo.

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 12:56

Als de eigenaar van de betreffende paarden gewoon ervoor had gezorgd dat die beesten niet uit konden breken, dan had niemand ze dood hoeven te schieten. Agenten zorgen voor de openbare orde, dat is hun taak, niet paarden vangen. Dus als er een paard richting snelweg gaat snap ik best dat ze die afschieten. Enig idee hoeveel gevaar dat oplevert? Op een drukke snelweg is een kettingbotsing zo gecreeerd hoor.

Ik vind de eigenaar van de dieren het meest kwalijk in deze zaak, als er een persoon (of meerdere) was verongelukt was dat zijn verantwoording geweest.

Edit: denk dat er heel anders gereageerd zou worden als er had gestaan, moeder en kind verongelukt door loslopende paarden..

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 13:33

ik snap ook niet dat er geen verdovingspijltjes gebruikt worden...heb eerlijk gezegt geen goed woord over het dood schieten van een paard, evenals een hond of kat... idd beter verdovingspijltjes dan zoveel kogels :S

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 14:42

Nou dat is hypocriet. Ze kunnen wel de weg afzetten op een stel mislukte agenten in het wilde weg te laten schieten maar de weg afzetten voor de paarden zelf is niet van toepassing?

Oh en nog wat, ieder paard kan uitbreken, tenzij je een groot ijzeren hekwerk om je wei hebt staan, dus ga me niet zeggen dat iedereen overbeveiligde weides heeft. Hoe durf je de eigenaar de schuld te geven? Wie weet wat gebeurt is? Ik heb te doen met de eigenaar.

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 14:59

Had je dat ook gezegt als de paarden afgemaakt moesten worden en er doden waren gevallen, omdat ze op een auto geknald waren?

Ik vind het wel degelijk de verantwoordelijkheid van de eigenaar om voor de veiligheid van zowel mens als paard te zorgen.
Maakt het uiteraard niet minder erg om je paard te verliezen, dat zeg ik niet.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 15:15

liedje89 schreef:
Ik denk dat de beslissing om het paard dood te schieten met een dienstpistool word genomen omdat agenten gewoon geen ander wapen bij zich dragen. Ik denk dat je er echt niet zo voor kiest als agent om een paard dood te schieten en als dan blijkt dat het dan toch echt moet het wel al te laat zal zijn om nog te bellen om een verdovinsgeweer of beter jachtgeweer (+jager). Als het paard al bij wijze van spreke al bij de vangrail staat is er echt geen tijd meer om er iemand anders bij te halen. En als een paard nog niet zo'n gevaarlijke situatie creeërd is het helemaal niet wenselijk om het dier te verdoven. (Immers is dat ook best gevaarlijk ik denk dat veel mensen dat onderschatten)

Bovendien is het schieten van een dier wat je niet kan benaderen met een verdovingspijl enorm lastig en behoorlijk gevaarlijk!

Amen!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 15:48

Er zijn nog andere mogelijkheden dan doodschieten of verdovingspijltjes schieten. Lees mijn bericht op deze pagina maar.

Randolph

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 18:27

Dit gaat inderdaad wel erg ver.. Als ze gewoon ff hadden nagedacht hadden ze dit probleem veel diervriendelijker op kunnen lossen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 18:36

heartxpony schreef:
Oh en nog wat, ieder paard kan uitbreken, tenzij je een groot ijzeren hekwerk om je wei hebt staan, dus ga me niet zeggen dat iedereen overbeveiligde weides heeft. Hoe durf je de eigenaar de schuld te geven? Wie weet wat gebeurt is? Ik heb te doen met de eigenaar.

Eigenaren zijn verantwoordelijk.
Er hóórt een deugdelijke omheining om de wei te staan, en nóg deugdelijker wanneer de weide onbeheerd is.

Dat paardhouders en masse veel te makkelijk met hun verantwoordlijkheid omgaan en belachelijke omheining als een enkel e-draadje om een onbeheerde wei hebben is dé oorzaak van op de openbare weg loslopende paarden.

Een loslopend paard is een potentieel dodelijk ongeleid projectiel van 500 kilo.
Daar ben je als eigenaar verantwoordelijk voor.

Een loslopend paard op de openbare weg is een gevaar voor de samenleving.
Daar is de politie verantwoordelijk voor. Doodschieten is een oplossing.
Eigenaar vervolgens de rekening voor de kosten van de betrokken diensten.

Als een losgebroken stier wordt doodgeschoten is dat goed en een paard ineens niet??
Onder de streep moet de paardhouderij maar eens flínk hard aangepakt worden over deugdelijke omheiningen. Écht deugdelijke.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 18:38

Kaula schreef:
Ik vind het wel degelijk de verantwoordelijkheid van de eigenaar om voor de veiligheid van zowel mens als paard te zorgen.

Dat is deze ook wettelijk.

Verder; hoe erger je het vindt om je paard te verliezen hoe deugdelijker de omheining :)*